Haaste: poista sata tarpeetonta vaatetta!
Rikkinäiset roskiin, käyttämättä aina vaan jäävät ja pienet kierrätykseen. Kaksi paripuolta sukkaa lasketaan yhdeksi vaatteeksi.
En siis itsekään tiedä löytyykö meiltä noin paljon tarpeettomia vaatteita, mutta koska siltä tuntuu, ajattelin yrittää.
Kommentit (79)
Mulla ei ole ehkä sataa TARPEETONTA vaatetta, mutta tarpeettomia kyllä on. Ja vaatteita on paljon, vaikken uskokaan, että niitä olisi edes keskivertoa enemmän. Moni tässä ketjussa on sanonut, ettei omista edes sataa vaatetta. Veikkaan, ettei se ole ihan hirveän tavallista, oliskohan niin, että otsikkoon on tarttuneet ne, joilla on poikkeuksellisen vähän vaatteita.
Jos nyt ajattelee, että on 10 alushousut ja 10 paria sukkia, siinä on jo 20 % vaatteista (jos vaatteita siis on suunnilleen sata). Sitten kun ajattelee, että on kausivaatteita, ulkoiluvaatteita, välihousuja, sukkahousuja, urheiluvaatteita jne... Sata vaatetta ei ole hirveän paljon.
Komppaan 22:sta. Jos ei ole ihan juuri lihonut/laihtunut ja sen vuoksi uusinut koko vaatevarastoaan, ja esimerkiksi harrastaa pariakin asiaa/tekee sellaista työtä jossa tarvitaan omanlaiset vaatteet, ei sata vaatetta ole paljon mitään. 21:n viestiin kommentoisin sen verran, että minä en ainakaan osta tarpeettomia vaatteita vaikka niitä paljon onkin. Kaikki ostokseni tulevat käyttöön, mutta kaikki eivät välttämättä miellytä silmää enää parin vuoden kuluttua.
Ei hitto, mä pelkään pahoin, että 100 tarpeetonta vaatetta löytyy helposti. Kaikkea vaan on paljon, siis tyyliin talvitakkeja 5, kevät/syystakkeja 3 - 4, farkkuja varmaan 15 paria, kenkiä tusinoittain... lenkkareitakin ehkä 6 - 7 paria. Uh.
Täytyypä ryhtyä tähän viikonloppuna :)
Onko tarkoitus heiittää pois yhteensä 100 vai 100/perheenjäsen? Mä taidan kokeilla ensin omistani ja sitten käyn muiden vaatteet samalla lailla läpi.
Löytyy varmaan se 100. Kaikilta.
Tein pienen piipahduksen vaatehuoneeseen ja yllättävän vähän lähti tuosta noin vaan heittämällä pois; 54 vaatetta on poistoläjässä ja loput 46 on sitten tiukemmassa. Niitä pitää jo vähän tarkastella ja sovitella ja miettiä tunnearvoa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 19:20"]
Onko tarkoitus heiittää pois yhteensä 100 vai 100/perheenjäsen? Mä taidan kokeilla ensin omistani ja sitten käyn muiden vaatteet samalla lailla läpi.
Löytyy varmaan se 100. Kaikilta.
[/quote]
Itse ajattelin sataa yhteensä, mutta jos joku on kunnianhimoisempi, niin go for it!
Tilanne nyt: 38 lapsen vaatetta, melkein kaikki tosi hyväkuntoisia käytettyjä. (Olleet vain vähän väärän mallisia tai eri vuodenaikaa kuin tarvis.) Vain muutama uutena saatu, jotka osastoa auttamatta väärää mallia.
Omia 12, enimmäkseen t-paita-sukka-pikkuhousu-osastoa. Kaksi hutiostoa, jotain halpoja. Näitä mulla on aniharvoin.
Joskus taannoin oli lehtijuttu (Hesari?) tai juttu Ylen sivuilla, että ihmiset luulevat omistavansa paljon vähemmän jalkineita, kuin mitä heiltä löytyy. En ihmettelis, jos ois aivan sama vaatteiden kanssa.
Aikanaan toimin niin, että aina kun ostin vaikka t-paidan, heitin yhden vanhan pois, kunnon mukaan roskiin tai lahjoituslootaan. Oon vaan kiireessä livennyt tästä tavasta pari vuotta.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 18:03"]
Yksi laihduttanut kaverini heitti kaikki liian suuret vaatteensa pois. Sitten neljässä vuodessa lihoi takaisin. Takuulla kaduttaa valtavasti. Meni kalliit juhlavaatteetkin yms.
Takaisin lihominen on tavallista.
[/quote]
Ihan oikein teki kun antoi pois. Jos haluaa aivan varmasti epäonnistua painon ylläpidossa, niin silloin ne vaatteet kannattaa säilöä.
Kaappi olisi sitten lähes tyhjä. Hyvä, että löytyy noin paljon yleensäkään vaatetta. Lasketaanko sukat ja pikkaritkin?
Kaappi olisi sitten lähes tyhjä. Hyvä, että löytyy noin paljon yleensäkään vaatetta. Lasketaanko sukat ja pikkaritkin?
Mitäs mä sitten päälle laitan? Mulla tosiaan mahtuu samat vaatteet kuin 20 vuotta sitten ja teen siistiä sisätyötä. Uusia ostan tosi harvoin. Uusimmat talvikenkäni ovat 3 vuotta vanhat ja minun mittapuullani aika uudet. Talvitakin kyllä uusin tänä vuonna heti vuoden alussa, mutta vanha lähti samalla roskiin, kun se oli jo kulunut, vetoketju rikki ja vuori revennyt. .
Yleensä multa lähtee vaatetta pois samalla kun uutta tulee, koska ostan vasta kun on tarvetta. Jonkin verran auttamattomasti pois muodista menneitä pistin UFF:ille - toivottavasti jossain Afrikassa kelpaa - toissa joulun jälkeisessä inventaariossa. Silloin lähti pari jätesäkkiä koko porukan vaatteita, missä oli mukana myös lasten pieniksi jääneitä. Sukkia ostin viime viikolla parit, kolmet risat lähti roskiin.
Jaksaisiko joku hyvin vähän vaatteita omistava listata ne tänne meidän sotkukomeroiden omistajien inspiraatioksi? Käytössä olevia vaatteita on minullakin vähän, mutta esim. kenkiä on 12 paria vaikka 90% päivistä käytän kahta paria niistä. Kaikenmaailman kulahtaneita trikooriepuja on liikaa vieläkin, vaikka olen raivannut. Vaikeutena on se, että olen lihonut reilusti ja toki haaveilen laihtumisesta.
Huh, sitten pitäisi kulkea alasti jos vaatekaappi pitäs tyhjäks vetää, ei taida olla varaa koko vaatekaappia uusiakaan.
Multa ei löydy noin paljoa vaatteita edes yhteensä..
Tosin kierrätys pelaa tarvittaessa koko aika ilman haasteita, jos joku vaate alkaa jäämään vähälle käytölle esim. tai muuten vain en enää tykkää.
Oikeastiko teillä ei ole yli sataa vaatetta, vai luuletteko vaan? Itse juuri tein vastaavan puhdistusoperaation, ja jäljelle jäi 142 vaatetta. Sisältäen siis ihan kaiken, kengät, urheiluvaatteet ym. Nyt en omista kuin esim. kahdet housut ja kolme pitkähihaista paitaa. Sadalla tavaralla ei tavallinen ihminen voi pärjätä mitenkään, ne blogihaasteet huijaavat.
Harmi, etten laskenut, kuinka paljon vaatteita lähti, mutta varmasti ainakin sata.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:56"]
Oikeastiko teillä ei ole yli sataa vaatetta, vai luuletteko vaan? Itse juuri tein vastaavan puhdistusoperaation, ja jäljelle jäi 142 vaatetta. Sisältäen siis ihan kaiken, kengät, urheiluvaatteet ym. Nyt en omista kuin esim. kahdet housut ja kolme pitkähihaista paitaa. Sadalla tavaralla ei tavallinen ihminen voi pärjätä mitenkään, ne blogihaasteet huijaavat.
Harmi, etten laskenut, kuinka paljon vaatteita lähti, mutta varmasti ainakin sata.
[/quote] Eipä ole ikinä ollut varaa ostella ylimääräisiä. Kekiäkään ei ole kuin pakolliset ja kaksi takkia. Yksi juhlamekko, parit farkut, nelisen hupparia, pari pitkähihaista. Muutamat rintsikat alkkari ja sukat, kotihousut ja miehen vanhoja teepaitoja pari yöpaitoina. Ja toppahousut. Kahdet lapaset ja kaulahuivi ja kolmet villasukat.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 17:54"]
... en siis arvannut, että täällä tarvitsis erikseen mainita pieneksi jääneet lastenvaatteet :)
ap
[/quote]
Tämä nostona kaikille innokkaille lukutaidottomille vaatekaappiensa penkojille...
Unohdin mainita topit, joita on joku ~7 ja teepaitoja on ~3
-36-
Taidan odottaa kesään, niin ei sitten haittaa kulkea vähissä rihmankiertämissä. Kaikkea muuta krääsää kyllä sietäisi poistaa, mutta vaatteista ei onnistu. Sorry.
Mun miehellä on pelkästään erilaisia t-paitoja melkein 70 erilaista (tosin käyttää niitä). No, onneksi on iso vaatehuone. Itselläni on jonkun verran sellaisia klassisia vaatteita, joita ajattelin pitää taas sitten kun olen saanut sen ylimääräisen kympin pois. Ovat olleet vaatehuoneessa sellaset 7 vuotta eli pitäisköhän harkita tuota ap:n haastetta :)
Tämä hhasta soppii semmosille ihmisille, jotka ostetelee jatkuvasti tarpeettomia vaatteita. Niiltä näitä löytyy. Meillä ei ole.