Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytönimen vaihto takaisin erotilanteessa.

Vierailija
17.01.2014 |

Hei. Olen juuri eroamassa. Olen mies ja haluaisin, että tuleva exvaimoni vaihtaisi nimekseen tyttönimensä. Lapsiakin tietty on ja heidän sukunimensä on sama kuin minun.

Mitäs ajattelette tilanteesta? Minusta on vain jotenkin outoa, että vaimo, joka itse halusi erota, esiintyisi edelleen minun nimelläni.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ylipäätään ymmärrä, miksi naimisiin mennessä jomman kumman puolison pitäisi ottaa toisen sukunimi. Siis enhän minä ole sukua miehelleni, vaikka naimisissa ollaankin, joten miksi minulla pitäisi olla sama sukunimi? Lapsilla on miehen toiveesta hänen sukunimensä, mikä järkeenkäypää, koska he ovat hänelle sukua. Toki lapsilla voisi yhtä hyvin olla minun sukunimeni.

Mutta vielä vähemmän ymmärrän näitä sukunimen ees taas vaihtajia. Otetaan miehen nimi naimisiin mennessä, sitten erotessa tyttönimi takaisin ja taas naimisiin mennessä uuden miehen nimi. Jos nyt naimisiin mennessään on sukunimeään kerran erehtynyt vaihtamaan, niin ymmärrän kyllä hyvin, ettei sitä halua taas uudestaan vaihtaa, varsinkaan jos liitto pn ollut pitkä.

Vierailija
62/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kummallista että kenenkään yhtään millään nimellä on yhtään mitään merkitystä. Derp sentään teidän kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä miksi pitää oma nimi vaihtaa vaikka menee naimisiin? Minun suku on ja pysyy, en minä yhtäkkiä ole jonkun toisen suvussa nimen perusteella. Vanhemmat päättävät yhdessä kumman nimen lapset saavat. Ja se nimi pysyy vaikka vanhemmat eroavat. 

Vierailija
64/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen vaihtamaan takaisin oman sukunimeni kunhan lapset ovat täysi-ikäisiä. Enkä tarkoita eroa miehestäni. Olen aina tuntenut mieheni nimen vieraaksi, ikäänkuin entistä minääni ei olisi olemassa. Se on mulle identiteettikysymys. 

Vierailija
65/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:51"]

Ota nyt ap yhteyttä exään ja sano, että maksat sille nimenvaihdosta ja tarjous voimassa viikon. Mä niin ymmärrän, että sua "viduddaa". Uskoisin, että mun miestä myös, jos haluaisin erota ja pitäisin silti sen sukunimen. Jos exäsi on joku tutkija tms. niin sitten voin ymmärtää sukunimen säilyttämisen. Mutta jos ihan tavis, niin sitten kyseessä ennemminkin tietynlainen vallankäyttö :(

[/quote]

Niin siis eniten minua harmittaa se, että hänet yhdistetään minuun kun sukunimi on kuitenkin hieman harvinaisempi. lapsieni äitinä toki on loppuelämänsä, mutta muuten kun halusi "itsenäistyä", joten itsenäistysi sitten kunnolla, eikä minun nimeni varjossa.

Vierailija
66/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 000€ ja lapsille sama sukunimi kuin mulle. Sopiiko?

Näin vastasin exälle kun se monta kuukautta jankutti, että mun pitää vaihtaa pois hänen sukunimensä. Raha ei kuulemma ois ollu ongelma, mutta lapseni sukunimiin ei saanu koskea. No, mulla on edelleen naitu nimi eikä tuo exäkään ole jaksanut enää vuosiin vinkua asiasta. Minä haluan olla samalla nimellä lasteni kanssa, ihan sama mitä siitä muut mieltä.

Vierailija
67/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pidin exän sukunimen eron jälkeen, lasten takia. Onneksi exällä ei ollut mitään sitä vastaan. Uusi puoliso tosin hoksasi vähän ennen meidän yhteisen lapsen syntymää, että isyyden tunnustamiseen saakka hänen lapsensa kulkee mun exäni nimellä. Häntä asia haittasi ja paljon.  Niinpä aikaistettiin sitten suunniteltua naimisiinmenoa, ja meidät vihittiin vähän ennen lapsen syntymää. Otin siis tietenkin uuden miehen nimen, ja lapsikin sai automaattisesti heti alusta isänsä nimen.

