Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku lääke aiheuttaa painon nousua, vaikka ei söisikään yhtään enempää kuin ennen?

Vierailija
19.10.2020 |

Siis jos ei ala syömään enempää, mutta lääke SILTI nostaa elopainoa esim 20 kiloa vuodessa?

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä juntteja ihmisiä. Itse olen IBD:n takia joutunut useammille kortisonikuureille ja aina on tullut kiloja, vaikka katsoisi syömisiään. Se vain turvottaa niin kamalasti. Toki ne kilot yleensä lähtee lopettamisen jälkeen, mutta kiva se on kun työtoverit tietysti olettaa sen johtuvan juomisesta (etenkin kun siinä kuurilla turpoo eniten kasvot).

Vierailija
82/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä juntteja ihmisiä. Itse olen IBD:n takia joutunut useammille kortisonikuureille ja aina on tullut kiloja, vaikka katsoisi syömisiään. Se vain turvottaa niin kamalasti. Toki ne kilot yleensä lähtee lopettamisen jälkeen, mutta kiva se on kun työtoverit tietysti olettaa sen johtuvan juomisesta (etenkin kun siinä kuurilla turpoo eniten kasvot).

Nesteturvotus ei ole lihomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä myös IBD ja on ollut pitkiä kortisonikuureja sekä myös kortisonitiputuksessa, töihin palatessani selän takana kauhisteltiin lihomistani, kuulin kyllä supinat :(

Vierailija
84/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortisoni turvottaa ihan kamalasti, jolloin painokin tietysti nousee.

ei nyt ihan tolkuttomasti. Tosin turvotukswn lisäksibparantaa ruokahalua. Turvotuksen määrä riippuu lääkeannostuksesta. Olen lähes koko ikäni syönyt pientä annosta. Nyt menee 2mg Medrol.

Vierailija
85/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hyvin harvat lääkkeet voi aiheuttaa suoranaisesti joko turvotusta tai hidastuneen aineenvaihdunnan kautta painonnousua.

Yleensä lääkkeitä syytetään painnonnoususta vähän turhaan...

Toki aika monet lääkkeetä voi lisätä ruokahalua tai toisaalta tehdä ihmisen fyysisesti laiskaksi ja tämähän toki voi johtaa helpostikin sitten painonnousuun, mutta se ei johtu suoraan lääkkeistä.

Jos pitää fyysistä aktiivisuutta päällä, esim. kävelee joka päivä sen 10000 askelta ja syö terveellisesti, välttäen esim. sokeria, niin tuskin lihoo kovin helposti.

Vierailija
86/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset syövät sitten näitä painoa nostavia mielialalääkkeitä? Ei kai se painon holtiton nousukaan tervettä ole!

Tervetuloa todellisuuteen! Esimerkiksi siksi niitä syödään, että ilman lääkettä elämä voi loppua hyvin lyhyeen ja ihan oman käden kautta. Osa ei myöskään kykene ilman lääkettä töihin, tai saa nukuttua tms.

Sopivan lääkityksen ja hoitotasapainon löytyminen voi viedä jopa vuosia, ja jos kieltäytyy lääkityksestä ennen kuin on edes kokeillut niitä, niin esimerkiksi Kela tai vakuutusyhtiö voi kieltäytyä maksamasta sairauspäivärahaa tai muuta kuntoutustukea.

Tuskinpa niitä kukaan ihan vaan huvikseen syö.

Vierailija
87/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kovalla kortisonikuurilla (suoraan suoneen isoja määriä) mutta laihduin vain koko ajan. Mulla oli kyllä silloin paha suolistotulehdus. Paino tippui 1-2kg per päivä.

Vierailija
88/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan todella pahaan unettomuuteen syön itse ketiapiinia eli tätä Ketipinoria.

Ennen, kun en juuri syönyt, jopa apteekissa ihmeteltiin, kun en ollut lihonut lääkkeestä. Olin ihan hoikka. Niin yleistä on ainakin ketiapiinin aiheuttama painon nousu.

Nykyään syön ns. normaalisti ja olen painavampi.

