Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko valmis ostamaan lapsellesi 6400 euroa maksavan valmennuskurssin?

Vierailija
20.01.2014 |

Vai meneekö överiksi?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:20"]

Minä maksoin itse viiden tonnin kurssin oikikseen.. Kannatti, viime kesänä jo pelkkä alan kesätyö jätti enemmän plussalle...

Lääkiksenkin kurssi on sijoitus!

Mut hei jonkun kauppakorkean kurssista en maksaiskaan... Mun entisessä työpaikassa oli pikkuesimiehinä noita ekonomeja, käteen 2000e/kk.. Että en paljon kursseja makselis, kauppakorkean pääsykoekin on aikas helppo.. (Eikä ole edes mutu, kävin tekemässä kokeen ja lukematta viis pistettä vaille sisään, mut pääsinkin sinne minne halusin eli oikikseen)

[/quote]

Ei yhtään haise itsekehu tuoreella oikislaisella. Täytyy sanoa ettet voi olla penaalin terävin kynä, josset ilman viiden tonnin kurssia pääse opiskelemaan. Hyvähän se on haukkua muita aloja kun itse on vedellyt rahalla sisään, haha. Viimeistään työelämässä ymmärrät, että tarvitaan muutakin kuin tutkinto.

t. OTM

Vierailija
22/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän näkee yliopistolla, jotka todellakin ovat tulleet kalliiden valmennuskurssien kautta sisään. Ikävä kyllä ajattelu ja ymmärrys eivät ole samalla tasolla, vaikka sisään on päästykin. Yksinkertaisesti äly ei riitä. Tentteihin luetaan hirveästi, mutta läpi ei päästä. Toki hienoa että panostavat pääsykokeeseen, mutta ehkä tulisi miettiä onko ala oikea jos ei pääse toisella tai kolmannellakaan yrittämällä valmennuskurssin käyneenä sisään? Se kun ei missään nimessä mahdotonta ole millekään alalle.

Pääsin oikikseen heittämällä sisään muutama vuosi sitten kuukauden tehokkaalla lukemisella. Ei valmennuskursseja tai muita hömpötyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan maksaisi. Itse pääsin ilman mitään kursseja yliopistoon noin 25 vuotta sitten, ihan papereilla matikkaakin olisin päässyt lukemaan. Luin pääsykoekirjoja jokusen kerran jokusen kuukauden. Jollei pääse ilman kursseja sisään, niin se on voivoi.

Vierailija
24/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:20"]

Minä maksoin itse viiden tonnin kurssin oikikseen.. Kannatti, viime kesänä jo pelkkä alan kesätyö jätti enemmän plussalle...

Lääkiksenkin kurssi on sijoitus!

Mut hei jonkun kauppakorkean kurssista en maksaiskaan... Mun entisessä työpaikassa oli pikkuesimiehinä noita ekonomeja, käteen 2000e/kk.. Että en paljon kursseja makselis, kauppakorkean pääsykoekin on aikas helppo.. (Eikä ole edes mutu, kävin tekemässä kokeen ja lukematta viis pistettä vaille sisään, mut pääsinkin sinne minne halusin eli oikikseen)

[/quote]

Viis pistettä vaille sisään = varasijalla nro 1608 eli ei lähelläkään sisäänpääsyä.

Vierailija
25/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:37"]

Näitähän näkee yliopistolla, jotka todellakin ovat tulleet kalliiden valmennuskurssien kautta sisään. Ikävä kyllä ajattelu ja ymmärrys eivät ole samalla tasolla, vaikka sisään on päästykin. Yksinkertaisesti äly ei riitä. Tentteihin luetaan hirveästi, mutta läpi ei päästä. Toki hienoa että panostavat pääsykokeeseen, mutta ehkä tulisi miettiä onko ala oikea jos ei pääse toisella tai kolmannellakaan yrittämällä valmennuskurssin käyneenä sisään? Se kun ei missään nimessä mahdotonta ole millekään alalle.

Pääsin oikikseen heittämällä sisään muutama vuosi sitten kuukauden tehokkaalla lukemisella. Ei valmennuskursseja tai muita hömpötyksiä.

[/quote]

Olen rohkeasti toista mieltä. Valmennuskurssin ideana on ohjattu ryhmäopiskelu. Joillekin se sopii paremmin kuin yksin puurtaminen. Pitää tietää, mikä on itselle tehokkain oppimisen tapa. Valmennuskurssilaisilla on yliopistoon tullessaan laajempi tietopohja kuin niillä, jotka ovat lukeneet pääsykoekirjat ulkoa yksinään.

Vierailija
26/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:57"]

[/quote]

Olen rohkeasti toista mieltä. Valmennuskurssin ideana on ohjattu ryhmäopiskelu. Joillekin se sopii paremmin kuin yksin puurtaminen. Pitää tietää, mikä on itselle tehokkain oppimisen tapa. Valmennuskurssilaisilla on yliopistoon tullessaan laajempi tietopohja kuin niillä, jotka ovat lukeneet pääsykoekirjat ulkoa yksinään.

