Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä: suostuisitko sterilisaatioon 6 000 eurosta?

Vierailija
20.01.2014 |

Kysymys palstan huono-osaisille alle 40-vuotiaille. Jos valtio maksaisi käteisenä 6 000 euroa ja kattaisi kaikki toimenpidekulut, hakeutuisitko sterilisaatioon? Tällaisen kannustimen tarkoitus olisi vähentää huonoon oloihin syntyvien lasten määrää, helpottaa kaikkein köyhimpien elämää ja säästää yhteisesti maksettavista sosiaalimenoista. Miten suhtautuisit tällaiseen ehdotukseen?

(Köyhyys jätetään tässä itse kunkin määriteltäväksi. Ja pariskunnasta vain toinen voi saada tämän palkkion.)

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Lapset eivät ole sellainen asia, mitä voisi rahan arvossa mitata.

Vierailija
22/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:49"]

Etkö todellakaan keksi mitään muita huonoja oloja kuin taloudelliset?

[/quote]

Keksin, mutta ne eivät liity kysymykseeni. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin pyytänyt mieluummin kohdunpoiston, eikä olisi tarvinnut edes maksaa "palkkiota". 

Vierailija
24/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:49"]

Etkö todellakaan keksi mitään muita huonoja oloja kuin taloudelliset?

[/quote]

Keksin, mutta ne eivät liity kysymykseeni. -ap

[/quote]

Kyllä ne liittyvät, jos ajattelet, että köyhään perheeseen syntyminen tarkoittaa automaattisesti huonoja oloja.

Vierailija
25/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minä en ole myytävänä.

Koko ajatus on sairaan kuvottava. Ihan kuin ihmisiä voisi ostaa. No jotkut tietysti voikin mutta lähtökohtaisesti ap:n ajatus on kammottava ja tuo mieleen Hitlerin pyrkimykset.

Vierailija
26/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mielestäsi siis köyhä tuomittu köyhyyteen loppuiäkseen? Mitään ei voi tapahtua, joka toisi paremman toimeentulon ja sitä kautta logiikkasi mukaan automaattisesti hyvät olosuhteet myös lapsille?

Vierailija
27/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sterilisaatioon suostuisi. Haluaisin saman tien muutaman tonnin enemmän ja kohdun kokonaan ulos. Lapset on kylläkin jo tehty, mutta eipä kävis vahinkoa saati sitten tarvisi kestää menkkoja.

Vierailija
28/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:08"]

Kysymys palstan huono-osaisille alle 40-vuotiaille. Jos valtio maksaisi käteisenä 6 000 euroa ja kattaisi kaikki toimenpidekulut, hakeutuisitko sterilisaatioon? Tällaisen kannustimen tarkoitus olisi vähentää huonoon oloihin syntyvien lasten määrää, helpottaa kaikkein köyhimpien elämää ja säästää yhteisesti maksettavista sosiaalimenoista. Miten suhtautuisit tällaiseen ehdotukseen?

(Köyhyys jätetään tässä itse kunkin määriteltäväksi. Ja pariskunnasta vain toinen voi saada tämän palkkion.)

[/quote]

En enä kuulu kohderyhmään enkä alle 40-vuotiaanakaan tainnut käydä köyhästä.

PIdän kuitenkin tuollaista "kannustinta" ja jopa sen ideaa hyvin repulsiivisen ja ihmisarvoa alentavana. Tuo on jotain, mihin kansallissosialistit olisivat voineet ryhtyä, mutta joka ei sivistysvaltiossa elävän tervepäisen ihmisen mieleen juolahdakaan.

Tuolaisen ideoijat lienevät niitä, jotka taistelivat 70-luvulla epileptikkojen pakkostreiloinnin säilyttämiseksi - vielä siinä vaiheessa, kun normaalimoraaliset lääkäritkään eivät enää edes sanktioiden uhalla suostuneet niitä suorittamaan.

Vierailija
29/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen en ota kantaa, mutta mulle on sterilisaatio tehty, ja lääkärit sanoivat, että se EI lisää kuukautisten vuodon määrää. Mutta totta kai kuukautiset ovat erilaiset kuin hormonaalisen ehkäisyn aikana. Mut suosittelen toimenpidettä kaikille, joilla lapsiluku on täysi, saa varman ja huolettoman ehkäisyn ilman hormoneja.

Vierailija
30/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin suostunut. Oli 30v kun minulle tehtiin kyseinen toimenpide.

Vierailija
31/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 15:12"]

Kysymykseen en ota kantaa, mutta mulle on sterilisaatio tehty, ja lääkärit sanoivat, että se EI lisää kuukautisten vuodon määrää. Mutta totta kai kuukautiset ovat erilaiset kuin hormonaalisen ehkäisyn aikana. Mut suosittelen toimenpidettä kaikille, joilla lapsiluku on täysi, saa varman ja huolettoman ehkäisyn ilman hormoneja.

[/quote]

Minulla ei ole mitään sterilisataiota vastaan. Se on ihan hyvä ehkäisykeino monelle, joka ei enää lapsia halua.

Sen sijaan pidän eettisesti kuvottavana edes ehdottaa, että jonkun tulorajan alle olevat ihmiset sterilisoitaisiin rahapalkkiota vastaan. Se on sama kuin pakotettaisiin työttömät töihin bordelleihin.

Kertoo hyvin heikosta moraalintajusta.

Vierailija
32/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei, lapset olen jo tehnyt.Muutenki edessä sterilisaatio kun en lapsia enää halua,voisin mä siitä sen 6000€ ottaa

Vierailija
33/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:10"]

En. Se on etiikkani vastaista.

[/quote]

siis: [url]https://fi.wikipedia.org/wiki/Etiikka[/url] vai [url]https://fi.wikipedia.org/wiki/Moraali[/url] ?

Vierailija
34/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiikka ja moraali ovat kyllä ap:lle ihan veiraita käsitteitä.

Kohlbergin asteikolla on alle kouluikäisen lapsen tasolla.

Pelottavaa ajatella, jos oikeasti onkin aikuinen?

Tuollaisia oikean ja väärän eroa täysin tajuamattomia ihmisiä liikuu vapaanakin...

Vierailija
35/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysytään vain köyhiltä? Minä suostuisin kuudesta tonnista vaikka ollaan taloudellisesti hyvinvoivia. Lapsiluku on täynnä jo.

Vierailija
36/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:08"]

[/quote]

Hei Ap.

Olen köyhä, alle 40-vuotias, akateeminen Mensan jäsen.

Tyttäreni on luokkansa paras ja testatusti älykäs. 

Kuulunko kohderyhmääsi?

Vastaus kysymykseesi: en suostuisi sterilisaatioon 6000€:lla.

Enkä mistään hinnasta. 

Vierailija
37/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suostuisin ilosta kirkuen!!! Olen köyhä sossupummi ja valitettavasti odotan neljättä lasta taas yksin  27v. iässä koska mulle sopivaa ehkäisyä ei löydy :(

Lääkärit ei suostu sterilisaatioon koska olen muka liian nuori :(

Vierailija
38/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäkin voi tarjota Suomessa lapsilleen ruoan ja vaatteita, rakkautta ja rajoja. Onko itse köyhyys edes se oikea ongelma? Tietysti köyhiksi luokiteltujen joukossa on enemmän niitä ihmisiä joilla ei ole elämänhallinta kunnossa, mutta voidaan miettiä kumpi tuli ensin: muna vai kana? Eikö olisi enemmänkin niin, että mielenterveysongelmat johtavat taloudellisiin ongelmiin (vaikka toki ovet on auki toiseenkin suuntaan)?

Kaikki nämä köyhien sterilointisuunnitelmat ovat aina yhtä kammottavia ja toki myös utopistisia. On myös käsittämätöntä, että jotkut tuntuvat oikeasti kuvittelevan köyhille syntyvän rikollisia sossupummeja kun taas rikkaat saavat perijöikseen kauniita ja älykkäitä maailmanparantajia. Lasten kasvatuksessa tärkeimpiä asioita omasta mielestäni ovat rakkaus, tukeminen ja rajojen asettaminen. Se että osaa hyväksyä lapsensa omana persoonanaan jolla on oikeus tehdä erilaisia valintoja ja rakentaa maailmastaan itselle sopiva paikka. Onneksi nämä asiat eivät ole tuloista kiinni.

Vierailija
39/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 15:38"]

Mä suostuisin ilosta kirkuen!!! Olen köyhä sossupummi ja valitettavasti odotan neljättä lasta taas yksin  27v. iässä koska mulle sopivaa ehkäisyä ei löydy :(

Lääkärit ei suostu sterilisaatioon koska olen muka liian nuori :(

[/quote]

Juuri sinunlaisia ihmisiä ajattelin, kun avasin ketjun. Tuttavapiiriini kuuluu myös ihminen, jolla ei olisi varaa elättää lapsia mutta on kuitenkin taas raskaana. Köyhiä helposti syyllstetään elämänhallinnan puutteesta, mutta asia ei ole niin mustavalkoinen. Älä syytä itseäsi liikaa! Olet nyt viimeistään oikeutettu sterilisaatioon. Pyydä, että asia hoidetaan samalla kertaa, kun lapsi tulee maailmaan. -ap

Vierailija
40/103 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 15:29"]

Tuollaisia oikean ja väärän eroa täysin tajuamattomia ihmisiä liikuu vapaanakin...

[/quote]

Minkälaisen diagnoosin antaisit sellaiselle, joka ei ymmärrä, että ihmiset voivat muodostaa eettisiin kysymyksiin toisistaan rajustikin eroavia kantoja? Eli tyyppi, jolta puuttuu suhteellisuuden taju? -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme