16v tytär raskaana
Näin siis on asia. En missään vaiheessa ole tuominnut tai moittinut vaan olen pyrkinyt tukemaan ja auttamaan. Vauva syntyy kesällä. Tyttö ei asu tällä hetkellä kotona. Koska en ole ollut tässä tilenteessa ennen niin ihan käytännön neuvoja olisi kiva saada.
- mihin tukiin tytär on oikeutettu ?
- kumpi parempi ? muuttaa poikaystävänsä kanssa meille vai asua omassa asunnossa ?
Nämä siis mietityttävät kovasti. Olen sanonut että meille voi tulla ja autan alkuun heitä. Rahallista tukea en pysty antamaan juurikaan, mutta kaikilla muilla tavoilla kyllä olen valmis. Toisaalta oma asuntokin olisi varmaan tästä läheltä hyvä ! Oppisivat alusta asti kantamaan vastuuta jne. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita :)
Kommentit (54)
Onnittelut jo etukäteen pienen mulattilapsen isoäidille.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 09:40"]
Ap vaikutti ensin aidolta, mutta oma asunto tästä läheltä olisi hyvä, mutta sitten onkin koulussa 200 km päässä eikä käykään. Sen lisäksi poika on ammattikoulussa, mutta on kuitenkin käynyt sen jo, täh?
[/quote]
Provohan se taas on. Kyllä provoaloitukset tunnistaa.
Onnittelut, olet kasvattanut tyttäresi hyvin, kun ottaa vastuun omista teoistaan! Saat olla ylpeä! Hienoa, että tuet tytärtäsi päätöksessään, etkä pyörrä häntä abortiin (se kun ei ole mikään ratkaisu).
Koita tukea myös siinä, että tyttö saisi tutkinnon jossain vaiheessa suoritettua. Teiniäitiydessä pahinta äidin tulevaisuuden kannalta on se, jos koulut jää käymättä. Vaikutat hienolta ja ymmärtäväiseltä äidiltä.
Pitää vielä lisätä, että lapsen synnyttyä saa äitiysrahat ym. tietysti normaalisti. Tosin miniminä koska töitä ei ole ehtinyt tekemään. Siihen asti huoltaja elättää ihan kuten muutkin tuon ikäiset.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 10:50"]
Koita tukea myös siinä, että tyttö saisi tutkinnon jossain vaiheessa suoritettua. Teiniäitiydessä pahinta äidin tulevaisuuden kannalta on se, jos koulut jää käymättä. Vaikutat hienolta ja ymmärtäväiseltä äidiltä.
[/quote]
Ja tämä oli siis minulta.
Ap.
Ei 16 v pidä olla raskaana. Lapsi vasta. Koulussa on sukupuolivalistusta ja äidin pitää antaa myös. Lapsi saa vielä lapsilisää . Ei tuohon ole kuin yksi ratkaisu, laillinen abortti. Onko isäkään tiedossa? Siinä käy niin niin että tuleva mummi hoitaa äidin tehtävät. Koulut käymättä, ei ammattia, voi hyvää päivää.
Itse en viljelisi tuohon tahtiin hymiöitä jos oma 16v. tyttäreni olisi raskaana, koulut kesken ja joku 18v. amiskolli pyörisi nurkissa.
Teiniäitejä sosiaalitoimi seuraa tiukemmin ja lapsi otetaan huostaan herkemmin. Järkevimmältä kuulostaa että muuttaisivat sinun luoksesi ainakin aluksi. Synnytyksen jälkeiseen masennukseen jos sairastuu eikä kunnon tukiverkostoa niin todella äkkiä on lapsi sijoitusperheessä :(
Hienoa, että vauvalla on noin välittävät isovanhemmat. Kaikki tuki varmasti tarpeen. Muista olla myös tukena vaikka tyttärelläsi olisikin välillä vaikeaa. Ja pitäkää hyvä huoli vauvasta, ettei sossut vie..
Miten poika on jo valmistunut jos on joulukuussa täyttänyt 18? Eli syntynyt 1995 ja sen ikäiset käyvät nyt viimeistä vuotta alusta jos on suoraan peruskoulusta mennyt.
Alkuperäiseen kysymykseen, oma asunto kuulostaisi parhaalta. Asuvatko pojan vanhemmat tytön opiskelupaikkakunnalla (jossa myös pojan työt)? Eikö heistä ole apua tässä tilanteessa? Itse pojan äitinä ainakin ajattelisin, että jos omalle kohdalle sattuisi niin olisin yhtä velvollinen auttamaan kuin tytön äitikin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 11:40"]
Miten poika on jo valmistunut jos on joulukuussa täyttänyt 18? Eli syntynyt 1995 ja sen ikäiset käyvät nyt viimeistä vuotta alusta jos on suoraan peruskoulusta mennyt.
Alkuperäiseen kysymykseen, oma asunto kuulostaisi parhaalta. Asuvatko pojan vanhemmat tytön opiskelupaikkakunnalla (jossa myös pojan työt)? Eikö heistä ole apua tässä tilanteessa? Itse pojan äitinä ainakin ajattelisin, että jos omalle kohdalle sattuisi niin olisin yhtä velvollinen auttamaan kuin tytön äitikin.
[/quote]
Provot valmistuvat tavallista aikaisemmin.
Jos olisi minun tyttöni niin kukaan ei tulisi painostamaan aborttiin. Nostaisin kyllä ison metelin jos joku niin tekisi. Ajatuskin puistattaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 10:39"]
Huoltaja on 17-vuotiaan suhteen elatusvelvollinen. Esimerkiksi tuon ikäisen opiskelijan vuokran maksaa huoltaja. Sossu voi kieltäytyä tukemasta tähän vedoten.17-vuotias äiti saa lapsensa elättämiseen lapsilisän ja isältä elatusmaksun (jos eivät asu yhdessä). Lapsesi on tässä suhteessa väliinputoaja.
http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/639561/ketju/_17vuotiaan_aidin_tuet_
[/quote]
En ole vuokraa maksanut tähänkään asti : asumistukeen ei ole ollut oikeutettu, mutta asumislisää kyllä tulee ja omavastuu jää vain vanhempien maksettavaksi ;) Ja mitä noihin hymiöihin tulee niin olen kyllä jo asian kanssa sinut :) :) :) Aluksi ei kyllä naurattanut, mutta yritin olla näyttämättä sitä tyttärelleni. Mikähän tässä nyt niin epäuskottavaa on ? Se että täällä haukutaan mulattilapseksi yms. Mutta eipä ole mulatti ;) Vai onko se epäuskottavaa että 16v on raskaana ?
Miten ihmeessä aikuiset ihmiset saa aina vängättyä nämä keskustelut aivan uskomattomiin sfääreihin ? Katsokaa tekin joskus totuutta silmiin ja miettikää mitä tekisitte jos oma tyttärenne olisi samassa tilanteessa ? Entä jos TE olisitte aikoinanne olleet samassa tilanteessa ? Miten olisitte toivoneet omien vanhempienne suhtautuvan tilanteeseenne ? Haukkumalla? Syrjimällä ? Heittämällä elämästään pois ?
Ajatustyön olen asian suhteen tehnyt ja kuten jo aiemmin sanoin niin en voi elää lasteni elämää. Vaikka kyllä haluaisin suojella heitä kaikelta elämässä ! Yli 40v elämänkokemus on tuonut kaikenlaista ja luulen tietäväni mikä olisi heille parasta. Ettei heidän tarvitsisi kokea kaikkea kantapään kautta. Tosin alkuun syyllistin itseäni. Mietin mitä olen tehnyt väärin ja hakeeko tyttäreni tällä rakkautta tai hyväksyntää. Onko hän saanut niitä minulta. Myös kysyin itseltäni että miksi ? Miksi ? Ajatustyö näiden pohjalta on tehty :)
Tässä aloituksessa lähinnä kyselin käytännönkokemuksia pohdintaamme asumiskysymyksen kanssa. Toki muitakin JÄRKEVIÄ kokemuksia ja mielipiteitä otetaan huomioon. Ja kyllä ! Tyttäreni kanssa näitä pohditaan. En ole päsmäämässä heidän elämässää nja päätöksissään. Epäileminen provoksi tai sutkautus mulattilapsesta EI ole ehkä järkevää ;)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 11:06"]
Itse en viljelisi tuohon tahtiin hymiöitä jos oma 16v. tyttäreni olisi raskaana, koulut kesken ja joku 18v. amiskolli pyörisi nurkissa.
[/quote]
Toivon että oma 16v tyttäresi EI joudu samaan tilanteeseen kuin omani ! Et kuulosta kovin suvaitsevaiselta ja et tekisi asenteellasi hänen elämästään yhtään helpompaa... Mutta onneksesi et ole tässä tilanteessa. Vielä sinulle sanoisin että tähän sopii se vanha intiaanien sanonta : "Älä tuomitse ketään ennen kuin olet kulkenut kappaleen matkaa hänen mokkasiineissaan "!
Mutta sitten aiheeseen. Kiitos asiallisista vastauksista. Kaiken tuen heille kyllä annamme. Vauvasta pidetään huoli ja onneksi vauva saa maailmaan parhaat (teini)vanhemmat. Yritän ajatella että kaikella on tarkoitus. Kyllä minäkin toivoin lapselleni toisenlaista elämää : ammatti, työ, asunto, avioliitto.... Kaikki ei vain aina mene niin kuin itse toivoo. Se on ymmärretävä niin jaksaa jopa hymyillä :)
ap
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 11:40"]
[/quote]
Provot valmistuvat tavallista aikaisemmin.
[/quote]
Huoh. En asian arkaluonteisuuden (palajstuminen) takia voi paljastaa kaikkea, mutta valmistunut siis on. Katsos kun onhan näitä vaihtoehtoja : vuotta aiemmin kouluunmeno tms.
Äiti asuu aivan lähellä, mutta on potkaissut uutisen myötä pojan ja tyttäreni elämästään. Pojan äiti ei ole vielä(kään) asian kanssa sinut ja suuttunut sillä halusi että tyttäreni tekisi abortin. Enempää en valitettavasti voi kertoa. Ja mitä tuohon provoväitteeseen tulee niin kunpa olisikin provo :( Kunpa voisin kääntää aikaa vuoden taaksepäin tai 10 vuotta... En vain voi vaan täytyy elää tämä hetki.
ap
Ihanaa! Kauniin vaaleanruskea nappisilmä tulossa!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 12:10"]
Ihanaa! Kauniin vaaleanruskea nappisilmä tulossa!
[/quote]
Mo eihän sitä koskaan tiedä, mutta vanhemmilla on ihan siniset perisuomalaiset silmät :) Tyttäreni on muuten kyllä tumma, ei mikään blondi. Suvusta en tiedä onko pojan suvussa ruskeasilmäisiä.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 10:40"]
Eiköhän heidän kannata asua siellä 200km päässä jatkossakin, jos siellä kerran on työt ja koulut, miksi pitäisi muuttaa lähemmäs vain äitiysloman ajaksi? Ei mitään järkeä.
Mitä ne nuoret itse haluavat tai ovat suunnitelleet?
[/quote]
Samaa mieltä minäkin olen. Eli asunto sieltä missä nytkin asuvat. Voihan tyttö tulla lapsen kanssa vaikka viikoksi tai pariksi kerrallaan kyläilemään äitinsä luokse jos pärjääminen mietityttää. Ja puhelimessakin voi antaa neuvoja ja tukea.
Jos siis lapsen isällä on siellä 200 kilometrin päässä työpaikka, siitä kannattaa ehdottomasti pitää kiinni, nykypäivänä kun ei ole mikään itsestäänselvyys saada töitä toiselta paikkakunnalta. Ja jos nuoret haluavat asua yhdessä, ongelma lienee ratkaistu.
Voi näitä nykyteinejä, lapsi osataan alulle laittaa ja muuten ollaankin sitten ihan hakusessa. Toki isovanhemmat voi ja saa auttaa mutta nyt okisi nuorten aika ottaa muutkin asiat hallintaan, eli selvitettävä itse mistä saavat asunnon ja millä aikovat tulla toimeen.
Älkää te isovanhemmat nyt innossanne ryhtykö kokopäivä-yö hoitopaikaksi kaikille kolmelle.
Hyvin useinhan siinä käy niin että menojalka alkaa väpättää, jos ei tytöllä niin ainakin pojalla kun ei ole vielä kypsä siihen vauva-arkeen, ikävä kyllä.
Kaikke parasta toivotellen kuitenkin, monta on vielä mutkaa matkassa, kun se vauva ei ole söpö nukke jolle vaan ostellaan kauniita vaatteita.
onnea perheenlisäykseen! Kaikki tulee olemaan hyvin, jokaisella on oma aikansa milloin on hyvä saada lapsi, paremmin nyt kuin liian myöhään, nuori vanhempi on energisempi ja terveempi, myös 16 on ihan normaali ikä, ei mikään 12, joten onnea teille, ja kaikkea hyvää, vinkkejä en voi antaa koska ei ole omia lapsia, olen yli 25 ja pelkään myös että onko mulla vaikeuksia saada lapsia, mutta toivottavasti mulla tulee olemaan lapsia, kaikkea hyvää ja siunausta teille.
Eiköhän heidän kannata asua siellä 200km päässä jatkossakin, jos siellä kerran on työt ja koulut, miksi pitäisi muuttaa lähemmäs vain äitiysloman ajaksi? Ei mitään järkeä.
Mitä ne nuoret itse haluavat tai ovat suunnitelleet?