Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16v tytär raskaana

Vierailija
19.01.2014 |

Näin siis on asia. En missään vaiheessa ole tuominnut tai moittinut vaan olen pyrkinyt tukemaan ja auttamaan. Vauva syntyy kesällä. Tyttö ei asu tällä hetkellä kotona. Koska en ole ollut tässä tilenteessa ennen niin ihan käytännön neuvoja olisi kiva saada.

- mihin tukiin tytär on oikeutettu ?

- kumpi parempi ? muuttaa poikaystävänsä kanssa meille vai asua omassa asunnossa ?

Nämä siis mietityttävät kovasti. Olen sanonut että meille voi tulla ja autan alkuun heitä. Rahallista tukea en pysty antamaan juurikaan, mutta kaikilla muilla tavoilla kyllä olen valmis. Toisaalta oma asuntokin olisi varmaan tästä läheltä hyvä ! Oppisivat alusta asti kantamaan vastuuta jne. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita :)

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eiköhän se ole normaali ikä kun pystyy suunnittelemaan asioita ja hoitamaan oman ja lapsensa elatuksen, pystyy ottamaan vastuun omista tekemisistään ja myös lapsista, se on sopiva ikä.

Vierailija
42/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin niin että vauva, äiti ja isäkin asuisi isoäidin luona siihen asti kunnes vauva on n.3-5kk. Ne on tyypillisesti ne rankimmat kuukaudet, tosin ei välttämättä näin tietenkään, mutta siihen kohti jos varautuisi suurimman avun/lisäkäsien kanssa niin tod.näk. se vois suojata nuorten parisuhdetta myös. Sitten kun näyttää siltä että vauva-arki alkaa muotoutua niin asuntoa hommaamaan. Kirja mitä voisin suositella on "unihiekkaa etsimässä" jo ennen synnytystä luettavaksi, siinä on käyty erilaisia unikouluja läpi. Ehkä isoäiti voisi tässä tilanteessa erityisesti auttaa vauvan elämän rytmittämisessä? Ja imetyksen tukemisessa? Suositus on täysimetys 6kk asti, ja osittaista vähintään 12kk asti, tällä hetkellä harva pääsee näihin lukuihin. Nykyään pienille imetetyille vauvoille ei suositella veden antamista, ei tarvi antaa edes kesällä, vauva voi juoda äidinmaitoa janoon. Kiinteitä voi alkaa maistelemaan 5kk iässä ellei neuvola muuta tilanteessa suosittele, mutta ei oo oikeasti mikään kiire 5kk iässä jos maitoa riittää. Vauvan suolisto kypsyy kovaa vauhtia tuossa iässä, ja muutama viikko myöhemmin voi kestää paljon paremmin jotain ruokaa mitä ei ihan pienenä kestänyt. Nukuttamisen osalta nykysuositus on että selällään, kun se jossain vaiheessa aikaisemmin on ollut kaikkia muitakin vaihtoehtoja =)

Ennen synnytystä äiti voi opiskella synnytykseen asti, lasketun ajan jälkeenkin, mutta sitten jos on niin väsynyt tms että ei enää pysty opiskelemaan niin muuttaisi tulevan isoäidin luo. Hyvällä tsempillä opintoja eteenpäin niin kauan kuin "rauhassa" voi! =) Opintoja voi viedä eteenpäin myös äitiysloman aikana, jos lähiopinnot on hankala toteuttaa, niin tutkielma, opinnäytetyö tms voi olla mahdollinen.

Ihanaa pääset tutustumaan lapsenlapseen todella hyvin alusta lähtien. Tuskin tulee sinua ikinä vierastamaan, varmaan alkuvaiheen jälkeenkin vierailet lapsen luona sen verran usein =). Kaikkien ls-juttujen seassa kuulostaa hienolta että syntyy lapsi jonka ympärillä on useita lasta rakastavia, kasvua tukevia ja lapsen edun huomioivia aikuisia!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ kiitos sinulle viisaista sanoistasi. Kirjoitit paljon asiaa ! yritetään kasvaa tämänkin vaiheen yli, niin nuoret kuin me tulevat isovanhemmatkin.

ap

Vierailija
44/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätkä töihin heti.

Vierailija
45/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä on töissä jo :)

ap

Vierailija
46/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimikaa oikein ettei lasta huostaanoteta. Luin teiniäidin blogia ja siinä kävi niin että sossut otti lapsen huostaan ensikodista.

Jos olisi omakohtaista niin alkuun tekisin niin että tytär ja vauva asuisi meillä ja poikaystävä olisi myös suurimman osan ajasta meillä ehkä kokoajan.

