En ymmärrä teitä urasuuntautuneita
En ymmärrä teitä työn sankareita, jotka näkevät siinä oravanpyrässään jotain gloriaa. Varsinkin kun tässä maailmassa 85 ihmistä omistaa yhtä paljon kuin puolet koko muusta ihmiskunnasta. Eli se teidän "uranne" on on pelkkää marionettina pomppimista. Eikä käärinliinoissa ole taskuja. Mutta ei se ole minulta pois, käyttäkää elämänne ihan kuten haluatte.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:09"]
Ihanaa, kerrankin joku ei-urasuuntautunut vastaamassa kysymyksiini. Vastatkaa, jooko?
Miten te jaksatte tehdä työtä, jos ette saa siitä tyydytystä ja "oikea elämä" on muualla? Työssä joutuu kuitenkin viettämään suuren osan ajastaan, joten eikö ole hirveää, jos työ ei ole intohimo? Eikö masenna mennä töihin silloin?
[/quote]
Kyllä sitä jaksaa, elämässä on kuitenkin paljon sellaista, mitä pitää tehdä vaikka se ei olisikaan intohimo. Ja siis se, että jokin asia ei ole intohimo, ei tarkoita että sitä asiaa inhoaisi sydämensä pohjasta. Tässä välissäkin on jotain... :)
Lisäksi koen että tekemäni työ on tärkeää ja merkityksellistä, siis ei minulle, mutta niille joita hoidan (olen lähihoitaja, hoidan vanhuksia). Tämä tuo mielekkyyttä ja merkitystä työssäkäyntiin.
t. 9
Ihanaa, kerrankin joku ei-urasuuntautunut vastaamassa kysymyksiini. Vastatkaa, jooko?
Miten te jaksatte tehdä työtä, jos ette saa siitä tyydytystä ja "oikea elämä" on muualla? Työssä joutuu kuitenkin viettämään suuren osan ajastaan, joten eikö ole hirveää, jos työ ei ole intohimo? Eikö masenna mennä töihin silloin?
[/quote]
Et kai sä nyt oikeasti noin mustavalkoinen ole? Että työn pitää olla intohimo ja jos ei ole niin se on heti hirveää? Mulle ainakin ihanteellinen työ on sellainen, jossa ei ainakaan yleensä tarvitse viedä töitä kotiin, on sopivasti vaihtelua (tarvitsen toisaalta rutiineja joten mitään alati vaihtuvaa työnkuvaa en edes kestäisi), kiva työporukka ja ainakin jonkin verran mahdollisuuksia opetella uutta, vastuutakin kyllä mutta ei niin paljoa että tarvitsisi yöuniaan menettää.
Esim. ihan tehtaassa olen ollut hyvin tämänkaltaisessa työssä, vaikka varmaan sellainen työ olisi monen menestysorientuituneen mielestä sitä "hirveää" siksi, että se ei kuulosta hienolta eikä kunnianhimoiselta. Ei mulla nyt mitään intohimoa sitä tehdasta kohtaan ollut, mutta tosi hyvin mä siinä työssä viihdyin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:35"]
En usko, että kovin moni kritisoi sitä, että käydään normit 8 tuntia päivässä tekemässä jotain mielenkiintoista tutkimustyötä. Onhan työssä paljon hyvääkin, kuten kaverit, oppiminen, ongelmien ratkaiseminen, tietty ulkoinen tarkoitus elämälle yms. Mutta työn asettaminen kaiken muun edelle (=urasuuntauntuneisuus ainakin minun terminologiassani) on suurimmalle osalle typerää, koska ei sieltä kunnon palkintoa saa kuin joku Zuckerberg kavereineen.
[/quote]
Joo. Sitä repii selkänahkansakin jonkun firman puolesta ja sitten tulee yt:t ja kenkää. Ylimenevässä urasuuntautuneisuudessa on kyse siitä, että laitetaan kaikki munat samaan koriin, ja se ei ehkä ole järkevää.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:35"]
En usko, että kovin moni kritisoi sitä, että käydään normit 8 tuntia päivässä tekemässä jotain mielenkiintoista tutkimustyötä. Onhan työssä paljon hyvääkin, kuten kaverit, oppiminen, ongelmien ratkaiseminen, tietty ulkoinen tarkoitus elämälle yms. Mutta työn asettaminen kaiken muun edelle (=urasuuntauntuneisuus ainakin minun terminologiassani) on suurimmalle osalle typerää, koska ei sieltä kunnon palkintoa saa kuin joku Zuckerberg kavereineen.
[/quote]
Joo. Sitä repii selkänahkansakin jonkun firman puolesta ja sitten tulee yt:t ja kenkää. Ylimenevässä urasuuntautuneisuudessa on kyse siitä, että laitetaan kaikki munat samaan koriin, ja se ei ehkä ole järkevää.
[/quote]
Sehän tässä pahinta on, kun moni urasuuntautunut luulee olevansa melkoinen tavoiteltu huippuosaaja. Sitten kun lähtee duunit alta ja vastavalmistunut keskiverto-DI tulee tilalle, niin menee samalla sekä toimeentulo, elämän tarkoitus että itsetunto.
[/quote]
Työhän voi olla ihan kivaa, vaikka se ei ole elämää, eikä suuria intohimoja aiheuta.
Meinaatko,että ihmiset on aina tehneet työtä vain toteuttaakseen itseään ja saadakseen elämyksi :)
Kyllä ihmiset on aina tehneet töitä siksi, että saavat ruokaa yms. Nykyään annetaankin nuorille väärä kuva työelämästä. Työn pitää olla kivaa ja sen pitää olla elämys ja kokemus. On unohtunut, että pitäisi lukea aloille, missä on töitä ja pystyy elättämään itsensä.
Minulle tuottaa tyydytystä, että työ on mukavaa, vaikka voisin jättää sen heti, jos voittaisin lotosta. Työkaveritkin on kivoja, mutta ei ystäviä. Intohimot löytyvät harrastuksista ja monesta muusta asiasta.
Mun työ on kivaa. Siitä maksetaan hyvä palkka. Se on siistiä. Eikä sitä tarvii tehdä ylitöinä. On rahaa ja vapauksia. Ja lapsetkin on tyytyväisiä kun äiti on tyytyväinen elämäänsä ja huumoria riittää. Tämäkö on oravanpyörä. Jee, pidän tästä pyörästä.
[/quote]
Urasuuntauntuneisuus on suurimmalle osalle järjettömän huono diili. Uhraat 60-80 tuntia viikossa työlle, porukka soittelee Jenkeistä keskellä yötä, viikonloppusuunnitelmat peruuntuu perjantaina klo 17:14, kun asiakas haluaakin tän mallin ja ton presun maanantaiaamuksi jne. Viiden vuoden perseen repimisen jälkeen vuosipalkka 150 tonnia, josta tietty 48% veroina pois. Puoliso vaihtanut maisemaa, lapsiasi et tunne jos edes ehdit hankkiakaan niitä, kaverit ei enää kutsu säbätreeneihin, ja vaikka kutsuisikin niin et jaksa pelata.