Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku lääke aiheuttaa painon nousua, vaikka ei söisikään yhtään enempää kuin ennen?

Vierailija
19.10.2020 |

Siis jos ei ala syömään enempää, mutta lääke SILTI nostaa elopainoa esim 20 kiloa vuodessa?

Kommentit (163)

Vierailija
101/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä juntteja ihmisiä. Itse olen IBD:n takia joutunut useammille kortisonikuureille ja aina on tullut kiloja, vaikka katsoisi syömisiään. Se vain turvottaa niin kamalasti. Toki ne kilot yleensä lähtee lopettamisen jälkeen, mutta kiva se on kun työtoverit tietysti olettaa sen johtuvan juomisesta (etenkin kun siinä kuurilla turpoo eniten kasvot).

Katopa et sun juomissa tai sapuskoissa ei ole yhtään askorbiinihappoa! Se ei sovi kaikille yhtään!

edellisessä mainitsin kirjan ja sen sivulla 167 lukee:

"Samoihin aikoihin, sen jälkeen, kun Aldactone- ja Flagyl- nimisillä lääkkeillä oli "havaittu yhteys syöpään koe-eläimillä -- Ralph Moss kirjoitti:

"Tapausta koskeneissa tutkimuksissa paljastui, että Searle oli tiennyt valmisteiden saattavan edistää kasvainten syntyä, mutta oli yksinkertaisesti vääristellyt FDA:lle antamiaan tietoja" Searle oli tuolloin kymmenenneksi suurin lääkevalmistaja. Myöhemmin se siirtyi kokonaisuudessaan Monsanton hallintaan."

Ja sivulla 168 jatkuu:

"Ainakin avokätisillä vaaliavustuksilla on ollut osuutta asiaan. Bioalan neljän suurimman - Monsanto, Dow, DuPont ja Novartis (nykyään Syngenta) - lahjoitukset puolueille suunnattuna ns. pehmeänä rahana, eri intressiryhmiä edustavien toimikuntien (PAC) kautta ja huomattavina henkilökohtaisina lahjoituksina nousivat vuosina 1995 - 2000 yli 3,5 miljoonaan dollariin."

Joo, c-vitamiini on kuulemma hirveän vaarallista. Veteenkin kuolee jos sitä juo liikaa.

Onhan se toisille, kun se on maissista tehty, mut eivät tiedä siitä? Hanavettä ei kannata juoda. Oma kaivo onkin tärkeämpi asia kuin ikinä lapsena olis voinut ymmärtää. Mut eipä sitäkään kukaan kertonut edes silloin:

http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/tulossa.htm

Vierailija
102/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

khyl khyl, ja miksei joku sairauskin voisi tai pelkkä ikääntyminen.

https://yle.fi/uutiset/3-11596943

Aineenvaihdunta hidastuu, siis vieraiden aineiden sietokyky tulee heikkenemään väistämättä ja ne täytyy saada vähemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, miten niin monelle lääkkeen aiheuttama aineenvaihdunnan hidastuminen ei avaudu, vaikka sitä on moni täällä yrittänyt kirjoittaa auki.

Vierailija
104/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestettä voi pysyä ruhossa enemmän. Rasvan määrä riippuu vai energiansaannin ja -kulutuksen suhteesta.

Mutta viirapäät valehtelevat itselleenkin kuten tästäkin "keskustelusta" nähdään.

Vierailija
105/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi, monella lääkkeellä on tällanen vaikutus. Paino saattaa myös lähteä yhtä nopeasti kuin on  tullutkin (muutamassa kuukaudessa), jos lääkitys loppuu. Varsinkin psyykenlääkkeet nostavat hyvin nopeasti painoa, jopa useita kymmeniä kiloja muutamassa kuukaudessa. Psyykenlääkkeen syöjät kuolevatkin huomattavan nuorina yleensä verrattuna "terveisiin", mm. sydämen vajaatoiminta tavallista noilla potilailla, myös esim. aivoverenvuodot ja erilaiset veritulpat. Paino usein johtuu lähinnä nesteestä, mitä keho kerää, ei niinkään silkasta läskistä.

Vierailija
106/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, jos hidastavat aineenvaihduntaa. Esim betasalpaajat laskevat sykettä ja näin laskevat peruskulutusta. Mirtatsapiinilla on puolestaan epäedullisia vaikutuksia insuliini- ja muihin lihomista säätelevien hormonutasoihin.

Vierailija
107/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoni on ainoa joka nostaa painoa nestekertymän takia. Tämä  myös lähtee pois kun lääkitys lopetetaan. 

Mielialalääkkeet aiheuttaa ruokahalun nousua mikä johtaa lihomiseen jos ei yhtään rajoita. Joillakin, ei kaikilla. Itse en lihonut yhtään mutta olihan sitä nälkä välillä esim yöllä, en tosin syönyt silloin mitään painoa nostavaa (ehkä 1/2 banaani tai pari tomaattia)

Vierailija
108/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, miten niin monelle lääkkeen aiheuttama aineenvaihdunnan hidastuminen ei avaudu, vaikka sitä on moni täällä yrittänyt kirjoittaa auki.

Moni käyttää koko aktiivielämänsä laihduttamiseen, ei mene jakeluun, ettei se isompi kehonpaino johdukaan kauheasta sikailusta ja karkin mässäyksestä, huonoudesta ja laiskuudesta, vaan asiaan vaikuttaa moni muukin asia. Kiva selostaa itelleen olevansa parempi ihminen, kun on hoikempi ja parempikuntoisempi.

Ei kannata kuunnella vauva.fi:n mielipiteitä, vaan alan asiantuntijoita. Netistä löytyy kaikenmoista ravintoeksperttiä, mutta oikeitakin neuvoja löytyy. Esim. maksan rasvaa saa tehokkaasti vähennettyä kahden viikon ketodieetillä, missä rasvoina on käytetty ns. terveellisiä pehmeitä rasvoja, margariinia, rypsiöljyä ja makadamiapähkinöitä. Netti on pullollaan neuvojia, että syö voita, pekonia ja kookosrasvaa, vaikka mikään tutkimus ei tue tätä. Kannattaa seurata alan tutkimusta, ei mitään bloggareita ja heikkilöitä.

Vierailija
109/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muutkin lääkkeet, kuin kortisoni, voivat kerätä kehoon nestettä. Itselläni tästä ikävä kyllä kokemusta ja ihan erikoistunut lääkäri minulle kertoi, että joillain keho reagoi näin kys. lääkkeeseen.

Minulla on ollut myös ruokahalua lisäävä lääkitys, mutta sen kanssa pystyin tahdonvoimalla pysymään normaalipainon rajoissa. Mielialalääkkeitä molemmat. Tämä josta lihoin ei kaikilla ihmisillä kerää nestettä, vaan se luetaan haittavaikutukseksi. Jossain tilanteessa vain pakko punnita kumpi on pienempi paha, nesteen kertyminen vai lääkkeen ottamatta jättäminen...

Vierailija
110/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä noin suurista määristä, mutta itsellä ainakin Ketipinor kerää kiloja mistä ei pääse millään eroon. Aineenvaihdunta on ihan jumissa. 

Mulla oli ennen mirta univaikeuksiin illalla ja kiloja kertyi ainakin 15. Sitten halusin vaihtaa Ketipinoriin ja kas se auttoi kaikkeen. Kilot putosivat uni ja elämä maistuu enkä tarvii kuin 50mg illalla ottaa noin tunti ennen sänkyyn menoa.

Koko olotila oli kumman tunkkainen silloin kun käytin mirtaa. Nyt olotila on hyvä ja vireä heti aamusta.

Vierailija
111/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö niistä kiloista eroon kun lopetta lääkkeen syömisen, vai tekevätkö ne peruuttamatonta tuhoa aineenvaihdunnalle?

Vierailija
112/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke voi vaikuttaa kehon metaboliaan ja sitä kautta nostaa tai laskea painoa. Osa lääkkeistä toki toimii niinkin, että ruokahalu lisääntyy, ja painoa kertyy myös sen vuoksi.

Kuitenkin jos miettii ihan vaikka kilpirauhaslääkitystä: Liikatoimintaa hoidetaan lääkityksellä vähentämällä kilpirauhashormonin eritystä, mikä hidastaa aineenvaihduntaa, joten paino samalla ruokamäärällä nousee. Vajaatoimintaa puolestaan lääkitään synteettisellä kilpirauhashormonilla, jolloin käy päin vastoin.

Samoin muutkin lääkkeet voivat vaikuttaa. Itsellä esim. olantsapiini jumiutti aineenvaihdunnan. Laskin tarkasti kalorit ja lääkkeen kanssa jouduin laskemaan ruokamäärää ja lisäämään liikuntaa saadakseni painon pysymään samassa.

Vierailija
113/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin voi, monella lääkkeellä on tällanen vaikutus. Paino saattaa myös lähteä yhtä nopeasti kuin on  tullutkin (muutamassa kuukaudessa), jos lääkitys loppuu. Varsinkin psyykenlääkkeet nostavat hyvin nopeasti painoa, jopa useita kymmeniä kiloja muutamassa kuukaudessa. Psyykenlääkkeen syöjät kuolevatkin huomattavan nuorina yleensä verrattuna "terveisiin", mm. sydämen vajaatoiminta tavallista noilla potilailla, myös esim. aivoverenvuodot ja erilaiset veritulpat. Paino usein johtuu lähinnä nesteestä, mitä keho kerää, ei niinkään silkasta läskistä.

En ole tuollaista koskaan kuullut. Onko niissä hypromelloosia? Siinähän voi olla aldicarbjäämiä, jota on hankala mitata, koska sitä on käytetty soijan/puuvillan kasvatuksessa. Ei sitä kukaan selvitäkään, koska systeemi toimii toisippäin:

https://yle.fi/uutiset/3-10025082

Vierailija
114/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt mielialalääkkeitä vuosia ja laiha olen edelleen.

Vierailija
115/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä juntteja ihmisiä. Itse olen IBD:n takia joutunut useammille kortisonikuureille ja aina on tullut kiloja, vaikka katsoisi syömisiään. Se vain turvottaa niin kamalasti. Toki ne kilot yleensä lähtee lopettamisen jälkeen, mutta kiva se on kun työtoverit tietysti olettaa sen johtuvan juomisesta (etenkin kun siinä kuurilla turpoo eniten kasvot).

Jouduin kortisonikuurille kauan sitten. En lihonut lainkaan pysyin hoikkana, mutta sain " kuukasvot". Lisäksi kortisoni vaikutti mielialaan pahoin ja oli hilkulla etten sairastunut psykoosiin.

Tiesin psykoosivaarasta ja pelästyin tuntemuksiani. Mm minulle tuli pakonomainen tarve alkaa siivota keskellä yötä. Kortisoni aiheutti myös kasvojen punoitusta ja sitä pyrittiin vähentää vaihtamalla lääke parempaan ja kalliimpaan valmisteeseen. Vastaisuudessa minulle on kortisoni ilmainen ja siitä on merkintä kelakortissani. En kyllä onneksi ole tarvinnut enkä helposti tule käyttämään kortisonia. Toivottavasti ei ikinä tule enää eteen.

Aikaa on kulunut liki 40 vuotta ja hyvin voin.

Vierailija
116/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syönyt mielialalääkkeitä vuosia ja laiha olen edelleen.

Entä sitten, mitä se todistaa? Itse olen syönyt vain 2 kk ja jo nyt lihonut 8 kiloa.

Vierailija
117/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö niistä kiloista eroon kun lopetta lääkkeen syömisen, vai tekevätkö ne peruuttamatonta tuhoa aineenvaihdunnalle?

Tietääkö kukaan?

Vierailija
118/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuollaista koskaan kuullut. Onko niissä hypromelloosia? Siinähän voi olla aldicarbjäämiä, jota on hankala mitata, koska sitä on käytetty soijan/puuvillan kasvatuksessa. Ei sitä kukaan selvitäkään, koska systeemi toimii toisippäin:

https://yle.fi/uutiset/3-10025082

"FinnGen-hankkeessa hyödynnetään lähes kaikkien suomalaisten biopankkien keräämiä näytteitä. Perimästä saatava tieto eli genomitieto yhdistetään kansallisissa terveydenhuollon rekistereissä olevaan tietoon.

Tavoite on saada kerättyä noin puolen miljoonan suomalaisen terveystiedot genominäytteen avulla.

KYSin mukaan yhteistyösopimus MSD:n kanssa on myös eräänlaista ulkokuntamyyntiä, jolla pienennetään kuntiin ja valtion tutkimusrahoitukseen kohdistuvaa rahoitustarvetta."

Ootteko kaikki koekaniineita?

Vierailija
119/163 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl ja Mirtazapin on pahimpia.

Vierailija
120/163 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan?

Kiinnostaa myös