Onko sikiö ihminen vai ei?
Onko sikiöllä ihmisarvoa?
Kommentit (185)
Minun mielestäni ihmisen elämä alkaa hedelmöityshetkestä. Siksi en pystyisi tekemään aborttia kevein perustein.
Mitä helvettiin joutumiseen tulee, ei ole meidän ihmisten tehtävä tuomita ketään. Tuomiovalta on yksin Jumalan käsissä, onneksi. Mutta meille on annettu pelastusmahdollisuus, kun uskomme Jeesuksen sovittaneen ihmisten synnit ristinkuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Valinta on vapaa. Minä valitsin Jeesuksen.
Nrolle 57
Minusta se on ihan ok, jos nainen ei tee itselleen aborttia, tietenkin! Mutta eiköhän tässä keskustella nyt toisten kuvitelmasta, että heillä on oikeus kieltää toisilta abortti.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:19"]En ymmärrä tuota sikiön ihmisoikeusajattelua. Ketään sikiötä se ei haittaa, jos se ei tänne synny. Sen sijaan naiselle ei-toivotusta raskausajasta ja lapsesta on paljonkin haittaa.
[/quote]
Aha, kun lapsella on oikeus syntyä ja vallankin jos se
on jo kohdussa.
Mikä mahti sulla on tässä maailmassa?
[/quote]
Saan päättää omasta kehostani ihan itse. Minähän en mitään lasta kanna, jos se on vahinko. Piste.
[/quote]
Lakkaa sitten olemasta idiootti ja huolehdi siitä ehkäisystä. Ei ole olemassa mitään vahinkolapsia, on vain aikuisia jotka itse ovat olleet kykenemättömiä huolehtimaan ehkäisystä, se ei ole syntymättömän lapsen vika. Tuollaiset sairaat ihmiset inhottavat minua, tehköön abortin jos oma mielenterveys sen sallii, mutta turha siitä on leveillä muille.
Luin vain pari viimeistä kommenttia ja taas tuo uskovaisuus juttu ihmetytti. Minä en ole uskovainen, mutta silti mielestäni abortteja pitäisi tehdä vain todellisessa hädässä. Jos äiti on hengenvaarassa raskauden takia, tai äiti on raiskattu tai lapsella todetaan hyvin hyvin vakava vamma. Silloin minä abortin ymmärrän. Mutta suurin osa aborteista tehdään kuitenkin ihan muista syistä. Ehkäisyä ei käytetä tai käytetään huolimattomasti. Ja vaikka ehkäisy pettäisikin, en ymmärrä aborttia automaattisena valintana. Kyllähän jokainen tietää mitä yhdynnästä voi seurata. Sitten tuo siittiön ja munasolun sureminen. Ei kukaan sure solua. Ihmisalkio on eri asia kuin yksi solu. En minä varsinaisesti sure jokaista abortoitua lasta tietenkään, mutta kyllä se yleisesti ottaen on ikävä asia. Toisen elämä kaikkine mahdollisuuksineen katkaistaan. Tunnen erään vanhuksen, joka kertoo ajatelleensa joka ikinen päivä nuorena tehtyä aborttia. Suuri suru asiasta, joka on ollut pakko tehdä oman terveyden takia. Jos asia olisi yhdentekevä, niin eivät aborttiin päätyneet niin kiivaasti puolustaisi asiaa. Uskon, että mielessä käy pohdinta. On hyvä, että on olemassa tällainenkin takaportti silloin, kun siihen on todellinen pakko. Mutta ei ehkäisynä missään tapauksessa tällaista.
No huvittamisestahan se onkin aina kiinni, varsinkin jos on esimerkiksi raiskattu tai vakavasti sairas. Idiootti.
Syy tunteiluun on luonnollonen ja perustuu biologiaan: eläimet yrittävät suojella jotakin, joka vaikuttaa niiden poikaselta. Sitähän se ei välttämättä ole, kuten ei ole sikiökään ihminen, vaan sikiö. Nimimerkillä Pelastakaa hedelmöittyneet kananmunat.
Näissä aborttikeskusteluissa tulisi erotella se, moralisoitteko alle 12-viikkoisten abortointia vai siitä eteenpäin. Sosiaaliset syyt vai esim. vammat?
Koska on turha nassuttaa että vauvani jäi eloon viikoilla joilla joku toinen olisi vielä abortoitu jos samaan aikaan huudatte ehkäisystä. Koska abortit tehdään eri syystä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:19"]En ymmärrä tuota sikiön ihmisoikeusajattelua. Ketään sikiötä se ei haittaa, jos se ei tänne synny. Sen sijaan naiselle ei-toivotusta raskausajasta ja lapsesta on paljonkin haittaa.
[/quote]
Aha, kun lapsella on oikeus syntyä ja vallankin jos se
on jo kohdussa.
Mikä mahti sulla on tässä maailmassa?
[/quote]
Saan päättää omasta kehostani ihan itse. Minähän en mitään lasta kanna, jos se on vahinko. Piste.
[/quote]
Lakkaa sitten olemasta idiootti ja huolehdi siitä ehkäisystä. Ei ole olemassa mitään vahinkolapsia, on vain aikuisia jotka itse ovat olleet kykenemättömiä huolehtimaan ehkäisystä, se ei ole syntymättömän lapsen vika. Tuollaiset sairaat ihmiset inhottavat minua, tehköön abortin jos oma mielenterveys sen sallii, mutta turha siitä on leveillä muille.
[/quote]
En puhunut nyt itsestäni, vaan naisista ihan yleemsä. Ei se mitään aborttikysymystä ratkaise, että sinä sanot minulle, että huolehdi ehkäisystä, puhun asiasta yleisellä tasolla. Tietenkin huolehdin, mutta jos kävisi niin, että se jäisi jostaisn syystä tekemättä (olen esimerkiksi kaksi kertaa elämässäni käyttänyt jälkiehkäisypillereitä) tai se huolehdittu ehkäisy pettäisi, niin naisella on oltava mahdollisuus valita abortti. Mieluummin Suomessa ilman matkustamista maahan, josta sen saa.
Minustakin elämä alkaa hedelmöityksessä, kuten 57 sanoi, mutta se ei ole minulle mitenkään siinä vaiheessa silti pyhää eikä aina peruuttamatonta, enkä varsinkaan voisi päättää kenenkään toisen puolesta, kun kerran abortin mahdollisuus on olemassa, että pitääkö hän lapsen vai ei. Jos tulee vahinko niin sen voi vielä peruuttaa, sehän on vain hyvä asia monenkin nuoren tytön kannalta. Itse aloitin seksin harrastamisen vasta 25- vuotiaana, joten en nyt puhu itsestäni. Tosin sen tiedän, että vauva teini-iässä olisi ollut minulle täydellinen katastrofi.
Abortit sosiaalisten syiden takia saisi lopettaa kokonaan. Mikä on muka tappamiseen oikeuttava sosiaalinen syy? Raha? Nuori ikä? Yksinkertaisesti jos ei osaa ehkäisystä huolehtia sitten otetaan vastuu.
Kiinassa pakkoabortoidaan. Siellä on joskus ongelma, mitä tehdä sille ihmisalulle, joka ei kuolemaan kohdun ulkopuolella. Periaatteessa viikon 21 aikana kehittyy keuhkot, jonka jälkeen voi säilyä elossa. Mitä te abortin puolustajat näille tekisitte, jotka jäi eloon? Sydämenpysäytys kaliumilla, toisten jätteiden sekaan vai keskoskaappiin?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:03"]Ei, sikiöllä on mahdollisuus kasvaa ihmiseksi, mutta se ei ole ihminen.
[/quote]
Ovatko keskoslapset ihmisiä? Missä vaiheessa sikiöstä tulee ihminen?
[/quote]
Tähän monet vastaavat että jos seliväää mahan ulkopuolella on ihminen. Eli
:
jos kaksi keskosta syntyy samoilla viikoilla vaikka 26+ ja toinen jää henkiin, niin se selvinnyt oli ihminen ja toinen ei???
En mäkään ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:23"]
Luin vain pari viimeistä kommenttia ja taas tuo uskovaisuus juttu ihmetytti. Minä en ole uskovainen, mutta silti mielestäni abortteja pitäisi tehdä vain todellisessa hädässä. Jos äiti on hengenvaarassa raskauden takia, tai äiti on raiskattu tai lapsella todetaan hyvin hyvin vakava vamma. Silloin minä abortin ymmärrän. Mutta suurin osa aborteista tehdään kuitenkin ihan muista syistä. Ehkäisyä ei käytetä tai käytetään huolimattomasti. Ja vaikka ehkäisy pettäisikin, en ymmärrä aborttia automaattisena valintana. Kyllähän jokainen tietää mitä yhdynnästä voi seurata. Sitten tuo siittiön ja munasolun sureminen. Ei kukaan sure solua. Ihmisalkio on eri asia kuin yksi solu. En minä varsinaisesti sure jokaista abortoitua lasta tietenkään, mutta kyllä se yleisesti ottaen on ikävä asia. Toisen elämä kaikkine mahdollisuuksineen katkaistaan. Tunnen erään vanhuksen, joka kertoo ajatelleensa joka ikinen päivä nuorena tehtyä aborttia. Suuri suru asiasta, joka on ollut pakko tehdä oman terveyden takia. Jos asia olisi yhdentekevä, niin eivät aborttiin päätyneet niin kiivaasti puolustaisi asiaa. Uskon, että mielessä käy pohdinta. On hyvä, että on olemassa tällainenkin takaportti silloin, kun siihen on todellinen pakko. Mutta ei ehkäisynä missään tapauksessa tällaista.
[/quote]
En ymmärrä tuotakaan; automaattinen päätös siitä, että teen abortin on valloillaan mielestäsi. Ei minusta, vaan minusta asiassa on varmasti monenlaisia päätöksiä, niin helppoja ja varmoja kuin vaikeitakin ja epävarmoja. Mutta on väärin, jos nainen, joka haluaa abortin, joutuisi toisten ihmisten pakottamana kantamaan lapsen. Jokaisen on päätettävä se asia itse.
Syyllistämistä voi tietenkin aina harrastaa, mutta se on mielestäni lähes aina turhaa. Tietenkin jos nainen tahallaan hankkiutuu raskaaksi ja sitten tekee abortin, tuntuu se pahalle, mutta enemmänkin sen naisen elämänhallinnan puuttumisen puolesta, kuin sikiöiden, joita hän ei synnyttänytkään.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:34"]
Abortit sosiaalisten syiden takia saisi lopettaa kokonaan. Mikä on muka tappamiseen oikeuttava sosiaalinen syy? Raha? Nuori ikä? Yksinkertaisesti jos ei osaa ehkäisystä huolehtia sitten otetaan vastuu.
[/quote]
Jankuti jankuti. Kommenttisi on niiiin kuultu jo.
Oma tyttäreni syntyi keskosena ja on nyt saavuttanut ikätoverinsa. Saman kokoisen sikiön kuin tyttäreni oli syntyessään saa Suomessa abortoida.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:03"]Ei, sikiöllä on mahdollisuus kasvaa ihmiseksi, mutta se ei ole ihminen.
[/quote]
[/quote]
Keskoslapset ovat ihmisiä, koska he kykenevät elämään jo kohdun ulkopuolella, vaikkakin avustettuna. Sikiö ei tähän pysty.
[/quote]
Miten niin pystyvät? eivät suinkaan kaikki pysty. Mihin vedät ihmisyyden rajan? Viikkoihin? Yksilölliseen selviytymiskykyyn, mihin?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:28"]
Syy tunteiluun on luonnollonen ja perustuu biologiaan: eläimet yrittävät suojella jotakin, joka vaikuttaa niiden poikaselta. Sitähän se ei välttämättä ole, kuten ei ole sikiökään ihminen, vaan sikiö. Nimimerkillä Pelastakaa hedelmöittyneet kananmunat.
[/quote]
Joo, nimenomaan, niin kauan kuin suojelee niitä omiaan! Jos tuntuu hirveän pahalta muiden puolesta, suosittelen itseensä menemistä ja vaikka keskustelua asiasta että miksi en kestä sitä, että joku toinen abortoi alkaneen raskauden.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:34"]
[/quote]
Jankuti jankuti. Kommenttisi on niiiin kuultu jo.
[/quote]
Anna sitten siihen joku hyväksyttävä syy niin ei tarvi 64:sen jankuttaa ;)
Naisella on ihmisarvo Suomessa kun on oikeus aborttiin toisin kuin joissain Euroopankin maissa. Ihmisarvo lähtee siitä että tuleva lapsi saa ihmisarvoisen lapsuuden rakastettuna ja haluttuna eikä jonain vahinkopanona jonka koko elämä voi olla helvettiä ei toivottuna. Sitäkö aloittaja haluaisi kieltää? Raiskauksen, insestin, alaikäisten, ym. Tapauksia vaikka kuinka jolloin abortti täysin järkevää. Kannatan nykyistä aborttikäytäntöä Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:05"]
[/quote]
[/quote]
Keskoslapset ovat ihmisiä, koska he kykenevät elämään jo kohdun ulkopuolella, vaikkakin avustettuna. Sikiö ei tähän pysty.
[/quote]
Sikiö on sikiö 12 viikosta aina syntymään asti. Jos lapsi on keskonen, silloinhan se on ollut sikiö, joka on syntynyt = sikiö elää avustettuna.