Puoli kiloa päivässä kasviksia
Mites, lasketteko tuohon puoleen kiloon myös hedelmiä? Siis esim. jos banaanin syö niin lasketteko tonne kasvisten joukkoon? Jos siis ei laske sokerimääriä vaan muuten vaan.
Ja samalla voisin kysyä että tuleeko teillä tuo määrä päivässä aina täyteen? Tarkkailetteko asiaa?
Kommentit (32)
Lasketaan joo. Määrä on loppujen lopuks aika pieni ja tulee mulla täyteen yrittämättäki.
Tyhmä kysymys, mutta lasketaanko tuo puoli kiloa raaoista vai kypsennetyistä (mikäli siis kypsentää)? Esim tomaatithan menee hirveästi kasaan jos niistä tekee kastiketta, samoin sienet paistettaessa (paitsi sienet ei kyllä ole kasviksia, mutta laskisin ne silti tässä tapauksessa kasviksiksi). Ja helposti tulee puoli kiloa päivässä, kilokin usein (ainakin raakana laskettuna)
Lasken hedelmät mukaan ja tulee useimpina päivinä ihan helposti täyteen.
kaikki hedelmät, marjat, vihannekset yms. juurekset vaan mukaan. Perunaa ei lasketa.
En laske mukana hedelmiä, mutta marjat lasken, eli n. 500g marjoja ja kasviksia päivässä. Tulee täyteen 5-6 päivänä viikossa. Hedelmiä syön aika harvoin koska rajoitan hiilareita. Raaoista lasken.
Mulla ei tule mitenkään helposti täyteen, tosin en kyllä punnitse kasviksia. Tai no jaa, aamulla ananasta purkki, lounaalla salaattia ehkä 200 g, iltaruualla tomaatti tai kurkkua, välipalana usein hedelmä. Ehkä siinä on se puoli kiloa nippa nappa.
Miksi ette laske hedelmiä mukaan?
Hedelmä on kasvis, ja suositushan on, että puoli kiloa kasviksia, ei että puoli kiloa vihanneksia.
Lasken, helposti tulee, raakapainon lasken jos syön myös liemen. Eli tomaattikeitosta lasken tomaattien määrän. Hedelmä tai pari päivässä tai vastaava määrä marjoja, reilu annos salaattia toisella ruualla, toinen on usein lämmin kasvisruoka tai wokkia. Sen lisäksi aamulla tomaattia tai kurkkua. Kun olen oikein tarkkaan laskenut joskus, tulee helposti 700 grammaa. Myös kastikkeiden sekaan laitan usein sipulia ja/tai herkkusieniä sekä tomaattia, mutta niitä en laske kun tulee niin vähän/henkilö
Lasken, helposti tulee, raakapainon lasken jos syön myös liemen. Eli tomaattikeitosta lasken tomaattien määrän. Hedelmä tai pari päivässä tai vastaava määrä marjoja, reilu annos salaattia toisella ruualla, toinen on usein lämmin kasvisruoka tai wokkia. Sen lisäksi aamulla tomaattia tai kurkkua. Kun olen oikein tarkkaan laskenut joskus, tulee helposti 700 grammaa. Myös kastikkeiden sekaan laitan usein sipulia ja/tai herkkusieniä sekä tomaattia, mutta niitä en laske kun tulee niin vähän/henkilö
Tarkkailen kun olen laihiksella. jotain 6-800 grammaa tulee päivittäin. Hedelmät kuuluu kasviksiin, lasken ne mukaan. Eri asia sitten jos ei hedelmiä syö :-)
Raakapainon mukaan lasken määrät, vaikea sitä muuten olisi edes kypsänä punnita jos vaikka johonkin lihapataan tuuppaa juuresta sekaan kypsymään. Ei ole vaikea päästä noihin määriin, mutta kyllä se vaatii silti sitä että tietoisesti lisää joka aterialle kasvista.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:13"]
En tarkkaile mutta tulee täyteen. 500g on esim kaksi porkkanaa ja tomaatti eli ei paljoa.
[/quote]
No pitää olla aika isot porkkanat ja pihvitomaatti.