Pystyisitkö ihan helposti laihduttamaan 10% painostasi?
Älä luovuta turhaan! Pienikin laihtuminen kannattaa
Perjantai 10.1.2014 klo 10.47
Liikakiloihin ja lihavuuteen liittyvät sydän- ja diabetesriskit saattavat pienentyä jo suhteellisen pienellä laihduttamisella, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa.
Laihduttamisesta ei siksi kannata luopua, vaikka tulokset jäisivät aluksi pieniksi.
Yhdysvaltalaisten tutkimuksen perusteella apua on jo kymmenen prosentin painonpudotuksesta kahden vuoden aikana. Ylipainoisilla keski-ikäisillä naisilla tämä riittää kohentamaan kolesterolitasoja sekä insuliini- ja glukoositasapainoa. Suurimman hyödyn saavat suurimmassa sairastumisriskissä olevat.
Merkittävä osa ihmisistä vähitellen lihoo ikääntyessään etenkin, jos he eivät harrasta liikuntaa ja liikkuvat muutenkin vähän. Tämän kehityksen pysäyttäminen tai kääntäminen pienelläkin laihduttamisella voi pienentää lihavuudesta johtuvia terveyshaittoja. Kaikkia lihavuuden haittoja se ei kuitenkaan poista.
Tutkimus julkaistiin Yhdysvaltojen lääkäriliiton JAMA-lehdessä. Siihen osallistui 417 keskimäärin 44-vuotiasta lihavaa ja ylipainoista naista.
Kommentit (28)
Pystyisin, mutta en kovin helposti. Olen kortisonin pahasti turvottama.
Alle kuudestakymmenestä kilosta ei helposti laihduteta yhtään mitään, ikävä kyllä. Saisinkin melkein kuus kiloa pois tosta vaan.
173/67, eli jos paino menisi noin 60 kiloon, päästäisiin tuohon.
Onnistuisi kyllä esim. karppaamalla.
En. Ensinnäkin, mun paino ei ole hievahtanut suuntaan jos toiseenkaan viimeiseen 13 vuoteen vaikka olen yrittänyt.
Toisekseen, jos laihtuisin, niin olisin varmaan aika pian teholla merkittävän alipainon vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 23:16"]Alle kuudestakymmenestä kilosta ei helposti laihduteta yhtään mitään, ikävä kyllä. Saisinkin melkein kuus kiloa pois tosta vaan.
[/quote]
No riippuu kyllä pituudestasi.
Saisin pois mutta en helposti. En kuitenkaan pidä sitä tarpeellisena, kun mitat nyt 157 cm ja 48 kg. Ennen lasten syntymää painoin 44 kg.
Pystyisin, koska olen normaalipainon ylärajoilla. En vaan nyt raskaana ollessa viitsi vauvan takia.
Olen 90 kg, ja 9 kg lähtee ihan helposti, toiset 9 kg ovatkin sit vähän tiukemmassa. Tavoite siis toi 72 kg, jonka olen painanut viimeksi 10 v. sitten.