Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luin Pauliina Rauhalan Taivaslaulun. Kysymyksiä VL:ille.

Vierailija
20.01.2014 |

Onko totta mitä kirjassa kerrotaan? Perheen velvollisuus on toimittaa ry:n myyjäisiin X määrä leivonnaisia? Mihin myyjäisrahat laitetaan? Ry:lle tietysti menevät mutta kuka päättää mihin ne siellä käytetään?

Tai onko totta että seuroihin mennessä joutuu miettimään onko joku Marimekon kangas vähemmän sovelias verrattuna toiseen Marimekon kankaaseen?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä lestadiolaisia naisia, jotka korkeasti koulutettuja ja tekevät jopa uraa, vaikka on suuri perhe. Yleensä eivät pidä pitkiä äitiyslomia silloin.

Vierailija
42/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:30"]Ei ole mitään velvollisuutta tai pakkoa. Mutta onhan se nyt selvä, että jokainen, joka oikeasti on uskomassa, haluaa osallistua myyjäisiin yhteiseksi hyväksi ja silloin sitä aikaa ja voimavaroja varmasti myös riittää. Varat käytetään milloin mihinkin hyvään tarkoitukseen. Joskus velkoihin, joskus suoraan tilojen kunnostamiseen, joskus puhujien matkoihin jne.

Mikään kangaskuosi sinänsä ei ole toista soveliaampi, mutta jumalan ja seurakunnan eteen kuuluu mennä nöyrästi ja syntejään katuvasti pukeutuneena. Useimmille se ei tarkoita kirkuvia värejä, vaan jotain vähän hillitympää. Ja jotkut marimekon mekot on tarpeettoman lyhyitä.

[/quote]

Tämä oli varmaan vitsi, mutta hyvin on kiteytetty tuo vanhoillislestadiolaisten tekniikka alistaa ihminen. Ei ole pakko, mutta jos et tee, et varmaan ole oikein uskomassa, eli joudut helvettiin. Korvakoruja ei ole kielletty, mutta jos halua käyttää, et ole oikeasti uskomassa, eli joudut helvettiin jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:30"]

Ei ole mitään velvollisuutta tai pakkoa. Mutta onhan se nyt selvä, että jokainen, joka oikeasti on uskomassa, haluaa osallistua myyjäisiin yhteiseksi hyväksi ja silloin sitä aikaa ja voimavaroja varmasti myös riittää. Varat käytetään milloin mihinkin hyvään tarkoitukseen. Joskus velkoihin, joskus suoraan tilojen kunnostamiseen, joskus puhujien matkoihin jne.

Mikään kangaskuosi sinänsä ei ole toista soveliaampi, mutta jumalan ja seurakunnan eteen kuuluu mennä nöyrästi ja syntejään katuvasti pukeutuneena. Useimmille se ei tarkoita kirkuvia värejä, vaan jotain vähän hillitympää. Ja jotkut marimekon mekot on tarpeettoman lyhyitä.

[/quote]

Tuo on vähän vinoutunut ajattelutapa. Väitätkö ihan tosissasi, että ilmaistyön tekeminen on merkki "oikeasta uskosta"? Ei kaikilla vain ole voimavaroja tai aikaa talkootyöhön. Ihmisten on kuitenkin pakko suostua, jos siitä kieltäytyminen annetaan ymmärtää merkitsevän sitä, ettei ole "oikealla tavalla uskomassa". Kuulostaa vähän samalta kuin joidenkin perustelut ehkäisykeskustelussa: "Jos on oikeasti uskovainen, niin jaksaa ottaa kaikki lapset vastaan, väsymys ja masennus ovat epäuskon merkkejä".

Tuo vaatekommenttisikin vaikutti ihan provolta, anteeksi nyt vaan.

t. eräs vl-täti

Vierailija
44/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:30"]Ei ole mitään velvollisuutta tai pakkoa. Mutta onhan se nyt selvä, että jokainen, joka oikeasti on uskomassa, haluaa osallistua myyjäisiin yhteiseksi hyväksi ja silloin sitä aikaa ja voimavaroja varmasti myös riittää. Varat käytetään milloin mihinkin hyvään tarkoitukseen. Joskus velkoihin, joskus suoraan tilojen kunnostamiseen, joskus puhujien matkoihin jne.

[/quote]

Avaisitko vähän tuota kunnolla uskominen/ halu leipoa- hypoteesiasi? Minä ainakin olen uskossa mutta en ikinä ole leiponut mitään - ne harvat pullat ja kakut mitä teen, haluan syödä itse. En siis mielestäsi ole "kunnolla uskomassa", koska teen noin?

[/quote]

Oikea usko ei ole itsekästä. Usko tuo mukanaan halun tehdä oikein ja olla hyödyksi uskovien yhteisölle. Kukaan ei tiedä, kuka oikeasti on uskomassa, paitsi Jumala - mutta kyllä ihmisen teoista ja elämästä uskon puutteen näkee, eli sn, kuka ainakaan ei ole. 

Vierailija
45/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VL-äitejä on turha sääliä. Se on oma valinta. Kukaan ei pakota olemaan yhteisössä ja moni irtautuukin siitä. Sitä paitsi lapsiperheellisenäkin voi opiskella ja useimmat niin tekevätkin, jos menevät nuorena naimisiin kuten tapana on.

Vierailija
46/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ei jaksa uupuneena ja sairaana leipoa, on epäuskoinen. Siinäpä varsinainen armon riemuvoitto.

Vierailija
47/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:46"]Tiedän kyllä lestadiolaisia naisia, jotka korkeasti koulutettuja ja tekevät jopa uraa, vaikka on suuri perhe. Yleensä eivät pidä pitkiä äitiyslomia silloin.

[/quote]

Olen yksi tuollainen. Tosin päätin, että kaksi lasta saa riittää.

En ole koskaan leiponut myyjäisiin. Eikä siitä ole minua paheksuttu. Ymmärtääkseni helsingissä sitä tekee vapaaehtoiset leivontatyhmät tms...

Marimekkokuoseista en pidä enkä keksi niistä epäsopivaa. Muutenkaan en keksi, mikä olisi epäsopivaa. En missään bikineissä menisi seuroihin, mutta en liiku niissä kaupungillakaan.

Taivaslaulun elämä ei kuvannut kyllä minua eikä ystäviäni. Elämänme ei juurikaan poikkea ei-vl:n elämästä.

Vierailija
48/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetäänkö sinua oikeana uskovaisena, arvon 2 lapsen äiti?

Vierailija
49/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:58"]Pidetäänkö sinua oikeana uskovaisena, arvon 2 lapsen äiti?

[/quote]

Miksi ei pidettäisi?

20

Vierailija
50/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:58"]Pidetäänkö sinua oikeana uskovaisena, arvon 2 lapsen äiti?

[/quote]

Miksi ei pidettäisi?

20

Vierailija
51/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perehtynyt ulkomailla toimiviin tai aikanaan olleisiin uskonnollisiin lahkoihin. Näiden lahkojen toimintatavat eivät juurikaan poikkea suomen vastaavista(lestadiolaisuus,jehovat, jne.) vaikka muka muuta annetaan ymmärtää. Samanlaista alistamista, taloudellista pakottamista sekä lahkojen "vanhimpien" määräysvaltaa. Irvokas uskonto.

Vierailija
52/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy on edelleen synti, joten eikö teitä ole potkaistu ulos?

Vierailija
53/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:42"]

[/quote]

Avaisitko vähän tuota kunnolla uskominen/ halu leipoa- hypoteesiasi? Minä ainakin olen uskossa mutta en ikinä ole leiponut mitään - ne harvat pullat ja kakut mitä teen, haluan syödä itse. En siis mielestäsi ole "kunnolla uskomassa", koska teen noin?

[/quote]

Oikea usko ei ole itsekästä. Usko tuo mukanaan halun tehdä oikein ja olla hyödyksi uskovien yhteisölle. Kukaan ei tiedä, kuka oikeasti on uskomassa, paitsi Jumala - mutta kyllä ihmisen teoista ja elämästä uskon puutteen näkee, eli sn, kuka ainakaan ei ole. 

[/quote]

Minun aikani menee perheen ja työn parissa, siinä ei toistaiseksi ole sijaa ylinääräisille leipomisille. Jos se tekee minusta epäuskoisen sinun silmissäsi niin siinäpähän :D onneksi Jumala ei katso taivaan porteilla montako pitkoa olen tehnyt ry:lle. Epäitsekkyyteni ilmenee muualla kuin myyjäisiin tuomieni leipomusten määrässä.

Vierailija
54/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän totuus ainaki meidän ry:llä on se, että talkootyön määrällä arvotetaan sieluntilaa. Selän takana puhutaan, kuka ei käy keittiövuorossa tai leivo myyjäisiin. Helpointa uskominen täällä on niille, joilla on suku ympärillä tai pätäkkää palkata lastenhoitajat jotta pääsee ry:lle töihin. Rikkaat ja yrittäjät tuntuu olevan kaikkien maallisten lakien yläpuolella. :-(

Vierailija
55/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:01"]

[/quote]

Miksi ei pidettäisi?

20

[/quote]

Minäkin mietin tuota, että olet päättänyt kahden lapsen riittävän... Ehkäisy on vanhoillislestadiolaisuuden mukaan syntiä, joten eikö omatuntosi koskaan kolkuta asiasta? Ja en siis ole itse vl, mutta tunnen heitä ja kaikki ovat sanoneet että ehkäistä ei saa ja kaikki lapset otetaan vastaan Jumalan lahjana.

