Hienot vs. wt-maun mukaiset HÄÄkoristelut ja -järjestelyt
Olen seurannut mm. Satuhäät-keskusteluja ja alkanut miettiä, että mitkä elementit hääkoristeluissa ja järjestelyissä ovat hyvää ja mitkä huonoa makua ilmentäviä. Esimerkiksi kuulee mainittavan sana "tiimarikrääsä". Tarkoittaako se, että koristeita ei saa askarrella itse vaan kaikki pitää teettää / ostaa jostain Stockalta?
Onko muuten joitain materiaaleja tai värejä, mitä pitää välttää, jollei halua antaa halpisvaikutelmaa?
Entä häiden ohjelma tai hääauto muuten? Itse olen havainnut, että hääjuhlien leikit ovat ihan kamalan vaivaannuttavia, mutta kuuluvatko ne pakollisina normihäihin niin, että vain wt jättää ko. ohjelmanumerot väliin?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:34"]
Ei tule muuta mieleen, paitsi että karjalanpaisti on wt-häiden ruoka.
[/quote]
karjalanpaisti on perinnehäiden ruoka. Vähän eri asia. Juntti.
[/quote]
Komppaan. Muita hyviä tarjottavia kalat, pariisinperunat, jokin gratiini ja lihahyytelö sekä tietysti sulhaspiirakat. Salaattia toki myös, esim. punajuuri-vuohenjuusto. Lihapullat myös ok, jos ovat täyteläisiä ja isoja (ei puolivalmistepullia). Lapsille nakkeja ja makaronilaatikko, koska saattavat nirsoilla. Hääkakun koristeena ehdottomasti kermaruusukkeita ja päällä söpö figuriini. :)
Wt-hääkakku: tunkkainen suklaaähkyällötys
Hieno hääkakku: Prinsessa-kakku tai muu klassikko.
Eilisistä satuhäistä wt:n teki mielestäni järjetön tupakointi ja alkoholi
Käytä omaa ideointikykyä ja tee häistä sen näköiset kuin itse pidät. Silloin niistä tulee sun näköiset, ei mitkään wt-häät. Älä tee samoja askarteluja, mitä on joka askartelukaupassa ja häälehdessä esitelty.
Mun mielestäni koristeiksi riittää aidot kukat ja kynttilät, pöytäliinat ja servetit. Tilaat kukkakaupasta sinua miellyttävät kukat joka pöytään, sitten joko tuikkukynttilöitä tai kruunukynttilöitä pidikkeissään.
Lisäksi voit hääpöydän viereen tilata kaksi korkeampaa kukka-asetelmaa, pöydän kummallekin puolelle.
Voihan nuo kaikki tehdä luonnonkukistakin, jos sulla on siihen aikaa ja mahdollisuuksia.
Mun mielestä muuta ei pöydissä koristeiksi tarvita. Ennemmin panostaisin rahat noihin kukkiin kuin kaikenmaailman muovikoristetimantteihin tms. "krääsään", mitä juhlissa usein on pöydille ripoteltuna.
Jos haluaa, niin jotkut muut luonnonmateriaalit voisi myös olla kivoja koristeina, jos teemaan sopii: pyöreät luonnonkivet tuikkujen ympärillä, esim. Tai simpukankuoret.
Meillä oli häissä pöytäkoristelujen lisäksi isoja hurrikaanilyhtyjä, joissa oli sisällä hiekkaa pohjalla (kysy kvartsihiekkaa esim. Boknäs-myymälöistä), kynttilä ja kukkakranssi. Näitä oli esiintymislavan reunalla sekä hääpaikassa olleilla muilla pöydillä kuin niissä, joissa vieraat aterioi.
Lisäksi ostimme kaupasta kukkakimppuja ja isoja lasivaaseja, joihin upotimme kukkia veteen, vähän tähän tyyliin:
http://boards.weddingbee.com/topic/is-this-centerpiece-idea-ok-she-says-its-not#axzz2ulHv0Fq8
(Skrollaa sivua alas, niin näet kuvia.)
Vesi suurensi kukat ja näin saimme näyttäviä asetelmia isoon tilaan. Ihmiset kävi näitä ihmettelemässä. :) Kannattaa etukäteen vähän harjoitella tuota kukkien ankkuroimista pohjaan.
Lelukaupoista saa tilata ilmapalloja valmiiksi täytettyinä, ne on kivoja koristeita.
Välttäisin menun ja ohjelman kirjaamista sellaisiin kolmitahoisiksi tötteröiksi taiteltuihin kartonkeihin, joita tönöttää sitten joka pöydässä. Tyylikkäämpi ratkaisu on tulostaa jokaiselle vieraalle oma menu/ohjelmakortti kartongille ja kattaa ne pöytiin. Voi tilata kirjapainostakin, ei ne paljoa maksa.
Ohjelmana voi olla ihan jotain muuta, kuin perinteiset hääleikit. Häihin voi palkata stand up-koomikon, taikurin, jonglöörin, tanssishown, pianistin, laulajan, ihan mitä vaan. Mitä harrasteseuroja omalta paikkakunnalta löytyy, saisiko niistä esiintyjiä kysyttyä? Myös harrastajateatterin pieni esitys voisi olla hauska.Tai nukketeatteri.