mä tulin eilen lomalta ja aloin kysellä syyslomaa.
Pitäisi saada samalle viikolle kuin ekaluokkalaisellani on, kun muuten pitää löytää hoitaja. Vaan eikö yksi vanha akka ollut ehtinytensin. Sen pennut on jo murkkuja ja ei tarvii mitään hoitajaa. Pomo oli pokkana luvannut. Mua ottaa päähän, kun olin jo aikaa sanonut, että tarviin sitten kyllä kaikki koulun lomat vapaata. Tosi raukkis ämmä.
Kommentit (32)
hänen kuuluu valkata päältä kaikki parhaat lomat.Hänellä on kaksi lasta 4v. ja 7v. ja molemmat raskaudet jo olivat yhtä hyppäämistä lääkärllä ja äitipolilla. Ihan turhaan. Lasten lekurit ja neuvolat on aina keskellä päivää eikä koskaan edes molemmilla yhtäaikaa. Jne.
Toinen äiti on yh ja tosi harvoin lasten takia poissa, yrittää järjestää pakolliset menot niin ettei työt häiriinny. Äiti 1 halveksii äiti2:ta, kun tämän vanhemmalla lapsella on ollut koulussa ongelmia, häntä on kiusattu rankalla kädellä jne.
Sitten meitä on muutama mamma, jotka lomat pidetään, miten saadaan, luovitaan puolisoiden kanssa.
Äitipolille ei kyllä ihan turhaan saa lähetettä saati jatkoaikoja! Kyllä sille pitää ihan oikeasti olla tarve.
Mutta olen kyllä sitä mieltä että yksi ihminen ei voi valita aina ekaksi parhaita loma-aikoja päältä. Itsellä harmittaa (vaikka kotiäiti olenkin) se että miehen työpaikalla yhdet ja samat naamat valkkaa lomat päältä ja sit mun mies pitää lomansa joka vuosi joko kesäkuussa tai elokuussa. Joskus olisi kiva pitää heinäkuussa ihan sen takia että aika monet sukulaiset on silloin lomalla ja olisi kiva tavata heitä ihan ajan kanssa.
Meillä kolme kouluikäistä lasta ja yhdellä oli viime vuonna koko viikko syyslomaa ja kahdella kolme päivää.
Ystävän lapsella vain kaksi päivää.
Kaikki kylläkin samalla viikolla mutta eri alueen kouluissa helsingissä.
meillä ainakin on tapana, että istutaan saman pöydän ääreen ja mietitään kerralla koko sakin loma-ajat kuntoon. Ei niin että niitä käydään yksi kerrallaan itkemässä ja sitten joku jupisee perään. Jokainen saa esittää mielipiteensä ja sitten pyritään ratkaisemaan asiat niin että kaikkien toiveet toteutuu.
Itse olen ollut kohta 10v samassa työpaikassa ja aikoinaan lapsettomana aina joustin noissa loma-ajoissa. Ei minulla ollut mitään syytä pitää lomaa esim syys- tai talviloman aikana. Miksi olisin tapellut noista samoista viikoista perheellisten kanssa kun matkatkin ovat kalliimpia noina viikkoina? Ja nyt kun on omat lapset, niin ne samat henkilöt, joiden lapset ovat jo kasvaneet isommiksi, joustavat minun takiani. Kauhean yksinkertaista.
Maailma väärällään näitä naukujia joille oma napa on paras napa ja vain sitä katsellaan.
Sun ekapottu voi mennä vaikka mummin ja papan tykö lomallaan. Ja toisakseen sun tietokonetyötä tekevä miehes varmaan kans tienaa sen verran että on varaa palkata hoitaja yhdeksi viikoksi.
Ja lisäksi muuten, mun mies tekee kans "tietokonetyötä" ja todellakin pystyy joustamaan tarvittaessa jos ei ole mitään työreissuja tmv. sovittuna.
Mene peilin eteen ja katso tarkasti mitä näet. Sivistymättömän, hölmön ihmisen...
tuo ap:n kirjoitustyyli. Olen itse ollut vaativa lomien suhteen työpaikallani, koska johtaminen ei toimi ja kaikki repivät sen, minkä irti saavat. Jos jää itse odottamaan, mitä pakan pohjalle jää, saa jämät. Silti asioita voi esittää ja perustella monella tapaa ja voi päästä parempaan lopputulokseen maltillisemmalla asioiden esiintuomisella.
Olen joka tapauksessa kiitollinen siitä, että olen saanut pitää lomani perheellemme sopivimpaan aikaan. En ole rohmunnut niin, että olisin joutunut taistelemaan jonkun toisen kanssa, siis että joku olisi joutunut kärsimään toiveideni takia. Oletan, että aikuiset ihmiset tuovat itse tarpeensa esiin ja jos ei tuo, on turha selän takana valittaa toisten röyhkeyttä. On esimiehen tehtävä katsoa, että työt ja lomat jaetaan oikeudenmukaisesti.
Kuulostaa, että tässä ketjussa on työnantajille ja esimiehille mieluisa hajota ja hallitse -mentaliteetti. Entä jos sen sijaan, että piikiteltäisiin, minkä ikäisten lasten vanhemmat tarvitsevat lomaa milloin ja kuinka paljon, kerättäisiin voimat ja ajattaisiin yhdessä perhemyönteisempää työelämäkulttuuria tähän yhteiskuntaan?
Ja ensi kesänä tarvitset 2,5 kk kesälomaa, kun ekaluokkalainen tarvitsee äitiä!Just juu...aina näitä järjen valoja löytyy
Loma olisi kuitenkin palkatonta, eikö niin? Työtä johtavien tehtävä on mitoittaa työt niin, että ne voidaan tehdä, vaikka joku olisi lomalla/ sairaslomalla/ vuorotteluvapaalla tms. On työilmapiiriä myrkyttävää kadehtia työkaverinsa lakisääteisiä tai hyvään henkilöstöpolitiikkaan perustuvia valintoja.
Itselläni on työkaveri, joka nälvii aina, kun joku erehtyy puhumaan yhteisesti töiden priorisoimisesta ja rajaamisesta, jotta jaksaisimme paremmin jatkuvassa ylikuormitustilanteessa. Tälle työkaverille on heikkoutta haluta tai tarvita enemmän vapaa-aikaa itselleen tai perheelleen.
Tiedän että joillekin on ollut todella raskasta henkisesti tehdä lyhennettyä työaikaa (joka on ihan lakisääteinen oikeus) kun kuulee joka jumalan päivä miten sitä lähtee töistä kesken pois. Mitä sitten?? Työt on jaettu niin että tuo lyhennys onnistuu eikä se mitään palkallista vapaata ole. Jokaisen lapset ovat kuitenkin vuorollaan esim ekaluokkalaisia ja luulisi työyhteisön jäsenten sen verran ymmärtävän puhetta, että tajuttaisiin että jokaisella saattaa olla vuorollaan tarpeita käyttää tuon tyyppisiä oikeuksia.
Joissain paikoissa se töissäolotuntimäärä on se ainut tekijä mitä tuijotetaan. Hyvinvoinnilla tai niillä työtuntien laadulla niin väliä...
Näitä löytyy joka työpaikalta. Minä, minä, minä, minä...
Eniten mua toistaiseksi lapsettomana ärsyttää ne äidit joiden mielestä mulla ei ole mitään väliä koska pidän lomani. Ihan kuin äitiys tekisi ihmisestä sellaisen että menee etusijalla joka asiassa.
Näitä löytyy joka työpaikalta. Minä, minä, minä, minä...
Eniten mua toistaiseksi lapsettomana ärsyttää ne äidit joiden mielestä mulla ei ole mitään väliä koska pidän lomani. Ihan kuin äitiys tekisi ihmisestä sellaisen että menee etusijalla joka asiassa.
Tietenkin voidaan aina vetää överiksi, asiassa kuin asiassa. Itse en äitinä ajattele, että lapsettomilla ei olisi mitään tarpeita tai oikeuksia tai että omani olisivat aina ja kyseenalaistamatta jalommat. Ehkä kyseessä on jokin muu rintamalinjojen vetäminen (lapsellisen tai lapsettoman puolelta) tai muu työpaikalla hiertävä asia, joka tulee esiin lomista päätettäessä.
kunhan nyt on joku peruste eikä pelkästään se että "kun mä nyt haluan". Itse en esim ymmärrä miksi joku lapseton haluaa ihan periaatteessa ja kiusantekomielessä pitää vapaapäiviään syyslomaviikolla, kun perheellisillä on ihan oikeitakin syitä pitää silloin vapaata. Näitä periaatteen vänkääjiä löytyy aina.
Just juu...aina näitä järjen valoja löytyy