Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajan vaitiolovelvollisuudesta

Vierailija
19.01.2014 |

Olen tässä pohdiskellut, että saako opettaja kertoa opettamalleen luokalle minun (vanhemapana)  ja hänen välisestä keskustelusta tai minun ja rehtorin välisestä keskustelusta (käytiin suljettujen ovien takana), josta rehtori oli puhunut ko. opettajan kanssa? Varsinaisesti keskusteluissa ei puhuttu lain mukaan  salassa pidettäviä asioita (lukuunottamatta keskustelussa rehtorin kanssa), mutta muuten keskustelut olivat hyvinkin negatiivissävyitteisiä ja aihe ikävä. Lisäksi keskustelu ei mitenkään koskenut luokkaa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusopetuslain pykälät 37§ ja 40§
37§ Henkilöstö

Jokaisella koululla, jossa järjestetään tässä laissa tarkoitettua opetusta, tulee olla toiminnasta vastaava rehtori.

Opetuksen järjestäjällä tulee olla opetuksen järjestämismuoto huomioon ottaen riittävä määrä opettajan virkoja tai työsopimussuhteisia opettajia. Lisäksi opetuksen järjestäjällä voi olla tuntiopettajia, koulunkäyntiavustajia ja muuta henkilöstöä.

Rehtorin ja opettajien kelpoisuusvaatimuksista säädetään valtioneuvoston asetuksella. Opetushallitus voi tarvittaessa antaa asetuksen säännöksiä täydentäviä määräyksiä. Aluehallintovirasto voi erityisestä syystä myöntää kelpoisuusvaatimuksista erivapauden. (22.12.2009/1444)

40§ Henkilötietojen salassapito ja käsittely

Opetuksen järjestämisestä vastaavien toimielinten jäsenet, 37 §:ssä tarkoitetut henkilöt, kouluterveydenhuollon edustajat, koulukuraattorit, koulupsykologit ja opetusharjoittelua suorittavat eivät saa sivullisille ilmaista, mitä he ovat tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan saaneet tietää oppilaiden tai tässä laissa tarkoitetun henkilöstön taikka heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista ja taloudellisesta asemasta

Vierailija
22/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:18"]

Lapseni tiesi, että olin asiasta keskustellut heidän kanssaan, mutta en ollut kertonut hänelle keskustelujen sisällöstä yhtään mitään.  Hän kuitenkin pystyi hyvin toistamaan seuraavana päivänä hyvinkin yksityiskohtaisesti mitä olin rehtorille kertonut.

Mutta täytyypä tehdä soittelukierros toisten oppilaiden vanhemmille, miten heillä on asiasta puhuttu, jos ylipäätään on puhuttu.

ap

[/quote]

No teepä se ja ala sitten oikein vainoamaan tuota opettajaa. Tai sitten.. vaihtoehtona on jutella asia selväksi suoraan sen maikan kanssa, kuten aikuiset tekevät. Valinta on sun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:08"]Perusopetuslain pykälät 37§ ja 40§ 37§ Henkilöstö

40§ Henkilötietojen salassapito ja käsittely

Opetuksen järjestämisestä vastaavien toimielinten jäsenet, 37 §:ssä tarkoitetut henkilöt, kouluterveydenhuollon edustajat, koulukuraattorit, koulupsykologit ja opetusharjoittelua suorittavat eivät saa sivullisille ilmaista, mitä he ovat tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan saaneet tietää oppilaiden tai tässä laissa tarkoitetun henkilöstön taikka heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista ja taloudellisesta asemasta

[/quote]

Hei copypeistaaja, määritteleppä sitten keitä ovat tässä tapauksessa sivulliset, joille ei saa asiasta kertoa. Eihän ne oppilaat mitään sivullisia koulussa ole. Vai kuvitteletko siellä seiniä opetettavan?

Itehän toi ap lähti sivullisille asiasta jauhamaan täällä av:ssa.

Vierailija
24/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:14"]

Hei copypeistaaja, määritteleppä sitten keitä ovat tässä tapauksessa sivulliset, joille ei saa asiasta kertoa. Eihän ne oppilaat mitään sivullisia koulussa ole. Vai kuvitteletko siellä seiniä opetettavan?

Itehän toi ap lähti sivullisille asiasta jauhamaan täällä av:ssa.

[/quote]

Voi voi :D En ole tuo copypastaaja, mutta sivullisella tarkoitetaan ihan yleisesti aina henkilöä/henkilöitä, jotka eivät ole asianosaisia ko. juttuun. Siis kaikki sellaiset, joita asia ei koske, ovat sivullisia. Tässäkin tapauksessa keskustelu ja koko asiakin oli ymmärtääkseni rehtorin, opettajan ja ap:n välinen, ei edes tuo ap:n lapsi ollut siihen enää osallinen, koska opettajan menettelystä oli kyse.

Vierailija
25/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla ja avustajilla on todellakin hyvin laaja vaitiolovelvollisuus ja sen rikkomisesta voi joutua ihan oikeuteen asti. Se taas on vanhemmista kiinni. Että nostaako kanteen, mutta niitä on kyllä tehty, ainakin siinä koulussa missä minä olin vähän aikaa ja koulu oli erityiskoulua ja lavertelija oli avustaja.

Vierailija
26/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, antakaa olla, turha tapella....

Olisinpa vain toivonut asiallista keskustelua aiheesta, ennen kuin lähden asiaa eteenpäin viemään. Siis, että onko ylipäätään aihetta vai ei....

Mutta korostan sen verran, että jo alun alkaen minä halusin asiasta opettajan kanssa asiallisesti keskustella, mutta hän ei. Ja varmistusta sain, että luokalle puhuessaan opettaja on selkeästi nimeni maininnut...

Selvitän tätä nyt kuitenkin jatkossa virallisia kanavia pitkin...

ap

Vierailija
27/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 on olet täysin pimee ja kyllä sun täytyy hävetä omaa tietämättömyyttäsi, ei meidän. Taidat olla itsekkin pahemman luokan juoruakka. Minä kuule olen ollut koulussa töissä ja kyllä siellä oppilaat oli ihan ok!

Vierailija
28/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:54"]

Joo, kyllä tosiaan huomaa, että et ole maikka, koska et tiedä, että opettajalla on laaja juridinen vaitiolovelvollisuus.

[/quote]

Höpöhöpö, mun tuntemat maikat eivät ole ikinä sellaista joutuneet allekirjoittamaan.

[/quote]

Ei ole allekirjoitettu eikä myöskään opeteltu sanasta sanaan ulkoa niin kuin joissakin hoitoalan työpaikoissa.

20 kirjoittaa vain henkilötietojen salassapidosta, mutta muistaakseni muustakin on kai jotenkin sanamuoto "ei saa ilmaista ulkopuolisille sellaista, jota on tullut tietämään työssä..."

Vierailija
29/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Mun kamut, jotka on maikkoja, kertoilee aika laveastikin välillä oppilaistaan. No names, mutta luonnehtii usein vanhempia jotenkin esim. sanoo, että isä on proffana tai mutsi julkkis tms.

Jutuista voi päätellä, että mitä näkyvämmässä asemassa tai korkeammassa statuksessa vanhemmat on, sitä hullumpia muksut. Ja noi statusvanhemmathan ei yleensä päästä pentujaan erityisopetukseen tai -luokalle, niin siellä ovat sitten yleisopetuksen luokissa riesana ja häiriönä.

Menee eihkä vähän aiheesta sivuun, mutta suomalaisen koulun suurin ongelma ovat kyllä noi minä-minä-vanhemmat.

Vierailija
30/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:37"]

16 on olet täysin pimee ja kyllä sun täytyy hävetä omaa tietämättömyyttäsi, ei meidän. Taidat olla itsekkin pahemman luokan juoruakka. Minä kuule olen ollut koulussa töissä ja kyllä siellä oppilaat oli ihan ok!

[/quote]

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Sait ehkä fudut koulusta?

Vierailija
31/31 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:54"]

Joo, kyllä tosiaan huomaa, että et ole maikka, koska et tiedä, että opettajalla on laaja juridinen vaitiolovelvollisuus.

Höpöhöpö, mun tuntemat maikat eivät ole ikinä sellaista joutuneet allekirjoittamaan.

Pakko nostaa vanha ketju, ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Mitään papereita ei kirjoiteta koska se on Suomen laissa ja sen rikkominen on rikos.