Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko takassa puiden polttaminen mielestäsi työlästä?

Vierailija
21.01.2014 |

Ihan kummeksuen kuuntelen työkavereiden ja tuttujen urputusta, kun on niin kovat pakkaset ja pitää takkaa poilttaa joka päivä ja se on niin raskasta ja hankalaa ja valivali.

Yksi kaveri taas valitteli, että oli talossansa viikonloppuna vähän kylmä kun mies oli reissussa ja hän ei osaa itse sytyttää takkaa, ei ole koskaan edes kokeillut!

Sitten on näitä, joilla on takka ja olis ilmaiset puutkin, mutta siitä on niin iso vaiva, etteivät viitsi takkaa polttaa, sähköllä sit vaan lämmittävät pelkästään ja valittavat kun sähkölasku on iso.

Minusta kun taas on suorastaan mukavaa se takan polttaminen.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään polttaa puita takassa. Joka päivä poltan näin talvisin.

Mutta mä pääsenkin helpolla. Mies tekee puut ja pinoaa ne yleensä puuvajaankin. Usein hakee korillisen puita sisälle lämpiämään jo illalla eli mun ei tarvii hakea puitakaan kuin harvoin.

Tuhkaluukun tyhjennän kerran viikossa, koska se on helppoa silloin, kun se ei ole täynnä.

Mä rakastan takkatulta ja sen tuomaa lämpöä. 

Vierailija
22/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin kuulla jonkun sellaisen perutelut, jonka mielestä se on työlästä.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen sen välillä työlääksi. Meillä 200 neliön talo lämpiää pääsääntöisesti puulla. Käytetään neljää tulisijaa joka päivä näin pakkasilla. Mies lähtee aamulla aikaisin töihin ja ei läheskään aina ehdi laittamaan tulia. Olen kotona kolmen pienen kanssa joista yksi on kolmikuinen vauva. Aamulla kun kömmimme sängystä, on talo jäätävän kylmä, lukuunottamatta makuuhuonetta jossa patteri. Jokaisen tulisijan sytyttäminen vie aikaa ja hankala homma vauva sylissä ja nälkäiset ja palelevat taaperot vierellä. Varsinkin jos puita ei ole muistanut tuoda sisälle ja pitää ensin hakea niitä liiteristä. Silloin todella toivon lämmintä taloa jonka eteen ei tarvitse tehdä työtä. Hankalaa myös kaikki se ajoitus milloin voi ja pitää laittaa pellit kiinni. Mutta jos mies on aamulla sytyttänyt tulet takkoihin tai ainakin tuonut puita, niin homma on helpompaa. Mutta aikaa ja vaivaa tämä lämmittäminen kyllä vie.

Vierailija
24/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä heräisin tunnin ennen taaperoita sytyttämään tulisijat, paljon helpompaa.

Vierailija
25/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm, miksi ette lämmitä iltaisin niitä neljää tulisijaa, olisi aamulla valmiiksi lämmin eikä tarvitsisi venklata ekana aamulla.

Vierailija
26/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6:n tapauksessa hommaisin patterit muihinkin huoneisiin ja polttelisin takkoja silti, mutta ei olis niin paniikkia niitten kanssa. Missä mörskässä te oikein asutte?

Vierailija
27/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:49"]

Hm, miksi ette lämmitä iltaisin niitä neljää tulisijaa, olisi aamulla valmiiksi lämmin eikä tarvitsisi venklata ekana aamulla.

[/quote]

Tuskin ovat varaavia...

Vierailija
28/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:53"]

Mä tykkään polttaa puita takassa. Joka päivä poltan näin talvisin.

Mutta mä pääsenkin helpolla. Mies tekee puut ja pinoaa ne yleensä puuvajaankin. Usein hakee korillisen puita sisälle lämpiämään jo illalla eli mun ei tarvii hakea puitakaan kuin harvoin.

Tuhkaluukun tyhjennän kerran viikossa, koska se on helppoa silloin, kun se ei ole täynnä.

Mä rakastan takkatulta ja sen tuomaa lämpöä. 

[/quote]

Niin. Ei ole takassa puiden polttaminen työlästä, kun joku tekee sen työn puolestasi....

Vierailija
29/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä se on vähän työlästä, mutta johtuu siitä, että olen antanut itseni ajautua mukavuudenhalun tilaan: meillä mies lämmittää uunit ja tytär oman huoneensa. Mies hakee vajasta puut, kantaa raskaan kopan, kävelee kylmässä ulkoilmassa, taiteilee ovet avaimilla auki, napsii kylmät puut koriin... ja sitten sytyttäessä kädet aina nokeentuu, kun hipaisee jotain uunin sisäpintaa. Kyllä se homma multakin onnistuisi, mutta meillä se jotenkin on ajautunut miehen työksi. Lämmitämme kaksi kertaa päivässä näillä pakkasilla: aamulla aina puuhellan keittiössä ja illalla olkkarin takan ja tytär omansa. Meillä on vanha talol

Vierailija
30/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä mukavat puolensa ja s varsinainen polttaminen onkin yleensä ihan helppoa. Vaatiihan se kuitenki työtä:

- ekaksi on kerättävä puut metsästä, kuivattava, pätkittävä, halottava ja pinottava kuivaan varastoon.

-sitten on odoteltava, että ne kuivuvat varastossa

-polttamista dellisenä påivänä ne pitää hakea lämpimään huineeseen, että syttyvät helpommin ja ei tule pienhiukkaspäästöjä. Parikin kopallista pitää kantaa ulkokvarastosta sisään.

- tuli on sytyteltävä, lämmöntalteenotot ja koneelliset ilmanpoistot suljettava, jotta huoneiston alipaine muuttuu ylipaineekdi, eikä savut tule sisään.

- tulta on vahdittava ja pysyttävä kotona sisällä lämmityksen ajan, esim kaupat jms on käytävä etukäteen tai vasta jälkikäteen

-on kohenneltava ja vahdittava, ettei jää puoliksi palaneita kekäleitä, jotka päästävät häkää muun uunin jo kylmetessä

- on vahdittava, milloin pellit voi panna kiinni ennen nukkumaan menoa.

Kyllä tämä usein ihan koko illan projekti on, ja tosiaan etukäteen on valmisteltava. Itse en koe sitä kovin raskaaksi, mutta ymmärrän, että joku voi kokea, varsinkin kun useimmilla sen illan aikana pitäisi tehdä muutakin kuin istua tuijottamassa takkatulta.

Vierailija
31/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se itse polttaminen ole työlästä.

Se vie kuitenkin sen verran paljon aikaa, että se on suunniteltava etukäteen. Pitää tietää edellisenä päivänä monelta seuraavana päivänä ehtii lämmittämään (2 vuorotyöläistä) ja lämmittää sen verran, että tarkenee sinne asti. 

Työläin homma on puiden haku pihan perän varastosta. Ensin on tehtävä lumityöt, jotta sinne pääsee ja raahattava raskas lasti sisään. 

Ei tulisi mieleenkään siirtyä sähkölämmitykseen kun kerran tuollainen mahdollisuus on, mutta ymmärrän että se on jollekin hankalaa. 

Vierailija
32/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä takat on varaavia ja lämmitämme myös illallla, silloin sen hoitaa mies. Mutta niin iso talo ja suuret ikkunat että kylmä on aamulla kuitenkin. Mörskä tämä ei ole, vaan huvila josta siis lämmitämme sen 200 neliötä ja toiset 200 neliötä käytössä kesällä. Kokonaan sähköllä lämmittäminen tulisi liian kalliiksi. Välillä kun laiskottaa ja haluaa lämpimämpää, niin otamme lisää pattereita käyttään. Lasten huoneessa myös patteri ja saunassa ja kylppärissä lattialämmitys. Olen välillä herännyt ennen lapsien heräämistä sytyttämään tulisijat mutta yleensä en vaan jaksa. Tykkään herätä lasten kanssa. T. kutonen

Vierailija
33/33 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se itse polttaminen ole työlästä. Mutta kyllä sille hommalle pitää olla oma aikansa varattuna. Jos on oikein kiireinen ja aktiivinen perhe, niin ei siinä takkoja tule polteltua, kun ei vaan ehdi.