Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset fiksuinta hankkia 20-vuotiaana

Vierailija
19.01.2014 |

Tuota olisin itsekin halunnut. Ja että olisin nuori energinen äiti lapsilleni, jaksava isoäiti lapsenlapsille, saisin myös nelikymppisenä omaa aikaa kun lapset muuttaneet pois jne jne.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapset 23-25 vuotiaana ja hyvä valinta oli :) Mieskin oli oikea. Jokainen tehkööt lapset silloin, kun aika on sopiva. Ei aleta parjaamaan nuoria äitejä tai vanhoja äitejä, kukin tyylillään.

Vierailija
42/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hohhoijaa, kuinka voi aikuiset ihmiset väitellä tälläsestä? jokaisella on luonnollisesti oma näkemys omine perusteluineen _itselle_ sopivasta iästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 02:47"]

Tuota olisin itsekin halunnut. Ja että olisin nuori energinen äiti lapsilleni, jaksava isoäiti lapsenlapsille, saisin myös nelikymppisenä omaa aikaa kun lapset muuttaneet pois jne jne.

[/quote]

Miten hankit 12 lasta ollessasi 20 vuotta?

Useampi vuosikymmen siihen väkisinkin meni.

Vierailija
44/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 06:49"]

Minä sain lapseni 20- ja 21-vuotiaana. En suosittele kenellekkään! vaikka itse olin ihan valmis äidiksi niin mieheni ei sitten ollutkaan, lähti lätkimään. Tukea ja apua en saanut mistään ja sain olla ihan yksin lasten kanssa. Tuntui että koko maailma odottaa että koska minä epäonnistun, väsyn ja sossutäti vie lapset.

Vasta nyt kun olen 30v. ja lapset jo isoja ( ja hyvinkasvatettuja) osa sukulaisista puhuu minulle taas.

Älkää lapset pilatko elämäänne hankkimalla lapsia liian nuorena. On tosi raskasta olla yksin koko maailmaa vastaan. vieläkin kun kerron että minulla on 10v. Ja 9v. lapset minua ihmetellään ja osa pitää ihan teiniäitisaastana.

[/quote]

Minä sain lapsia 18, 19, 21, 23 ja 25-vuotiaana, mutta ymmräsin huolehtia myös avioliitostani. Jokaisen tarina on siis erilainen ja vain siksi, että sinä epäonnistuit, ei se tarkota että fiksummille kävisi samoin.

Vierailija
45/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin täysiä tarhamaksuja maksaessa tuli mieleem että lapset kannattaisi tehdä vielä silloin ku opiskelee. Lapset tarhassa ja itse yliopistossa/ammattikorkeassa ja tarhamaksuja ei käytännössä ole. Kun sitten valmistuu niin lapset jo mahdollisesti kouluikäisiä eikä mitään tarhamaksuja :D

Ja kun kerran olisi löytänyt sen lasten isän jo teininä niin miehen armeija-aikana ostaa kaikki tarvittavat sängyt ja muut lapsille kun valtio kustantaa :)

Itse tosin löysin mieheni aikanaan vasta 22 vee ja hän oli jo töissä ja armeijan käynyt, mutta näin tukia itse jaellessa tulee mieleen että tuo antamani esimerkki olisi ollut rahallisesti paras, vaikkei raha toki elämässä tärkeintä olekaan :)

Vierailija
46/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain esikoiseni niin, että jatkoin äitiysloman jälkeen 5kk amk:ta ja valmistuin. Ei tullut aukkoja työhistoriaan. Meidän taloudellinen tilanne oli hyvä ja 22-vuotiaana bruttotuloni olivat siltä vuodelta noin 28 000e ja tein töitä opiskelujen ohessa, mikä oli ihan hyvä tilanne jäädä nuorena äitiyslomalle.

Vierailija
47/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 03:15"]Itsestä ainakin tuntuu siltä,että jos olisin saanut esikoiseni vasta yli kolmekymppisenä, olisi huomattavasti hankalampaa pysyä ajan hermolla esim kun lapsi on teini-iässä. :)

Kun hankkii lapset nuorena ja elää lasten kanssa perus arkea jne lapset menevät siinä sivussa. Nyt sitten kun olen pari lasta hankkinut ja sen jälkeen lähtenyt työelämään tienaamaan, voin olla iloinen,että kun lapset lähtevät kotoaan minulla ja miehellä on varaa matkustella ja viettää vielä suht nuorena aikaa yhdessä uudelleen SILLÄ EROTUKSELLA että nyt on tosiaan varaa matkustaa toisin kuin nuorena, mitä täällä yritetään toitottaa nuorille vauvakuumetta poteville. Harvalla nuorella kuitenkaan on vielä semmoiset tulot että niillä pahemmin reissattaisiin...

[/quote]

Ihan ok vaihtoehto, jos tahtoo maksattaa lastentekemisen yhteiskunnalla.

Vierailija
48/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 08:05"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 03:15"]Itsestä ainakin tuntuu siltä,että jos olisin saanut esikoiseni vasta yli kolmekymppisenä, olisi huomattavasti hankalampaa pysyä ajan hermolla esim kun lapsi on teini-iässä. :)

Kun hankkii lapset nuorena ja elää lasten kanssa perus arkea jne lapset menevät siinä sivussa. Nyt sitten kun olen pari lasta hankkinut ja sen jälkeen lähtenyt työelämään tienaamaan, voin olla iloinen,että kun lapset lähtevät kotoaan minulla ja miehellä on varaa matkustella ja viettää vielä suht nuorena aikaa yhdessä uudelleen SILLÄ EROTUKSELLA että nyt on tosiaan varaa matkustaa toisin kuin nuorena, mitä täällä yritetään toitottaa nuorille vauvakuumetta poteville. Harvalla nuorella kuitenkaan on vielä semmoiset tulot että niillä pahemmin reissattaisiin...

[/quote]

Ihan ok vaihtoehto, jos tahtoo maksattaa lastentekemisen yhteiskunnalla.

[/quote]

Miten niin maksattaa yhteiskunnalla? Vanhemmat äiditkö eivät nosta äitiysrahoja ja lapsilisiä? Minulle ei opiskelijaäitinä muuta maksettu parikymppisenä, ja noitakin huomattavasti vähemmän kuin mitä maksettaisiin nyt työelämässä.

Vierailija
49/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnallehan tulisi nimenomaan halvemmaksi se, että ihmiset tekisivät enemmän lapsia opiskeluaikoina.

Vierailija
50/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta meni vakituinen työpaikka alta äitiysloman aikana, suuresta firmasta aikoinaan. Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Olin vielä vähällä jäädä ilman työtodistusta, kun mulle ei meinattu muistaa kertoa. Onneksi toisen osaston sihteeri muisti minutkin. Meni siis tosi nopeasti, yhtäkkiä vain ilmoitettiin, että tänään pistetään kiinni. Mutta ei ehkä tänä päivänä enää noin nopeita kaatumisia tule kuin 90-luvulla? Moni muukin firma meni samalla tahdilla siihen aikaan.  

Vierailija
51/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 03:02"]Niin no... Jokaisella on oma ajatuksensa sopivasta iästä. Tässä mun, varmaan monen mielestä karu ja lapsellinen mielipide: minusta yli kolmekymppinen ensisynnyttäjä on säälittävä tapaus. En kuitenkaan tue teinien lisääntymistä. Minusta lapsia kannattaa mieluummin hankkia nuorena JOS oikeasti kokee olevansa siihen valmis.

[/quote]minusta juuri 20v täyttänyt, ilman lopullista ammattia 1v ekan poikaystävänsä kanssa seurusteltuaan on säälittävää hankkia lapsia.. Mites siinä sitten on energinen äiti lapsilleen jos yrittää opiskella samalla

Vierailija
52/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] myös yli 10v lasten kanssa voi reissata melkein miten vaan. Itse reissasin aikoinaan vuoden juristin töitä tehneenä kyllä sitä säästöä enemmän nuorena lapsettomana on kun nyt.

Vierailija
53/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajansa se on provoilullakin! Mä kävin 20-vuotiaana lukiota eikä mulla ollut parisuhdetta. Siihen kohtaan just olis ollut tosi fiksu tehdä lapsia!

Vierailija
54/54 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 08:15"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 03:02"]Niin no... Jokaisella on oma ajatuksensa sopivasta iästä. Tässä mun, varmaan monen mielestä karu ja lapsellinen mielipide: minusta yli kolmekymppinen ensisynnyttäjä on säälittävä tapaus. En kuitenkaan tue teinien lisääntymistä. Minusta lapsia kannattaa mieluummin hankkia nuorena JOS oikeasti kokee olevansa siihen valmis.

[/quote]minusta juuri 20v täyttänyt, ilman lopullista ammattia 1v ekan poikaystävänsä kanssa seurusteltuaan on säälittävää hankkia lapsia.. Mites siinä sitten on energinen äiti lapsilleen jos yrittää opiskella samalla

[/quote]

Minä ainakin jatkoin opiskeluja äitiysloman ja puolen vuoden hoitovapaan jälkeen. Lapsi oli vain osapäivähoidossa, koska minulla ei ollut luentoja läheskään joka päivä eikä koko päivää. Mies opiskeli ja teki arki-iltaisin töitä. Olisi ollut lapselle paljon vaikeampaa, jos olisin mennyt kokopäivätöihin kuten mnet menevät, koska hoitopäivät olisivat alusta saakka olleet paljon pidempiä. Ei siis vaikuttanut minun energisyyteeni kuin positiivisesti :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä