Poikien äidit, kasvatattetko feministiä?
Kommentit (460)
Feministiäitien kasvattamista pojista tulee haluttuja puolisoita, sillä he osaavat tehdä ja tekevät kotitöitä. Yksikään nainen ei halua sohvalla makaavaa passuuttajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatan pojastani poikaa ja tytöstäni tyttöä! =)
Saako poikasi kuitenkin mennä balettitunnille ja tyttösi pelaamaan jääkiekkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se niin kuin käytännössä tarkoittaa?
Sitä, että pojilta vaaditaan samaa kuin tytöiltäkin eikä heitä paapota "pojat on poikia" -asenteella.
Eli pojilta vaaditaan yhtä hyvää käytöstä ja koulumenestystä kuin tytöiltäkin. Kiroilua ei suvaita, ja ennen kavereiden näkemistä läksyt pitää olla kunnolla tehty. Kokeisiin pitää lukea huolellisesti eikä koepäivää edeltävänä iltana hengata ulkona vaan ollaan kotona valmistautumassa. Pleikkariaikaa poika ei saa sen enempää kuin siskonsakaan vaikka "kaikki muut" saisivat.
Feministikodissa sekä pojat että tytöt lukevat kirjoja, vaikka pleikka tietysti olisi kiinnostavampi. Myös musiikkiharrastusten pariin kannustetaan.
Feminismi kotona tarkoittaa myös sitä, että kotona kaikki osallistuvat kotitöihin sukupuolesta riippumatta. Eli pojilta vaaditaan saman verran kotitöitä kuin tytöiltä, ja isä tekee kotitöitä siinä missä äitikin ilman että erikseen pyydetään.Tuo koulumenestys on vinkeä asia: https://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/9778965/Girls-getti…
Olen itsekin huomannut sen oman pojan kohdalla. Matematiikan kokeista on 10- ja 9 1/2, tekee läksyt, tekee ylimääräiset tehtävät kirjasta, viittaa tunnilla, auttaa muita. Vaan ei. Todistuksessa on 9. Olen täysin varma, että tytöllä olisi 10.
Siis olet todistamassa poikasi oppitunteja, kun tiedät hänen auttavan muita ja viittaavan jatkuvasti? Arvosana 10 on varsinkin yläluokilla oikeasti kovan työn takana ihan kaikilla. Pelkkä koemenestys ei ole mittari. Joskus ope huomaa tehneensä turhan helpot kokeet, jolloin esim. tuo 9,5 vastaa oikeasti just sitä ysiä. Tämän ope voi korjata arvioinnissa. Vanhempi ei siis valitettavasti voi opettajaa paremmin nähdä kokonaiskuvaa lapsensa arvioinnista (toki kysyä kannattaa, jos kovasti tuntuu ristiriitaiselta).
Terveisin
äikänope (jolta hyvin harva saa arvosanan 10, oli sitten tyttö tai poika)
No tämä palaute on saatu keskustelussa opettajan kanssa, ja kyseessä ei siis ole yläluokkalainen lapsi. Lapsi on aktiivinen tunneilla ja auttaa muita opettajan pyynnöstä, kun on itse saanut tehtävät tehtyä tunnilla. Opettaja käyttää kustantajan antamia valmiita kokeita ja lapsi tekee siis niitä vaikeampia kokeita.
Vierailija kirjoitti:
Feministiäitien kasvattamista pojista tulee haluttuja puolisoita, sillä he osaavat tehdä ja tekevät kotitöitä. Yksikään nainen ei halua sohvalla makaavaa passuuttajaa.
'
Miten pihalla on ihminen, jonka mielestä feminismi = kotityöt?
Vierailija kirjoitti:
En - en ole itsekään, joten miksi haluaisin lasteni olevan? Kasvatan poikiani ihmisarvoa ja samanarvoisuutta kunnioittavaksi itsenäiseksi ajattelijaksi - en laumasieluiseksi ismien perässä määkijäksi, joka median ja "yleisen mielipiteiden" perässä kipittelee ilman omaa käsitystä realismista, pragmatismista tai normaalista järjenjuoksusta, jossa hyväksytään ihmisten erilaisuus, erilaiset mielipiteet ja elämäntavat, sekä biologisten, psykologisten ja kulturellisten tekijöiden vaikutus ihmisten elämään.
Hienoa, kasvatat siis heitä feministeiksi. Aivan sama, millä sanalla itse kutsut antamaasi hyvää kasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että pojilta vaaditaan samaa kuin tytöiltäkin eikä heitä paapota "pojat on poikia" -asenteella.
Eli pojilta vaaditaan yhtä hyvää käytöstä ja koulumenestystä kuin tytöiltäkin. Kiroilua ei suvaita, ja ennen kavereiden näkemistä läksyt pitää olla kunnolla tehty. Kokeisiin pitää lukea huolellisesti eikä koepäivää edeltävänä iltana hengata ulkona vaan ollaan kotona valmistautumassa. Pleikkariaikaa poika ei saa sen enempää kuin siskonsakaan vaikka "kaikki muut" saisivat.
Feministikodissa sekä pojat että tytöt lukevat kirjoja, vaikka pleikka tietysti olisi kiinnostavampi. Myös musiikkiharrastusten pariin kannustetaan.
Feminismi kotona tarkoittaa myös sitä, että kotona kaikki osallistuvat kotitöihin sukupuolesta riippumatta. Eli pojilta vaaditaan saman verran kotitöitä kuin tytöiltä, ja isä tekee kotitöitä siinä missä äitikin ilman että erikseen pyydetään.Tuo koulumenestys on vinkeä asia: https://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/9778965/Girls-getti…
Olen itsekin huomannut sen oman pojan kohdalla. Matematiikan kokeista on 10- ja 9 1/2, tekee läksyt, tekee ylimääräiset tehtävät kirjasta, viittaa tunnilla, auttaa muita. Vaan ei. Todistuksessa on 9. Olen täysin varma, että tytöllä olisi 10.
Onko pojalla ollut koko kouluiän sama matematiikan opettaja vai ei? Oletko nähnyt tyttöjen arvosanat ja tuntiaktiivisuuden? Tekeekö ihan jokainen naisopettaja samoin? Omat pojat oli kympin oppilaita eikä se vaatinut heiltä kokeista 10+.
Ei ole ollut sama matematiikan opettaja koko ala-asteen ajan. Opettaja kertoo kaikkien kiitettävän saaneiden nimet ja poika on kertonut ne myös kotona. En osaa sanoa tuntiaktiivisuudesta, mutta olen ymmärtänyt, että peruskoulussa arviointi ei voi perustua muiden vertailuun. Jos joku viittaa yli 10:n edestä, niin muillekin pitää antaa 10, jos kiitettävän kriteerit täyttyvät.
Tämähän se jännää on, että koemenestys toimii vain toisinpäin eli siitä rangaistaan alaspäin. Kuitenkin poikani ilmeisesti osaa matematiikkaa paremmin kuin sinun poikasi.
Mitä feminismiä tarkoitat? En todellakaan kasvata pojistani intersektionaalista feminismiä, koska se esittää sellaista älyvapaata ideaa, että biologinen sukupuoli ei merkkaa mitään, vain "musta tuntuu" -sukupuoli. Mysö is-feminismi on aika miesvihamielinen, vain tietynlaiset miehet kelpaavat.
Sen sijaan radikaalifeminismissä on vielä särmää esimerkiksi kritisoida naisten paljastavaa pukeutumista, jonka voi nähdä naista sortavana rakenteena kulttuurissamme. Instabeibet halventavat naisen arvoa, siinä olen heidän kanssaan samaa mieltä, sekä trans-ideologian torjumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En - en ole itsekään, joten miksi haluaisin lasteni olevan? Kasvatan poikiani ihmisarvoa ja samanarvoisuutta kunnioittavaksi itsenäiseksi ajattelijaksi - en laumasieluiseksi ismien perässä määkijäksi, joka median ja "yleisen mielipiteiden" perässä kipittelee ilman omaa käsitystä realismista, pragmatismista tai normaalista järjenjuoksusta, jossa hyväksytään ihmisten erilaisuus, erilaiset mielipiteet ja elämäntavat, sekä biologisten, psykologisten ja kulturellisten tekijöiden vaikutus ihmisten elämään.
Hienoa, kasvatat siis heitä feministeiksi. Aivan sama, millä sanalla itse kutsut antamaasi hyvää kasvatusta.
Eihän kasvata! Etkö osaa lukea
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Miten pihalla on ihminen, jonka mielestä feminismi = kotityöt?
Siitä se kuule lähtee, kun pientä poikaa kasvatetaan tasa-arvoisiksi, ihan ruohonjuuritasolta. Ei siinä ruveta kertomaan feminismin historiaa. Aikuinen mies, joka luennoi feminismistä, mutta jättää kaiken kotona vaimon tehtäväksi, ei ole hyvä puoliso. Tietenkin lapsille annetaan mahdollisuus olla sellaisia kuin ovat eikä heille joka suhteessa korosteta, että kun olet tyttö/poika, sinä tykkäät tällaisista ja tällaisista leluista etkä koske noihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti, lapseni saa olla juuri sellainen kuin on - mut jostain kumman syystä poikaa kiinnostaa autot ja tyttöä pinkit prinsessajutut. Enkä ajatellut näitä heiltä tukahduttaa vain siksi, että sellainen on nykypäivän kotkotusten mukaista =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pojalla ollut koko kouluiän sama matematiikan opettaja vai ei? Oletko nähnyt tyttöjen arvosanat ja tuntiaktiivisuuden? Tekeekö ihan jokainen naisopettaja samoin? Omat pojat oli kympin oppilaita eikä se vaatinut heiltä kokeista 10+.
Ei ole ollut sama matematiikan opettaja koko ala-asteen ajan. Opettaja kertoo kaikkien kiitettävän saaneiden nimet ja poika on kertonut ne myös kotona. En osaa sanoa tuntiaktiivisuudesta, mutta olen ymmärtänyt, että peruskoulussa arviointi ei voi perustua muiden vertailuun. Jos joku viittaa yli 10:n edestä, niin muillekin pitää antaa 10, jos kiitettävän kriteerit täyttyvät.
Tämähän se jännää on, että koemenestys toimii vain toisinpäin eli siitä rangaistaan alaspäin. Kuitenkin poikani ilmeisesti osaa matematiikkaa paremmin kuin sinun poikasi.
Ai sinun pojat ovat kuitenkin saaneet kokeista kymppejä eikä ysipuolia. Miksi sitten väitit toisin? Minun pojat ovat jo käyneet lukionkin, joten minulla on enemmän kokemusta lasten opettajista mitä sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olet todistamassa poikasi oppitunteja, kun tiedät hänen auttavan muita ja viittaavan jatkuvasti? Arvosana 10 on varsinkin yläluokilla oikeasti kovan työn takana ihan kaikilla. Pelkkä koemenestys ei ole mittari. Joskus ope huomaa tehneensä turhan helpot kokeet, jolloin esim. tuo 9,5 vastaa oikeasti just sitä ysiä. Tämän ope voi korjata arvioinnissa. Vanhempi ei siis valitettavasti voi opettajaa paremmin nähdä kokonaiskuvaa lapsensa arvioinnista (toki kysyä kannattaa, jos kovasti tuntuu ristiriitaiselta).
Terveisin
äikänope (jolta hyvin harva saa arvosanan 10, oli sitten tyttö tai poika)Säälin jopa poikia vihaavan opettajan poikaoppilaita. Oma lukion ruotsinopettajani, feministi, kertoi että en tule koskaan pääsemään ruotsin kirjoituksista läpi. Kirjoitin magna cum lauden.
Toivottavasti tulet joskus järkiisi vihasi kanssa.
Olet onneksi todella väärässä johtopäätöksinesi. En todellakaan vihaa poikia, päin vastoin huomaan itse usein antavani pojalle helpommin paremman arvosanan kuin tytölle saman tasoisesta kirjoitelmasta, koska pyrin selvästi tiedostamattani kompensoimaan poikien myöhäisempää kehitystä oppiaineessani (se on selvästi nähtävissä ja tulisikin mielestäni jotenkin huomioida). Olen itsekin pojan äiti.
Tarkoitukseni oli muistuttaa, ettei pojan arvosana välttämättä olisi 10, vaikka hän olisi tyttö. Minusta on varsin epäreilu oletus, että opettaja automaattisesti syrjii sukupuolen perusteella ja nimenomaisesti poikaa, kun omakin kokemukseni on niin toinen. Arvosana 10 on vaikea saavuttaa, koska se on paras mahdollinen arvosana. Annan oppilailleni runsaasti kannustavaa palautetta, olen heidän kanssaan hyvissä väleissä ja koen, että minua arvostetaan myös kodeissa, koska olen urani aikana saanut lähes yksinomaan kiittävää palautetta kaiken tasoisten ja kaiken sukupuolisten oppilaiden kodeista. Mutta katteettomia arvosanoja en anna tytöille enkä pojille. Arvosanan 10 saa, kun osaaminen vastaa arvosanaa 10, ja se on äidinkielessä varsin harvinaista näinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinun pojat ovat kuitenkin saaneet kokeista kymppejä eikä ysipuolia. Miksi sitten väitit toisin? Minun pojat ovat jo käyneet lukionkin, joten minulla on enemmän kokemusta lasten opettajista mitä sinulla.
