Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä: suostuisitko sterilisaatioon 6 000 eurosta?

Vierailija
20.01.2014 |

Kysymys palstan huono-osaisille alle 40-vuotiaille. Jos valtio maksaisi käteisenä 6 000 euroa ja kattaisi kaikki toimenpidekulut, hakeutuisitko sterilisaatioon? Tällaisen kannustimen tarkoitus olisi vähentää huonoon oloihin syntyvien lasten määrää, helpottaa kaikkein köyhimpien elämää ja säästää yhteisesti maksettavista sosiaalimenoista. Miten suhtautuisit tällaiseen ehdotukseen?

(Köyhyys jätetään tässä itse kunkin määriteltäväksi. Ja pariskunnasta vain toinen voi saada tämän palkkion.)

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, miksen jos se 6000e ei ole muista tuloista pois. Eli tuo summa tulisi ns. ylimääräisenä rahana.

Vierailija
82/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:05"]

Tässähän ei olla pakottamassa ketään sterilisaatioon. Eikä sanota, että rahaa tarjottaisiin nimeomaan lapsettomille "köyhille", joten rodunjalostuspaheksuntakin on aika kaukaa haettua. Luetun ymmärtämisessä näyttää olevan monella vikaa....

[/quote]Kyseenalainen ehdotus on joka tapauksessa. Siinä vedotaan hyvin pienellä summalla rahaa tekemään suuri loppuelämän päätös. Huijaukseksikin tuota voisi sanoa. Tuo pieni summa voi tuntua suurelta köyhyydessä ja vaikeassa elämäntilanteessa elävälle. Nuivaa vallankäyttöä, joka on puettu "sydämellisyydeksi". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:08"]

Voisiko joku ystävällisesti perustella kielteisen mielipiteensä huolellisesti. Tässähän ei ollut kyse tahdonvastaisesta toimenpiteestä, vaan vapaaehtoisesta. Miksi ihmeessä toimenpiteestä maksaminen tekisi siitä vastemmielisemmän kuin se että joutuu itse maksamaan? Miksi ehdoton ei joka tilanteessa? Entä jos mies on siittänyt vaikkapa viisi lasta eri naisille, välittämättä elatusmaksuista ja tapaamisista yms. velvollisuuksistaan ja jatkaa samaan tapaan? Olisiko joku ongelma että hän rahan kannustamana teettäisi vasektomian?

[/quote]Lue viesti 82, huolellisesti.

Vierailija
84/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt niin jo ja ihan ilmaseksi. Tietysti olisin iloiten ottanu 6000e vastaan.

En ole tuominnu ketään kuolemaan ja vaivaseen vanhuuteen ja kaikkeen siltä väliltä toimenpiteeni ansiosta. Ei mitään järkee tehdä lapsia pahaan maailmaaan

Vierailija
85/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tuota nyt ollenkaan, mitä järkeä siinä steriloinnissa olisi muuta kuin ehkä ehkäistä muutama vahinkoraskaus? En usko että köyhät ihmiset tekisivät sen vähempää lapsia vaikka tuollainen olisi, ei lapsia voi mitata rahassa. Minä päätin jo lapsena että haluan korkeintaan kolme lasta, vaikka en tiennyt tuleeko minusta rikas vai köyhä, minä olen köyhä, mutta miehen kanssa ei olla perheenä kauhean köyhä, kun kaksoset syntyivät, mies kävi vasektomiassa, lapsiluku oli täynnä, oltaisiin tyydytty kahteenkin, mutta kolmas tuli kaupanpäälle.

Lapsia ei kannata tehdä taloudellisen hyödyn takia, mutta varmasti moni jättää tekemättä sen kolmannen tai neljännen jos taloudellisesti on tiukkaa. Yksi tai kaksi lasta menee aina vaikka lapset onkin kalliita hoitaa.

Vierailija
86/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni opiskelija on köyhä. 20-vuotiaana ajatus jälkikasvusta voi tuntua kaukaiselta ja 6000 euroa on monelle luultavasti iso raha. Olisiko ap:n mielestä hyvä, jos vaikkapa puolet 20-vuotiaista päätyisi sterilisaatioon helpottaakseen opiskeluajasta selviytymistä?

Vierailija
87/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:47"]

Suostuisin vaikka ilmaiseksi,harmi vain ettei sitä tehdä hedelmällisessä iässä oleville lapsettomille,ainakaan tietääkseni. Ei olisi ainainen huoli ehkäisystä. 

[/quote]

Kyllä tehdään, tosin ei alle 30-vuotiaille. Lääkäri ei voi kieltäytyä, mutta jonot ovat kunnallisella puolella usein kuukausien pituiset. -ap

[/quote]

Tätä tarkoitinki,olen vasta 26v.Mielestäni tuota ikärajaa voisi laskea,niin kuin joku jo ehdottikin.

En muuten ymmärrä tätä kiihkeää vastustusta. Jos joku haluaa vapaaehtoisesti teettää sterilaation,miten onnistutte vääntämään asiasta Hitlerin rodunjalostukseen verrattavan ongelman?Käsittääkseni ap ei vaadi pakkosteriaaliota,tai että jotain ihmisryhmää estettäisiin lisääntymästä.Ainoastaan helpottaa joidenkin elämää. Tuossa voitaisiin säästää rahaakin,jos esimerkiksi sossu maksaa ehkäisyn,voi laskea mitä maksavat esimerkiksi e-pillerit vaihdevuosiin asti vs.kertaluontoinen operaatio,joka olisi pysyvä ehkäisy.

Vierailija
88/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:19"]

Olisiko ap:n mielestä hyvä, jos vaikkapa puolet 20-vuotiaista päätyisi sterilisaatioon helpottaakseen opiskeluajasta selviytymistä?

[/quote]

Miksi spekuloida tällaisella, kun se ei kuitenkaan tapahdu. Opiskelija ei ole köyhä.

Vierailija
89/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:55"]

Olisiko ap:n mielestä hyvä, jos vaikkapa puolet 20-vuotiaista päätyisi sterilisaatioon helpottaakseen opiskeluajasta selviytymistä?

[/quote]

Miksi spekuloida tällaisella, kun se ei kuitenkaan tapahdu. Opiskelija ei ole köyhä.

[/quote]

Aloituksen mukaan jokainen voi määritellä köyhyyden itse. Millä mittarilla opiskelija ei ole köyhä? Ehkä verrattuna maailman köyhimpiin ihmisiin, mutta sitten kukaan suomalainen ei ole köyhä eikä koko keskustelua ole järkeä käydä Vauva-palstalla.

Vierailija
90/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sterilisaatio saa näin suuren vastustuksen??? Sehän on ihan älyttömän kätevä ehkäisykeino! Tein sen jo ihan ilmaiseksikin, mutta kyllä mulle olis siitä rahakin kelvannut. Jos lapset on hankittu, miksi tee sterilisaatiota? Miksi syödä pillereitä tai vaihtaa kierukkaa viiden vuoden välein? Mä oon varmaan nyt missannu jotain, kun en käsitä tätä hirveää vastustusta...

Vierailija
91/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Toinen lapsi on vielä tekemättä. 

Vierailija
92/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni opiskelija on köyhä. 20-vuotiaana ajatus jälkikasvusta voi tuntua kaukaiselta ja 6000 euroa on monelle luultavasti iso raha. Olisiko ap:n mielestä hyvä, jos vaikkapa puolet 20-vuotiaista päätyisi sterilisaatioon helpottaakseen opiskeluajasta selviytymistä?

[/quote]

Tokihan ikäraja olisi tässäkin olemassa. Ainakin 25 vuotta. Tai sitten jo lapsia ennestään. 

Vierailija
93/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:09"]

Olen vapaaehtoisesti lapseton muutenkin joten suostuisin.

[/quote]

Minä olen todella lapsellinen ihminen.

Minulla on niitä kaksi.

Vierailija
94/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ihmisiä (itsekin tiedän), jotka pahojen ja pysyvien elämänhallintaongelmien vuoksi saavat jatkuvasti lapsia. Nämä henkilöt eivät onnistu huolehtimaan edes ehkäisystään, eivätkä ole erityisen kiinnostuneita lasten hoitamisesta, rakastamisesta puhumattakaan ja lapset onkin huostattu. Tällänen pariskunta varmaan mieluusti vaihtaisi hedelmällisyytensä kuuteen tonniin ja olisi varmaan sen jälkeen itseasiassa onnellisempi!

En ole ap. Ottaisin silti mieluusti 6000€ sterilisaatiota vastaan.

Vierailija
95/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia enkä ole kyllä kovin köyhäkään, mutta suostuisin heti! Tosin mulle pitäisi kyllä luvata abortti jos steri pettää :)

Vierailija
96/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen ehkäisy olisi inhimillisempi ratkaisu. Mitä mieltä siitä olet Ap?

Miksi ratkaisun pitäisi olla niin lopullinen kuin sterilisaatio on. Miksei köyhä ja vapaaehtoinen voisi saada ilmaisen ehkäisyn kunnes katsoo itse olevansa siinä elämäntilanteessa ja tulotasossa, että pystyy lapsensa elättämään.

Vierailija
97/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:15"]

[/quote]

Yksi sana: elämänhallinta.

Vierailija
98/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:20"]

[/quote]

[/quote]

En ole varma mihin tässä viitataan, mutta entäs ehkäisyimplantti tai kierukka? Jos ihmisen elämänhallinta riittää steriloinnin hankkimiseen, luulisi että se riittää myös kierukan asennuttamiseen.

Vierailija
99/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Kaksi sanaa: anteeksi kuinka?

Voisitko hieman avata näkemystäsi aiheesta yhteiskunnan maksama ehkäisy vs. yhteiskunnan maksama sterilisaatio.

Vierailija
100/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:25"]

[/quote]

[/quote]Kaksi sanaa: anteeksi kuinka?

Voisitko hieman avata näkemystäsi aiheesta yhteiskunnan maksama ehkäisy vs. yhteiskunnan maksama sterilisaatio.

[/quote]

En ole ap,mutta jos 100% varmudella ei halua (enempää)lapsia ja haluaa sen sterilaation,miksi sitä ei voisi saada?Monissa ehkäisykeinoissa on omat ongelmansa.Esimerkiksi itse en luota kondomien ehkäisytehoon,pillerit eivät terveyssyistä käy.Nyt on kierukka ja sen aiheuttamat kivut vastaavat lieviä synnytystuskia. Todellakin ottaisin sterilaation,jos ikä riittäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan