Voiko joku lääke aiheuttaa painon nousua, vaikka ei söisikään yhtään enempää kuin ennen?
Siis jos ei ala syömään enempää, mutta lääke SILTI nostaa elopainoa esim 20 kiloa vuodessa?
Kommentit (163)
En tiedä noin suurista määristä, mutta itsellä ainakin Ketipinor kerää kiloja mistä ei pääse millään eroon. Aineenvaihdunta on ihan jumissa.
Voi, ja vaikka söisi VÄHEMMÄN kuin ennen. Mielialalääkkeet nyt ainakin.
Olantsapiini kerää nestettä ja rasvaa, monet masislääkkeet lihottavat eli samalla energiamäärällä paino hilaa koko ajan ylöspäin. Ts. syömistä vähennettävä vähempikalorisiin ja liikuntaa lisättävä. Jos onnistuu.
Kortisoni turvottaa ihan kamalasti, jolloin painokin tietysti nousee.
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapin nostanut mulla painoa 8kg vaikka syön vähemmän
Paljonkos yhdessä pillerissä on kaloreita?
Mikään lääke ei lihota. Ruokahalu voi lisääntyä, mutta lihominen johtuu aina ylensyönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tää johtuu? Itse siis tuo mirtazapinin syöjä ja paino nousee. Syön unilääkkeenä eli aivan mitättömän pinetä määrää napsin yhdestä tabletista. Silti paino nousee ja nousee vaan. Mielialalääke tuo on periaatteessa tai unilääke jos siihen määrätty
Voi vähän hidastaa aineenvaihduntaa,ja jos jatkaa samanlain syömistä niin lihoo.
Yleensä huomaa jos paino noussut niin sitten vähä kiristää ruokavaliota ja ongelma hoidettu helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kortisoni turvottaa ihan kamalasti, jolloin painokin tietysti nousee.
Se ei ole lihomista, läskihän ei turvotuksessa lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tää johtuu? Itse siis tuo mirtazapinin syöjä ja paino nousee. Syön unilääkkeenä eli aivan mitättömän pinetä määrää napsin yhdestä tabletista. Silti paino nousee ja nousee vaan. Mielialalääke tuo on periaatteessa tai unilääke jos siihen määrätty
Jos lihot, niin syöt liikaa.
Apuaineissa pitäisi lukea natriumin määrä. Se kerää nestettä, mutta niin tekee moni muukin.
E321 kerää runsaasti nestettä, koska se on PEG
siis tuo on samaa ainetta kuin E1521, joten ei kannata syödäkään mitä tahansa:-D
Miksi se kerää nestettä? Se on sellainen valmiste, jolla pidetään lentokoneen siivet sulana. Muuten ne koneet tippuu alas, siis jos siivet jäätyy. Ei sitä tietenkään kukaan koskaan ole nieltäväksi tarkoittanutkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa lääkkeistä kerää nestettä ja osa muuttaa aineenvaihduntaa.
Lääke voi myös nopeuttaa aineenvaihduntaa ja vähentää ruokahalua tai aiheuttaa ripulia niin, että kaikki tulee pihalle, miksi ei toisinpäin?
Itsellä erässä masennuslääkkeessä mainittiin sivuoireena anoreksia, yleiswmpi sivuoire on painon nousu, jonka voit ihan itse lukea pakkausselosteista.
Et ilmeisesti ikinä ole joutunut kortisonikuurille tai syömään mielialalääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään lääke ei läskiä kerrytä.
Syön triptyliä ja jos syön yli 900 kilokaloria päivässä, lihon. Ennen triptyliä pystyin syömään n 2000 kaloria ja olemaan lihomatta.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam0…
"Painonnousu
Trisykliset masennuslääkkeet sekä mianseriini ja mirtatsapiini aiheuttavat joskus huomattavaakin painonnousua. SSRI-lääkkeet saattavat puolestaan vähentää ruokahalua. Erityisesti SSRI-lääkkeiden käytön yhteydessä voi lääkehoidon alussa ilmetä ohimenevää pahoinvointia ja erilaisia vaarattomia vatsavaivoja. Voimakkaat vatsakivut voivat olla merkki serotoniinioireyhtymästä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään lääke ei läskiä kerrytä.
Niin mutta lääkkeen sivuvaikutukset voivat lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa lääkkeistä kerää nestettä ja osa muuttaa aineenvaihduntaa.
Lääke voi myös nopeuttaa aineenvaihduntaa ja vähentää ruokahalua tai aiheuttaa ripulia niin, että kaikki tulee pihalle, miksi ei toisinpäin?
Itsellä erässä masennuslääkkeessä mainittiin sivuoireena anoreksia, yleiswmpi sivuoire on painon nousu, jonka voit ihan itse lukea pakkausselosteista.Et ilmeisesti ikinä ole joutunut kortisonikuurille tai syömään mielialalääkkeitä.
Kortisoni kerää nestettä, mielialalääke lisää ruokahalua. Mutta kumpikaan lääke ei lihota, lihomiseen tarvitaan liika syöminen.
khyl khyl, ja miksei joku sairauskin voisi tai pelkkä ikääntyminen.
Neuroleptit ainakin laittoi minun aineenvaihdunnan sekaisin. Täytyi vähentää syömistä vaikka olin ollut normaalipainoinen siihen asti. Kymmenen kiloa ylimääräistä tuli todella lyhyessä ajassa ja laihduttaminen lääkkeen aikana ei onnistunut. Onneksi sain lopettaa lääkkeen ja kilot lähti hetkessä.