Tuossahan lukee, että matematiikan kokeista tuli 10- ja 9 1/2. Ei tässä ole kyse opettajakokemuksista, koska arvosanalla ei pidä olla mitään tekemistä opettajan kanssa, vaan arviointi perustuu opetussuunnitelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kasvatan. Pyrin kasvattamaan ensisijaisesti lasta ja ihmistä, sukupuoli tulee vasta näiden määreiden jälkeen. Poikani on monin tavoin hyvin ”perinteinen” poika, joka rakastaa autoja, junia, rakentelua ja kummituksia. Mutta hänellä on myös oma rakas nukke, leikkikeittiö ja vaalenapunaiset nukenvaunut, hän mankui pitkään kaupasta pinkkiä sukellusvenettä ja katsoo netistä Lego City -videoiden lisäksi mielellään myös videoita, joissa hoivataan vauvanukkea. Jossain vaiheessa hän halusi pitää Frozen-hiuspinnejä ja kokeilla saparoita, koska serkullakin oli sellaisia. Toisaalta traktorin kuva paidassa on ihan parhautta.
Emme siis ole millään tavoin rajanneet sukupuolistereotypioiden perusteella sitä, mistä lapsi voi olla kiinnostunut. Luemme sekä ”tytöille” että ”pojille” suunnattuja kirjoja (tosin hyvän kirjallisuuden yleensä tunnistaa siitä, ettei tällaista jakoa tarvitse edes miettiä). Poika osaa nyt 3-vuotiaana pyyhkiä pöydän leipomisen jälkeen, kattaa ruokapöytää apunani ja tuoda astiat koneeseen. Tulen opettamaan hänelle aivan samat jutut kuin opettaisin tyttärelle. Lisäksi hän näkee isänsä huolehtivan kodin asioista tasa-arvoisesti minun kanssani. Isä oli myös kotona 7 kk hoitamassa lasta, kun palasin töihin.
Feminismi ei tarkoita ollenkaan että lelut ja muut pitäisi määritellä sukupuolen mukaan ja niiden käyttöä jotenkin määräillä.
Miksi teette tästä niin monimutkaista? Feminismi tarkoittaa ainoastaan tasa-arvoa.
Minulle se tasa-arvo näyttäytyy sellaisena kaiken kattavana tapana katsoa maailmaa siten, ettei biologinen sukupuoli määritä liikaa olemista ja tekemistä. Tasa-arvoa on juuri se, että saa aidosti valita, vaikka sitten ne lelunsa, ilman oletusta sitä, että koska sinulla on pippeli, sinulle sopii leluksi vain sininen auto, vaikka haluaisit pinkin sukellusveneen. Useinhan tytöille ominaisia asioita pidetään jotenkin vähempiarvoisina ja pojille sopimattomina. Tyttö voi ehkä naamiaisiin pukeutua merirosvoksi, mutta pojan prinsessapuku onkin vanhemmalle mahdoton ajatus. Tässä on siis aivan konkreettinen osoitus sukupuolioletuksiin liittyvästä epätasa-arvoisuudesta lasten maailmassa.
Eli kyllä, feminismi tarkoittaa tasa-arvoa. Mutta on turha väittää, etteivätkö sen tasa-arvon toteutumiseen liittyisi ihan kaikki leluista pukeutumiseen. Haluan, ettei poikani opi pienestä pitäen vähättelemään jotain asiaa hänen sukupuolelleen sopimattomana. Se juuri on tasa-arvokasvatusta.
Juu eihän tuo olekaan se ongelma feministeille. Ongelma tulee siinä kun se poika tykkääkin perinteisistä poikamaista asioista. Silloin feministi ei tulekaan et se on oikein ja arvokasta.
Vapaus valita sekä pojilla että tytöillä. Naapurin poika valmistui sairaanhoitajaksi, toisen naapuriperheen nuorin tytär valmistui konetekniikan insinööriksi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Feministi tunkee pojan balettitunneille ja tytön lätkään, vastoin lapsen toiveita. Etenkään tyttö ei saa leikkiä prinsessaa.
Jep, vanhemman kyseisenlainen vääristyneen ideologian syöttäminen lapselle ja kuvailemasi lapsen tukahduttaminen vastaa mielestäni lapsen pahoinpitelyä.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö huomaa ironiaa tässä ketjussa... Moni feministi julistaa miten vaatii pojaltaan yhtä sun toista. Vain yksi fiksu feministi sanoi, että tasa-arvo on muutakin kuin velvollisuuksia.
Kukaan ei ole puolustellut asiaa POIKIEN OIKEUKSIEN näkökulmasta. Vaan kyllä saa luvan tehdä sitä ja tätä kotona ja koulussa!
Eiköhän tuo todista tarpeeksi teidän feministien ajatusmaailmasta ja "tasa-arvosta".
Pojilla on oikeus harrastaa vaikka balettia tai jotain muuta, mistä punaniskasovinistit sanovat että ne on tyttöjen harrastuksia. Samoin koulun valinnaisaineeksi voi ihan hyvin ottaa kotitalouden ja opinnot miettiä siltä kannalta, mistä itse tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin
äikänope (jolta hyvin harva saa arvosanan 10, oli sitten tyttö tai poika)Säälin jopa poikia vihaavan opettajan poikaoppilaita. Oma lukion ruotsinopettajani, feministi, kertoi että en tule koskaan pääsemään ruotsin kirjoituksista läpi. Kirjoitin magna cum lauden.
Olet onneksi todella väärässä johtopäätöksinesi. En todellakaan vihaa poikia, päin vastoin huomaan itse usein antavani pojalle helpommin paremman arvosanan kuin tytölle saman tasoisesta kirjoitelmasta, koska pyrin selvästi tiedostamattani kompensoimaan poikien myöhäisempää kehitystä oppiaineessani (se on selvästi nähtävissä ja tulisikin mielestäni jotenkin huomioida). Olen itsekin pojan äiti.
Tarkoitukseni oli muistuttaa, ettei pojan arvosana välttämättä olisi 10, vaikka hän olisi tyttö. Minusta on varsin epäreilu oletus, että opettaja automaattisesti syrjii sukupuolen perusteella ja nimenomaisesti poikaa, kun omakin kokemukseni on niin toinen. Arvosana 10 on vaikea saavuttaa, koska se on paras mahdollinen arvosana. Annan oppilailleni runsaasti kannustavaa palautetta, olen heidän kanssaan hyvissä väleissä ja koen, että minua arvostetaan myös kodeissa, koska olen urani aikana saanut lähes yksinomaan kiittävää palautetta kaiken tasoisten ja kaiken sukupuolisten oppilaiden kodeista. Mutta katteettomia arvosanoja en anna tytöille enkä pojille. Arvosanan 10 saa, kun osaaminen vastaa arvosanaa 10, ja se on äidinkielessä varsin harvinaista näinä aikoina.
Tämä on kuule ihan tutkittu asia, että pojat saavat heikompia arvosanoja kuin tytöt samalla osaamisella. Syynä on tyttöjen parempi käytös. Etkä sinä ole tämän yläpuolella ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti, lapseni saa olla juuri sellainen kuin on - mut jostain kumman syystä poikaa kiinnostaa autot ja tyttöä pinkit prinsessajutut. Enkä ajatellut näitä heiltä tukahduttaa vain siksi, että sellainen on nykypäivän kotkotusten mukaista =)
Juuri näin. Feministi tunkee pojan balettitunneille ja tytön lätkään, vastoin lapsen toiveita. Etenkään tyttö ei saa leikkiä prinsessaa.
Jos sinulla on yhtään kokemusta lapsista, niin ei heitä saa väkisin harrastamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin
äikänope (jolta hyvin harva saa arvosanan 10, oli sitten tyttö tai poika)No tämä palaute on saatu keskustelussa opettajan kanssa, ja kyseessä ei siis ole yläluokkalainen lapsi. Lapsi on aktiivinen tunneilla ja auttaa muita opettajan pyynnöstä, kun on itse saanut tehtävät tehtyä tunnilla. Opettaja käyttää kustantajan antamia valmiita kokeita ja lapsi tekee siis niitä vaikeampia kokeita.
Kohta lapsesi menee yläasteelle ja saa uudet opettajat. Ei kannata noin jumittua ala-asteen todistuksiin, ei niillä ole pitemmän päälle mitään merkitystä. Eihän ne taidot mihinkään häviä.
Säälin jopa poikia vihaavan opettajan poikaoppilaita. Oma lukion ruotsinopettajani, feministi, kertoi että en tule koskaan pääsemään ruotsin kirjoituksista läpi. Kirjoitin magna cum lauden.