Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko koulussa opetetaan englannin ääntämistä?

Vierailija
20.01.2014 |

Muisteltiin työkaverien kanssa kouluaikoja ja todettiin, että ei siellä ainakaan oppinut ääntämään englantia eikä muitakaan kieliä oikein. Miksi ääntämistä olisi opetettu, kun ei yo-kirjoituksissa puhuta? Onkohan tilanne muuttunut, vai vieläkö voi saada kympin todistukseen, vaikka ääntämys on kauheaa kökköä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös oli ala-asteella kiertävä enkunope, joka osasi lausua ja myös opettaa oikein, samoin oli yläasteella hyvä ope. Lukiossa ope kuvitteli vissiin olevansa joku kuninkaallinen ja tuhahteli halveksuvasti esim. amerikanenglannille. Ainoaa oikeaa englantia oli brittienglanti ja nimenomaan "queen`s english", jota hän kyllä osasikin täydellisesti. Opin kyllä brittienglannin hänen opetuksessaan loistavasti ja ei siinä mitään, hyvin sillä on pärjännyt ja itsekin tykkään nimenomaan brittienglannista. Meidän lapset sensijaan naureskelevat englannilleni ja kyselevät, miksi puhun sitä niin oudosti, ei kai kukaan enää puhu noin...

Meidän nuoret on tosi hyviä englannissa, puhuvat sitä oikeastaan toisena äidinkielenään, sanavarasto on huikaiseva, osaavat sanontoja yms. ja uskaltavat rohkeasti puhua sitä, toisin kuin minä itse. Mutta tuo alakoulun englanninopetus on kyllä ainakin meidän lasten koulussa aivan onnetonta. Luokanopettaja, jolla ei ole itsellään kovin kummoista enkuntaitoa, opettaa näin tärkeää ainetta. Onko heillä edes minkäänlaista koulutusta siihen? Ei varmasti ainakaan vanhemmilla.

Vierailija
22/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on maailma taas kurjuutta täynnä: huonoja opettajia, surkeaa ääntämystä, kehnoja ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 16:13"]

Ääntämiseen pitäisi panostaa paljon enemmän koulussa. Meille ei ainakaan opetettu mitään sanapainosta, intonaatiosta ja sanojen yhteen sitomisesta puheessa. Erittäin tärkeitä asioita kaikki jos pyrkii sujuvaan natiivinkaltaiseen puhetyyliin eikä mihinkään kökkölausuntaan.

[/quote]

Kun opetettaisiin edes soinnillinen s-kirjain, niin as-sana ei kuulostaisi samalta kuin ass.

Vierailija
24/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 16:13"]

Ääntämiseen pitäisi panostaa paljon enemmän koulussa. Meille ei ainakaan opetettu mitään sanapainosta, intonaatiosta ja sanojen yhteen sitomisesta puheessa. Erittäin tärkeitä asioita kaikki jos pyrkii sujuvaan natiivinkaltaiseen puhetyyliin eikä mihinkään kökkölausuntaan.

[/quote]

Niin mutta kenen natiivin? Aika hankala homma tuo. Jos nyt esim. puhutaan brittienglannista, niin onko oletus se, että kaikki britit puhuvat samanlaisella nuotilla ja käyttävät samoja sanavalintoja? Vai tarkoitatko kenties BBC- englantia niin, että oppisimme puhumaan kirjakielellä niin kuin uutislähetyksissä puhutaan? No joo, ei kyllä kuulosta hirveen luontevalta. Joka paikassa puhutaan sen oman alueen murtella, niin kuin Suomessakin. Briteissäkin on monta omaa murrealuetta niin, mikä niistä  pitäisi valita ja opetella, että kuulostaisi paikaliselta? 

Vierailija
25/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi englantia pitäisi oppia puhumaan jollain tietyllä aksentilla? Sitähän ap haki takaa? En ymmärrä, mikä vika suomiaksentissa on. Se on todella helposti ymmärrettävää ulkomaalaisten mielestä ja äännämme sanat oikein ja selkeästi. Onko ap:n mielestä oikeita aksentteja vain britti- ja jenkkiaksentit?

Vierailija
26/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika kirjoittaa ja ymmärtää englantia erinomaisesti, numero 10 eikä jäänyt kirjoituksissa paljon täysistä pisteistä. Mutta hän itsekin sanoo, että ei osaa puhua hyvin ja kun kuuntelee, tönkköähän se vähän on. Syyksi on sanonut, että kun sitä koulussa ei paljon ole opeteltu eikä ole ollut tarvista muuallakaan ääneen puhua. Ikää on 20 nyt. Minua on taas omasta ääntämisestäni kehuttu paljonkin, kun itselläni oli amerikkalaisperäinen opettaja. 

Vierailija
27/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:02"]

Miksi englantia pitäisi oppia puhumaan jollain tietyllä aksentilla? Sitähän ap haki takaa? En ymmärrä, mikä vika suomiaksentissa on. Se on todella helposti ymmärrettävää ulkomaalaisten mielestä ja äännämme sanat oikein ja selkeästi. Onko ap:n mielestä oikeita aksentteja vain britti- ja jenkkiaksentit?

[/quote] Vahan liiankin selkeasti :). Ihan sama kumman aksentin oppii kunhan jonkun oppii kunnolla, siita on sitten helpompi lahtea omaksumaan jotain toista jos joutuu uuteen maahan.

Vierailija
28/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen enkunopeista osa on kuulemma puhunut sellaista finglishiä, ettei paremmasta väliä. Opi siinä nyt sitten. Onneksi on youtube. Sieltä sitä voi opiskella vaikka mitä aksentteja.

Vierailija
29/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman huvittaa nuo ketka on kovin huolissaan siita puhuvatko he/ heidan lapset Britti vai Amerikan englantia, kun todellisuus lahes aina on etta kylla se on se tuttu ja turvallinen suomi aksentti jolla lahes kaikki suomalaiset englantia puhuvat, vaikka kuinka olisi ollut natiivi opettaja tai seurannut vain amerikkalaisia sarjoja.  Itse kuulun myos tahan joukkoon vaikka briteissa olen reilut kymmenen vuotta asunut.  Mitapa tuota aksenttiaan piilottelemaan kun se on osa minua. 

Vierailija
30/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on asunnut Australiassa viimeiset 25 vuotta ja on toimitusjohtajana melko suuri kokoisessa firmassa. Puhuu täydellistä englantia, mutta voi sitä suomi-aksenttia. Mutta mitä sitten?? Hyvin pärjää ja erittäin arvostettu omalla alallaan englanninkielisessä maassa.

Vierailija
31/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nykyään pystyn jo nauramaan suomiaksentille. Se on oikeasti hauska, vaikka muistan nuorempana tunteneeni syvää myötähäpeää mm. muutaman englanninopettajani surkeasta kielitaidosta. Ja aina joskus vieläkin harmittaa, kun joku ministeri esim. puhuu todella huonoa englantia. Mutta sinänsä sanojen outo suomalaisperäinen ääntämys ei haittaa minua enää yhtään, päinvastoin. Jos ihminen tietää kuinka sana pitäisi ääntää (juuri vaikka rivö eikä raivö) minua ei haittaa jos ärrä vähän pärähtää ja ö kuulostaa pitkältä ja lattealta. Se kyllä ärsyttää kun suomalaiset ääntävät päin äässiä, esim. sanasta German tulee chairman ja head lausutaan hiid.

Oman lapseni enkunope ääntää mm. parent-sanan pärent eikä osaa käännettyä sanajärjestystä, mutta ei se haittaa, koska itse osaan opettaa.

Vierailija
32/32 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opetettiin kun minä olin koulussa, olen nyt 31v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi