kuukautiskipuruikuttajat
Minusta on pikkusen omituista ja jopa mautonta että jotkut naiset tekee kauhean numeron kuukautiskivuistaan. Tarkotan nyt sellasia aiheen tapavalittajia. Ollaan niin kipeetä ja naisellista ja tarvitaan erityiskohtelua sen takia. Mun mielestä kuukautiskivut kuuluu aika yksityisiin asioihin joista on mautonta jatkuvasti muille toitottaa.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:23"]
Kuukautisista valittaminen julkisesti on täysin mautonta. Olen siis itsekin nainen ja helvetin kipeä ja kivutva menkkojen aikaan, mutta muutama facebook-kaveri tekee tilapäivityksiä menkoistaan ja se on jo mielestäni kuvottavaa. Toinen näistä sitten sai diagnoosin endometrioosi ja vittu siitä pillumähmän valittelusta ei tullut loppua. Itselläni on myös endometrioosi ja sen takia meni neljä vuotta tulla raskaaksi, mutta hitto sentään, ei tulisi mieleenkään huutaa facebookissa asiaa kaikille puolitutuille vielä omalla naamalla...
[/quote]
Miksi häpeät itseäsi ja sukupuoltais noin paljon?
[/quote]
Se on sukupuolensa häpeämistä, ettei halua puhua pillusta tulevista verihyytymistä vieraiden ihmisten kanssa? Eiköhän se kuulu kaikken yleistietouteen, että naisilla on menkat ja ne saattaa olla kivuliaatkin. Ei sitä tarvi erikseen ottaa puheeksi serkun aviomiehen kanssa facebookissa.
En tiennytkään olevani harvinaisuus, sillä itse tarvitsen yhden buranan ensimmäisenä päivänä ja sen alettua vaikuttamaan en edes tunne kuukautisiani enää. Miksiköhän kipuihin ei ole keksitty oikeanlaista lääkitystä kuukautiskipuihin sitten, vaikka elämme 2010-luvulla? Kuinka jälkeen jäänyt suomi oikein on!?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 07:51"]
En minäkään toitota kivuista iloisesti kahvipöydässä mutta valitettavasti ennen pillereitä sain kramppeja, vaikka söin mitä kipulääkkeitä, lopulta kipu säteili joka paikkaan ja erityisesti jalkoihin ja pystyin vain hiljaa itkemään ja sitten tietysti oksensin enkä tällöin todellakaan pystynyt enää liikkumaan eli pakko oli pyytää jotakuta tuomaan muovipussia ellen sitten ollut päässyt vessaan ennen pahinta säteilykipua. Lopulta sitten pyörryin. Tämä lähes joka kuukausi, aina silloin tällöin kipulääkkeet auttoivat ja kuljin sitten pilvessä ja pää hattarana ne kolme päivää, jotka olivat kivuliaita.
Jotenkin ei kellekään läsnäolevalle jäänyt epäselväksi, että jotain on pielessä. Nuorena valehtelin, että ei ole kuukautisia, mutta en varmaan ollut kovin uskottava, kun sitä aina älyttiin kuitenkin kysyä.
Minua olisi helpottanut, jos ihmiset ollisivat ottaneet kivut tosissaan eivätkä vain naureskelleet, että olet tuollainen yliherkkä. Vasta oksennusvaiheessa sitten valitettiin, että olisit sanonut, että olet tosissasi.
Jos joku iloisesti kahvipöydässä purkaa ahdistustaan kuukautisista, ei se automaattisesti tarkoita, etteikö hän oiikeasti niistä kärsisi vaan ehkä hän hakee myötätuntoa ja mahdolllista ymmärrystä, jos kivut tulevat oikein pahoiksi.
[/quote]
No joo, mutta mitä se kavereiden myötätunto ja ymmärrys oikeasti auttaa? EI mitään. Vai lievenikö ne kivut siitä? (en usko)
Jos on pahat menkkakivut niin mennään lääkärille ja vaaditaan hoitoa, eikä tyydytä "naisen osaan". Suomalaiset on ihme vässyköitä lääkäreiden suhteen(ei pelkästään tässä asiassa, ihmeen moni ei osaa vaatia asianmukaista hoitoa ja tutkimuksia). Jos lääkäri toteaa että "ei ne nyt mitään ole" niin sitten mennään toiselle lääkärille ja mahdollisesti valitetaan siitä ensimmäisestä lääkäristä hänen esimiehelleen.
Minä en kuulu niihin naisiin jotka valittaa kaverin kanssa menkkakipujen hankaluutta vaan sanon kaikille, jotka oksentavat ja makaavat menkkojen aikaan, että heidän pitää mennä lääkäriin ja tosissaan vaatia se hoito ja tutkimukset. Ei siitä voivottelusta ja myötäelämisestä ole mitään konkreettista hyötyä.
[/quote]
Eihän niitä tarvitse vaatia. Jos haluaa apua kuukautiskipuihin niin se apu on mahdollista vain ja ainoastaan yksityisellä, julkisella puolella sanotaan vain että se on naisen osa eikä auta vaikka miten roikkuisit tk:n ovenkahvassa.
Synnytyksessä sanottiin että pitää kertoa kun kivut alkavat olemaan kovemmat kuin kuukautiskivut ja kuulema sitten voidaan katsoa kivunlievitystä. Höpöhöpö, kun alkoi tuntumaan yhtään pahemmalta niin oli jo 9 senttiä auki ja pääsi kivunlievityksettä saliin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 10:37"]
Synnytyksessä sanottiin että pitää kertoa kun kivut alkavat olemaan kovemmat kuin kuukautiskivut ja kuulema sitten voidaan katsoa kivunlievitystä. Höpöhöpö, kun alkoi tuntumaan yhtään pahemmalta niin oli jo 9 senttiä auki ja pääsi kivunlievityksettä saliin.
[/quote]
Sama homma. Pelkäsin todella paljon synnytystä, koska ihmiset puhuivat kuinka se kipu on kuukautiskivut kertaa sata. Mutta pelkohan oli täysin turha, sillä kipu ei missään vaiheessa yltänyt lähellekään kuukautiskipuja. Ja niin sitä vaan luomuna synnytettiin.
Minäkin kuulun niihin, jotka pyörtyvät ja oksentavat kuukautisten aikaan. Joku sanoi, että vain kuuma autttaa. Minulla menee toisinpäin, eli vain kylmä auttaa. Olen lukuisat kerrat maannut maha paljaana kylmällä kaakelilattialla, jotta selviytyisin ensimmäisestä päivästä. Mutta ei ole tullut mieleenkään valittaa suureen ääneen muille noita kipuja. Eikä siinä tilanteessa mitkään valittamiset tule mieleenkään, kaikki energia menee oman olon hoitamiseen.
Oletteko sairaslomalla joka kuukausi?
Kuukautiskivut ovat normaali asia. Siksi on ihan normaalia, että naiset valittavat niistä. Kuuluu samaan sarjaan kuin kaikki lääkärissäkäynti jutut ja muutkin terveyteen liittyvät jutut, kuten vaikka multa lohkesi kynsi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 11:52"]
[/quote]
Jos kuukautisten ensimmäinen päivä sattuu osumaan viikolle, niin kyllä silloin on pakko pysyä kotona. Ei sitä oksentelua, pyörtyilyä ja kipukrampissa olemista kukaan kestä katsella, saati sitten itse siinä tilassa pysty mitään tekemään.
Mulla kyllä yleensä alkaa viikonloppuisin, eli ei pahemmin poissaolopäiviä tule.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 11:52"]
[/quote]
Hirveä ajautus, että jotkut on kuukautisten takia pois töistä. Ei ihme, että naisten asema työmarkkinoilla on niin surkea.
Mitäköhän hoitoa lääkäreiltä pitäisi vaatia? Eivät lääkärit voi tehdä paljon muuta kuin määrätä tehokkaampia kipulääkkeitä, ja tosiaan, vaihtoehdot ovat aika vähissä. Jos panadolit eivät auta ja vahvemmat tulehduskipulääkkeet eivät sovi (tulee mahahaavaa yms.) niin jäljelle jää opiaatit ja opioidit, joita tuskin kukaan lääkäri kuukautiskipuihin määrää.
Kivunlievitys on muutenkin aika retuperällä; eivät reumapotilaatkaan ja muut kroonisesta kivusta kärsivät saa kunnollista hoitoa kipuihinsa. Miten ihmeessä kuukautiskipuiset sitten saisivat??
Minä en valita menkkakivuista muuta kuin jos joku nyt kysyy että miksi näytän kalpealta, olen vaisu tms ja jos syynä on menkat.
Ja minä en niitä lääkärien apuja eli hormoni- tai kipulääkkeitä halua. Vältän kaikkia tarpeettomia lääkkeitä ja varsinkaan tällaiseen luonnolliseen vaivaan en halua mitään kemikaaleja syödä. Kärsin kuin nainen, ja valitan vain jos on pakko. Viimeisestä valittamisesta taitaa olla parikymmentä vuotta, se tapahtui yläasteella kun opettaja kysyi miksi olen niin kauhean sairaan näköinen.
Menee samaan kategoriaan kuin alapään herpeksen aiheuttamasta kivusta raportointi. En todellakaan halua kuulla tuollaisia työpaikan kahvipöydässä.
Hormonikierukka poistaa kivut ja usein koko kuukautiset )
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:33"]
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Ja olen aina ihmetellyt, miksi nämä ruikuttajat eivät tee asialle juuri mitään. Jos Burana ei auta, niin miksi ei mennä lääkäriin, joka voi määrätä tehokkaammat kipulääkkeet tai ehdottaa muita keinoja, joilla kivut saadaan vähenemään tai loppumaan.
Luulen kyllä, että ainakin jotkut ruikuttajat ruikuttavat vain ruikuttamisen "ilosta" eli että heidät huomattaisiin. Joillain on omituinen tarve tulla manifestoiduksi, oli sitten keino mikä tahansa.
Myönnän, että en ehkä ymmärrä mainittujen kipujen kauheutta, koska kuulun kaikesta päättäen erittäin pieneen vähemmistöön, joka on säästynyt kivuilta kokonaan. Joskus nuorena olin jopa vähän kateellinen joillekin kavereilleni, jotka saivat sääliä ja ylimääräistä huomiota kipujensa takia.
[/quote]
Niin, tiesitkö, että sen tehokkaamman kipulääkityksen saaminen ei ole aina niin hellpoa? Eikä se olekaan mikään ihme, kun Suomessa on paljon kaltaisiasi ihmisiä, jotka eivät usko toisilla olevan kipuja, kun heillä itsellään ei ole. Kukaan kivuista oikeasti kärsivä ei todellakaan hae sääliä ja huomiota, ymmärrystä ja myötätuntoa kyllä. Koska nuo ovat sinulle ilmeisesti vieraita käsitteitä, suosittelen perehtymään sanakirjaan.