Puoli kiloa päivässä kasviksia
Mites, lasketteko tuohon puoleen kiloon myös hedelmiä? Siis esim. jos banaanin syö niin lasketteko tonne kasvisten joukkoon? Jos siis ei laske sokerimääriä vaan muuten vaan.
Ja samalla voisin kysyä että tuleeko teillä tuo määrä päivässä aina täyteen? Tarkkailetteko asiaa?
Kommentit (32)
Laksen hedelmät mukaan ja helposti täyttyy tuo tavoite.
Kyllä kai kaikki kasvikset lasketaan. Mulla tulee joka päivä paljon enemmänkin, koska syön vhh-ruokaa, ei tarvitse laskea. Hedelmiä syön tosi vähän.
Miten te laskette ne painot? Vai punnitsetteko aina - ei taida kyllä onnistua esim. työpaikkaruokalassa.
Kiinnitän asiaan huomiota ja pyrin syömään kasviksia sen puolikiloa, mutta en osaa sillä tavalla laskea, että voisin sanoa, että tänään söin vain 400 g ja edellisenä päivänä 600 g.
Kun syön lounaalla ruokaisan salaatin, johon kerään monenlaista kasvista ja lisäksi illallisella jotain vihannesta + hedelmät tähän, niin uskon tuon puolikiloa tulevan täyteen. Mutta onhan se totta, että esim. vihreä salaatti ei paina oikein mitään. Porkkana ja kaali ja juurekset painaa jo paljon enemmän, eli niillä tuo paino on helpommin saavutettavissa.
Jestas, googlasin asiaa ja todellakin siihe kuuluu myös hedelmät. Itse en ole niitä laskenut, pelkästään vihannekset ja salaattiainekset. Ei tule ongelmaa, syön niitäkin helposti liki kilon.
Mitä on puoli kiloa?
Puoleen kiloon sisältyvät
vihannekset
juurekset, kaalit, sipulit, salaatit, vihanneshedelmät, palkokasvit, tuoreyrtit, versot, idut
marjat, hedelmät
sienet
Kasvikset voidaan syödä kypsänä tai tuoreena, ruoan mukana tai erikseen salaattina. Puoli kiloa kasviksia päivässä tarkoittaa noin kuutta 80 g kasvisannosta päivässä. Helpoiten puolen kilon tavoitteen voi saavuttaa syömällä kasviksia sekä pääaterioilla että välipaloilla. Kasvisten lisäksi on suositeltavaa syödä 2-5 perunaa päivittäin.
Esimerkkejä yhdestä kasvisannoksesta, joka on noin 80 g.
Yksi keskikokoinen porkkana
Yksi pieni omena
2 dl marjoja
Yksi keskikokoinen tomaatti
2 dl salaattia/raastetta
1,5 dl keitettyjä kasviksia
Yksi kasvisannos sisältää energiaa n. 20-40 kcal eli 84-168 kJ.
HUOM! Kasvisten kuori- ja siemenjäte ei ole mukana puolessa kilossa. Vihannesten ja hedelmien kuorimisessa tapahtuva painohävikki on keskimäärin 15-30 % painosta, mutta esim. marjoilla ja salaateilla ei juuri lainkaan.
Suomalaisten kasvisten kulutus on edelleen vähäisempää kuin monissa muissa EU-maissa. Kun suomalainen syö keskimäärin 350 grammaa kasviksia päivässä, saksalainen syö jo 560 grammaa ja kreikkalainen jopa 1200 grammaa!
Lue lisää >
Taulukko ja kaavio kasvisten kulutuksesta eri Euroopan maissa vuonna 2003
Tässä suosituksessa hedelmät ovat kasviksia. Yksi greippi painaa kuorittuna noin 350 grammaa, mistä voi jo päätellä että kovin valtava määrä ei tuo puoli kiloa ole. Paitsi tietysti niille junturoille, jotka syövät vain "tavallista" ruokaa, kun "rehut" on kalliita eikä pidä nälkää.
Mä syötän joskus kiloklubiin ruoat, siitä näkee helposti. Nopeasti ne oppii arvioimaan,
etenkin kun syön aika pitkälti samoja juttuja päivästä toiseen. Esim mun eiliset:
aamu: 1dl mustikoita
lounas: tomaatti, kurkkua, paprika
välipala: puolikas avokado
päivällinen: tomaatti, kurkkua paprikaa.