Vierailija
68/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:48"]

En ylipäätään ymmärrä, miksi naimisiin mennessä jomman kumman puolison pitäisi ottaa toisen sukunimi. Siis enhän minä ole sukua miehelleni, vaikka naimisissa ollaankin, joten miksi minulla pitäisi olla sama sukunimi? Lapsilla on miehen toiveesta hänen sukunimensä, mikä järkeenkäypää, koska he ovat hänelle sukua. Toki lapsilla voisi yhtä hyvin olla minun sukunimeni.

Mutta vielä vähemmän ymmärrän näitä sukunimen ees taas vaihtajia. Otetaan miehen nimi naimisiin mennessä, sitten erotessa tyttönimi takaisin ja taas naimisiin mennessä uuden miehen nimi. Jos nyt naimisiin mennessään on sukunimeään kerran erehtynyt vaihtamaan, niin ymmärrän kyllä hyvin, ettei sitä halua taas uudestaan vaihtaa, varsinkaan jos liitto pn ollut pitkä.

[/quote]

No en minäkään ole sukua miehelleni vaan me olemme perhe :) Halusin yhteisen sukunimen. Ja koska miehelläni oli jo oma yritys jne, oli kaikkein luontevinta ottaa hänen sukunimensä :) Hänelle olisi kelvannut minun sukunimeni (minulle ei loppujen lopuksi :D Juoppo suku jne) mutta ei oikein ollut mitään järkeä alkaa vaihtelemaan joka paikkaan nimi. Minulla oli helppoa, kunhan vaihtoi vain kortit. Kukaan ei silloin minua tuntenut nimelläni ja työpaikkanikin ihan vain tavallinen kassaneiti.

Kyse on siis vain perheestä :)

Vierailija
69/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:21"]

Hei. Olen juuri eroamassa. Olen mies ja haluaisin, että tuleva exvaimoni vaihtaisi nimekseen tyttönimensä. Lapsiakin tietty on ja heidän sukunimensä on sama kuin minun.

Mitäs ajattelette tilanteesta? Minusta on vain jotenkin outoa, että vaimo, joka itse halusi erota, esiintyisi edelleen minun nimelläni.

[/quote]

Jos sinusta on kiusallista että ex-vaimollasi on sama sukunimi, voit aina vaihtaa nimesi. Suomessa se on helppoa.

Sinunkin sukunimeäsi on Suomessa tuhansia ja jos ei ole, on todennäköistä että nimi on hatusta vetäen keksitty  1900-luvulla. On naurettavaa puhua "sinun nimelläsi esiintymisestä"815

Keksi joku muu tapa kostaa entiselle vaimolle, tämä ei onnistu.

Vierailija
70/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

HAHHAHAH! :DD En ole ikinä ajatellutkaan, mutta tuo olisi jo ihan huippu tilanne!

Mutta ei kai kukaan eroa, pidä eksän nimeä, tee lapsia ja anna niillekin sitä eksän nimeä. Kai siinä vaiheessa jo viimeistään vaihtaisi oman nimensä takaisin jotta saa antaa sen lapselle, ellei lapsi saa toiselta vanhemmalta sukunimeä.

En tiedä ketään kuka olisi saanut äidin eksän sukunimen. :D

[/quote]

Minä tiedän. Puolisoni ex teki näin. Joo, en voi käsittää. Enkä hyväksyä, mutta minkäs teet.

Vierailija
71/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 22:56"]

Jos sinusta on kiusallista että ex-vaimollasi on sama sukunimi, voit aina vaihtaa nimesi. Suomessa se on helppoa.

Sinunkin sukunimeäsi on Suomessa tuhansia ja jos ei ole, on todennäköistä että nimi on hatusta vetäen keksitty  1900-luvulla. On naurettavaa puhua "sinun nimelläsi esiintymisestä"815

[/quote]

Aika hyvin te "tiedätte" täällä kaiken.

Minua ainakin hävettäisi jos minulla olisi exxäni nimi eron jälkeenkin. Noh, mutta jos tuntee edelleen kuuluvansa mulle niin siitä vaan. Itsenäisyyttä tuo ei kuitenkaan ole.

Vierailija
72/72 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 22:56"]

[/quote]

Aika hyvin te "tiedätte" täällä kaiken.

Minua ainakin hävettäisi jos minulla olisi exxäni nimi eron jälkeenkin. Noh, mutta jos tuntee edelleen kuuluvansa mulle niin siitä vaan. Itsenäisyyttä tuo ei kuitenkaan ole.

[/quote]No, asian ydin ei ole kenelle ex-vaimosi katsoo kuuluvansa vaan se, että ex:n asiat eivät enää kuulu sinulle. Exän oma nimi on exän oma asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän