istukka kohdunsuun päällä ja verenvuodon riski?
Rakenneultrassa rv 20+1 todettiin etinen istukka, peittää täydellisesti kohdunsuun. Kontrolliaika varattu rv 30 jos vaikka sattuisi siirtymään mahan kasvaessa, kuten kuulemma useimmiten käy.
Sain kehotuksen ottaa rauhallisesti ja välittömästi sairaalaan, mikäli verenvuotoa ilmenee. Kuinka yleistä verenvuoto tässä tilanteessa on? Kokemuksia? Tähän mennessä verta ei ole ilmennyt lainkaan. Semmoinen outo paineen tunne virtsarakon tuntumassa jatkuvasti, mutta lienee normaalia tässä tilanteessa.
Kommentit (4)
Minulla on kaksi kertaa irronnut istukka. Toisella kertaa se vuoti sisälle, sitä etsittiin ultrassa mutta eivät nähneet. Sanoivat että vauva on todennäköisesti kuollut kun mentiin leikkaussaliin. Sai 1 / 8p.
Kaikki päättyi onneksi hyvin vaikka lääkärit sanoivat että oli kyllä ihme kun selvisin molemmista hengissä.
Minulla oli aikanaan riskiraskaus jo iän puolesta (43) raskausajan diabetes ja yks muu juttu. Hienosti meni.
Mulla oli etinen istukka, joka ei liikkunut yhtään mihinkään. Alkoi vuotaa vasta vk 35, sitä ennen ei oirehtinut mitenkään. Ensimmäinen vuoto oli ihan pieni, mutta noudatin ohjeita ja lähdin heti sairaalaan. Parin tunnin kuluttua sairaalassa alkoi sitten iso vuoto, verta tuli ihan lorisemalla isoksi lammikoksi. Mut vietiin saman tien kiireellisen sektioon.
Minulla oli aikoinaan sama juttu. Muutenkin riskiraskaus, aiemmin kaksi keskenmenoa ja kohtu arpinen kaavintojen takia. Koko ajan supisteli, joskus vuosi vähän verta. Söin supistustenestolääkettä viikolle 36. Sitten vauva meni yliaikaiseksi ja syntyi lopulta ennen käynnistystä lähes viisikiloisena. Istukka siirtyi raskauden lopulla juuri ja juuri kohdunsuun viereen.
Raskausaika oli todella stressaava, mutta kaikki meni onneksi lopulta hyvin. Aina kun verenvuotoa ilmeni, menin heti sairaalaan, koska keskenmenot olivat jättäneet pahat muistot. Olin ainakin hyvissä käsissä, vaikka muutahan sielläkään ei osattu tehdä kuin makuuttaa.