Haaste: poista sata tarpeetonta vaatetta!
Rikkinäiset roskiin, käyttämättä aina vaan jäävät ja pienet kierrätykseen. Kaksi paripuolta sukkaa lasketaan yhdeksi vaatteeksi.
En siis itsekään tiedä löytyykö meiltä noin paljon tarpeettomia vaatteita, mutta koska siltä tuntuu, ajattelin yrittää.
Kommentit (79)
Kunka vähän ihmisillä oikein on vaatteita jos ei sataakan löydy? Mulla tulee pelkistä omista alusvaatteista ja sukistakin jo toi sata täyteen....
Minulla ei ole noin paljon vaatteita :D Mutta kyllä nuo komerot tulee koluttua aika hyvin pari kertaa vuodessa :)
Jos ei löydy satasia lompsasta niin ei löydy satoja kaapeista. Puhki käytetään ja sit ripotellen heitetään pois. Hyvä haaste eniveis.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 19:07"]Komppaan 22:sta. Jos ei ole ihan juuri lihonut/laihtunut ja sen vuoksi uusinut koko vaatevarastoaan, ja esimerkiksi harrastaa pariakin asiaa/tekee sellaista työtä jossa tarvitaan omanlaiset vaatteet, ei sata vaatetta ole paljon mitään. 21:n viestiin kommentoisin sen verran, että minä en ainakaan osta tarpeettomia vaatteita vaikka niitä paljon onkin. Kaikki ostokseni tulevat käyttöön, mutta kaikki eivät välttämättä miellytä silmää enää parin vuoden kuluttua.
[/quote]Minä olen pysynyt samanpainoisena koko aikuisikäni mutta sataa vaatetta ei löydy. Kahdet farkut, kahdet kesäfarkut, viisi neuletta ja villatakkia, pitkähihaisia paitoja kymmenen sekä kesään että talveen. Kolme juhlamekkoa, kahdet collarihousut ja pyjamanhousut, 10 t-paitaa. Sortsit, villaiset pitkät kalsarit, uikkarit, 10 kengät, talvitakki, syystakki, toinen välikausitakki, partsitupakkatakki, sadevarusteet, 4 toppia, muutamat rintsikat ja pikkareita ja sukkia. Kolmet villasukat, salibandyveskarikamat eli viisi vaatekappaletta. Kahdet rukkaset, kolme huivia, 2 pipoa. Mökillä remppavaatteita ja haalarit. Joo ja yksi anorakki ja huppari harrastuslogolla. Kahdet toppahousut. Syy vähyyteen on se että käyn kaksi kertaa vuodessa vaatevarastoni läpi ja luovun epämieluisista ja rikkinäisistä, sitten voin ostaa tilalle vastaavan.
Ripustin kaikki muut vaatteet, paitsi alkkarit, rintsikat, sukat ja pyykissä olevat näkösälle ja laskin: 55 vaatetta jäi. Tuosta nyt vielä muutamat housut joutaa pois. Loput pitäisi karsia lähinnä sukkaosastolta. Eli en ehkä ihan heti kuitenkaan pääse siihen sataan. Noin 70 vaatetta/kenkäparia sain kuitenkin jo poistettua ja näkösällä roikkuu kyllä sellaisiakin vaatteita, joita pidän max. kerran kolmessa vuodessa eikä ostoslistalle tullut mitään ylimääräistä.
26
Haaste: poista yksi tarpeeton aloitus.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 17:58"]En poista, koska ei ole "tarpeettomia". On joo väärän kokoisia, koska olen ostanut n. 3 vuoden päähän lapselle vaatteita edullisesti alesta/käytettynä, mutta täysin tarpeettomia ei nyt ole.
Itselläni on kolme paria kenkiä, kolmet housut, viisi yläosaa, kaksi mekkoa, kaksi hametta, kahdet rintaliivit ja viidet alushousut + sukat sekä kahdet sukkahousut(varalla yhdet). Lisäksi talvitakki ja välikausitakki, yksi pipo ja yksi lippis, yhdet käsineet.
En hanki mitään turhaa ja liian pienet annan/myyn pois nopeasti.
[/quote]
Mahdat olla muodikas näky
Mulla on nut laihduts meneillään, mutta kun tavotteesseen on päästy aion käydä kaikki vaatteet läp. Pois lähtee kaikki vääränkokoiset, huonosti istuvat vaatteet. Ja aion kerrankin hankkia vaatevaraston, josta löytyy aina päällepantavaa ja helposti yhdisteltävää. Olen samaa mieltä, että vaatteita joita ei käytä on turha säilyttää, mutta miksei niitä voisi olla paljon jos on säilytystilaa ja vaatteet kuitenkin kierrossa.
Ei ole kyllä paljon turhaa kaapissa, korkeintaan 20 voisin heittää pois ja kuluneita sukkia olisivat suureksi osaksi. En osta mitään roskaa, ostan harvoin, vähän ja laadukasta. Niin laadukasta kuin vähillä varoilla on mahdollista, mutta laadukkaalla tarkoitan kestävää. Edelliset kengät maksoivat yli 150 euroa, mutta käytin niitä 6 vuotta lähes päivittäin ympäri vuoden ennen kuin heitin pois viime viikolla.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:30"]
Kunka vähän ihmisillä oikein on vaatteita jos ei sataakan löydy? Mulla tulee pelkistä omista alusvaatteista ja sukistakin jo toi sata täyteen....
[/quote] Yksi vaatehuoneen hyllyllinen plus kengät, takit ja juhlamekko.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:35"]
Kaappi olisi sitten lähes tyhjä. Hyvä, että löytyy noin paljon yleensäkään vaatetta. Lasketaanko sukat ja pikkaritkin?
[/quote]
Juu, lasketaan. Mun perisynti on nimittäin ollut "kyllä tän sukan pari vielä löytyy". Ihan pa:na vietettyjen opiskeluvuosien jättämä pakkomielle ehkä. Joten mun logiikalla kaksi sukkaa (ei välttämättä pari) = yksi "vaate".
Tää on mulle nyt hyvä projekti, toivun leikkauksesta kotona, eikä kannata tehdä mitään raskasta. Tän puuhastelun voi laittaa tauolle heti, kun siltä tuntuu.
ap
Jos tuohon lasketaan jokaiset pikkarit, sukkahousut yms mukaan niin sitten tulisi sata ehkä täyteen. Eipä jäisi paljoa kaappiin! Myönnän kyllä että t-paitoja on kaapissa sellaisia mitkä on ns "raksa" tai "treeni" painoja - kumpaakaan ei ole tällähetkellä tekeillä:)
Mulla on iso vaatehuone ja vaatteet siellä hyvässä järjestyksessä. Mulla on mm paljon kotivaatteita ja kaikki 3 housua ovat jo parhaat päivänsä nähnyt. Vst teepaitoja on yli 10.
Mutta kun kaikille on oma paikka, en näe mitään syytä miksi niitä pitäisi alkaa karsimaan.
Kukaan ei niitä osta, käytettyjen vaatteiden arvo onhyvin pieni.
Mielummin pidän itselläni, käytän kun käytän ja kun vaatteeseen tulee reikä, joko heitän pois tai paikkaan, jos voi paikata.
Lastenvaatteet menee nopeasti kiertoon, harvoin lapsi pienenee.
Ymmärrän kierrätyksen mutta jos ainoa osoite on roskis tai lumppujäte, jätän kaappiin ja käytän.
Niin, en myöskään osta. Teen siistiä toimistotyötä ja riittää että on vaatteet päällä. Pukeudun siististi mutta en muodin mukaan.
Typerä haaste. Pitkään aikaan kaikkein typerin
En edes omista sataa vaatetta. Jos pelkistä päälivaatteista puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:37"]
[/quote]
Ei puhuta.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:38"]
[/quote]
Ei puhuta.
[/quote]
Kyseessä koko kotitalouden vaatteet.
Mulla ja miehellä ei varmaan edes yhteensä ole sataa vaatetta, ostetaan kun tarvitaan! :D
Ja silloin myös huonot pois, kymmeneen ehkä voisin kyetä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:39"]
[/quote]
Ei puhuta.
[/quote]
[/quote]Sitten vielä typerämpi! En mä ala mitään pois heittämään kun olen vaivalla saanut vaatteet koko perheelle hankittua! Kaikkea kanssa.
Ei se kuule niin helppoa ole vaatettaa koko perhe 4 vuodenaikaan ja kasvavien lapsien ollessa kyseessä. Meillä ei todellakaan ole tarpeetonta vaatetta. Ne maksavatkin niin paljon, että loppuun asti käytetään joka rytky nuukasti.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:39"]
[/quote]
Ei puhuta.
[/quote]
[/quote]Sitten vielä typerämpi! En mä ala mitään pois heittämään kun olen vaivalla saanut vaatteet koko perheelle hankittua! Kaikkea kanssa.
Ei se kuule niin helppoa ole vaatettaa koko perhe 4 vuodenaikaan ja kasvavien lapsien ollessa kyseessä. Meillä ei todellakaan ole tarpeetonta vaatetta. Ne maksavatkin niin paljon, että loppuun asti käytetään joka rytky nuukasti.
[/quote]
No kiva. Hengitä vaikka paperipussiin, niin helpottaa.
Ps. Kyse oli muuten tarpeettomien, ei tarpeellisten vaatteiden poistamisesta.
Tykkään tällaisista haasteista. Olen toteuttanut useampaan kertaan 100 tavaraa pois -haasteen. Kuukausi 6 vaatteella haasteen muokkasin muotoon kuukausi samalla hameella. Tähän haasteeseen osallistun siten, että kun olen kuluttanut loppuun 100 vaatetta, annan itselleni luvan ostaa uusia.