Ero tuli, mihin muuttaisin?
Pitkä suhteemme on nyt ohi ja edessä on muutto. Minä ja lapseni muutamme nykyisestä asunnostamme pois, mies jää tänne. Tällä hetkellä asumme noin 30-45 min ajomatkan päässä lähimmistä ystävistä ja sukulaisista.
En millään saa järkevöitettyä itselleni sitä, kumpi vaihtoehdoista olisi kannattavampi:
1) muutto lähelle nykyistä asuntoa ja päiväkotia (pitkän matkan päähän työpaikasta ja ystävistä sekä suvusta)
--> Jos jäämme tälle paikkakunnalle, työmatkani kestää ruuhka-aikana vähintään 45 min suuntaansa, eli hoitopäivästä tulee lapselle helposti noin 10 tuntinen. Tukiverkostoa tai uusia tuttavuuksia minulla ei tässä kunnassa ole. Lapsen isä olisi lähellä, päiväkoti pysyisi samana, mutta asuisimme suhteellisen "eristetysti".
2) Muutto alueelle, jolta olemme kotoisin ja jolla työpaikkani sijaitsee. --> Matka isän luo kestäisi autolla taittaa tuon mainitsemani puolen tunnin verran. Päiväkoti vaihtuisi, mutta sukulaiset ja tuttavat olisivat lähellä: lastenhoitoapua olisi saatavilla. Työmatka lyhenisi noin 15 minuuttiin. Mies joutuisi kuskaamaan lapsen päiväkotiin (ruuhka-aikaan) 45 minuutin matkan päähän niinä arkipäivinä, joina lapsi hänen luonaan asuu.
Minuuttien ja kilometrien lisäksi kyse on siis myös minun jaksamisestani.
Kumman vaihtoehdon valitsisit?
Kommentit (22)
Mikäli lapsi on paljon isällään, niin silloin on hyvä asua lähellä häntä. Ei tarvitse tempoa lasta paikasta toiseen.
2.
Eri asia, jos olisi jo koulussa ja kaikki kaverit lähellä. Tai sitten 1. nyt väliaikaisesti ja muutto, kun lapsi menee eskariin/kouluun.