Luin Pauliina Rauhalan Taivaslaulun. Kysymyksiä VL:ille.
Onko totta mitä kirjassa kerrotaan? Perheen velvollisuus on toimittaa ry:n myyjäisiin X määrä leivonnaisia? Mihin myyjäisrahat laitetaan? Ry:lle tietysti menevät mutta kuka päättää mihin ne siellä käytetään?
Tai onko totta että seuroihin mennessä joutuu miettimään onko joku Marimekon kangas vähemmän sovelias verrattuna toiseen Marimekon kankaaseen?
Kommentit (86)
Kyllä huonoitsetuntoisella on vaikeaa ihan kaikissa viiteryhmissä. Ei se ole mikään lestadiolaisen viitekehyksen etuoikeus.
Vanhempien pitäisi jaksaa ja ehtiä tukea jokaista lasta suuressakin perheessä niin, että osaisivat seistä omilla jaloillaan ja kuunnella omaa sydäntään ja käyttää omia aivojaan ja avata omaa suutaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:54"]
Yksi elämän vaikeimpia asioita on ollut irtautuminen lestadioalisuskosta. Se on voitto. Voitto ahdistavasta yhteisöstä ja kyllä sillä voitolla on hintakin kun läheiset otti ritolat ja kaikelaisia puheita leviteltiin. Mutta sen kestää ja se aika on jo jäänyt taakse. Eniten auttoi oma ajatteleminen. Ajttelemine, ajatteleminen, ajatteleminen. Kun sen oli kunnolla tehnyt niin suunta oli selvä ja sillä ovimalla kesti leimaammiset sun muut.
Voimia toivottelen jokaiselle joka pyristelee irti uskonliikkeestä.
[/quote]
Rauhanyhdisys = räyhänyhdistys.
Viittaan esimerkiksi tapauksiin Lempäälässä!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:12"]
Ehkäisy on edelleen synti, joten eikö teitä ole potkaistu ulos?
[/quote]
Ehkäisy on synti pohjoisemmassa Suomessa. Helsingissä asunnot ovat niin kalliita, ettei keskituloisillakaan ole varaa 15-henkiselle perheelle sopivaan asuntoon. Siksi Helsingissä neljä viisi lasta riittää hyvin.
[/quote] Kuinka ihmeessä noi säännöt voi olla erit eri paikkakunnilla?
Eikö se ole epäoikeudenmukaista jos Jumala tuolla lailla kohtelee ihmisiä eri lailla paikkakunnan mukaan...Että Jumala vaatii siis Rovamiemelllä synnyttämään rajatta ja helsingissä sallisi ehkäisynä...?? Ja aika hassuakin, sikäli että te lestadiolaiset väitätte olevanne ainoa oikea usko ja ainut tie taivaaseen...???
[/quote]
Syntiä on se, mitä puhujat syntinä saarnaavat. Menneinä vuosikymmeninä oli vaikkapa kortinpeluu jossain päin Suomea synti ja jossain sallittua. Nykyään jossain päin Suomea voi tukkaa jo vähän sävyttää omanväriseksi (siis harmaita peittoon), mutta jossain muualla sitä paheksuttaisiin. Ja jossain voi vähän laittaa sävyttävää päivävoidetta tai BB-voidetta, toisaalla taas mikään meikkaus ei käy. Tapakulttuuriahan ne ovat eikä muuta, vaikka toisinkin väitetään. :)
Kyllähän ihan kaikki sen tiedostavat, että jäsenistä halutaan pitää kiinni. Kun ei pääkaupunkiseudulla ihan yksinkertaisesti rahat riitä suursuurperheiden ylläpitämiseen, niin uskolle on pienempi paha hyväksyä vähän pienemmät perhekoot kuin huomata jäsenien jättävän uskon.
Eikä sitä ehkäisyä toki "noin vain" sallita. Se tapahtuu siten, että vauvan syntymän jälkeen voi käyttää kondomia kunnes nuorimmainen täyttää vuoden. Virallisesti vaan ilmoitetaan, että joillakin imetys ehkäisee uuden raskauden alun. Tai välillä voi jonkun aikaa syödä e-pillereitä kivuliaisiin kuukautisiin, sairauden hoitona siis. Ei vl ehkäise muuten vaan. :) Tuo jonkun mainitsema mielenterveys on myös kelpo syy, kun pää ei kestäisi (juuri nyt) uutta raskautta.
Ajat muuttuvat, ja vl-liike joutuu aika monessa myötäämään ihan vaan pysyäkseen hengissä.
[/quote]
Minä olen kyllä sanonut että me ehkäistään muuten vaan :) tai oikeastaan, että olemme tyytyväisiä tähänttilanteeseen. Kaikki eivät sitä ymmärrä, mutta sepä ei ole minun ongelmani. Ehkäisykielto ei ole Raamatun mukainen, siksi en tunnusta sitä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 22:44"]
Onneksi minä saan olla armosta uskomassa. Ei tarvitse miettiä paljonko on leiponut tai leipomatta jättänyt. Osallistun siionintyöhön voimavarojeni mukaan. Jossain vaiheessa enemmän ja jossain vaiheessa vähemmän. Ja silloin kun itsellä ei ole voimavaroja konkreettisesti osallistua, voin silloin rukoilla osallistujille voimia tärkeään työhön.
Siitä olen Jumalalle kiitollinen kun ei tarvitse itse päättää lapsilukua. Meillä on sopivan kokoinen perhe, ei mikään iso eikä nyky mittapuun mukaan pienikään. Ikää alkaa olla jo sen verran, ettei kovin monta enään ilmeisesti ehdi saamaankaan.
Olen Taivaan Isän lellipenikka kun asiat ovat näin hyvin. Vastoinkäymisiäkin kyllä on, mutta päivä kerrallaan, enempää ei tarvitse huolehtia. En ole vastuuton, kyllä sitä tulevaisuudesta huolehtii sen minkä itse pystyy huolehtimaan. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
[/quote]
Kutsutko sinä omia ei-lestadiolaisia tuttujasi teidän tilaisuuksiinne rauhanyhdistykselle mukaan?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 23:57"]
... Ehkäisykielto ei ole Raamatun mukainen, siksi en tunnusta sitä.
[/quote]
Näinpä juuri tämä asia on. Tietoa on esim. tässä sivustossa, jossa ehkäisykiellon epäraamatullisuus on juuria myöten tutkittu:
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Ehk%C3%A4isykielto
Ei varmaan saisi vastata kun en ole vl mutta itseäni vähän hämmentää noissa kysymyksissä ja osassa vastauksista muun muassa se, että eikö yhtälailla voisi kysyä, että leivotteko tosiaan lapsen koulun myyjäisiin, teettekö muka todella vapaaehtoistyötä jossain järjestössä tai yhdistyksessä tms.
Tässä ketjussa näkyy se, että vl:t elävät ilmeisesti keskenään aika erilaisiakin elämiä.
Itse olen Etelä-Pohjanmaalta kotoisin ja siellä kyllä mummoni usein mietti, että miten jollain kaverillani oli vaikka punaista päällä jos kaveri oli körttiläisestä perheestä. Mummoni toki oli syntynyt jo 1900-luvun alkupuolella mutten sinänsä ihmettelisi jos tuollaisia jäänteitä olisi vielä jossakin olemassa.
Itse ajattelen, että vl uskossa on väärin naisten ja myös lasten oikeuksien kannalta jos ei saa ehkäistä ja lapsia pitää hankkia liikaa mutta tuosta leipomisasiasta nyt en mitään ihmisoikeuskysymystä tekisi ainakaan yleisesti ottaen kun siitä kuitenkin voi kieltäytyäkin.
Riippuu varmaan miten asiat kokee.
Mulle ei ole koskaan sanottu, että on velvollisuus toimittaa leivonnaisia. Toki suurin osa parhaansa mukaan yrittää. Meillä esimerkiksi tällä hetkellä vaativa elämäntilanne, ja sen vuoksi ei ole kukaan vuoteen edes pyytänyt meiltä leivonnaisia. Mutta vaihtelee varmasti. Meidän kotipaikkakunnalla on uusi rauhanyhdistys ja myyjäistuotot menee lainan maksuun. En osaa sanoa, miten muissa toimitaan.
Tää viimenen kohta :D Koskaan en ole kyllä tuollaiseen törmännyt. Täysin uusi juttu! Marimekon kankaat on aika suosittuja vanhoillislestadiolaisten keskuudessa, mutta eipä ole koskaan tullut mieleenkään, että joutuis miettimään, että joku kangas ei olisi sovelias?? Tuo kuulostaa melko absurdilta, mutta toki joku voi kokea sen noinkin.
Painotan ennen kaikkea että ihmiset kokevat asiat eri tavalla. En voi sanoa, että näin ei voi olla tässä yhteisössä, koska minä en ole kokenut näin. Kun ei näitä asioita lue missään "sääntökirjassa".
Näitä asioita ei vääräuskoisten keskuudessa puida, ovat oman porukan asioita. Sitä paitsi kirja on täyttä fiktiota.
Näitä asioita ei vääräuskoisten keskuudessa puida, ovat oman porukan asioita. Sitä paitsi kirja on täyttä fiktiota.
Meidän ry:llä on kolmesti vuodessa myyjäiset ja ennen myyjäisiä joku, kenen vastuulla se sillä kertaa on soittaa ja kysyy olisiko mahdollista leipoa jotain. Jos on elämäntilanne sellainen et pystyy niin oon leiponut, jos on ollu esim pieni vauva niin en oo alkanut leipoon. Meidänkin ry:llä tuotot menevät lainan lyhennyksiin vaikka ry n 15v vanha.
Ja nuo marimekon kankaat:) repesin.. En omista yhtään marimekon vaatetta koska ne mun mielestä rumia..
Ei ole mitään velvollisuutta tai pakkoa. Mutta onhan se nyt selvä, että jokainen, joka oikeasti on uskomassa, haluaa osallistua myyjäisiin yhteiseksi hyväksi ja silloin sitä aikaa ja voimavaroja varmasti myös riittää. Varat käytetään milloin mihinkin hyvään tarkoitukseen. Joskus velkoihin, joskus suoraan tilojen kunnostamiseen, joskus puhujien matkoihin jne.
Mikään kangaskuosi sinänsä ei ole toista soveliaampi, mutta jumalan ja seurakunnan eteen kuuluu mennä nöyrästi ja syntejään katuvasti pukeutuneena. Useimmille se ei tarkoita kirkuvia värejä, vaan jotain vähän hillitympää. Ja jotkut marimekon mekot on tarpeettoman lyhyitä.
Minäkin luin Taivaslaulun. Tajusin, kuinka erilaisessa maailmassa me eletään rinta rinnan. Nuorien vanh.lestadiolaisten elämä vaikuttaa rajautuvan kotiin, seuroihin ja sukulaisten ja ystävien luokse. Itse vietin vapaan nuoruuden matkustellen ja asuen eri maissa, opiskellen rauhassa yliopistossa ja juhlien viikonloppuisin kavereiden kanssa illanistujaisista, ulkonasyömisistä ja yökerhoista tanssimisesta nauttien, lisäksi treffaillen miehiä. Kaikki se on kuin toisesta maailmasta nuorelle vl-aikuiselle, tajusin kunnolla vasta nyt, kun luin kirjan! Tokihan jotkut vl:t varmasti matkustaa ja käy ulkona syömässä, mutta jos lapsia tulee tosi nuorena, niin ei kai sitä kovin paljon ole muuta kuin se koti ja seurat...?
Kyllä vl:t opiskelevat, vaikka olisi pieniä lapsia. Matkustevat myös, jos rahaa riittää. Illanistujaisia on myös kavereiden kanssa. Eivät ihmiset tapaa toisiaan vain seuroissa, vaan ihan normaalisti muutenkin.
Itse en ole VL, mutta heidän "keskellään" kasvaneena uskon, että kirjan tarinat voivat olla hyvinkin totta monilla rauhan yhdistyksillä, vaikka kirja onkin fiktiivinen. Samoin en usko, että tuo pukeutuminen liittyy pelkästään marimekon kankaisiin vaan yleensäkin siihen, että pitää katsoa mikä vaate soveltuu seuroihin, ei siis mitään syvään uurrettuja kaula-aukkoja yms.ettei herätä pahennusta
Pukeutumisesta: missään ei näe niin paljon merkkivaatteisiin pukeutuneita nuoria kuin siellä, missä on lestadiolaisia. Naiset pukeutuvat seksikkäästi, sillä kompensoidaan sitä, ettei saa meikata tai värjätä hiuksia.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:30"]Ei ole mitään velvollisuutta tai pakkoa. Mutta onhan se nyt selvä, että jokainen, joka oikeasti on uskomassa, haluaa osallistua myyjäisiin yhteiseksi hyväksi ja silloin sitä aikaa ja voimavaroja varmasti myös riittää. Varat käytetään milloin mihinkin hyvään tarkoitukseen. Joskus velkoihin, joskus suoraan tilojen kunnostamiseen, joskus puhujien matkoihin jne.
Mikään kangaskuosi sinänsä ei ole toista soveliaampi, mutta jumalan ja seurakunnan eteen kuuluu mennä nöyrästi ja syntejään katuvasti pukeutuneena. Useimmille se ei tarkoita kirkuvia värejä, vaan jotain vähän hillitympää. Ja jotkut marimekon mekot on tarpeettoman lyhyitä.
[/quote]
Avaisitko vähän tuota kunnolla uskominen/ halu leipoa- hypoteesiasi? Minä ainakin olen uskossa mutta en ikinä ole leiponut mitään - ne harvat pullat ja kakut mitä teen, haluan syödä itse. En siis mielestäsi ole "kunnolla uskomassa", koska teen noin?
Kyllähän vl:t on usein ihan koulutettua väkeä. Paljon opettajia, lääkäreitä, insinöörejä, pitkiä koulutuksia, jotka naisten kohdalla menee ihan hukkaan.
Hengellisen väkivallan tunnusmerkki: ei ole pakko leipoa mutta jos on uskomassa, leipoo. Leipomattomuus on näin merkki siitä, ettei sieluntila ole kohdallaan. Yritä siinä sitten uupuneena kieltäytyä.
9 jatkaa: ja mitä tulee VL nuorten opiskeluun, niin kyllähän hekin opiskelevat, jos vain ennen perheen perustamista ehtivät. Itselläkin on ollut yhteensä 3 VL kaveria ihan korkea-asteella opinnoissa. Mutta sitten menivät naimisiin pian valömistuttuaan ja käsittääkseni kukaan heistä ei ole ollut koskaan töissä! Valmistumisestamme on jo toistakymmentä vuotta. Heillä kaikilla on jotain 9-11 lasta ja kaikki ovat luonnollisesti kotiäitejä. Minulla jotenkin säälittää, että eivät pääse elämään koskaan muuta arkea iloineen ja suruineen. Minulla on tunne, että ovat varmaankin nauttineet kotiäitiydestä hyvinkin 5.lapseen saakka, mutta varmaan sen jälkeen alkaa ahdistaan, kun ei ikinä pääse ns. normaaliin aikuisten maailmaan, etenemään uralla jne.
Turha kenenkään vapaamielisen vl:n alkaa ihmettelemään miksi joku ei uskalla käyttää ehkäisyä taikka kieltäytyä ry:n hommista.
Tiedätte tasan tarkkaan miten ne asiat menee. Vaikka joku olisikin niin hyvällä itsetunnolla varustettu ja uskaltaa olla avoin ja kertoa mielipiteensä niin suurinosa ei uskalla sanoa yleisesti ääneen vaikka ei kiinnostais pätkänvertas lähteä pitämään päiväkerhoa tai kahvittelemaan keittiölle.
T:ex-vl
(me emme ole juoppoja. Tosin ehkä muutaman kerran vuodessa otamme alkoholia pieneen hiprakkaan asti. Ei ikinä niin että sammuis jonnekkin. Suurimmaksi osaksi elämme aivan tavallista lapsiperhe elämää iloineen ja suruineen)