Älytöntä, kun joku kirjoitti, MIKSI ihmiset näitä lääkkeitä syövät. Minäkin olen valinnut kahdesta pahasta vähemmän pahan eli sen, että saan yleensä unta ketiapiinilla. Ilman nukkumista on mahdoton olla tolkuissaan saati edes jotenkin työ-/opiskelukykyisenä.

Vierailija
89/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut kovalla kortisonikuurilla (suoraan suoneen isoja määriä) mutta laihduin vain koko ajan. Mulla oli kyllä silloin paha suolistotulehdus. Paino tippui 1-2kg per päivä.

Mistä se sulle tuli? Onneksi on olemassa se kortisoni kuitenkin.

Vierailija
90/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset syövät sitten näitä painoa nostavia mielialalääkkeitä? Ei kai se painon holtiton nousukaan tervettä ole!

Tervetuloa todellisuuteen! Esimerkiksi siksi niitä syödään, että ilman lääkettä elämä voi loppua hyvin lyhyeen ja ihan oman käden kautta. Osa ei myöskään kykene ilman lääkettä töihin, tai saa nukuttua tms.

Sopivan lääkityksen ja hoitotasapainon löytyminen voi viedä jopa vuosia, ja jos kieltäytyy lääkityksestä ennen kuin on edes kokeillut niitä, niin esimerkiksi Kela tai vakuutusyhtiö voi kieltäytyä maksamasta sairauspäivärahaa tai muuta kuntoutustukea.

Tuskinpa niitä kukaan ihan vaan huvikseen syö.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/05/ihmelaake-aiheutti-kahdeksan-s…

Vierailija
91/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos läskiä syntyy ilman lisää kaloreita/vähemmän liikuntaa niin olette keksineet ikuisen energianlähteen :)

Itsekin syönyt useampaa eri masennuslääkettä ja myönnän rehellisesti että masentuneena ei tule liikuttua yhtä paljon ja ruoanhimoni kasvoi lääkkeistä, söin siis enemmän. Tämän huomasi selvästi kun yritti laihduttaa masennuslääkkeiden aikana, laihdutus kyllä onnistui kunhan ruokavalio pito (joten masennuslääke itsestään ei siis lihota) mutta en vain pystynyt pitämään tiukkaa ruokavaliota koska lääke nosti ruoanhimoa. lääkkeet lopetettuani pystyin paremmin pitömään tiukan ruokavalion.

Mutta itse lääke ei siis voi lihottaa.

Vierailija
92/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Jotkut myös laskevat painoa.

Vierailija
93/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne lääkkeet painoa nosta, vaan liika syöminen. Lääkkeitä on hyvä syyttää :)

kirjasta Petoksen siemenet:

"...The Atlantic Monthly- lehden mukaan "rahan mukana tulee yhä useammin myös ehtoja. -- Yritykset eivät nykyään tyydy vain rahoittamaan yliopistotutkimusta vaan sanelevat myös usein sen ehdot.

Otetaan esimerkiksi Kalifornian Berkeleyn yliopisto. Marraskuussa 1998 biotekniikkayritys Novartis lahjoitti 25 miljoonaa dollaria yliopiston kasvi- ja mikrobiologian laitoksella tehtävään tutkimustyöhön. Vastineeksi Novartis sai etuoikeuden neuvotella itselleen lisenssin noin joka kolmanteen laitoksella tehtävään keksintöön. Oikeus koskee yhtä lailla Novartiksen rahoituksella toteutettuja kuin liitto- tai osavaltionkin rahoittamia tutkimuksia. Yhtiö voi myös viivyttää tulosten julkaisua jopa neljällä kuukaudella, jotta sille jäisi aikaa patenttihakemusten jättämiseen ja saamiensa tutkimustietojensa hyödyntämiseen. Tämän lisäksi Novartikselle kuuluu kaksi paikkaa viisijäsenisessä neuvostossa, joka määrää laitoksen tutkimusrahoituksen käytöstä."

Jatko kannattaa lukea kirjasta, sivulta 53 löytyy.

Vierailija
94/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoni :(

Vierailija
95/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katopa et sun juomissa tai sapuskoissa ei ole yhtään askorbiinihappoa! Se ei sovi kaikille yhtään!

edellisessä mainitsin kirjan ja sen sivulla 167 lukee:

"Samoihin aikoihin, sen jälkeen, kun Aldactone- ja Flagyl- nimisillä lääkkeillä oli "havaittu yhteys syöpään koe-eläimillä -- Ralph Moss kirjoitti:

"Tapausta koskeneissa tutkimuksissa paljastui, että Searle oli tiennyt valmisteiden saattavan edistää kasvainten syntyä, mutta oli yksinkertaisesti vääristellyt FDA:lle antamiaan tietoja" Searle oli tuolloin kymmenenneksi suurin lääkevalmistaja. Myöhemmin se siirtyi kokonaisuudessaan Monsanton hallintaan."

Ja sivulla 168 jatkuu:

"Ainakin avokätisillä vaaliavustuksilla on ollut osuutta asiaan. Bioalan neljän suurimman - Monsanto, Dow, DuPont ja Novartis (nykyään Syngenta) - lahjoitukset puolueille suunnattuna ns. pehmeänä rahana, eri intressiryhmiä edustavien toimikuntien (PAC) kautta ja huomattavina henkilökohtaisina lahjoituksina nousivat vuosina 1995 - 2000 yli 3,5 miljoonaan dollariin."

Vierailija
96/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan ton suolistotulehduksen takia ei edes ravinteet imeytyneet. Vähän eri asia kuin me jotka joudutaan syömään kortisonia johonkin muuhun vaivaan mihin ei liity imeytymisongelmia. 

Vierailija
97/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun miettii että raskaana ollessakin lihoo vaikka ei söisi yhtään enempää kuin normaalisti, niin kyllähän kroppa silloin toimii niin että kerää itseensä ylimääräistä. Miksei tämä reaktio voisi tapahtua myös jonkun hormonaalisen häiriön tai lääkkeen vaikutuksesta?

Onko tämä kirjoittaja ihan tosissaan? Kyllä, raskaana ollessa toimii mekanismi jonka nimi on raskaana oleminen. Lapsella on massaa, lapsivedellä on massaa, veren määrä lisääntyy, nesteen määrä lisääntyy, istukka painaa jonkin verran... mutta kun et ole raskaana niin kehosi ei pahemmin rakentele mitään ylimääräistä, ellet sitten syö ylimääräistä.

Vierailija
98/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katopa et sun juomissa tai sapuskoissa ei ole yhtään askorbiinihappoa! Se ei sovi kaikille yhtään!

edellisessä mainitsin kirjan ja sen sivulla 167 lukee:

"Samoihin aikoihin, sen jälkeen, kun Aldactone- ja Flagyl- nimisillä lääkkeillä oli "havaittu yhteys syöpään koe-eläimillä -- Ralph Moss kirjoitti:

"Tapausta koskeneissa tutkimuksissa paljastui, että Searle oli tiennyt valmisteiden saattavan edistää kasvainten syntyä, mutta oli yksinkertaisesti vääristellyt FDA:lle antamiaan tietoja" Searle oli tuolloin kymmenenneksi suurin lääkevalmistaja. Myöhemmin se siirtyi kokonaisuudessaan Monsanton hallintaan."

Ja sivulla 168 jatkuu:

"Ainakin avokätisillä vaaliavustuksilla on ollut osuutta asiaan. Bioalan neljän suurimman - Monsanto, Dow, DuPont ja Novartis (nykyään Syngenta) - lahjoitukset puolueille suunnattuna ns. pehmeänä rahana, eri intressiryhmiä edustavien toimikuntien (PAC) kautta ja huomattavina henkilökohtaisina lahjoituksina nousivat vuosina 1995 - 2000 yli 3,5 miljoonaan dollariin."

Joo, c-vitamiini on kuulemma hirveän vaarallista. Veteenkin kuolee jos sitä juo liikaa.

Vierailija
99/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortisoni :(

Noh?

http://koti.utanet.fi/~paula/pihalla/juustosta.htm

Nyt on polar -juustoa Valiolla. Sopiiko se sulle?

Vierailija
100/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerin sivuvaikutus voi olla ruokahalun lisääntyminen, mikä aiheuttaa ylipainoa.