Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16v tytär raskaana

Vierailija
19.01.2014 |

Näin siis on asia. En missään vaiheessa ole tuominnut tai moittinut vaan olen pyrkinyt tukemaan ja auttamaan. Vauva syntyy kesällä. Tyttö ei asu tällä hetkellä kotona. Koska en ole ollut tässä tilenteessa ennen niin ihan käytännön neuvoja olisi kiva saada.

- mihin tukiin tytär on oikeutettu ?

- kumpi parempi ? muuttaa poikaystävänsä kanssa meille vai asua omassa asunnossa ?

Nämä siis mietityttävät kovasti. Olen sanonut että meille voi tulla ja autan alkuun heitä. Rahallista tukea en pysty antamaan juurikaan, mutta kaikilla muilla tavoilla kyllä olen valmis. Toisaalta oma asuntokin olisi varmaan tästä läheltä hyvä ! Oppisivat alusta asti kantamaan vastuuta jne. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita :)

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 08:33"]

No tuohan on sitten helpoin ratkaisu. Käy koulua kevääseen saakka normaalisti, tulee ainakin kesäksi teille,jos tilaa on, pitää äitiysloman ja jatkaa vuoden kuluttua siitä mihin jäi. Päättävät sitten itse mitä tekevät kesän jälkeen. 

[/quote]

Näin ollaan ajateltu :) Tilaa löytyy koko nuorelle perheelle.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 08:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 08:33"]

No tuohan on sitten helpoin ratkaisu. Käy koulua kevääseen saakka normaalisti, tulee ainakin kesäksi teille,jos tilaa on, pitää äitiysloman ja jatkaa vuoden kuluttua siitä mihin jäi. Päättävät sitten itse mitä tekevät kesän jälkeen. 

[/quote]

Näin ollaan ajateltu :) Tilaa löytyy koko nuorelle perheelle.

ap

[/quote]

Mikä tässä on sit ongelma?

Vierailija
4/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivoivoivoi.. No onneksi tuntuu muksuilla olevan tolkkua enemmän kuin vastaavilla keskimäärin. Mummona voinet auttaa lapsenhoidossa niin, että tyttö tulee käyneeksi koulut loppuun. Ja että parisuhde pysyy kunnossa, ettei tule lisää hankaluuksia.

Vierailija
5/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se on auki ja nyt se on kiinni.

Vierailija
6/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikä tässä on sit ongelma?

[/quote]

Ongelma on lähinnä siinä että mietin mikä on oikea ratkaisu. Auttaa heti alkuunsa omaan kotiin vai sitten heidän asua aluksi meillä. Tuota meillä asumista ollaan mietitty, mutta kuuntelen myös muiden mielipiteitä jos en vaikka ole tullut ajatelleeksi kaikkea !

ap

Vierailija
7/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että jos on mahdollista saada heille asunto ihan teidän läheltä, se olisi paras tilanne. Nuoripari olisi selvästi oma perheyksikkönsä, mutta te olisitte kuitenkin siinä ihan lähellä tarjoamassa apua. Vaikka varmasti pikkuvauvavaiheessa samassa taloudessa asuminen voisikin tuoda tiettyä helpotusta, saattaisi yhteisasuminen kuitenkin kiristää välejä.

Vierailija
8/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 16 vuotiaana esikoisen saatuani voin antaa vinkkejä vähän eri näkökulmasta. Meillä oli oma asunto aika lähellä vanhempiani, äitini oli korvaamaton apu kun itse oli aluksi vähän ulapalla vauvan hoidosta. Ei tosiaan joka päivä ollut auttamassa mutta siis tärkeää mulle oli että pystyin aina kysymään äidiltä neuvoa puhelimessa jos jokin asia mietitytti. Mutta liika neuvominen ärsyttää, joten vältä sitä :) kyllä tyttäresi kysyy jos jokin asia mietityttää! Tyttäresi saa tietysti äitiyspäivärahaa ja lapsilisän. Kyllä ne neuvolassa antavat kaikki kelan laput yms. Eli lyhykäisyydessään: älä tyrkytä itseäsi liikaa mutta ole tukena ja anna nuorten ottaa vastuu. Onnea!

Vierailija
9/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä taivun oman asunnon kannalle kun isä on jo täysi-ikäinen ja äitikin ehtii 17 täyttää. Asunto teidän läheltä.

Jos lapsen isä on töissä ilmeisesti on amiksen käynyt ja keväällä valmistunut. Onko tyttö myös amiksessa? Harvemmin lukiossa näkee raskaana olevia opiskelijoita.

Hyvä puoli tässä on se että lapsen isä on työssä ja ehkä pystyy elättämään perheensä. Toivon nuorelle parille kaikkea hyvää samoin vauvalle.

Vierailija
10/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juurikin tällaisia vastauksia kaipailin ! Kyllä. Molemmat ovat ammattikoulussa. Tytär vasta opiskelee ja poikaystävänsä on sen käynyt. Oma asunto läheltä voisi olla myös hyvä ratkaisu. Tähän pyrimme : perhe pystyy kantamaan myös taloudellisen vastuunsa ennen pitkää :) Kiitos erittäin hvyistä vastauksista.

ap

Vierailija
11/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikutti ensin aidolta, mutta oma asunto tästä läheltä olisi hyvä, mutta sitten onkin koulussa 200 km päässä eikä käykään. Sen lisäksi poika on ammattikoulussa, mutta on kuitenkin käynyt sen jo, täh? 

Vierailija
12/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti tulee kyllä tiukkaa, koska käsittääkseni sinun oletetaan elättävän alle 18-vuotiasta ja esimerkiksi maksavan hänen osuutensa vuokrasta.

Vierailija
13/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle nostan hattua järkevästä ja kypsästä suhtautumisesta teininsä raskauteen. :)

Fiksun oloiset teinit. Minä suosisin teille muuttamista aluksi, ja sitten etsiä rauhassa lähettyviltä oma yhteinen koti pienelle perheelle.

Sosiaalitoimistosta osaavat kertoa toimeentulotuesta. Neuvolassa on perhetyöntekijä joka osaa kertoa tukimuodoista ja mahdollisuuksista lisää. Noin nuorelle ehdottomasti suosittelen jonkinlaista nuorten äitien piiriä, koska 27-45-vuotiaiden äitien kanssa tuntee olonsa väkisinkin ulkopuoliseksi.

nim. teiniäiti jonka vanhemmat heittivät kotoa kuultuaan raskaudesta - selvisin silti mutta välit menivät lopullisesti viileiksi.

Vierailija
14/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 09:40"]

Ap vaikutti ensin aidolta, mutta oma asunto tästä läheltä olisi hyvä, mutta sitten onkin koulussa 200 km päässä eikä käykään. Sen lisäksi poika on ammattikoulussa, mutta on kuitenkin käynyt sen jo, täh? 

[/quote]

No hyvänen aika ! TYTÄR on koulussa lähes 200 km:n päässä. Piti kirjoittamani että molemmat ovat ammattikoululaisia, mutta poika on sen jo käynyt. Oma asunto tietenkin käy, mutta pärjäävätkö he aluksi siinä vai olisiko järkevämpää ottaa heidät tähän asumaan ?

Voi voi jos en pysty ajatuksiani järkevästi ilmaisemaan hajanaisten yöunien takia (flunssa, härsin ennen viittä). Eihän tyttö vauvan ensikuukausina mihinkään kouluun mene.

Pojan työpaikka on kylläkin siellä 200 km:n päässä. Joten paljon mietittävää on :

- pitäskö jo nyt hakea työpaikkaa täältä ?

- milloin asuntohakemus tänne ?

- onko kuitenkin parempi koulun jälkeen (kesäkuun alussa) muuttaa aluksi meille ja tässä asuessa hakea sitä omaa asuntoa kun nähdään miten alkaa sujua ?

- menettävätkö joitain tukia jos asuvat meidän taludessa ?

Paljon siis kysymyksiä ja haluaisin löytää sen oikean ratkaisun.

Sinulle 21 : kiitos :) neuvolasta olivatkin suositelleet nuorille äideille tarkoitettua valmennusta. Vertaistuki ikäisiltä äideiltä on varmasti tärkeää. Onko noin että minun oletetaan maksavan tyttären osuus vuokrasta jos hän asuu omillaan perheineen ?

ap

Vierailija
15/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-18 välillä ei taida tulla edes lapsilisää. Ja koska huoltajana olet elatusvelvollinen ei tule mitään muitakaan tukia! Opiskelijana saisi 38€ opintorahan kuukaudessa.

Vierailija
16/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 10:05"]

17-18 välillä ei taida tulla edes lapsilisää. Ja koska huoltajana olet elatusvelvollinen ei tule mitään muitakaan tukia! Opiskelijana saisi 38€ opintorahan kuukaudessa.

[/quote]

Tulee kai kuitenkin äitiyspäiväraha ? Entä asumistuki jos asuvat omassa asunnossa ? Ja lapsilisä vauvasta ?

ap

Vierailija
17/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ei asumistukea heru niin turhaanpa omaan muuttavat. Joudun maksamaan tyttären osuuden vuokrasta ja vielä omaa asuntoani. Siinä tapauksessa asia on selvä ! Mutta aiomme ottaa yhteyttä sos.toimeen yms ja selvitellä asiaa

ap

Vierailija
18/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ihan normaalin äitiyspäivärahan saa niin kuin muutkin äidit.

Lisäksi tulee asumsituki, jos asuvat omillaan sekä luonnollisetsi lapsesta lapsilisä.

Mitä ihmettä sinä isoäidin elatusvelvollisuudella vouhkaat?

Itse sain esikoiseni kun olin 17 eivätkä vanhempani todellakaan osallistuneet elatukseemme mitenkään.

Vierailija
19/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 10:14"]

[/quote]

Ihan normaalin äitiyspäivärahan saa niin kuin muutkin äidit.

Lisäksi tulee asumsituki, jos asuvat omillaan sekä luonnollisetsi lapsesta lapsilisä.

Mitä ihmettä sinä isoäidin elatusvelvollisuudella vouhkaat?

Itse sain esikoiseni kun olin 17 eivätkä vanhempani todellakaan osallistuneet elatukseemme mitenkään.

[/quote]

No huh ! Säikäytti tuo vastaus minut aivan tyystin ! Ajattelinkin että onpa erikoista ellei ole oikeutettu mihinkään vaikka on oma lapsikin. Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta

ap

Vierailija
20/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltaja on 17-vuotiaan suhteen elatusvelvollinen. Esimerkiksi tuon ikäisen opiskelijan vuokran maksaa huoltaja. Sossu voi kieltäytyä tukemasta tähän vedoten.17-vuotias äiti saa lapsensa elättämiseen lapsilisän ja isältä elatusmaksun (jos eivät asu yhdessä). Lapsesi on tässä suhteessa väliinputoaja.

http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/639561/ketju/_17vuotiaan_aidin_tuet_

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi