Haaste: poista sata tarpeetonta vaatetta!
Rikkinäiset roskiin, käyttämättä aina vaan jäävät ja pienet kierrätykseen. Kaksi paripuolta sukkaa lasketaan yhdeksi vaatteeksi.
En siis itsekään tiedä löytyykö meiltä noin paljon tarpeettomia vaatteita, mutta koska siltä tuntuu, ajattelin yrittää.
Kommentit (79)
[/quote]Sitten vielä typerämpi! En mä ala mitään pois heittämään kun olen vaivalla saanut vaatteet koko perheelle hankittua! Kaikkea kanssa.
Ei se kuule niin helppoa ole vaatettaa koko perhe 4 vuodenaikaan ja kasvavien lapsien ollessa kyseessä. Meillä ei todellakaan ole tarpeetonta vaatetta. Ne maksavatkin niin paljon, että loppuun asti käytetään joka rytky nuukasti.
[/quote]
Ihan rauhassa nyt :) Eiköhän tää ollut osoitettu niille, jotka tuntevat, että kotona on liikaa vaatetavaraa. Oli sen ylimäärän syy mikä vaan. Se voi olla nuukuuskin, monella on.
Jos tää ei ole sun ongelmasi, niin hyvä. Koita nyt vaan hengittää syvään ja lukea muita avauksia. *Voimajaxuhalipusu*
Hah! Mä yritän pikemminkin OSTAA sata uutta vaatetta. Niin vähän mulla on mitään vaatekaapissani.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:54"]
[/quote]Sitten vielä typerämpi! En mä ala mitään pois heittämään kun olen vaivalla saanut vaatteet koko perheelle hankittua! Kaikkea kanssa.
Ei se kuule niin helppoa ole vaatettaa koko perhe 4 vuodenaikaan ja kasvavien lapsien ollessa kyseessä. Meillä ei todellakaan ole tarpeetonta vaatetta. Ne maksavatkin niin paljon, että loppuun asti käytetään joka rytky nuukasti.
[/quote]
Ihan rauhassa nyt :) Eiköhän tää ollut osoitettu niille, jotka tuntevat, että kotona on liikaa vaatetavaraa. Oli sen ylimäärän syy mikä vaan. Se voi olla nuukuuskin, monella on.
Jos tää ei ole sun ongelmasi, niin hyvä. Koita nyt vaan hengittää syvään ja lukea muita avauksia. *Voimajaxuhalipusu*
[/quote]Ok, kiitti. Mua vaan joskus käy sieppaamaan tuommosten rikkaiden elintasokilpamuijien ideat. Kun täs vaivalla yrittää saada perheellensä edes jonkun näköisen olemisen tason. Huoh!
Mulla on kolme vaatekaappia täynnä omia vaatteita eli kiitos ideasta, on ehkä helpompi heittää turhat pois jos on joku tavoite määrä.
Vien n. Kerran vuodessa vaatteita itsepalvelukirpparille... Nyt on varastossa väh. Kolme ikea-kassillista odottamassa vuoroaan mutta kun ei vaan saa aikaseks.
Luojan kiitos olen päässyt ostosvimmasta hiljalleen eroon ja nykyään ostan säännöllisesti vain toppeja ja alusvaatteita, farkut vain tarvittaessa jne. Olisi aika huikeeta, jos edes yksi noista kaapeista tyhjentyisi ja sinne saisi vaikka arkistokaapin papereille ym.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:58"]
Ok, kiitti. Mua vaan joskus käy sieppaamaan tuommosten rikkaiden elintasokilpamuijien ideat. Kun täs vaivalla yrittää saada perheellensä edes jonkun näköisen olemisen tason. Huoh!
[/quote]
Rikkaat elintasomuijat, joo... Mä ostan vaatteeni enimmäkseen kirppareilta ja halpiskaupoista, mutta kun samat vaatteet on mahtuneet kauan, niitä vain on kertynyt. Lisäksi vaatetta on, kun on eri vuodenaikoihin ja eri harrastuksiin sopivat varusteet.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:58"]
Ok, kiitti. Mua vaan joskus käy sieppaamaan tuommosten rikkaiden elintasokilpamuijien ideat. Kun täs vaivalla yrittää saada perheellensä edes jonkun näköisen olemisen tason. Huoh!
[/quote]
Ap ainakin voi kertoa elävänsä varsin kaukana elintasokilpailujen etujoukosta. Nykyään menee tulot ja menot sopivasti, kun säästeliäästi elää, joskus jotain pientä ylimääräistäkin saa tai pikkuisen voi säästää. Ikävuodet 18-25 elin niin persaukisena, ettet uskoisi. Nykyään ostan vähän ja hyvää, mutta vaikeus heittää pois ja laittaa kiertoon tiettyjä kamoja, johtuu varmaan noiden vuosien traumoista. Ja nyt on ollut hiukka kiireinen elämäntilanne. Tykkäisinkin elää aika pienesti, ei meillä esim oo halua muuttaa isompaan kotiin, mutta silläpä ylimääräiselle tavaralle ei oo tilaa.
Toivottavasti teillä helpottaa, tän sanon ihan tosissani.
Kyllä nyt taas nähdään, miten täällä valikoituu ketjuihin kirjoittelijat ja provoilijatkin :).
Kun on kirppariketju kyseessä, niin kaikki myyvät vähintään kaksi kertaa vuodessa hirvittävät määrät vaatteita ja tienaavat aina satoja euroja.
Meillä lapsen pieneksi jääneet vaatteet menevät 95% kiertoon; myyntiin, kavereille ja vaatekeräykseen. Roskikseen menevät ovat rikki, pysyvästi likaisia tai nyppääntyneitä sukkia, joten ei niitä paljon ole. Ei tarvi osallistua keräilyyn, 2 muovikassillista vaatteita ja kasa kenkiä on jo karsittu ja lajiteltu myyntiin, muuta ei ole poistettavaksi.
Miten niin monilla on paljon vaatteita, jotka menevät suoraan roskikseen?
Tällaisissa projekteissa on se ongelma, että ne usein näyttävät kääntyvän itseään vastaan. Pointtina kait on karsia tavaramäärää, hillitä turhaa kulutusta, kannustaa ekologisempiin ostovalintoihin jne. jne. mutta loppujen lopuksi monille niistä tulee tekosyy yksinkertaisesti uusia vaatevarastoa. Tyyliin "poista sata tarpeetonta vaatetta... ja osta sata uutta tilalle".
Vanhat rikkinäiset vaatteet voi myös viedä kierrätykseen. Esim. Name It -liikkeet ottavat vastaan kaikki rikkinäiset/ pinttyneenlikaiset vaatteet ja toimittavat ne edelleen kierrätykseen/uusiokäyttöön. Parempi vaihtoehto kuin roskis :)
Aloittaja saanut karsittua tähän mennessä 70, joista 10 roskisosastoa. (Ei kulta, sä et tarvitse kaksia risoja maalausfarkkuja ens kesäksi talkoisiin, joita ehkä tulee.)
Pari sellaistakin, jotka on niin hyviä, että kiva antaa eteenpäin. En kumminkaan enää aio palata harmaan liituraitapuvun työhön, ikinä.
Mutta viimeiset 30 on tiukemmassa. Aion yrittää.
Omat vaatteiden säilytykseen tarkoitetut tilat: 90 cm syvään, metrin leveään ja 280 korkeaan tilaan mittojen mukaan väsätty tankoja ja hyllyt, myös syvyys saatu siis käytettyä. Tässä tilassa mun ja lapsen vaatteet. Miehellä kaappi. Eteisessä perusmallin takkinaulakko, sen alla yhtä perusmallin kenkäteline. Pieni, mutta ok vinttikomero (raikas, kuiva jne.). Eteisessä kenkäkaappi. Näihin täytyy mahtua kaikki.
No niin, missio suoritettu ja tulos: 2 kauhtunutta nostalgianeuletta, kolme hametta, muutama t-paita. Ei ihan sataa, mutta voitaisiin vaikka laskea jonkun kanssa kimppaan :P
Jäljelle jäi
- 3 farkut ja 3 colleget, 2 olohousut, hameita joku 6
- ohuita pitkähihaisia ~10
- yksi parempi neule, 4 muuta neuletta, 1 lyhythihainen neuletunika ja yksi lyhythihainen neule
- normihuppareita 6, 1 lyhythihainen huppari, 2 ohutta hupparia, vetoketjullisia huppareita joku 8
- perusteepaitoja kymmenkunta, toppeja, tunikoita ja muita kesähepeneitä sama määrä,
- kaksi muovikoria sukkahousuja, välihousuja ja vaikka mitä legginsejä (capri, normi, thermo...)
- 18 rintsikat ja lähes triplaten alkkareita, sukkia joku 25 paria.
- 2 ulkoilutoppatakkia, 1 edustavampi toppatakki, 2 tuulitakkia, 1 villakangastakki, 1 trenssi, 1 jakkumainen syys(päällys)takki, ja 1 takki ei tiedä onko se lintu vai kala.
- 3 pipoa, kymmenkunta huivia joka materiaalilla ja saman verran käsineitä.
- kenkiä ihan liikaa (joku 20 paria), enkä jaksa nyt luetella niitä. Osasta pitäisi luopua, mutta en tee sitä tänään vaan sitten kesemmällä.
jne jne.
pitäisi pärjätä.
No ei nyt sataa mitenkään... Kymmenen voisi olla lähempänä ja siinäkin on jo aika paljon.. Mun vaatekaapin perusta on 3 farkut, 3 collegehousut, joitain hyvin leikattuja t-paitoja, muutama luottohuppari ja pari neuletta. Näitä voin käyttää myös ns läskipäivinäkin (joita on usein!). Ns itsevarman päivän vaatteita on ihan liikaa eikä niitä tule juurikaan käytettyä. Olen myös vilukissa joten käytän usein t-paitaa, neuletta tai huppria ja päälle vetäisen vielä vetoketjullisen hupparin (jätän auki). Perkasin alusvaatevarastonkin hiljattain, siellä ei siis pitäisi olla mitään ylimääräistä. Paitsi ehkä parit kauhtuneet pöksyt.
Mutta joo, taidankin levittää vaatekaapin sisällön tänään lattialle ja katsella sitä kriittisin silmin..
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:51"]
Minulle ei jää tarpeeksi käyttövaatteita, jos poistan 100 vaatetta, kaikilla sukillakin on ehjät parit! Saako poistaa miehen vaatteita, siellä olisi mistä karsia ;)
[/quote]
Saa juu poistaa mieheltäkin. Muista olla diplomaattinen. Voi olla kauhean herkkiä miehet näissä asioissa :)
Vein kerran mieheni t-paitoja varastoon kolmekymmentä, ja annoin niiden olla siellä vuoden. Kun se ei huomannut mitään, siis yhtään mitään, palautin ne hellän vinoilun kera takaisin.
Meillä ongelma miehen kohdalla, että ostaa perusjuttuja (sukat, kalsarit, töissä pidettävät paidat) alesta liikaa... ei yhtään muista mitä omistaa. Toisaalta sit on helppo salaa karsia kulahtaneet pois. Auta jos yritän saada sen poistamaan niitä itse.
Tämä on epäekologinen haaste. Vaatteet tulee käyttää loppuun, ei heittää roskiin tai uffille afrikan saasteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Palataan asiaan kun ensin omistan noin paljon vaatteita, kenkiä ja asusteita.
Juuri näin,, ongelma ei ole siinä, että ihmiset eivät hävitä tarpeeksi monta tarpeetonta vaatetta, vaan että he ns. Harrastavat shoppailua eli osteskelevat henkiseen tyhjyyteensä kaikkea, mikä ei ole oikeasti tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäekologinen haaste. Vaatteet tulee käyttää loppuun, ei heittää roskiin tai uffille afrikan saasteeksi.
Aika vanhan haasteen olit muuten nostanut, jännä että halusit sen nostaa, kun itsekin totesit sen epäekologiseksi.
En taida noin paljon omistaa vaateita? Kiitos haasteesta. kyllä pyrin minimoiman vaateet,kirjat, astiat ymm. Jo homaa pidemmän aikaa.Välin huilin.Kun käsi kantaessa kipeytyy. On itselleni ollut naurettava pitää kinni vuosia materiaali jota ei käytä!
Minulle ei jää tarpeeksi käyttövaatteita, jos poistan 100 vaatetta, kaikilla sukillakin on ehjät parit! Saako poistaa miehen vaatteita, siellä olisi mistä karsia ;)