Näistä tuli kiloklubin mukaan noin 700 grammaa. Noita paprikaa ja kurkkua on aika reilusti siis.
Ei tule täyteen kuin ehkä kesällä. Lapsille yritän viimestään iltapalalla jotain hedelmää/ kasvista syöttää jos muuten on päivällä menty ilman. Itse voin olla parikin päivää ettei kasviksia tule syötyä kuin keitossa tai jogurtissa muutama gramma.
Paljon lapsille on suositus syödä päivässä kasviksia?
Muistaakseni se suositus meni lapsilla jotenkin näin: lapsen kourallinen jokaisella aterialla. Esim. yks luumu on lapsen kourallinen/kämmenellinen.
Ei tarvii miettiä, kun syön niin paljon hedelmiä ja marjoja.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:13"]
Ei tule täyteen kuin ehkä kesällä. Lapsille yritän viimestään iltapalalla jotain hedelmää/ kasvista syöttää jos muuten on päivällä menty ilman. Itse voin olla parikin päivää ettei kasviksia tule syötyä kuin keitossa tai jogurtissa muutama gramma.
[/quote]
Millaista ruokaa syötte? Eikö tavallisessa ruuassa ole teillä kasviksia?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:13"]
[/quote]
Mitä ihmettä oikein syöt, jos kasviksia voi mennä "muutama gramma"? Pelkkää makaronilaatikkoa?
Eilen esimerkiksi aamulla söin itse leipää (voi, juusto) ja tuoremehua. Lapsille ruispuuroa, päälle vähän mustikoita, tuoremehua.
Lounalla makkarasoppaa (peruna, porkkana, sipuli, HK:n sinistä).
Välipalalla banaanirahkaa jota lapset ei paljoa syöneet.
Päivälliseksi lämmitin pakkasesta viimeset joululaatikot (lanttu- ja porkkana) sekä palan kinkkua. Lapset halusi lounaalta jäänyttä makkarasoppaa. Keitin kinkun kylkeen 400 pussin maissia, jota lapsetkin sitten vielä halus.
Iltapalaksi lapsille jogurtit ja itse söin munakasta.
Kyllähän tosta jotain kertyy, mutta suositusten alle jää varmasti.
Kesällä taas parhaimpaan marja-aikaan saatetaan syödä iltapalaksi esim. litra mansikoita ja toinen litra herneitä ja päivän mittaan omenoita omasta puusta niin paljon ku maha vetää.
MIksi perunaa ei lasketa kasviksiin? Eihän esim. kurkussakaan ole mitään muuta kuin vettä, ei siis vitamiineja tms.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:01"]
MIksi perunaa ei lasketa kasviksiin? Eihän esim. kurkussakaan ole mitään muuta kuin vettä, ei siis vitamiineja tms.
[/quote]
Kurkussa on runsaasti kivennäisaineita ja jonkin verran A-, K- ja C-vitamiineja. Oikein hyvää ravintoa siis.
Laskeeko joku oikeasti erikseen, kuinka paljon syö kasviksia? Eikö pitäisi vaan syödä ylipäätään monipuolisesti ja terveellisesti, niin eihän tuollaisia sitten tarvitse erikseen enää laskea. Minä en ole koskaan laskenut mitenkään erikseen, mutta arvioisin, että syön kasviksia ainakin 1-2 kg päivittäin.
En tarkkaile mutta tulee täyteen. 500g on esim kaksi porkkanaa ja tomaatti eli ei paljoa.
En laske, mutta aika helposti tulee. Normaali salaattiannos (tai raaste-) aterioiden yhteydessä pari kertaa päivässä, leivän päälle kurkkua, avokadoa tai tomaattia ... Ja varsinkin hedelmistä tuon määrän saa helposti. Jo puolikas ananas voi painaa puoli kiloa. Mangoa, omenoita, klementiinejä, greipit ...
Lämpimiä vihannesruokia tai esim. marjakeittoja en laske mukaan. Oletan, että niissä on vähemmän kuituja ja vitamiineja kuin raaoissa, tuoreissa vihanneksissa ja hedelmissä.
6 g kasviksia?