Milloin koiran maitohampaat pitää käydä nyppäyttämässä el:llä?
Meillä nyt n. 8 kk oleva chihun ja perhoskoiran risteytys terve ja ihana poika. Olemme tarkkailleet maitohampaiden lähtemistä. Hampaiden irtoaminen alkoi n. 5 kk:n iässä. Nyt kaikki muut maitohampaat ovat tippuneet itsestään ja vahvat valkoiset rautahampaat tuleet tilalle. Mutta kaksi maitoyläkulmahammasta on vielä kiinni rautahampaiden vierellä. Ei haittaa koiraa tai hampaiden puhtaanapitoa ja suussa on tilaa niin ettei koiran rautahampaat ole kasvaneet vinoon. Alakulmurit lähtivät tässä parin viikon sisään itsekseen.
Voimmeko vielä odotella että tippuvatko nuo yläkulmuritkin vai pitääkö jo mennä nypityttämään ne eläinlääkärille? Kasvattajan mukaan voidaan vielä odotella vuoden ikään. Mitä mieltä olette? Mitä ongelmia ylimääräisistä maitokulmureista voi olla kun siis kaikki rautahampaat ovat suorassa ja mahtuvat suuhun? Nuo yläkumurit siis ovat edestä katsoen niiden rautahammaskulmureiden takana ihan siistissä rivijärjestyksessä ja tilaa jää hyvin seuraaviin poskihampaisiin. Koira tykkää järsiä luita ja antaa harjata hampaat ja tarkastella suuta. Tykkää myös vetoleikeistä mikä varmaan auttoi niitä muita maitohampaita irtoamaan. Nämä kaksi hammasta vain ovat ihmeen sitkeinä..
Kommentit (29)
Meillä on parilla koiralla poistettu. Toki näyttelyuran takia olen ollut tosi tarkka asiasta aina. Mutta itse kyllä näyttäisin tuossa kohtaa jo ell.le, kun koiralla alkaa olla tuota ikääkin. En odottelisi omien kanssa yli 6kk…
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parilla koiralla poistettu. Toki näyttelyuran takia olen ollut tosi tarkka asiasta aina. Mutta itse kyllä näyttäisin tuossa kohtaa jo ell.le, kun koiralla alkaa olla tuota ikääkin. En odottelisi omien kanssa yli 6kk…
Koira on nykyään 8 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira on nykyään 8 vuotias.
Sitä suuremmalla syyllä ois hyvä tsekata ne hampaat 😅😅😅
Miten kävi, irtosko hampaat vai poistatitko?😀
Eiköhän se hammaskeiju käy ihan automaattisesti ilman eläinlääkäriäkin.
Tiedän 37-vuotisen elämäni ajalta että kerran nämä on jouduttu leikkaamaan. Luonto kyllä pyrkii tekemään tehtävänsä. Kutsu joku repimään narulelua tai osta sille kunnon luu?
Ihmiset on kyllä järkyttävän huonoja hoitamaan ja hoidattamaan koiriensa hampaita. Sellaisia mätäpesäkkeitä näkee töissä että välillä itku pääsee. Missä tuskissa ne koirat elää eikä ihminen tajua mitään. Seuratkaa että ne vaihtuu oikein, kasvaa suorassa, mahtuu paikalleen, peskää ja puhdistuttakaa hammaskivet eläinlääkärillä ja ottakaa röntgenet silloin tällöin että näkee juurienkin kunnon. Kallista, mutta vastuu on kannettava.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se hammaskeiju käy ihan automaattisesti ilman eläinlääkäriäkin.
Sellaisilla koirilla usein hammaskeiju käy automaattisesti joita ei ole jalostettu pilalle. Kääpiörotuisilla koirilla hampaissa on noin 99% jotain sanomista. Ne 10+-vuotiaat kääpiökoirat joita olen lopettanut joita "ei ole ikinä tarvinnut muuta kuin rokotuksilla näyttää" ovat hampailtaan usein kuin kauhuleffasta- löyhkä ja hammaskiven suuri määrä, hampaita on pudonnut itsekseen ja usein etuhampaiden kohdalta on syöpynyt parodontiitin takia yläleukaluu niin, että suusta on nenäonteloon suora yhteys. Ajatelkaapa sitä kipua kun hampaat ovat tulehdustilassa vuosia. En ymmärrä miten omistajat ovat tottuneet sietämään sitä hammasmätälöyhkää
Nyt oo ällistyny! Mulla on 13-vuotias koira. Ei ole mitään muistikuvaa sen hampaiden vaihtumisesta pentuna, eikä kenenkään koirallisten kavereiden kanssa ole moisesta koiran maitohampaista tullu puhetta.
Olenko laiminlyönyt koiraani, kun se oli pentu, vai onko toi joku kääpiörotujen juttu, että tulee ongelmaa hampaitten vaihtumisen kans?
Villi oli koirani pentuna/nuorena ja veto- ja retuutteluleikkejä leikkejä leikki sekä itsekseen että minun ja toisten koirien kanssa. En mitään pudonneita hampaita koskaan löytänyt. Nielikö se ne?