Katsottaisiin että arki lähtisi rullaamaan, vauvanhoito onnistuisi ja nuoret saisi hoitaa vauvaa itsenäisesti. Vastuunotto lapsesta, heidän lapsi. Olisin tietysti tukena ja apuna tarpeen mukaan. Opiskeluun tulisi keskeytys äidin osalta. Isukki saisi jatkaa opintojaan ja valmistua ammattiin.

Mahdollisimman nopeassa tahdissa oma asunto nuorelleparille. Jos siis nuorten suhde on jatkumassa.

Hassua sinä saat lapsilisää tästä tulevasta äidistä.

Miksi noin nuori ei asu kotona? Ymmärrän jos opiskelun takia ei kotonaan asu muuten en.

Vierailija
47/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tämä vauvan isä on? Ilmeisesti jo aikuinen.

Onko sekaantunut alle 16-vuotiaaseen.

Voi helevetin helevetti kun ne haarat kannattaa pitää kiinni jos ei ehkäistä osaa.

Vierailija
48/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas mukulat tekee mukuloita. Ehkäsy keksitty.

Vierailija
49/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 ja 6 ette auta ap:ta tässä tilanteessa yhtään. Mitä te hänelle vaahtoatte, ei se hänen vikansa ole. Tai no joo, teidän mielestänne olisi pitänyt lukita kotiin. 

Itse sanoisin, että oma asunto läheltä, jos mahdollista. Tuskin sossut puuttuu asiaan, jos kuvioissa on poikaystävä ja tukena oleva äiti. Onhan noita tuonikäisiä äitejä paljonkin, jotka ovat lapsensa itse hoitaneet ja kukaan ei ole puuttunut, kun lapsi on hoidettu hyvin. 

Lapsilisä voidaan maksaa lapselle itselleen, jos hän on itsekin äiti, asiat voi järjestää niin. Eipä tuo enää kauan kestä. Jos poikaystävä on töissä, ei varmaankaan mitään ylimääräisiä tukia tule, ikä ei niihin vaikuta. Asuipa teillä tai omassa, niin minimiäitiyspäiväraha. Jos asuu poikaystävän kanssa, katsotaan poikaystävän tulot, jos teillä, katsotaan varmaankin teidän tulotasonne. 

Vierailija
50/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä täytti kk sitten 18v. Tytär täyttää ihan pian 17v eli on vauvan synnyttyä jo sen 17v, joten ei ollut tyttö alle 16 tullessaan raskaaksi ;)  Ei asu kotona sillä opiskelee toisella paikkakunnalla ja koulumatkaa tulisi yhteen suuntaan lähes 200km.

Itsekin olen sillä kannalla että muuttavat aluksi meille. Tästä sitten lähtään suunnittelemaan heille asuntoa jne. Poikaystävä on vastuuntuntoinen ja ollut joka kerta neuvolassa/ultrassa yms mukana. Haluaa kantaa vastuun.

ap

Vierailija
51/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan on sitten helpoin ratkaisu. Käy koulua kevääseen saakka normaalisti, tulee ainakin kesäksi teille,jos tilaa on, pitää äitiysloman ja jatkaa vuoden kuluttua siitä mihin jäi. Päättävät sitten itse mitä tekevät kesän jälkeen. 

Vierailija
52/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7. kiitos ! Niin, kenenkään syyllistäminen tässä tilanteessa ei valitettavasti auta. Aborttiin painostaminen ei ole minun tehtäväni eikä tyttäreni elämäkään ole minun elettävänäni. Kyllähän tämä tilanne aluksi harmitti ja surettikin... Se ei vaan auta. On edettävä päivä kerrallaan ja mietittävä seuraavaa siirtoa. Koskaan en ole tyttärelle tai hänen poikaystävälleen mielipiteitäni laukonut !

Saatuani tietää raskaudesta kysyin mitä ajattelivat tehdä ja sanoivat pitävänsä lapsen. Se on heidän päätös ja heidän elämänsä. Haluan tukea ja auttaa miten vain pystyn. Tavoitteena nuorten selviäminen sitten jatkossa keskenään, omassa asunnossaan.

Mietinkin näitä tukitahoja ja miten voin helpottaa heidän alkutaivaltaan vanhempina. Puuttumatta liikaa heidän elämäänsä tai vaikeuttamalla sitä entisestään. Kiitos asiallisista vastauksista.

ap

Vierailija
53/54 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tarvitsee tukeasi.

Vierailija
54/54 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää lapsi.