[/quote]

Ehkä tässä on yksilöllisiä eroja. Meillä tämän eron näkee nimenomaan siinä, että ne jotka ovat yksinään opiskelleet lyhyemmässä ajassa, osaavat erottaa olennaisen epäolennaisesta. Ajankäyttö on huomattavasti tehokkaampaa. Nämä jotka ovat käyneet valmennuskursseja, tahkosivat sen 2-4kk pelkkää ulkoaopiskelemista ja sitä, kuinka pärjätä siinä yhdessä nimenomaisessa kokeessa.

Enää myöhemmissä kursseissa pelkällä ulkoaopettelulla ei pärjää, kun aineistomäärät kasvavat valtaviksi ja tenttejä pukkaa joka suunnalta. Silloin ikävä kyllä monella valmennuskurssin käyneellä on tukalat paikat...

Tämän takia olen vähän huolestunut tästä suuntauksesta, että rahalla "ostetaan" opiskelupaikka.

Vierailija
27/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksan lapsilleni mielelläni valmennuskurssin, sillä se tukee mukavasti sitä pääsykokeeseen valmentautumista + tutustuu jo valmiiksi tuleviin opiskelukavereihin. En kuitenkaan maksaisi välttämättä kaikkein kalleimpia kursseja, vaan hinta-laatusuhteeltaan parhaan. Yleensä kyseisen alan opiskelijajärjestön järjestämät kurssit ovat hyviä.

Valmennuskurssit ovat jo vanha perinne. Kävin itse valmennuskurssilla kun hain oikikseen n. 20 vuotta sitten ja sinä vuonna sisään päässeistä suurin osa oli käynyt jollakin kurssilla. Omalta kurssiltani arviolta 1/3 pääsi sisään.

Vierailija
28/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin ihan mitä lapsi haluaa, jos olisi rahaa. Kun ei ollut, lapsi sai stipendin valmennuskurssille. Sillä ei vielä auennut ovet lääkikseen. Yrittää vielä tänä keväänä, aloitti juuri pitkän lukuloman ja käy töissä 50%:sella. Jos ei nytkään tärppää, hakeutuu muualle.

Vierailija
29/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisin valmis ostamaan, näissä kalleimmissa on "rahat takaisin takuu" eli jos ei pääse sisälle, tulee rahat takaisin.

Tuo on pikkusumma siitä, mikä panostus sillä on lapsen tulevaisuuteen.

Vierailija
30/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä voisin lapselleni valmennuskurssin maksaa, mutta en kyllä tuon hintaista, halvemmallakin kurssilla saa mielestäni sen lisähyödyn, mitä valmennuskurssilta voi saada. 

Minä pääsin oikikseen kolmetoista vuotta sitten halvahkon valmennuskurssin siivittämänä. Sijoitus oli hyvä, koska oikiksen pääsykokeissa jo vastaustekniikka poikkeaa lukion vastaavasta suuresti, eikä sitä pelkällä lukiopohjalla voi tietää saatika hallita. Kyllä ainakin oikiksessa valmennuskurssit ovat todella yleisiä ja niillä on oikea lisäarvo.

Ja näille keskusteluun osallistuneille oikeustieteen ylioppilaille sanoisin, että sillä, kuinka paljon tentteihin lukee tai onko käynyt valmennuskurssin vai ei, ei ole juurikaan merkitystä valmistumisen jälkeen. Juristin työ vaatii todella paljon muutakin kuin hyvää lukutekniikkaa.

Vierailija
31/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 10:15"]

[/quote]

[/quote]

Ehkä tässä on yksilöllisiä eroja. Meillä tämän eron näkee nimenomaan siinä, että ne jotka ovat yksinään opiskelleet lyhyemmässä ajassa, osaavat erottaa olennaisen epäolennaisesta. Ajankäyttö on huomattavasti tehokkaampaa. Nämä jotka ovat käyneet valmennuskursseja, tahkosivat sen 2-4kk pelkkää ulkoaopiskelemista ja sitä, kuinka pärjätä siinä yhdessä nimenomaisessa kokeessa.

Enää myöhemmissä kursseissa pelkällä ulkoaopettelulla ei pärjää, kun aineistomäärät kasvavat valtaviksi ja tenttejä pukkaa joka suunnalta. Silloin ikävä kyllä monella valmennuskurssin käyneellä on tukalat paikat...

Tämän takia olen vähän huolestunut tästä suuntauksesta, että rahalla "ostetaan" opiskelupaikka.

[/quote]

Miten ne yksikseen lukeneet muka erottaa olennaisen epäolennaisesta? Pääsykokeessa kysytään sekä olennaisia että epäolennaisia asioita ja juuri sen oivaltamiseen valmennuskurssi on omiaan. Ajankäyttö tuskin on tehokasta, jos lukee 2 vuotta pääsykokeisiin sen sijaan että kävisi muutaman kuukauden kurssin.

Lapseni pääsi pari vuotta sitten yliopistoon suppeassa erilliskiintiössä eikä kukaan voi tänään sanoa, mistä näkee, ettei hän edes avannut pääsykoekirjoja.

Vierailija
32/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kurssi oli muutaman satasen. Kurssin opettaja oli hyvä ja tykkäsin. Tonneja en maksaisi, ehkä lääkikseen tosin jos halvempaa ei olisi tai tarvitsisin pidemmän ja intensiivisemmän kurssin.

Vierailija
33/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 10:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten ne yksikseen lukeneet muka erottaa olennaisen epäolennaisesta? Pääsykokeessa kysytään sekä olennaisia että epäolennaisia asioita ja juuri sen oivaltamiseen valmennuskurssi on omiaan. Ajankäyttö tuskin on tehokasta, jos lukee 2 vuotta pääsykokeisiin sen sijaan että kävisi muutaman kuukauden kurssin.

Lapseni pääsi pari vuotta sitten yliopistoon suppeassa erilliskiintiössä eikä kukaan voi tänään sanoa, mistä näkee, ettei hän edes avannut pääsykoekirjoja.

[/quote]

Kyse on nimenomaan lahjakkuudesta ja yksinkertaisesti korkemmasta älykkyydestä. Ne, joilla näitä ei ole, hakeutuvat enemmän valmennuskursseille.

Vierailija
34/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapseni pääsi pari vuotta sitten yliopistoon suppeassa erilliskiintiössä eikä kukaan voi tänään sanoa, mistä näkee, ettei hän edes avannut pääsykoekirjoja."

Muusta en tiedä, mutta oikikseen ei varmasti pääse avaamatta pääsykoekirjoja.

Vierailija
35/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 10:53"]

"Lapseni pääsi pari vuotta sitten yliopistoon suppeassa erilliskiintiössä eikä kukaan voi tänään sanoa, mistä näkee, ettei hän edes avannut pääsykoekirjoja."

[/quote]

Olen eri mieltä. Yliopistoon voidaan ottaa opiskelijoita myös ohi virallisten kanavien, niillä on itsenäinen päätösvalta sen suhteen, ketä sinne otetaan. Olennaista on vain se, että kaikkia samalla tavalla hakevia kohdellaan samalla tavalla.

Vierailija
36/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilomielin maksan 6400 euroa kun kustansin juuri liki 20000e maksavan vaihto-oppilasvuoden ja ostin vielä vähänkäytetyn 14000e:n Yariksenkin prinsessalle. Etti jää vaan WTksi

Vierailija
37/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä suoraan lukiosta valmistuvalle tuota maksaisi, vaikka motivaatio olisi kova ja lukio-opinnot tukeneet tuota. Sitten jos lapsi olisi käynyt pääsykokeissa, menestynyt ihan kivasti, muttei päässyt ja ollut edelleen vakuuttunut alanvalinnastaan ja esim viettää välivuoden jotenkin asiaan liittyvällä produktiivisella tavalla, esim opiskelemalla yliopistossa kemiaa/fysiikkaa tai työskentelemällä vaikkapa laitosapulaisena sairaalassa, niin sitten voisin harkita. Eli edellyttäisin motivaatiota ja sitä, että kurssista olisi ratkaisevaa hyötyä. Tiedän ihan lähipiiristäkin ihmisiä, jotka ovat menneet lääkikseen ilman valmennuskurssia ja se on mahdollista, mutta heillä on ollut kova motivaatio ja oikeasti kunnon lukurutiinit.

Vierailija
38/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 11:08"]

[/quote]

Olen eri mieltä. Yliopistoon voidaan ottaa opiskelijoita myös ohi virallisten kanavien, niillä on itsenäinen päätösvalta sen suhteen, ketä sinne otetaan. Olennaista on vain se, että kaikkia samalla tavalla hakevia kohdellaan samalla tavalla.

[/quote]

On epäreilua, että maisteriohjelmien ja avoimen kautta (ovatko siis juuri näitä erillisvalintoja?) voi päästä sisään silloin kun rahkeet ja tietotaidot eivät riitä pääsykokeen kautta opiskelijaksi pääsemiseen. SE on epäreilua.

En todellakaan leijuisi millään erillisvalinnan kautta sisäänpääsemisellä.

- ohis

Vierailija
39/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 11:08"]

[/quote]

[/quote]

Joopa joo. Täällä reaalimaailmassa oikikseen ei pääse ohi virallisten kanavien. Neuvoisin kaikkia halukkaita avaamaan reippaasti ne pääsykoekirjat.

Vierailija
40/68 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksaisin, mutta ensin tietysti perehtyisin huolella siihen, voisiko kurssin olettaa olevan hintansa väärti. Jos kyseinen kurssi vaikuttaisi kokonaisuutena arvioiden sopivan lapselleni selvästi paremmin kuin muut, halvemmat kurssit, niin maksaisin empimättä.

Minä pääsin oikikseen vuonna 2004 ja olin käynyt sekä pienryhmä- että vastaustekniikkakursseilla. Uskoakseni niistä oli kyllä hyötyä sisäänpääsyn kannalta, mutta toisaalta koin jonkinasteisena haittana sen, että pienryhmäkurssin opetusta oli niin usein. Opin parhaiten lukemalla itse, joten kurssille lähteminen ja siellä istuminen tuntuivat välillä katkeisevan hyvän oppimisflow'n.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme