Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita lapsuudessa alkoholismin tai väkivallan vuoksi traumatisoituneita, jotka työskentelevät hoitoalalla?

Vierailija
18.10.2020 |

Itse olen tällainen ja kadun alanvalintaani. Näitä otsikossa mainittuja asioita tulee työssä vastaan tosi paljon ja silloin huomaan, että alan helposti hermoilemaan je pelkäämään, jopa käteni tärisevät. Tuntuu pahalle, varsinkin kun niiden salaamiseen kulu energiaa. Työstä on tullut vankila, eikä rahaa alanvaihtamiseen ei ole. Työskentelen dementikkojen kanssa, joukossa mielenterveys- ja päihdeasiakkaitakin.

Kellään sama tilanne? Miten ratkaisit ongelman?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä auta kuin alanvaihto, muuten pää hajoaa ennen pitkää. En tiedä saako esim työkkäristä apua, jos kertoo rehellisesti tilanteen.

Vierailija
2/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään jolla vaikeuksia saman asian kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ollut hyötyä kuin haittaa omasta taustasta. Ei ole ongelmia tullut siis..

Vierailija
4/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ollut hyötyä kuin haittaa omasta taustasta. Ei ole ongelmia tullut siis..

Luulin itsekin, että minullekin kokemuksista olisi hyötyä, mutta päinvastoin ne nostivatkin muistoja ja alitajuisia reaktioita pintaan, enkä pysty olemaan rauhallinen. Esimerkiksi jos joku juoppo huutaa, alan pelkäämään ja jopa vapisemaan. Tai jos minua uhataan, menetän uneni viikoksi ja kuormitun. Jossakin luki että ne on PTSD-oireita, en tiedä, mutta samalta vaikuttaa.

Vierailija
5/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa lääkärintodistuksen PTSD-oireista, niin pakottaako työkkäri hommiin, jossa niiden oireiden esille tuleminen on todennäköistä?

Vierailija
6/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös traumataustaa vanhemman mielenterveysongelmien ym. takia. Päädyin myös hoitoalan töihin joksikin aikaa, mutta ei sopinut minun persoonalle yhtään. Olla nyt siellä aivovammaisia tai mielenterveysongelmaisia, yksinäisiä ihmisiä hoitamassa, kun tuntui vain että itse olisin hoidon tarpeessa. Minusta myös tuntui etten pääse siltä alalta pois ikinä, sillä laskutkin piti maksaa jne. Mutta päätin että lähden pois vaikka pakolla, vaikka joutuisin olemaan työtön. Menin lääkäriin, kerroin masennuksesta ja siitä kuinka en sovellu alalle, sain sairauslomaa. Siitä menin kuntoutukseen, ja sieltä pääsinkin alanvaihtoon. Suosittelen alan vaihtoa! Työttömänäkin jonkin aikaa on parempi kuin kamalassa loukussa työssä jota ei pää kestä! 

Vierailija
7/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös traumataustaa vanhemman mielenterveysongelmien ym. takia. Päädyin myös hoitoalan töihin joksikin aikaa, mutta ei sopinut minun persoonalle yhtään. Olla nyt siellä aivovammaisia tai mielenterveysongelmaisia, yksinäisiä ihmisiä hoitamassa, kun tuntui vain että itse olisin hoidon tarpeessa. Minusta myös tuntui etten pääse siltä alalta pois ikinä, sillä laskutkin piti maksaa jne. Mutta päätin että lähden pois vaikka pakolla, vaikka joutuisin olemaan työtön. Menin lääkäriin, kerroin masennuksesta ja siitä kuinka en sovellu alalle, sain sairauslomaa. Siitä menin kuntoutukseen, ja sieltä pääsinkin alanvaihtoon. Suosittelen alan vaihtoa! Työttömänäkin jonkin aikaa on parempi kuin kamalassa loukussa työssä jota ei pää kestä! 

Kiitos sinulle! Alaa tässä on vaihdettava.

Vierailija
8/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä et aiemmin huomannut asiaa? Ihmiset on erilaisia ja selviää eritavalla. Kai koulutuksen aikana nuo asiat selvisi. Miten menit koulun läpi.

Vierailija
9/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän koulussa käytiin läpi selkeästi ettei itseään mennä hoitamaan noille aloille.

Vierailija
10/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kaikilla sos- ja terveyspuolen aloilla ei käydä noita läpi.

Vierailija
11/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä et aiemmin huomannut asiaa? Ihmiset on erilaisia ja selviää eritavalla. Kai koulutuksen aikana nuo asiat selvisi. Miten menit koulun läpi.

Olen äärimmäisen tunnollinen, eikä "kesken" lopettaminen ole minulle helppoa, koen sen jotenkin häpeällisenä. En tiedä miksi. Näistä syistä olen kituuttanut alalla.

Vierailija
12/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet sitten solmussa elämäsi kanssa. Mutta miten uskalsit jatkaa koulua kun reaktiosi noihin asioihin ovat niin vahvat. Koulu nimenomaan vie sua mainitsemiesi asiakasryhmien luokse...

Vierailija
13/14 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olet sitten solmussa elämäsi kanssa. Mutta miten uskalsit jatkaa koulua kun reaktiosi noihin asioihin ovat niin vahvat. Koulu nimenomaan vie sua mainitsemiesi asiakasryhmien luokse...

Velvollisuudentunto ja häpeän pelko pakotti pitämään pään kasassa, tosin koulun harjoitteluissa nämä asiat eivät vielä niin tuntuneet, kun olin harjoittelija.

Vierailija
14/14 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa minkälainen se kuntoutus oli ja mentiinkö sinne te-toimiston lääkärin lähetteellä (työtön ja samat aatokset kuin ap:lla). Siis jos vielä luet tätä.