Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon omatoimisuutta ja osallistumista voi odottaa 7-vuotiaalta?

Vierailija
22.01.2014 |

Olisin kiinnostunut tietämään, että kuinka paljon omatoimisuutta voi vaatia 7-vuotiaalta ihan päivittäisissä kotiaskareissa ja kuinka paljon hän voisi osallistua kotitöihin. Entä 8-vuotiaalta?

Meillä tälä hetkellä vie välillä omia pestyjä pyykkejä omaan kaappiin, siivoa lelut aina omasta huoneesta, joskus silloin tällöin auttaa astianpesukoneen tyhjennyksessä (vain ruokailuvälineiden laitossa lokerikkoon), vie yleensä omat likaiset astiat koneeseen ja petaa sängyn silloin tällöin. Yritetään myös muistuttaa jatkuvasti likavaatteiden viemisestä pyykkikoriin (siitä tosiaan saa muistuttaa jatkuvasti, muuten on hujan hajan).

Sitten se omatoimisuus arkiaskareissa eli jos hänellä on jo valmiina vesilasi, niin jos hän pyytää, että saisiko vettä lisää tma emmekä ole ihan siinä hollilla, niin pyydämme häntä käymässä hakemaan vettä lisää itse. 

Eli siis olisi kiva kuulla ihan käytännön arjen esimerkkejä minkälaista omatoimisuutta ja osallistumista arkielämään ja kodin siivoukseen voi olettaa 7-vuotiaalta. En siis halua, että liikaa osallstuu, mutta ei liian vähänkään eli jotkut jutut on hyvä oppia pienestä asti.

Olisi kiva kuulla muiden kommentteja!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No köyhissä maissahan sen ikäiset hoitaa jo perheen elantoa (kerjää) ja pienempiä sisaruksiaan. Sivistyneissä maissa sitten juuri päässeet vaipoista.

Hirveä ero tosiaan lapsien kehityksessä kun on pakko niin on pakko ja se lapsena oleminen loppuu aika aikaisessa vaiheessa.

Vierailija
2/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan itsenäisesti tuskin kukaan 7 vuotias tekisi mitään kotitöitä. Tärkeää tuossa iässä on, että teette yhdessä ja hyvällä mielellä. Jos taas kotitöistä ja osallistumisesta tulee jo noin pienenä mahtitaistelua, niin tilanne ei kun vain pahenee iän myötä.

Olen tehnyt omien lasteni kanssa paljon kotitöitä yhdessä, kun he olivat pieniä ja yleensä isommat ovat alkaneet huolehtia tehtävistä täysin itsenäuisesti vasta 10-12 vuoden paikkeilla. Sen jälkeen tuleekin murrosikä ja peli alkaa alusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa. Anteksi nyt varmaan ilmaisin itseäni huonosti. En tarkoita sitä, että olettaisin 7-vuotiaan tekevän itsenäisesti kotitöitä vaan ihan pidän sitä luonnollisena asiana, että teemme yhdessä ja pyydän tekemään jotain. Kotiaskareiden osalta tosiaan kiinnostaa lähinnä tietää, että mihin teidän 7-vuotiaat osallistuu?

Sen omatoimisuuden lähinnä tarkoitin siihen, että hakee sitä vettä itse lisää eikä pyydä vanhempia tuomaan kun sen saa hyvin itsekin hanasta. Entä voisiko tällaista omatoimisuutta jo odottaa myös hedelmien kuorimisien suhteen (mandariinit) ja voi ruveta varmaan harjoittelemaan omenoiden kuorimista. Välillä olisi varmaan hyvä ottaa välipalaleipien tekoonkin mukaan, että oppii tekemään leivätkin itse koulun jälkeen joskus tai ylipäätään oppii senkin jutun.

Vierailija
4/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samanlaista meillä on kuin ap:llä. Tekee, kun sata kertaa sanoo ja muistuttaa mutta oma-aloitteisuutta on aika vähän. Olen huomannut, että joitakin asioita tekee mieluummin kuin toisia, esim. imuroi joskus muualal kuin omassa huoneessa. Tykkää pihatöistä, vaikka haravoinnista tai takkapuiden kantamisesta. Joten suosin niitä hommia, joihin mielellään osallistuu. 8-vuotias käy joskus pikku ostoksilla lähikaupassa ja vie roskat. Joskus kattaa pöytää. Oman huoneen siivouksessa joudun olemaan apuna, jos halutaan, että huone oikein perusteellisesti kunnolla siivotaan.

Vierailija
5/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän 6v. mm.tiskaa, vie roskapussin, petaa oman sängyn, kerää lelut, auttaa kissan ruokinnassa, laittaa pyykkiä koneeseen ja käynnistää sen ym.ym

Jotkut asiat tekee ihan itsenäisesti, joitakin tehdään yhdessä jne.ihan millä mielellä lapsi on:)

Vierailija
6/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tuon ikäisen kuuluu jo itse ottaa vettä lasiin, tai kaataa maitoa, jo 5-vuotias osaa ne tehdä. Sama koskee hedelmien kuorimista, vähintäänkin niitä joihin ei tarvita veistä. Lisäksi pitäisi myös opetella kuorimaan perunoita ja annostelemaan itse ruokansa.

Vierailija
7/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pohtinut samaa kysymystä silloin tällöin, kun välillä tuntuu että vaadin omalta 8-vuotiaaltani liikaa (tai ehkä en vaadi, vaan olen välillä liian pettynyt siitä, kun ei ole sen omatoimisempi ja osallistuvampi). Vaikuttaa siltä, että esim. luokkakavereista harvalta vaaditaan yhtään mitään. Mutta kun vertaan aikaan, jolloin itse olin saman ikäinen, 20 vuotta sitten, minulta vaadittiin paljon enemmän, ja ajalle tyypillisesti sain selkääni herkästi jos tai kun en niihin vaatimuksiin yltänyt. Omille lapsilleni en todellakaan selkään anna, mutta keskustelen kyllä heidän kanssaan asiasta, ja he kyllä varmasti tietävät että olen pettynyt toisinaan siihen, ettei se pyykkien vienti pyykkikoriin onnistu vaikka siitä on satoja kertoja sanottu yms. vastaavat sinänsä pikkujutut, jotka kuitenkin helpottaisivat mun työtäni aika paljon, jos ne tulisi hoidettua omatoimisesti. 

8-vuotiaani hoitaa koulunkäyntinsä itsenäisesti, siis myös läksyt, viestien kuljetukset yms. Ja todella hyvin hoitaakin, siitä on opettajaltakin tullut kehuja, ja olen hyvin ylpeä siitä, että tämä homma sujuu niin mainiosti. Sen lisäksi kuitenkin hänellä on velvollisuuksia kotonakin, joista osa hoituu hienosti ja osa taas meinaa unohtua. Hänellä on lemmikkikani, jonka ruokkiminen, harjaaminen ja peseminen (ja kesällä ulkoilutus) sujuu omalla painollaan, välillä liiankin tehokkaasti, kun taas häkin siivous ja juomaveden vaihto meinaa unohtua joskus pitkäksikin aikaa vaikka niistä muistutellaankin. Joo joo, kohta, oho, mä unohin. Kaikilta lapsilta on vaadittu omien astioiden viemistä tiskipöydälle heti, kun siihen on kyvyt ja pituus riittänyt, ja tämän hän kyllä muistaa, mutta olen myös yrittänyt opettaa tälle 8v:lle, että kun hän jo kerran siihen pystyy, niin voisi myös huuhdella astiansa. Se unohtuu tasaisesti joka kerta. Hänellä on lupa käyttää kaikkia talon askartelutarvikkeita, ja velvollisuus siivota itse jälkensä ja laittaa tavarat takaisin paikoilleen. Käyttö sujuu, siivous unohtuu toisinaan, tavaroiden paikoilleen laitto lähes aina. Hän sulloo tavarat mihin sattuu, eikä tunnu ymmärtävän, että niitä käyttävät muutkin, eikä niitä sitten muut löydä, kun ovat missä sattuu. Oman huoneen siivous on myös hänen vastuullaan, tapahtuu vain patistettaessa, ja silloinkin saattaa sulloa esim. likapyykkiä nojatuolin alle tai vastaavaa, kun yrittää päästä hommasta mahdollisimman nopeasti. No, toisinaan sitten oikein innostuu siivoamisesta ja puunaa sekä oman että pienempien lasten huoneen oikein urakalla.

Oikea kunnon kipupiste ja mun inhokkini on se likapyykki. Yksi lapsistani on vielä niin pieni, että aikuiset pukevat, toinen jo sen verran isompi, että valikoi omat vaatteensa itse eikä käyttäisi kuin tiettyjä lempivaatteitaan aina, ja sitten on tämä 8v. Joka vaihtaa vaatteita 750 kertaa päivässä, ja jokainen päällä ollut riepu jää just siihen mihin se tippuu. Sukat, villapaidat, hupparit ja vastaavat pyörivät pitkin poikin taloa, toisinaan niitä tulee jopa naapurista ("tämmöset löyty, on vissiin teidän", vastaavasti me palautellaan heidän lapsilta unohtuneita vaatteita, leluja yms., mutta nämä lapset on 4- ja 6v), omassa huoneessa on t-paitoja, toppeja, mekkoja, legginsejä, housuja joka paikassa. Tässä taannoin keräsin sieltä kolme t-paitaa (joita hän käyttää lähinnä yöpaitoina), yhdet legginsit, yhdet housut, kaksi ja puoli paria sukkia ja kaksi mekkoa sängyltä, sängyn alta kolme paitaa, kahdet legginsit ja yhden hameen, nojatuolista yhden mekon, kaksi sukkaparia, yhden paidan ja kahdet housut, nojatuolin alta legginsit, kahdet sukat, mekon, kaksi paitaa ja hameen. Olohuoneesta löytyi huppari ja työhuoneesta sukat ja neuletakki, keittiön pöydän alta yksi sukka. Ja tämä oli tosiaan 3 tai 4 päivän saldo... 

Tyttö on kyseessä, kuten voi arvata, ja vaatteita on ihan liikaa, tiedän. Minä vain olen menettänyt vaatetulvan hallinnan jo silloin, kun ensimmäisen kerran suostuin ottamaan vastaan anopin tuoman lastin vaatteita (lähinnä lasten isän serkkujen käytettyjä, serkut ovat pääsääntöisesti muutaman vuoden vanhempia kuin meidän tyttömme). Sen jälkeen niitä on tullut jatkuvana virtana, koko ajan, ja tyttöhän on innosta soikeena, anopin sisarukset ovat iloisia kun pääsevät pienistä vaatteista eroon ja minä epätoivoinen pyykkikasojen keräilijä. Kyllä, olen sanonut ettei kaikkea tarvitse meille kantaa, selittänyt anopille tilannetta, ja saanut jopa taivuteltua anopin siihen, ettei joka reissullaan sisarustensa luona ota vaatepusseja meille tuotavaksi. No, nämä sisarukset säästävät ne vaatenyssykät siihen, kun tyttö itse kyläilee heidän luonaan, ja siellä sitten yhdessä leikitään muotinäytöksiä ja prinsessaleikkejä ja tyttö palaa hirveän vaatekuorman kanssa.

Vierailija
8/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:48"]

Olisin kiinnostunut tietämään, että kuinka paljon omatoimisuutta voi vaatia 7-vuotiaalta ihan päivittäisissä kotiaskareissa ja kuinka paljon hän voisi osallistua kotitöihin. Entä 8-vuotiaalta?

Meillä tälä hetkellä vie välillä omia pestyjä pyykkejä omaan kaappiin, siivoa lelut aina omasta huoneesta, joskus silloin tällöin auttaa astianpesukoneen tyhjennyksessä (vain ruokailuvälineiden laitossa lokerikkoon), vie yleensä omat likaiset astiat koneeseen ja petaa sängyn silloin tällöin. Yritetään myös muistuttaa jatkuvasti likavaatteiden viemisestä pyykkikoriin (siitä tosiaan saa muistuttaa jatkuvasti, muuten on hujan hajan).

Sitten se omatoimisuus arkiaskareissa eli jos hänellä on jo valmiina vesilasi, niin jos hän pyytää, että saisiko vettä lisää tma emmekä ole ihan siinä hollilla, niin pyydämme häntä käymässä hakemaan vettä lisää itse. 

Eli siis olisi kiva kuulla ihan käytännön arjen esimerkkejä minkälaista omatoimisuutta ja osallistumista arkielämään ja kodin siivoukseen voi olettaa 7-vuotiaalta. En siis halua, että liikaa osallstuu, mutta ei liian vähänkään eli jotkut jutut on hyvä oppia pienestä asti.

Olisi kiva kuulla muiden kommentteja!

[/quote]

Meidän 4-vuotias tekee nuo jutut, joten voisi ehkä 7-vuotias tehdä enemmänkin. Esim. Oman huoneen imurointi varmasti jo onnistuu.

Vierailija
9/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6,5v osaa vaikka mitä, mutta pyytää usein palvelua. Oma-alotteisesti hakee korkeintaan piimäpurkin jääkaapista kesken ruokailun.

Opettelee innolla uutta (eilen opetteli keittämään kananmunia), mutta ne päivittäiset perusjutut on tervaa (lelujen ja omien vaatteiden laittaminen paikalleen).

Innokas moppaaja ja maalari :)

Keittää meille pyydettäessä kahvia.

Pitäisi varmaan kohta lanseerata hänelle ne omat kotityövuorot: pöydän kattaminen, ruuanlaiton apuhommat (salaatin teko, perunan pesu), tiskikoneen tyhjennys, roskapussin vienti.... pikkujuttuja.

Vierailija
10/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa. Tollaiset veden itse ottamiset, leivän teot ja vastaavat tyttö kyllä tekee itse. Jo 4v voitelee leipänsä itse, juuston höyläämisessä aikuiset auttaa. Joskus myös 8v pyytää antamaan vettä, mutta perusteleekin sen (unohin ottaa äsken enkä jaksais taas nousta, kun just istuin tähän pöytään), ja jos ollaan just viemässä vettä pienemmillekin, voidaan samalla viedä hänellekin. Jos taas ei olla, käsketään vaan hakea itse ja pyydetään, että veisikö samalla pienemmillekin. Myös sellaisia pikkuostoksia olen joskus hänet lähettänyt hakemaan, kun en viitsi pelkän leivinpaperin takia ruveta pukemaan kahta pienempää ja itseäni ja kipittämään kauppaan ja takaisin, se on nopeammin hoidettu kun 8v juoksee sen leivinpaperin hakemaan. Saa siitä yleensä jotakin hiluja säästölippaaseensa kiitokseksi. Melkein kaikkiin kotihommiin häntä on joskus pyydetty avuksi, koska on jo niin iso että taidot riittää niihin, mutta mitään säännönmukaista vastuuta hänellä ei näistä ole, vaan pyydetään avuksi kun tarvitaan.

Vierailija
11/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa:

Tyttö on myös innolla iskän kanssa autotallihommissa ja puusavotassa, pisteet siitä, molemmille.

Vierailija
12/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8 v. hoitaa nämä itsenäisesti & pyytämättä

* omien puhtaiden vaatteiden valinta illalla (seuraavaksi päiväksi) ja vie likaiset pyykkiin

* hoitaa itse hampaiden pesun ja iltasuihkun (vanhempi tarkistaa hampaat ainakin iltapesulla)

* kampaa tukkansa ja laittaa itse ponnarin aamulla tai letin

* tyhjentää tiskikoneesta puhtaat aterimet & kattilat (muut astiat yläkaapeissa, joten niitä ei hoida)

* petaa oman sänkynsä joka aamu (lemmikkiperheessä must)

* siivoaa kissanhiekat joka pv tai vähintään joka toinen pv

* kattaa pöydän illalliselle

* vie omat "likaiset" astiansa tiskipöydälle ruuan jälkeen, usein myös pyyhkii pöydän ruuan jälkeen

* auttaa ruuanlaitossa, yleensä tekee salaatin tai muita aputöitä (pilkkoo kasviksia tms.)

* tekee itselleen välipalaa: voitelee leivän, keittää kaakaon jne.

* siivoaa oman huoneensa eli järjestelee lelut, pyyhkii pölyt ja imuroi

* leikittää kissoja (tämä on meillä oikeasti tärkeä kotityöksi laskettava homma, muuten kissat kukkuu riehumassa kaiket yöt :-))

Välillä myös innostuu silittämään pyykkejä, mankeloimaan jne. Minulla on ahkera & omatoiminen lapsi :-)

Vierailija
13/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin otsikon vahingossa väärin "Kuinka paljon omaisuutta voi odottaa 7-vuotiaalta?" ja ajattelin että huh, aloitetaanpa asuntosäästäminen nykyään kovin nuorena...

Vierailija
14/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma seitsenvuotiaana petaa sängyn joka aamu, huolehtii lelujensa keräämiset leikin jälkeen ja vie syötyään astiat koneeseen. Silloin tällöin pyyhkiin pyydettäessä pölyjä, vie roskapussin, hakee postin, pilkkoo vihanneksia, tekee itselleen välipalaa, auttaa leipomisessa, tyhjentää ruokailuvälineitä koneesta laatikkoon, ripustaa pyykkejä kuivumaan jne. Onpa pari kertaa halunnut pestä kylpyhuoneen lattiankin ja onnistunut siinä vallan mainiosti.

Vierailija
15/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä 8v (täytti kuukausi sitten, on tehnyt nämä asiat jo ~6v:sta asti) osaa kattaa pöydän, viedä astioita tiskipöydälle, ottaa aamupalatarvikkeet esiin, keittää kahvin, tekee omat leipänsä/kuorii hedelmät, osaa annostella oman ruokansa ja tarvittaessa esim. lämmittää mikrossa jotain. Petaa sänkynsä, avaa verhot, vie likavaatteet pyykkiin. Osaa tehdä "pikaimuroinnin" (eli varsi-imurilla imuroi yleiset tilat kuten keittiön, eteisen ja olkkarin), siivoaa oman huoneensa (eli järjestelee paikat), ottaa likaiset lakanat sängystä ja viedä pyykkiin. Viedä petivaateet ulos tuuletustelineelle (ei toki yletä laittamaan niitä sinne ylös) jnejne.

Mielestäni tuon ikäisen pitää osata jo tehdä yhtä sun toista. Toki korostan ettei poika tee näitä kaikkia asioita joka päivä, vaan tietyt päivittäin, osaa tarvittaessa. Ja monista asioista toki pitää sanoa, että tee. Meillä jopa 2v (täyttää kk päästä 3v) tekee kotitöitä; tyhjentää tiskikoneen aterinlokerikon laatikkoon, kerää omat lelunsa/tavaransa, vie likapyykkinsä, auttaa minua ruuanlaitossa (eli ottaa esim. paistinpannun, leikkuulaudan, paistinlastan tms. esille, ja muuta sellaista pientä. Tätä tekee ihan omasta halustaa, tulee aina keittiöön kun mä teen ruokaa ja kyselee mitä mä teen ja mitä tarviin.. :) )

Molemmat lapset on mukana myös ulkohommissa, esim. haravoimassa, kantamassa puita, lapioimassa lunta, mutta nämä on sellaisia mitä tekevät vaan sen aikaa kun huvittaa, sitten painuvat leikkimään.

Vierailija
16/16 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa. Ok hyvä kuulostaa siltä, mitä ajattelinkin (en listannut kaikkea tuohon esim. perunoiden kuorimista). Kiitos kommenteista ja vastauksista! Mielestäni on hyvä välillä peilata näitä omia ajatuksia muiden kanssa, niin tietää, että osaako "vaatia" oikeita asioita. En halua olla liian lepsu, mutta en tiukkakaan :).