Köyhä: suostuisitko sterilisaatioon 6 000 eurosta?
Kysymys palstan huono-osaisille alle 40-vuotiaille. Jos valtio maksaisi käteisenä 6 000 euroa ja kattaisi kaikki toimenpidekulut, hakeutuisitko sterilisaatioon? Tällaisen kannustimen tarkoitus olisi vähentää huonoon oloihin syntyvien lasten määrää, helpottaa kaikkein köyhimpien elämää ja säästää yhteisesti maksettavista sosiaalimenoista. Miten suhtautuisit tällaiseen ehdotukseen?
(Köyhyys jätetään tässä itse kunkin määriteltäväksi. Ja pariskunnasta vain toinen voi saada tämän palkkion.)
Kommentit (103)
Kyllä suostuisin. Minulle on selvää, että tällaisessa tilanteessa ei missään tapauksessa kannata hankkiutua raskaaksi. Onkohan tämä kukkahattutätimäinen jankkaaja itse kokenut köyhyyttä?
MIKSI tällainen keskustelu saa olla vauva-palstalla? HUOMIO VALVOJAT!
Jos nyt edes saataisiin se sterin alaikäraja 25 vuoteen ja 3 ELÄVÄN lapsen vaatimus pois!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:22"]
MIKSI tällainen keskustelu saa olla vauva-palstalla? HUOMIO VALVOJAT!
[/quote]
Öö. Miksi ei saisi? Ylivoimainen enemmistö sterilisaatioon hakeutuvista naisista on äitejä. Sterilisaato on vain pysyvä ehkäisykeino, ja ehkäisyä tarvitsevat sekä lapsettomat että vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:04"]
Siis tytöt kuolevat aidsiin ja pojat kadulle...
Ei kukaan sydämen omaava ihminen voi väittää, että lapsille pystyy järjestämään hyviä kasvuoloja niin epätoivoisen köyhyyden keskellä, että se pakottaa suostumaan elinkauppaan, tai edes maksulliseen sterilisaatioon ihmisen, joka ei muuten Suostuisi siihen missään tapauksessa.
[/quote]Ei sydämen omaava maksa silloin sterilisaatiosta ja jätä köyhyyteen kuolemaan vaan auttaa pois köyhyydestä!
[/quote]
Sterilisaatiosta maksaminen auttaa pois köyhyydestä, kun ei tule enää uusia elätettäviä. Sterilisaatio rahoilla ne lapset, jotka muuten olisi myyty orjiksi, jotta nuoremmat saadaan pidettyä hengissä, voivat mennä kouluu, kun niitä nuorempia ei enää synny eikä tyttöjen tarvitse jäädä koulusta pois kotiavuksi ja hoitamaan nuorempia sisaruksia. Äiti, joka ei enää ole koko ajan raskaana tai sidoksissa uuteen vauvaan, pystyy ehkä hankkimaan jotain työtä josta saa edes vähän tuloja.
Tuollaisen äärimmäisen köyhyyden poistamiseen tähtäävät projektit ovat tuomittuja epäonnistumaan niin kauan, kun niissä ei yritetä pienentää syntyvyyttä. Oleellisin avain köyhyyden poistamiseen on perhekokojen pienentäminen. Tyttöjen koulutuksen suurin teho köyhyyden ehkäisyssä perustuu siihen, että mitä pidempään heidät saadaan pidettyä koulussa, sitä myöhempään he aloittavat lasten hankkimisen ja sitä pienemmäksi perhe jää.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 16:34"]
Mitä väärää tuossa ehdotuksessa on? Jos sterilisaatio olisi vapaaehtoinen ja sen saisi helpommin tulojen tai sosioekonomisen aseman perusteella, niin minusta ihan hyvä ajatus. Nythän tuota saa kinuta ja ronkua ja perustella jos olet alle 30.
Ja minä en todellakaan ole sitä mieltä itse, että köyhät ei saisi lisääntyä. Mutta on totta, että köyhillä, siis oikeasti köyhillä, on muitakin elämänhallintaongelmia ja siten myös lasten kasvattaminen on haastavampaa.
Minusta tuo voisi olla hyvä kannustin heille, ketkä oikeasti tiedostavat ongelmansa, eivätkä halua koskaan lisääntyä. Pakote se ei saisi olla missään nimessä.
[/quote]Määrittele "oikeasti köyhä". Laita myös linkki tutkimukseen, jonka mukaan köyhyys johtuu elämänhallintaongelmista.
Aika kova syytös nimittäin tänä päivänä jolloin taloustilanne on mikä on. Oletko tietoinen eri toimialojen palkkatasosta? Köyhyyteen on helppo päätyä siksi, että työ, jonka tekijoitä yhteiskunta tarvitsee, ei takaa toimeentuloa huonon palkkauksen vuoksi. Sinuna pureutuisin tähän ongelmaan tai pian olet rikas ja koulutettu, jonka jälkiä kukaan ei siivoa eikä vaippoja vanhana kukaan vaihda.
[/quote]
Vaikka tässä jotakin:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/uutinen?id=23956
Mutta minä en sanonut, että köyhyys johtuu elämänhallintaongelmista. Pikkusen lukutaitoa, eikä kannata ottaa itseensä kaikkea. Tottakai on köyhyyttä, (tai no itse näkisin sen vähävaraisena) pelkästään siksi, ettei siitä työstä vain makseta tarpeeksi, vaikka se tärkeä työ onkin. Jos minulla olisi valta niin muuttaisin tuon epäkohdan.
En suostuisi. Ei raha korvaa omaa lasta. Me emme ole rikkaita, saamme miettiä mihin on varaa ja mihin ei, mutta lapsilta ei puutu mitään.
Sterilisaation ja vasektomian ikäräjaa pitäisi laskea 25 vuoteen. Sekä suoda nämä jo toisen lapsen jälkeen, joissain tapauksessa ensimmäisenkin. Uskoisin olevan monelle miehellekin helpotus, ettei yllätysvauvoja putkahda kovin montaa maailmaan. Maksu voisi olla hyvä kannustin, mutta ei alle 25-vuotiaille, ellei ole jo lapsia ennestään.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 16:34"]
Mitä väärää tuossa ehdotuksessa on? Jos sterilisaatio olisi vapaaehtoinen ja sen saisi helpommin tulojen tai sosioekonomisen aseman perusteella, niin minusta ihan hyvä ajatus. Nythän tuota saa kinuta ja ronkua ja perustella jos olet alle 30.
Ja minä en todellakaan ole sitä mieltä itse, että köyhät ei saisi lisääntyä. Mutta on totta, että köyhillä, siis oikeasti köyhillä, on muitakin elämänhallintaongelmia ja siten myös lasten kasvattaminen on haastavampaa.
Minusta tuo voisi olla hyvä kannustin heille, ketkä oikeasti tiedostavat ongelmansa, eivätkä halua koskaan lisääntyä. Pakote se ei saisi olla missään nimessä.
[/quote]Määrittele "oikeasti köyhä". Laita myös linkki tutkimukseen, jonka mukaan köyhyys johtuu elämänhallintaongelmista.
Aika kova syytös nimittäin tänä päivänä jolloin taloustilanne on mikä on. Oletko tietoinen eri toimialojen palkkatasosta? Köyhyyteen on helppo päätyä siksi, että työ, jonka tekijoitä yhteiskunta tarvitsee, ei takaa toimeentuloa huonon palkkauksen vuoksi. Sinuna pureutuisin tähän ongelmaan tai pian olet rikas ja koulutettu, jonka jälkiä kukaan ei siivoa eikä vaippoja vanhana kukaan vaihda.
[/quote]
Vaikka tässä jotakin:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/uutinen?id=23956
Mutta minä en sanonut, että köyhyys johtuu elämänhallintaongelmista. Pikkusen lukutaitoa, eikä kannata ottaa itseensä kaikkea. Tottakai on köyhyyttä, (tai no itse näkisin sen vähävaraisena) pelkästään siksi, ettei siitä työstä vain makseta tarpeeksi, vaikka se tärkeä työ onkin. Jos minulla olisi valta niin muuttaisin tuon epäkohdan.
[/quote]En ota itseeni. En ole köyhä enkä kouluttamaton.
Mistä katsot sitten köyhyyden johtuvan ja määritteletkö ihmisen sen mukaan onko tämä köyhä vai varakas?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:04"]
Siis tytöt kuolevat aidsiin ja pojat kadulle...
Ei kukaan sydämen omaava ihminen voi väittää, että lapsille pystyy järjestämään hyviä kasvuoloja niin epätoivoisen köyhyyden keskellä, että se pakottaa suostumaan elinkauppaan, tai edes maksulliseen sterilisaatioon ihmisen, joka ei muuten Suostuisi siihen missään tapauksessa.
[/quote]Ei sydämen omaava maksa silloin sterilisaatiosta ja jätä köyhyyteen kuolemaan vaan auttaa pois köyhyydestä!
[/quote]
Sterilisaatiosta maksaminen auttaa pois köyhyydestä, kun ei tule enää uusia elätettäviä. Sterilisaatio rahoilla ne lapset, jotka muuten olisi myyty orjiksi, jotta nuoremmat saadaan pidettyä hengissä, voivat mennä kouluu, kun niitä nuorempia ei enää synny eikä tyttöjen tarvitse jäädä koulusta pois kotiavuksi ja hoitamaan nuorempia sisaruksia. Äiti, joka ei enää ole koko ajan raskaana tai sidoksissa uuteen vauvaan, pystyy ehkä hankkimaan jotain työtä josta saa edes vähän tuloja.
Tuollaisen äärimmäisen köyhyyden poistamiseen tähtäävät projektit ovat tuomittuja epäonnistumaan niin kauan, kun niissä ei yritetä pienentää syntyvyyttä. Oleellisin avain köyhyyden poistamiseen on perhekokojen pienentäminen. Tyttöjen koulutuksen suurin teho köyhyyden ehkäisyssä perustuu siihen, että mitä pidempään heidät saadaan pidettyä koulussa, sitä myöhempään he aloittavat lasten hankkimisen ja sitä pienemmäksi perhe jää.
[/quote]6000 € ei auta mihinkään. Semmoinen hyshys-summa. Todellinen apu olisi pitkäaikaisempaa ja rakenteellista tukea. Tuo summa on vitsi ja sylkäisy kasvoja vasten.
Tuohan on ihan tajuttoman vähän. Ja itse haluan lapsen sitten, kun olen saanut opiskelut valmiiksi alalla, millä työllistyy ja elättää koko perheen.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:08"]
Kysymys palstan huono-osaisille alle 40-vuotiaille. Jos valtio maksaisi käteisenä 6 000 euroa ja kattaisi kaikki toimenpidekulut, hakeutuisitko sterilisaatioon? Tällaisen kannustimen tarkoitus olisi vähentää huonoon oloihin syntyvien lasten määrää, helpottaa kaikkein köyhimpien elämää ja säästää yhteisesti maksettavista sosiaalimenoista. Miten suhtautuisit tällaiseen ehdotukseen?
(Köyhyys jätetään tässä itse kunkin määriteltäväksi. Ja pariskunnasta vain toinen voi saada tämän palkkion.)
[/quote]
Suostuisin vaikka ilmaiseksi,harmi vain ettei sitä tehdä hedelmällisessä iässä oleville lapsettomille,ainakaan tietääkseni. Ei olisi ainainen huoli ehkäisystä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:17"]
Miksi syyllistätte Ap:tä vaikka monet vastaajista suostuisivat ilomielin?
[/quote]Ööö, vaikka siksi, että olen eri mieltä?
Enkä syyllistä ketään vaan kohdistan Ap:lle tarkentavia kysymyksiä joiden vastausten perusteella pyrin selvittämään kuinka syvästi Ap onkaan tätä asiaa ja köyhyyttä pohtinut.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:46"]
6000 € ei auta mihinkään. Semmoinen hyshys-summa. Todellinen apu olisi pitkäaikaisempaa ja rakenteellista tukea. Tuo summa on vitsi ja sylkäisy kasvoja vasten.
[/quote]
Lapsi maksaa keskimäärin 130 000 euroa. Köyhän tapauksessa summa on tietenin pienemp, mutta kyllä se voi hyvinkin pelastaa köyhyydestä, että on yksi suu vähemmän ruokittavana. Kaikkien elintaso paranee.
Kuinkakohan moni näistä "ilomielin suostuvista" vastaajista on ap itse. ;)
.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:47"]
Suostuisin vaikka ilmaiseksi,harmi vain ettei sitä tehdä hedelmällisessä iässä oleville lapsettomille,ainakaan tietääkseni. Ei olisi ainainen huoli ehkäisystä.
[/quote]
Kyllä tehdään, tosin ei alle 30-vuotiaille. Lääkäri ei voi kieltäytyä, mutta jonot ovat kunnallisella puolella usein kuukausien pituiset. -ap
Tässähän ei olla pakottamassa ketään sterilisaatioon. Eikä sanota, että rahaa tarjottaisiin nimeomaan lapsettomille "köyhille", joten rodunjalostuspaheksuntakin on aika kaukaa haettua. Luetun ymmärtämisessä näyttää olevan monella vikaa....
Voisiko joku ystävällisesti perustella kielteisen mielipiteensä huolellisesti. Tässähän ei ollut kyse tahdonvastaisesta toimenpiteestä, vaan vapaaehtoisesta. Miksi ihmeessä toimenpiteestä maksaminen tekisi siitä vastemmielisemmän kuin se että joutuu itse maksamaan? Miksi ehdoton ei joka tilanteessa? Entä jos mies on siittänyt vaikkapa viisi lasta eri naisille, välittämättä elatusmaksuista ja tapaamisista yms. velvollisuuksistaan ja jatkaa samaan tapaan? Olisiko joku ongelma että hän rahan kannustamana teettäisi vasektomian?
Miksi syyllistätte Ap:tä vaikka monet vastaajista suostuisivat ilomielin?