Voiko joku lääke aiheuttaa painon nousua, vaikka ei söisikään yhtään enempää kuin ennen?
Siis jos ei ala syömään enempää, mutta lääke SILTI nostaa elopainoa esim 20 kiloa vuodessa?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortisoni turvottaa ihan kamalasti, jolloin painokin tietysti nousee.
Minulle sanoi ihan reumalääkäri, kirjoittaessaan kortisonireseptiä, että sivuvaikutuksena on tavattu painonnousua, mutta ei pidä ruveta syömään enemmän kuin ennen, ellei halua painon nousevan.
Söin vuoden kortisonia ja lihoin monta kymmentä kiloa ja mietin miten hiton tyhmä se reumalääkäri oikein on. Siis lääkäri. Luulisi hänen olevan pikkuisen enemmän perillä asioista, mutta ei.Kortisonin aiheuttama nestekertymä ei ole lihomista.
Eikös nestekertymä lisää painoa?
Painoahan se tietty lisää, mutta ei se lihomista ole. Lihomiseen kuuluu läskin lisääntyminen.
Mä varmaan sit kuvittelin sen, kun kortisonikuurilla vaatekoko kasvoi kaksi numeroa, reisiin ja vatsaan tuli raskausarpia ja kiloja tuli toistakymmentä lisää. Ei se ollutkaan lihomista.
Nestettähän se suurin osa varmasti oli, mutta kyllä se elopainoa nosti kuitenkin ja ulkopuoliselle näyttäytyi lihomisena.
Se ei ole lihomista, kortisoni kerää nestettä, joten turvotus lisääntyy. Läskiä se kortisoni ei lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanoi ihan reumalääkäri, kirjoittaessaan kortisonireseptiä, että sivuvaikutuksena on tavattu painonnousua, mutta ei pidä ruveta syömään enemmän kuin ennen, ellei halua painon nousevan.
Söin vuoden kortisonia ja lihoin monta kymmentä kiloa ja mietin miten hiton tyhmä se reumalääkäri oikein on. Siis lääkäri. Luulisi hänen olevan pikkuisen enemmän perillä asioista, mutta ei.Kortisonin aiheuttama nestekertymä ei ole lihomista.
Painoahan se tietty lisää, mutta ei se lihomista ole. Lihomiseen kuuluu läskin lisääntyminen.
Mä varmaan sit kuvittelin sen, kun kortisonikuurilla vaatekoko kasvoi kaksi numeroa, reisiin ja vatsaan tuli raskausarpia ja kiloja tuli toistakymmentä lisää. Ei se ollutkaan lihomista.
Nestettähän se suurin osa varmasti oli, mutta kyllä se elopainoa nosti kuitenkin ja ulkopuoliselle näyttäytyi lihomisena.
Se ei ole lihomista, kortisoni kerää nestettä, joten turvotus lisääntyy. Läskiä se kortisoni ei lisää.
Aloituksessa puhuttiin elopainon nousemisesta, ei siitä mistä elopainon nousu johtuu.
"lääke SILTI nostaa elopainoa esim 20 kiloa vuodessa?"
Sitä kortisoni voi tehdä. Päältäpäin et voi tietää, onko kyseessä läski vai nestekertymät. Joissain sairauksissa joudutaan syömään pitkiäkin suuriannoksisia kortisonikuureja, jolloin turvotus on pitkäaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Älkää vastailko näihin "lääkkeet ei lihota" -viesteihin. Sama trolli aina joka ketjussa, joka käsittelee aihetta. Ei ole itse kokenut sitä, mutta puhuu kuin suurenkin asiantuntijan suulla. Antakaa se painoarvo, jonka ansaitsee: tasan 0.
Mutta siis MITEN ne lihottaa?
En yhtään ymmärrä sitä mekanismia, mutta kiinnostavaa olisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhuttiin elopainon nousemisesta, ei siitä mistä elopainon nousu johtuu.
"lääke SILTI nostaa elopainoa esim 20 kiloa vuodessa?"Sitä kortisoni voi tehdä. Päältäpäin et voi tietää, onko kyseessä läski vai nestekertymät. Joissain sairauksissa joudutaan syömään pitkiäkin suuriannoksisia kortisonikuureja, jolloin turvotus on pitkäaikaista.
Ei se silti ole lihomista. Ei sillä ole väliä tietääkö päältäpäin.
Syööpälääkkeistä muutama nostaa painoa.
Mitäpä luulette miksi anoreksiapotilaille tarjotaan Zyprexaa?
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset syövät sitten näitä painoa nostavia mielialalääkkeitä? Ei kai se painon holtiton nousukaan tervettä ole!
No ei ole vaihtoehtoa!! Jos en söisi Ketipinoria, en nukkuisi. Alkaisin kahden viikon nukkumattomuuden jälkeen mielenterveys hajota. Unettomuus on oikeasti ihan hirvittävää. Mun kroppa alkaa käydä ylikierroksilla ilman Ketipinoria. Ei mikään leikinasia. Ärsyttää tollaset jotka eivät voi ymmärtää että kaikilla ei vain elämä toimi ilman lääkkeitä.
Munkin puoliso syö sitä nukkumiseen, mutta sehän on joku bipolar ja skitsofrenialääke pakkausselostuksen mukaan.
Miksi sitä määrätään nukkumiseen?
Samassa selosteessa lukee toki, että uneliaisuus on sivuoire, mutta yleensä menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vastailko näihin "lääkkeet ei lihota" -viesteihin. Sama trolli aina joka ketjussa, joka käsittelee aihetta. Ei ole itse kokenut sitä, mutta puhuu kuin suurenkin asiantuntijan suulla. Antakaa se painoarvo, jonka ansaitsee: tasan 0.
Eihän ne lihotakaan, mutta nämä lääkkeiden käyttäjät kyllä pistävät lihomisensa syyksi lääkkeet. Se on niin helppoa alkaa marttyyriksi ja siirtää vastuu omista syömisistä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset syövät sitten näitä painoa nostavia mielialalääkkeitä? Ei kai se painon holtiton nousukaan tervettä ole!
Ei ne lääkkeet painoa nosta, vaan liika syöminen. Lääkkeitä on hyvä syyttää :)
Vaikka söisi samalla tavalla kuin ennen niin lääkkeen kera voi lihoa, koska se hidastaa aineenvaihduntaa.
Ihminen tarvitsee tietyn verran kaloreita ja ravintoaineita ihan perustelintoimintoihin, jos alkaa jollekin 500 kalorin dieetille vain sen takia ettei lihoisi niin siinä menee loppukin terveys ennenpitkää, eikä mene edes pitkään.
Voitko noin asiantuntijana koostaa tähän ruokavalion jolla ei liho ja voi hyvin, vaikka lääkettä syökin?
Mun täytyi jossain vaiheessa jättää propral pois kun laihdutus sen kanssa oli aivan mahdotonta vaikka söin noin 1000 kaloria päivässä ja lenkkeilin päivittäin tunnin verran.
Paino lähti laskuun heti kun jätin sen pois.
”Kortisonin vaikutus on voimakkain viskeraalisessa rasvassa, lisää rasvasolujen erilaistumista ja stimuloi niiden kasvua” Duodecim-lehti: Pitkäaikaisen glikokortikoidihoidon seuranta, endokrinologi Timo Sane
Vierailija kirjoitti:
”Kortisonin vaikutus on voimakkain viskeraalisessa rasvassa, lisää rasvasolujen erilaistumista ja stimuloi niiden kasvua” Duodecim-lehti: Pitkäaikaisen glikokortikoidihoidon seuranta, endokrinologi Timo Sane
Joopa joo, hanki nyt paremmat lähteet tiedoillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka söisi samalla tavalla kuin ennen niin lääkkeen kera voi lihoa, koska se hidastaa aineenvaihduntaa.
Ihminen tarvitsee tietyn verran kaloreita ja ravintoaineita ihan perustelintoimintoihin, jos alkaa jollekin 500 kalorin dieetille vain sen takia ettei lihoisi niin siinä menee loppukin terveys ennenpitkää, eikä mene edes pitkään.Voitko noin asiantuntijana koostaa tähän ruokavalion jolla ei liho ja voi hyvin, vaikka lääkettä syökin?
Mun täytyi jossain vaiheessa jättää propral pois kun laihdutus sen kanssa oli aivan mahdotonta vaikka söin noin 1000 kaloria päivässä ja lenkkeilin päivittäin tunnin verran.
Paino lähti laskuun heti kun jätin sen pois.
Jos lääkkeet vaikuttaa aineenvaihduntaan, on muutettava syömisiä, jos ei halua lihoa. Se muuttaminen ei tarkoita kaloreiden vähentämistä, vaan ruuan sisällön muuttamista. Se on yksilöllistä, joten sulle en voi kertoa jotain määrättyä syömistä.
Jostain kumman syystä miehet lihoo vähemmän samoilla lääkkeillä. Ja yleensä nuo jotka lihoo,on jo valmiiksi lihavia ja elintavat mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne lihotakaan, mutta nämä lääkkeiden käyttäjät kyllä pistävät lihomisensa syyksi lääkkeet. Se on niin helppoa alkaa marttyyriksi ja siirtää vastuu omista syömisistä muualle.
En ole siirtänyt vastuuta muualle. Voin syödä triptylin kanssa 900 kaloria päivässä niin paino ei nouse. Ei tosin laskekaan, mutta sitä ei nyt tavoitella. Tukka tosin lähtee päästä, mutta ehkä sekin tasaantuu kun sitkeästi jatkan tätä kitukuuria.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Yhdessä nenäsuihkeessa oli kortisonia joskus 15 vuotta sitten ja se aiheutti valtavan onteloverenvuodon. En ihan heti sellaiseen koske, mit onhan se monelle muulle ollut olennainen asia paranemisessa, vaikka viekin vaan oireet pois. Syitä vaivoihin se ei silti selitä.
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/kortisoni.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, ja vaikka söisi VÄHEMMÄN kuin ennen. Mielialalääkkeet nyt ainakin.
Mistä tää johtuu? Itse siis tuo mirtazapinin syöjä ja paino nousee. Syön unilääkkeenä eli aivan mitättömän pinetä määrää napsin yhdestä tabletista. Silti paino nousee ja nousee vaan. Mielialalääke tuo on periaatteessa tai unilääke jos siihen määrätty
Vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan. Voi myös aiheuttaa keskivartalolihavuutta ja kakkostyypin diabetestä.
Mulla lihotti Seronil , söin kui ennen ja liikuin enemmän mutta lihoin. Lopetin lääkkeen ja nyt olen entisessä painossa.
Mirtazapin nosti painoani, vaikka annos oli pieni ja syöminen ei lisääntynyt. Sertraliini nosti painoa, mutta lihominen johtui osittain siitä että aloin syömään normaalisti, sillä ennen lääkityksen aloitusta syömiseni oli aika olematonta. Painoa tuli kuitenkin todella lyhyessä ajassa 20 kg, joten kilot tuli varmasti 50/50 syömisestä ja lääkkeestä.
Ketipinorilla, cymbaltalla, triptylillä ja brintellixillä ei ole ollut painoa nostavaa vaikutusta minulla. Itse asiassa tuota aiemmin mainittua mirtazapinia käytettiin lemmikilleni lääkkeenä, kun sen ruokahalua haluttiin lisätä (ei tosin onnistunut) . Vaikutukset on tosi henkilökohtaisia, eli en kieltäytyisi tietystä lääkityksestä siinä pelossa että voi lihota.
Mirtatsapiini nostaa noin kolmasosalla käyttäjistä painoa vähän, mutta täällä suomessa jokaisella nousee paino holtittomasti samantien.