Tytönimen vaihto takaisin erotilanteessa.
Hei. Olen juuri eroamassa. Olen mies ja haluaisin, että tuleva exvaimoni vaihtaisi nimekseen tyttönimensä. Lapsiakin tietty on ja heidän sukunimensä on sama kuin minun.
Mitäs ajattelette tilanteesta? Minusta on vain jotenkin outoa, että vaimo, joka itse halusi erota, esiintyisi edelleen minun nimelläni.
Kommentit (72)
Valitettavasti omistat naisen loppuikäsi ja siihen kuuluu myös omaisuuden merkkaaminen omistajan nimellä. Jos omistamasi tavara aiheuttaa jotain vahinkoa, olet tietysti omistajana korvausvelvollinen. Et voi siirtää vastuuta tavaralle tai lemmikille itselleen.
-Mies 28v-
Uskon, että ainoastaan lahjomalla ex-vaimosi, saat hänet muuttamaan sukunimensä. Tyyliin annan sulle 5000e, jos vaihdat sukunimesi. Naiset vaan joskus on niin veemäisiä, että pitävät miehen sukunimen. Niin varmaan itsekin pitäisin, jos ero tulisi joskus. Toki voit haaveilla siitä, että exäsi löytää uuden miehen ja menee hänen kanssaan naimisiin ja tämä mies haluaa, että exäsi ottaa hänen sukunimensä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:21"]
Minusta on vain jotenkin outoa, että vaimo, joka itse halusi erota, esiintyisi edelleen minun nimelläni.
[/quote]
Hän ei "esiinny sinun nimelläsi", vaan se on ihan hänen oma nimensä. Ja hänen päätöksensä pitääkö sen eron jälkeen vai ei.
[/quote]
Lain mukaan voi olla mitä on, mutta onhan se nyt kumma, että haluaa leikkiä vielä minun nimelläni eron jälkeenkin. Mitäs ihmeen itsenäisyyttä tuollainen on?
[/quote]
Mitä kumman leikkimistä tarkoitat? Sinähän tässä olet lapsellinen kun alat omia jotain sukunimeä. Se on lain mukaan vaimollesi tullut ja hän kokee sen omakseen. Mitä ihmeen väliä sillä sinulle on käyttääkö hän sitä edelleen eron jälkeen? Ei sukunimet ole mitään pyhiä, niitä saa käyttää kuten laki määrittelee. Minä olen itse pitänyt nimen, jonka aikoinani sain aviomieheltäni, eikä tulisi mieleenkään vaihtaa sitä pois. Pidän nimestä ja se on minun nimeni, piste.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:54"]
Uskon, että ainoastaan lahjomalla ex-vaimosi, saat hänet muuttamaan sukunimensä. Tyyliin annan sulle 5000e, jos vaihdat sukunimesi. Naiset vaan joskus on niin veemäisiä, että pitävät miehen sukunimen. Niin varmaan itsekin pitäisin, jos ero tulisi joskus. Toki voit haaveilla siitä, että exäsi löytää uuden miehen ja menee hänen kanssaan naimisiin ja tämä mies haluaa, että exäsi ottaa hänen sukunimensä.
[/quote]
rahaa tässä palaa multa satoja tuhansia. Viduddaa vaan, että kun lähtee niin miksi pitää vielä leikkiä mun nimenkin kanssa?! Leikkis omallaan, ettei enää kukaan luule, että on minun kanssani. Pieni suku kun on...
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:59"]
Mitä kumman leikkimistä tarkoitat? Sinähän tässä olet lapsellinen kun alat omia jotain sukunimeä. Se on lain mukaan vaimollesi tullut ja hän kokee sen omakseen. Mitä ihmeen väliä sillä sinulle on käyttääkö hän sitä edelleen eron jälkeen? Ei sukunimet ole mitään pyhiä, niitä saa käyttää kuten laki määrittelee. Minä olen itse pitänyt nimen, jonka aikoinani sain aviomieheltäni, eikä tulisi mieleenkään vaihtaa sitä pois. Pidän nimestä ja se on minun nimeni, piste.
[/quote]
Minusta sukunimi osoittaa mistä suvusta on. Hänhän ei enää tähän sukuun kuulu kun lähti pois.
Ja mikäköhän tää sukunimi on kun sitä noin pitää "suojella"? Von Hasselpähkinä vai Möttönen
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:05"]
Ja mikäköhän tää sukunimi on kun sitä noin pitää "suojella"? Von Hasselpähkinä vai Möttönen
[/quote]
no exxä on lähinnä möttönen, nimi, jonka haluaisi pitää on hieman sivistyneemmän kuuloinen.
mutta oli mitä oli niin tuo periaate on kumma. En minä ainakaan kehtaisi toisen nimellä esiintyä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:40"]
Mä en aio vaihtaa, ollaan just eroamassa. Kaikki tuntee mut tällä nimellä ja lapset on saman nimisiä. Plus vaiva ja rahanmeno.
[/quote]
Eikö tunnu kummalliselta, että kannat exmiehesi nimeä eronkin jälkeen? Näin miehenä ei tulisi mieleenikään pitää exän nimeä.
[/quote]
Ei, olen ollut koko aikuisikäni sen niminen. Mulla on 2 ystävää plus oma suku, jotka tietää mun tyttönimen. Olen luonut urani nykyisellä nimelläni. Olen saanut kaikki uudet ystävät nykyisellä nimellä. Harrastukset, lasten harrastukset. Koulut, päiväkoti. Joka paikassa olen tunnettu nykyisellä nimellä. Se on ollut mun nimeni melkein puolet mun elämästäni. Joten ei, ei tunnu oudolta.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:59"]
[/quote]
Minusta sukunimi osoittaa mistä suvusta on. Hänhän ei enää tähän sukuun kuulu kun lähti pois.
[/quote]
Oletko noin yksinkertainen? Miksi ihmeessä naisen pitäisi olla eriniminen kuin lapsensa? Vaihda itse sukunimesi niin ei tartte sekoittaa teitä toisiinne.
Jos eroaisin niin en vaihtaisi sukunimeäni koska se ei ole enää pelkästään miehen nimi vaan myös minun nimeni ja lasten.
Olen ollut tämän niminen nyt 22 vuotta ja sillä ei ole mitään tekemistä miehen kanssa jos nyt ero tulisi.
Mies ei omista yksin tätä sukunimeä.
Ja miksi ottaisin tyttönimeni takaisin...se en ole enää minä...ja sekin nimi on isäni jos ruvetaan saivartelemaan.
Mä kyllä ymmärrän ap:n fiilikset. Jos eron halunnut nimenomaan nainen, niin miksi sitten haluaa pitää entisen miehensä nimen ehdoin tahdoin. Ehdotan uudestaan sitä lahjomista, jos kerran muutenkin jo satojatonneja menee osituksessa, ei siinä ylimääräinen viistonnia tunnu enää missään. Olen pahoillani sun tilanteesta.
Enkä siis tunne leikkiväni kenenkään toisen nimellä. Se on mun nimi! Minäkin olen meillä se, joka haluaa erota. Mutta ei, en vaihda nimeä en :) t. 29
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:12"]
Mä kyllä ymmärrän ap:n fiilikset. Jos eron halunnut nimenomaan nainen, niin miksi sitten haluaa pitää entisen miehensä nimen ehdoin tahdoin. Ehdotan uudestaan sitä lahjomista, jos kerran muutenkin jo satojatonneja menee osituksessa, ei siinä ylimääräinen viistonnia tunnu enää missään. Olen pahoillani sun tilanteesta.
[/quote]
Olisiko lapset syynä?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:10"]
Oletko noin yksinkertainen? Miksi ihmeessä naisen pitäisi olla eriniminen kuin lapsensa? Vaihda itse sukunimesi niin ei tartte sekoittaa teitä toisiinne.
[/quote]
Aah kun tuntuu asenne niin tutulta. Onneksi siitä riivinraudasta nyt pääsin eroon.
Noh, nimen ostan siltä pois vaikka rahalla. Joitain periaatteita tässä maailmassa täytyy vielä kunnioittaa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:12"]
[/quote]
Kiitos ymmärryksestä. Harmittavaahan tämä kaikin puolin on, mutta kumpikin tässä nyt voittaa kun ero tulee viralliseksi kuukauden päästä.
Lapsia toki harmittaa, mutta onneksi hekin ovat kaikki isin puolella..;) Kuten muukin suku.
Mahtava isä :) Jonkun sukunimen takia pitää muiden valita puolensa... Vielä lapsetkin repiä siihen mukaan.
Kuinka kauan olitte naimisissa?
Kirjoituksistasi päätellen en yhtään ihmettele, että tahtoo lähteä. Kuinka yksinkertainen ja katkera voikaan mies olla...
Voi vee miten kusipäältä kuulostat! Meillä onneksi ex on fiksu mies, lapsia ei laiteta valitsemaan puolia, olemme yhtenä rintamana lasten puolella. Oikeasti mua niin pistää vihaksi ihmiset, jotka ei osaa erota! Mua ei yhtään haittaa, vaikka ex saa isomman osan omaisuudesta. Mulla on isompi palkka, mielelläni katson, että lasteni isä saa hyvän uuden alun. Lapsille ei toisia haukuta. Eikä jostain nimestä tapella! Kasva aikuiseksi!
t.29
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:20"]
Mahtava isä :) Jonkun sukunimen takia pitää muiden valita puolensa... Vielä lapsetkin repiä siihen mukaan.
Kuinka kauan olitte naimisissa?
[/quote]
reipas 10 vuotta.
Muuta en jutustasi ymmärtänyt kuin katkeruuden miehiä kohtaan.
Lapset arvostavat isäänsä enemmän kuin äitiään. En pidä sitä kamalana epäonnistumisena. Siis osaltani.
Anna vaihtaa myös lasten nimet. Sillä siitä sitten varmasti selviät.