Synnytyksestä 2 v vielä kohdunlaskeumaa
Synnytyksestä toipuminen on ollut kaikkea muuta kun helppoa ja tuntuu, että elämä on ohi. Multa on leikattu etu- ja takaseinämän laskeumat, mutta kohdunlaskeumalle ei tehty leikkauksessa mitään, kun oli kuulemma lievä, vaikka se kyllä mua vaivasi jo silloin. Käsittääkseni kaikki laskeumat pitäisi korjata kerralla. Leikkauksesta on aikaa yli puoli vuotta. Emättimessä tuntuu kohdunnapukka ja emätin on lyhentynyt, en pysty käyttämään luneten kuukuppia ollenkaan vaikka oon leikannut antennin pois, ennen synnytystä käyttö onnistui hyvin. Ja jos harrastan liikuntaa niin tunnen kipua alapäässä ja sen jälkeen emättimessä tuntuu kohdunreunankin ja tuntuu kipua, eli kohtu painuu alaspäin. Haluaisin kuulla kokemuksia, että voiko enään tässä vaiheessa, kun on jo 2 vuotta synnytyksestä kohdunlaskeuma parantua vai onko tämän hetkinen tilanne lopullinen.
Kommentit (25)
No häh? Eikös nuo etu-ja takaseinämäleikkaukset ole just kohdunlaskeumaleikkausta?
Ne on korjanneet virtsarakon- ja peräsuolen laskeumaa, mutta eivät sitä, että kohtu laskee alaspäin.
-Ap
Nostelen tätä siinä toivossa, että jolla on ollut samaa vaivaa niin näkisi tämän.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:07"]
Eka synnytys. Oli nopea syöksysynnytys, eppari leikattiin.
-Ap
[/quote]
Haluaisitko/saatko vielä tehdä lisää lapsia? Sectiolla?
Tuskin hakin toista lasta näin kokemusten takia, tämä on ollut mulle tosi rankkaa. Kun ei voi harrastaa liikuntaa ja muutenkaan en tunne itseäni omaksi itsekseni. Mutta en varmaksi osaa sanoa jos mieli vielä muuttuu. Voisin lääkäreiden mukaan hankkia toisen lapsen sektiolla.
-Ap
Tulipa mun äskeiseen viestiin paljon kirjoitusvirheitä. Mutta asia sentään taitaa selvitä :)
-Ap
Oon käynyt, kommentti on ihan hyvä se on. Niin onkin kun makaan jalat telineessä lekurissa, kohtu painuu taaksepäin... Ongelma tulee esille liikuntaa harrastaessa. Ohje lantionpohjanlihastreeniä. Ja voi harrastaa kaikkea liikuntaa. Turhauttaa... Mulle on sattunut ongelmaa vähätteviä gynejä. Oon treenannut lantionpohjanlihaksia kaksi vuotta ja vuoden takaisesta vähän tilanne parempi, osin varmaan kyllä leikkauksen takia. Mutta siis häiritsee normaalia elämää tämä tilanne. Haluisin siis kuulla onko jollain tosiaan ongelma hävinnyt enään näin pitkän ajan päästä synnytyksestä vai tosiaan onko tilanne se ettei lantionpohjatreeni enään tässä vaiheessa auta parantamaan tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:59"]
Oon käynyt, kommentti on ihan hyvä se on. Niin onkin kun makaan jalat telineessä lekurissa, kohtu painuu taaksepäin... Ongelma tulee esille liikuntaa harrastaessa. Ohje lantionpohjanlihastreeniä. Ja voi harrastaa kaikkea liikuntaa. Turhauttaa... Mulle on sattunut ongelmaa vähätteviä gynejä. Oon treenannut lantionpohjanlihaksia kaksi vuotta ja vuoden takaisesta vähän tilanne parempi, osin varmaan kyllä leikkauksen takia. Mutta siis häiritsee normaalia elämää tämä tilanne. Haluisin siis kuulla onko jollain tosiaan ongelma hävinnyt enään näin pitkän ajan päästä synnytyksestä vai tosiaan onko tilanne se ettei lantionpohjatreeni enään tässä vaiheessa auta parantamaan tilannetta.
[/quote]
Onpas kumma että edes tollasen operaation kokenutta potilasta ei gyne osaa tutkia oikein!! Eli pitäis potilaan olla pystyasennossa kun tutkitaan! :O
Ootko yrittänyt harrastaa sellasta liikuntaa missä ei tartte pomppia, esim. spinning tai ihan vaan saliharjottelu?
Terkuin se aiempi vastaaja joka sanoi että ei ole todettu laskeumaa, mutta sitä on etuseinämässä! Juurikin siksi ei ole todettu kun selällään maatessa aina on multakin tutkittu!
Ehkä pitäisi harrastaa liikuntaa ja elämää vain selällään maaten?
Mulla on "jotain laskeumaa", mutta koska lapsia vielä haaveissa ongelmien alusta vain 5 vuotta, niin "ei tehdä vielä mitään". Senhän sitten arvaa, miksi lähes kaikki ikääntyvät (synnyttäneet) naiset tarvitsevat inkontinenssisuojaa :(
Joo oon koittanut harrastaa sellaista liikuntaa. Spinningiä voi harrastaa, saliharjoittelussa painojen nostaminen aiheuttaa painetta niin, että kohtu laskeutuu. Aerobic-tunnit ja juokseminen ei onnistu ja niitä kaipaan. Niistä olen aina tykännyt. Nyt tunnen itseni vammaiseksi, kun pitää miettiä mitä voi tehdä ja mitä ei.
-ap
Tuttavalta leikattiin kohdunlaskeuman vuoksi koko kohtu pois ja lisäksi kiristeltiin. Parempi kuulemma ettei iso lihas niinkuin kohtu on, ala uudestaan roikkumaan alhaalla. Hänellä on kolme lasta ja ikääkin päälle 40 v, että ei halunnut lisää lapsia.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:21"]
Ehkä pitäisi harrastaa liikuntaa ja elämää vain selällään maaten?
Mulla on "jotain laskeumaa", mutta koska lapsia vielä haaveissa ongelmien alusta vain 5 vuotta, niin "ei tehdä vielä mitään". Senhän sitten arvaa, miksi lähes kaikki ikääntyvät (synnyttäneet) naiset tarvitsevat inkontinenssisuojaa :(
[/quote]
Jep toi selällään oleminen onkin ilmeisesti ainut ratkaisu ongelmaan, koska lekureiden mielestä ei kannata tehdä mitään leikkauksia ennen vaihdevuosia. Siis just toi, että vaiva on kestänyt vasta viisi vuotta... Mulla niin nousee savu päästä noiden lekureiden kanssa.
-ap
Lekuri ei suostunut poistamaan multa kohtua, iän ja sen takia koska on vasta yksi lapsi. Ja laskeuma on hänestä lievä, no niin on kun selällään tutkitaan, kuten jo onkin todettu.
Siksi kiinnostaisi joudunko elämään tämän ongelman kanssa, että se kohtu vaivaa mun elämää vai onko toivoa paremmasta.
Onko kenelläkään muuten ripustettu kohtua? Olen jostain kuullut tälläisestä leikkauksesta. Mutta lekuri ei suostunut tekemään sellaistakaan leikkausta.
-ap
Mulla on kans 2 syöksysynnytyksen jäljiltä laskeutunut kaikista kolmesta kohdasta. Esim. Kyykyssä etuseinämä pullistuu emättimen aukolta ulos selvästi, kohdunnapukka on n. 1-2cm päässä emättimen suulta ja kun suolessa ulostetta tuntuu selvästi emättimen puolella. Leikkaus edessä jossain vaiheessa gynen mukaan muttei vielä kun ei kauhesti vaivaa eikä kipuja ole. Hyppiminen tuntuu inhottavalta ja joskus on jatkuva pissahätä, kun rakko ei tyhjene kunnolla mut ihan hyvin tämän kanssa elää. Viime synnytyksestä 2,5 vuotta. Ei nämä kunnon laskeumat jumpalla parane vaikka kuinka pitkä aika olis synnytyksestä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:44"]
Mulla on kans 2 syöksysynnytyksen jäljiltä laskeutunut kaikista kolmesta kohdasta. Esim. Kyykyssä etuseinämä pullistuu emättimen aukolta ulos selvästi, kohdunnapukka on n. 1-2cm päässä emättimen suulta ja kun suolessa ulostetta tuntuu selvästi emättimen puolella. Leikkaus edessä jossain vaiheessa gynen mukaan muttei vielä kun ei kauhesti vaivaa eikä kipuja ole. Hyppiminen tuntuu inhottavalta ja joskus on jatkuva pissahätä, kun rakko ei tyhjene kunnolla mut ihan hyvin tämän kanssa elää. Viime synnytyksestä 2,5 vuotta. Ei nämä kunnon laskeumat jumpalla parane vaikka kuinka pitkä aika olis synnytyksestä.
[/quote]
Onko lääkäri sanonut millainen leikkaus sulle tehtäisiin? Mulla on siis korjattu jo kaksi kolmesta, mutta mielestäni tärkein jätettiin korjaamatta, koska kohtuhan painaa noita seinämiä alaspäin.
Saatko sinä lihaksilla nostettua kohdunnapukkaa? Kun jännitän lihaksia niin mulla se nousee oikealle paikalleen, muuten tuntuu 3-4 sentin päässä emättimen suulta.
-ap
Ei ollut se tarkemmin puhetta gyne sanoi vaan "täytyy sille varmaan puukkoa näyttää jossain vaihessa mut sähän saatat saada vaikka lapsia vielä niin katsotaan sen jälkeen" :). Olen siis 33.
Kyllä saan lihaksilla nostettua mutten montaa senttiä. Ja tosiaan selällään kun on niin paikat tuntuu suht normaalilta.
Onpas kurja tilanne. Saako udella oliko sulla vaikea synnytys? ootko synnyttänyt useamman kuin yhden?
Itse oon synnyttänyt yhden lapsen 7v sitten. Lievää etuseinämän laskeumaa (ei ole diagnosoitu, mutta nään sen kyllä peilillä!) Siitä oireena helposti virtsankarkailua varsinkin ponnistaessa tai juostessa. Mutta mulla toiveena vielä toinen lapsi, joten en ole vielä vienyt asiaa eteenpäin.