Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi lastensuojelun skandaali julki Oulusta - lehtijuttu

Vierailija
18.01.2014 |

Oulun paikallislehti julkaisu tänään aivan käsittämättömän tarinan Oulun lastensuojentoiminnasta

http://www.oululehti.fi/etusivu/sarin_pojat_otettiin_huostaan_6736204.html#6736205.jpg

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi älyhoi. Miksihän Auerin veli saa isoja korvauksia? Mediassa hehkuva, iso juttu jossa on äiti tuomittu syylliseksi isän taposta. Traumatisoidut lapset, joita on vielä hyväksikäytettykin. On ihan syytäkin olla isot korvaukset, hänen vaimonsa jäi kokonaan palkkatöistä pois hoitamaan näitä lapsia.

Miettikää ennenkuin selitätte.

Vierailija
22/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 13:51"]

Palkkatuloilla elävälle pulliaiselle Auerin veljen saama 8000 € kuukaudessa terveiden lasten hoitamisesta kuulosti valtavalta.

[/quote]

Tavalliset sijarit eivät tuollaisia summia saa. Mikä lie tuossa ollut takana, että noin paljon ovat saaneet. Älkää kuvitelkokaan, että Oulussa päästäisiin tuolle tasolle.

[/quote]Vaikka olisi puoletkin tuosta summasta ollaan sellaisissa tuloisssa jotka moni mielummin pitää kuin on kokonaan ilman. 

[/quote]

Minä saan korotettua palkkiota lapsen erityishoidettavuuden takia ja palkkioni on vähän päälle tuhat euroa kuussa. Siitä menee tietenkin vero. Oulussa terveestä lapsesta saa reilusti alle tuhat euroa kuussa.

[/quote] Myönnän, että tonni kuussa erityishoidettavasta lapsesta ei kuulosta huikealta.  Tuo Auerin veljen palkkio on sitten todellakin ihan omissa sfääreissään. Sinänsä sijaisvanhempana toimiminen on ihailtavaa, enkä yhtään paheksu vaikka siitä tienaisikin, ei sen ihan talkoohommaa pidä olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tämä viranomiasten täysin mielivaltainen toiminta ja kansalaisten täydellinen oikeusturvan puute on tullut ilmi eri medioissa on pilvin pimein lastensuojelu viranomaisia kehumassa viranomaistoimintaa. Miksi muuten suomi on saanut YK:n Lastenoikeuksien komitealtakin huomautuksen huostaanottojen suuresta määrästä mutta suomalainen viranomainenhan on erehtymätön ja kaikkitietävä. Mutta hämmästyttävintä on että ihmiset puolustavat keskustelu palstoilla aina viranomaisten mielivaltaista toimintaa. Paras esimerkki oli tästä Päivä Räsäsen puhe jossa tämä uskalsi epäillä valtion erehtymättömyytä. Suomalaiset ryntäsivät heti eroamaan kirkosta mutta uskon Jumalaan on vain korvannut usko eryhtymättömään, kaikkivoipaan ja tietävään valtioon. Ei voi kuin hämmästellä miten perusteellisesti poliittinen propaganda on onnistunut kitkemään kriittisen ajattelun kansasta. Tilalle on tullut ns. näennäis kriittisyys joka ei näe metsää puilta.

Vierailija
24/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkion ja korvauksen yhteismäärä yhdestä lapsesta sen verran, että verojen jälkeen siitä jää tällä hetkellä käteen 1200 euroa. Palkkio on korotettu, koska lapsi tarvitsee paljon erilaisia tukia, terapioita ja sellaisia. Matkat ja kuljetukset terapioihin maksan itse. Maksan itse myös lääkärimaksut, lääkkeet ja harrastusmenot. Nyt lapsen ollessa viisivuotias, olen ensimmäisen kerran alkanut pitää vapaapäiviä, noin kerran kuukaudessa. Olisin toki saanut jo aiemminkin, mutta en halunnut viedä lasta vieraaseen paikkaan. Juoksen palavereissa, soittelen sinne ja tänne, pohdin välillä öisinkin asioita. Mutta en minä valita. Olen itse halunnut tämän lapsen ja hän on minulle rakas. Kaiken mahdollisen tuen saivat hänen vanhempansa avohuoltona ennen huostaanottoa. Vanhemmat eivät vastustaneet huostaanottoa. Luen ihmetellen kateellisia juttuja sijaisvanhenpien hurjista palkkioista ja helposta elämästä. Nythän on aina sukulaisilla ja lapsen läheisillä etusija alkaa sijaisvanhemmiksi. Siitä vaan kaikki apajille,jos tunnette huostaanottotapauksia. Kyllä tämä on antoisaa ihan oikeasti, mutta täytyy olla oikeat vaikuttimet. Rahanhimoisille eivät nämä hommat sovellu.

Vierailija
25/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:21"]

Voi älyhoi. Miksihän Auerin veli saa isoja korvauksia? Mediassa hehkuva, iso juttu jossa on äiti tuomittu syylliseksi isän taposta. Traumatisoidut lapset, joita on vielä hyväksikäytettykin. On ihan syytäkin olla isot korvaukset, hänen vaimonsa jäi kokonaan palkkatöistä pois hoitamaan näitä lapsia.

[/quote] Vaimo taisi jättää lentokapteenin tai kirurgin hommat ja kouluttautui pikapikaa lapsipsykologiksi.

Vierailija
26/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:21"]

[/quote] Vaimo taisi jättää lentokapteenin tai kirurgin hommat ja kouluttautui pikapikaa lapsipsykologiksi.

[/quote]

Nii-in, mistäs me tiedetään?

Vierailija
27/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:29"]

Palkkion ja korvauksen yhteismäärä yhdestä lapsesta sen verran, että verojen jälkeen siitä jää tällä hetkellä käteen 1200 euroa. Palkkio on korotettu, koska lapsi tarvitsee paljon erilaisia tukia, terapioita ja sellaisia. Matkat ja kuljetukset terapioihin maksan itse. Maksan itse myös lääkärimaksut, lääkkeet ja harrastusmenot. Nyt lapsen ollessa viisivuotias, olen ensimmäisen kerran alkanut pitää vapaapäiviä, noin kerran kuukaudessa. Olisin toki saanut jo aiemminkin, mutta en halunnut viedä lasta vieraaseen paikkaan. Juoksen palavereissa, soittelen sinne ja tänne, pohdin välillä öisinkin asioita. Mutta en minä valita. Olen itse halunnut tämän lapsen ja hän on minulle rakas. Kaiken mahdollisen tuen saivat hänen vanhempansa avohuoltona ennen huostaanottoa. Vanhemmat eivät vastustaneet huostaanottoa. Luen ihmetellen kateellisia juttuja sijaisvanhenpien hurjista palkkioista ja helposta elämästä. Nythän on aina sukulaisilla ja lapsen läheisillä etusija alkaa sijaisvanhemmiksi. Siitä vaan kaikki apajille,jos tunnette huostaanottotapauksia. Kyllä tämä on antoisaa ihan oikeasti, mutta täytyy olla oikeat vaikuttimet. Rahanhimoisille eivät nämä hommat sovellu.

[/quote] Hei sori vielä, en tiennyt että nuo Auerin palkkiot eroavat noin huikeasti normista. 

Teet ihailtavaa työtä, kuten jo sanottu. Toivotan valoisaa tulevaisuutta sinulle ja sijaislapsellesi.

Vierailija
28/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa mä uskon äitiä. Kaverini oli aivan samanlaisessa tilanteessa ja hänen lapsi sai apua. Tosin kun oli jo 12v. niin ei ole kovassa huudossa lapsimarkkinoilla. Monesti huomaa et ne pienet lapset viedään pois, kun niistä on kysyntää ja isommat saa jäädä kotiin.

Väite että Suomessa pyörii lapsimarkkinat 0-9v. 

Vierailija
29/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iso kynnys kertoa omaan perheeseen kohdistetuista lastensuojelun toimenpiteistä omalla nimellä, mutta myös nimettömänä toimittajalle, vaikka jonkinlaista lähdesuojaa nauttisikin. Siksi lähtökohtaisesti uskon tässä Oulun tapauksessa ls-viranomaisten toimineen väärin.

Lastensuojelun medialle antamiin lausuntoihin taas on vaikeaa suhtautua luottaen, koska niissä väitetään ykskantaan, ettei ls tee virheitä ja että jokainen huostaanotto on aiheellinen. Järki hoi, jokainen ihminen tekee virheitä.

Vierailija
30/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:41"]

On iso kynnys kertoa omaan perheeseen kohdistetuista lastensuojelun toimenpiteistä omalla nimellä, mutta myös nimettömänä toimittajalle, vaikka jonkinlaista lähdesuojaa nauttisikin. Siksi lähtökohtaisesti uskon tässä Oulun tapauksessa ls-viranomaisten toimineen väärin.

Lastensuojelun medialle antamiin lausuntoihin taas on vaikeaa suhtautua luottaen, koska niissä väitetään ykskantaan, ettei ls tee virheitä ja että jokainen huostaanotto on aiheellinen. Järki hoi, jokainen ihminen tekee virheitä.

[/quote]

Voi hoi itsellesi vaan. :D Siis oikeasti oot sitä mieltä että jos äiti nimellään kertoo lehteen ls-tilanteesta niin heissä ei voi olla vikaa? ääähhh

Vierailija
31/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 niin oikeassa ja jos itse kuseen joudutte niin taistelette. Itse tiedän kaksi täysin kaistapäistäpäistä sossun tätiä joilla ongelmat ihan omassa elämässään ja tämä toinen sekopää töissä lastensuojelussa.

Vierailija
32/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 on oikeassa. Mun mies vahvistaa asian, kun on asunut lastenkodissa. Todella paljon väkivaltaa siellä on, mutta se väkivalta tulee muilta lapsilta, rikollisuutta ja omien puolien pitämistä. Eikä pätkääkään rakkautta. Muutamista vaan tulee kunnon kansalaisia. Suurin osa duunareita tai muulla tavalla syrjäytyneitä ja alkoholisteja. Munkin mies oli raksamies, mutta aikuisena miehenä opiskeli maisteriksi ja on asiantuntija.

Vierailija
33/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kummalista että ämmät kokee lapsen olevan turvassa lastenkodissa. Yhdestäkään lapsesta ei kasva ehjää, jos kukaan ei rakasta ja helli. Mulle on lastensuojelun työntekijä sanonut että harvoin on kyse päihteistä. Oikein iloisena sen totesi. Siis kuvottavaa! No omat lapseni on isoja niin vittuako mä teistä muista välittäisin. Olettehan niin noiden sossujen  puolella niin luotetaan vaan niihin.

Vierailija
34/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:51"]17 on oikeassa. Mun mies vahvistaa asian, kun on asunut lastenkodissa. Todella paljon väkivaltaa siellä on, mutta se väkivalta tulee muilta lapsilta, rikollisuutta ja omien puolien pitämistä. Eikä pätkääkään rakkautta. Muutamista vaan tulee kunnon kansalaisia. Suurin osa duunareita tai muulla tavalla syrjäytyneitä ja alkoholisteja. Munkin mies oli raksamies, mutta aikuisena miehenä opiskeli maisteriksi ja on asiantuntija.

[/quote]

Olet sitä mieltä, että duunari on syrjäytynyt?

Vierailija
35/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ihminen ei tee huostaanottopäätöstä. Huostaanotto ei tapahdu yhtäkkiä. Sitä edeltää monen ihmisen palaverit ja tutkinnat. Huostaanottoa ei tehdä, jos avohuollon keinoin voidaan se estää. Kaikkiko sattumalta tekevät virheen? Lähteekö koko prosessi liikkeelle monen viranomaisen virheestä? Vai voisiko kuitenkin olla syytä siellä lapsen kotioloissa?

Vierailija
36/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon täysin. Olen joutunut valitettavasti näiden asioiden kanssa tekemisiin. Itse en ole ollut asikas vaan apuna ja tukena. Keskusteluista tehdään ihmeellisiä kirjauksia ja ihan vääriäkin. Niitä ei missään vaiheessa pysty oikaisemaan. Luvataan jotain ja sitten sanotaan ettei koskaan ole sellaista luvattu. Kaikki keskustelut pitäisi nauhoittaa. Jokaiseen kysymykseen perustelu on "lapsen etu vaatii". Koskaan sen enenpää ei perusteluja heru. 

Jotenkin minulle tuli sellainen kuva, että "tarjotaan" jotain olemassaolevaa palvelua samalla formaatilla kaikille. Kukaan ei oikasti mieti mitä tukea perhe voisi oikeasti tarvita. Joku mättää, koska esim.syystä tai toisesta loppuun väsynyt vanhempi ei saa lapselle tuki- tai lomaperhettä vaan huostaanoton. 

[/quote]Lapsen etu ei koskaan saisi olla huostaanotto, jos äiti on väsynyt. Lapselle on parhaaksi olla vanhemman/ vanhempien luona, jos ei ole vakavampaa ongelmaa kuin väsymys. Pitäisi antaa siivousapua tai lapselle ulkoilutusapua, mutta tuollaiset perhetyöntekijät, jotka tulee pariksi tunniksi seuraamaan tilannetta ja kyselemään johdattelevia kysymyksiä, pitäisi lailla kieltää. Ainakin tapaamani perhetyöntekijä oli todella provosoiva tapaus. Ainoa keino päästä heistä eroon, on kieltää kaikki ongelmat ja esittää onnellista perhettä, niin vähitellen tajuavat pysyä poissa. Jotain mätää Suomen sosiaalihuollossa on, kun huostaanotot ovat 10X esimerkiksi Ruotsiin verrattuna, ja samalla kouluampumisia ym on meillä enemmän. Olisiko syy siinä, ettei sossu osaa muuta kuin ottaa huostaan, eikä anna perheille todellista apua? Pelkkä lastenhoitaja pari tuntia viikossa voisi olla väsyneelle perheelle mahtava apua ja yhteiskunnalle paljon halvempi vaihtoehto!Nimimerkillä Ei enää koskaan perhetyöntekijää meille!! 

Vierailija
37/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 13:54"]

Palkkatuloilla elävälle pulliaiselle Auerin veljen saama 8000 € kuukaudessa terveiden lasten hoitamisesta kuulosti valtavalta.

[/quote]

Tavalliset sijarit eivät tuollaisia summia saa. Mikä lie tuossa ollut takana, että noin paljon ovat saaneet. Älkää kuvitelkokaan, että Oulussa päästäisiin tuolle tasolle.

[/quote]Vaikka olisi puoletkin tuosta summasta ollaan sellaisissa tuloisssa jotka moni mielummin pitää kuin on kokonaan ilman. 

[/quote]

Minä saan korotettua palkkiota lapsen erityishoidettavuuden takia ja palkkioni on vähän päälle tuhat euroa kuussa. Siitä menee tietenkin vero. Oulussa terveestä lapsesta saa reilusti alle tuhat euroa kuussa.

[/quote]

Entä kulukorvaus?

Vierailija
38/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa kovin helposti oteta sijaisperheeksi ja jos lapsia on kymmenkunta niin vanhemmilla jo ikää , kaikki kasvaneet ja kovin vanhat eivät enää kelpaa. 

Vierailija
39/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:06"]

Yksi ihminen ei tee huostaanottopäätöstä. Huostaanotto ei tapahdu yhtäkkiä. Sitä edeltää monen ihmisen palaverit ja tutkinnat. Huostaanottoa ei tehdä, jos avohuollon keinoin voidaan se estää. Kaikkiko sattumalta tekevät virheen? Lähteekö koko prosessi liikkeelle monen viranomaisen virheestä? Vai voisiko kuitenkin olla syytä siellä lapsen kotioloissa?

[/quote]Lapsen elämä on paras, jos saa asua perheessä, jossa rakastetaan. Tällaisia perheitä ovat myös perheet, joissa on väsymystä tai masentuneisuutta. Väkivalta ja viinaongelmaiset perheet on tietenkin asia erikseen.

Vierailija
40/47 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä toisen puolen, sosiaalitoimen tai poliisin, versiota ei kuulla siksi että vaitiolovelvollisuus sen estää. Asioista puhutaan vain asianosaisten kanssa, ei vauva.fi keskustelupalstalla.