Vierailija
56/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vl-ajan elämää tuo kuvasi, hyvinkin. Ja meillä tuli postiluukusta aina kirjekuori, jossa luki montako mitäkin pulllaa/piirakkaa piti leipoa, ja valmiit etiketit. Ja ohje siitä, ettei saanut olla pakastettuja, piti olla leivottuna edellisenä päivänä aikaisintaan, jne.

Onneksi jo vuosia ulkona. Ihan hirveä, hirveä lahko. Kuin suomen amishit, samanlaista aivopesua.

Vierailija
57/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:12"]

[/quote]

No ei ole tuon takia potkaistu pois, eikä potkaista. En sitä kailota menemään seuroissa tuntemattomille, mutta en kailota sitä myös työpaikalla. Koen sen olevan yksityisasia, josta puhun vain kavereideni kesken. 

Oikeasti kertokaa, millä paikkakunnilla kytätään, kuka tuo mitäkin myyjäisiin. Ehkä se on helsinkiläisten pelastus, että täällä on niin paljon porukkaa, eikä kukaan voi tuntea kaikkia, eikä kytätä. En ole ikinä tehnyt mitään työvuoroa, eikä kukaan ole sitä paheksunut. Suviseuroissa olen joskus ammattini vuoksi tehnyt jonkun työvuoron, jos on sattunut sopimaan aikatauluun.

Ehkä joillain paikkakunnilla elämä on niin kuin tuossa kirjassa, mutta ei ainakaan täällä. Minua suorastaan ärsyttää, että kaikkia vl-ihmisiä pidetään jotenkin srk:n nuorassa elävinä tolloina, jotka kyttää toistensa tekemisiä. Jos minun kokemus olis samanlainen kuin kirjan henkilöillä, en varmaan olisi liikkeessä enää mukana.

Vierailija
58/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:12"]

[/quote]

Ehkäisy on synti pohjoisemmassa Suomessa. Helsingissä asunnot ovat niin kalliita, ettei keskituloisillakaan ole varaa 15-henkiselle perheelle sopivaan asuntoon. Siksi Helsingissä neljä viisi lasta riittää hyvin.

Vierailija
59/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:22"]

[/quote]

Miksi ei pidettäisi?

20

[/quote]

Minäkin mietin tuota, että olet päättänyt kahden lapsen riittävän... Ehkäisy on vanhoillislestadiolaisuuden mukaan syntiä, joten eikö omatuntosi koskaan kolkuta asiasta? Ja en siis ole itse vl, mutta tunnen heitä ja kaikki ovat sanoneet että ehkäistä ei saa ja kaikki lapset otetaan vastaan Jumalan lahjana.

[/quote]

Omatuntoni ei kolkuta tässä asiassa, koska en osaa perustella itselleni, miksi se olisi synti. Syntinä sitä ei pidetä myöskään omassa kaveripiirissäni. Tiedän kyllä, että valtaosa pitää sitä syntinä.

Minä en ole ratkaisua tehnyt mitenkään itsekkäästi (haluan tehdä uraa, haluan pitää kroppani kasassa jne..), vaan alunperin terveydellisistä syistä, joita en erittele tässä. Raskaudessa ei olisi siis mitään vaaraa sinäänsä, mutta pelkään menettäväni niissä mielenterveyteni. Ja mielenterveyden kadottanut äiti/vaimo ei ole mukavaa seuraa. Haluaisin lisää lapsia, mutta en usko, että otan sitä riskiä koskaan.

En ymmärrä, miksi moni vl tekee elämästään vapaehtoisesti kärsimystä. En usko, että kärsiminen tekee kenestäkään sen parempaa.

Vierailija
60/86 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:22"]

[/quote]

Miksi ei pidettäisi?

20

[/quote]

[/quote]

Omatuntoni ei kolkuta tässä asiassa, koska en osaa perustella itselleni, miksi se olisi synti. Syntinä sitä ei pidetä myöskään omassa kaveripiirissäni. Tiedän kyllä, että valtaosa pitää sitä syntinä.

Minä en ole ratkaisua tehnyt mitenkään itsekkäästi (haluan tehdä uraa, haluan pitää kroppani kasassa jne..), vaan alunperin terveydellisistä syistä, joita en erittele tässä. Raskaudessa ei olisi siis mitään vaaraa sinäänsä, mutta pelkään menettäväni niissä mielenterveyteni. Ja mielenterveyden kadottanut äiti/vaimo ei ole mukavaa seuraa. Haluaisin lisää lapsia, mutta en usko, että otan sitä riskiä koskaan.

En ymmärrä, miksi moni vl tekee elämästään vapaehtoisesti kärsimystä. En usko, että kärsiminen tekee kenestäkään sen parempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän