Täällä aina kehoitetaan omatoimimatkaan!
Saan Finnmatkojen kautta lennon ja hotellin Thaimaasta 1300€.
Esim. Trivagon kautta vastaavan tason hotellihuone vajaa 1000€ ja suoralento melkein 900€.
Missä ne halvat matkat sitten on?
Voisitko laittaa tähän jotain esimerkkejä? 2 viikon reissusta kyse.
Kommentit (102)
Minä en majaile hotelleissa vaan asunnoissa. Yhdestäkin olemme maksaneet 300 euroa / viikko, 4 henkeä. Eli 100 neliön täysin varusteltu asunto huippupaikalla, 75 euroa viikko / hlö.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:18"]
hotelli joka on noin halpa ei ole minun vaatimustasoinen. eli ne jotka menevät halvalla omatoimisesti, eivät lennä suoralla lennolla ja majailevat alkeellisesti.
[/quote]
tarkoititkohan tuota mun 5€/yö/hlö eli 10€/2hh. Ihan hyvä hotelli se oli. Yksityisomisteinen, siisti kuin mikä. Uima-allasta ei ollut, mutta naapurihotellin uima-allasta sai käyttää, ja aamiainen ei kuulunut hintaan mutta sen sai 100 bahtilla. Mitä olen yöpynyt thaimaassa, niin aina normaali hintataso on tuo, jos vähän kehtaa etsiä ja tutkia muutkin kuin ne mitkä näkyvät jossain bookingeissa ja trivagoissa. Toki ajankohdalla oli osuutensa, varmasti olisi hinta pompsahtanut ainakin tuplaksi joulukuun sesonkiaikana.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:01"]
Ite ostin muutama viikko sitten HIIHTOLOMALLE Finnairin suorat lennot Bangkokiin 595e. Pari yötä kaupungissa ja sitten siitä voi jatkaa parillakympillä (lentäen tai bussilla) mihin tahansa Thaimaassa, jopa sinne kauheaan Phuketiin tai muihin rysiin jos haluaa. Hotelleista aina tarjouksia netissä, kun muutaman päivän kyttäilee.
Edullisempaa, mutta ennen kaikkea MIELENKIINTOISEMPAA kuin se lammaslaumassa käyskentely muiden suomalaisten kanssa. Oikeesti, tollaisista reissuista ne parhaat kokemukset syntyy.
[/quote]
Huvittaa tuo "travelleri" asenne lammaslauma- ja rysäkliseineen. Mutta ei se mitään, olin itse 15 vuotta sitten ihan samanlainen ns. oman tien kulkija, piti olla halvin bambumaja ja puuhelmet kaulassa ja ranteissa. Sitten mentiin independent travellerina samaa kambodza-laos-thai-malesia kiekkaa, mitä sadat tuhannet puuhelmitravellerit on menneet jo 30 vuotta, ja kuviteltiin olevamme NIIN cooleja. Naureskeltiin samsoniteturisteille, ja puhuttiin, että ei ne koe sitä oikeeta thaimaata/kambodzaa/tms maata. :)
Toki travelleri on aina travelleri, ja teemme paljon omatoimimatkoja, mutta osaamme nauttia myös niistä pakettimatkojen helppoudesta, kun kaikki on mietitty valmiiksi lentokenttäkuljetuksista lähtien.
Ja nykyään meilläkin on samsonitet :D
[/quote]
Huvittaa tuo sun asenne. Mun viimeisin loma oli pakettimatka, ja majoitus olis viiden tähden hotellissa. Pakettimatka ei ollut oma valinta, vaan matkaseurasta johtuva. Ja kivaa oli! Oltiin kuitenki hotellissa, jossai ei muita suomalaisia onneksi ollut. Oli nimittäin muutamakin rouva jo koneessa menomatkalla niin kännissä, ettei mitään rajaa. En olis sitä jaksanut koko lomaa katsella. Kerran kun oltiin vuosia sitten Kreikassa pakettimatkalla, soitti hotellin aulabaari Cheekiä aina öisin klo 02 asti niin kovalla, ettei edes korvatulpat auttaneet nukkumaan. Siinä sitä aitoa kreikkalaista tunnelmaa! Ja se kuvaa mun mielestä sitä, mitä noi pakettimatkat usein on. Siksi niitä välttelen.
Ja ei kai se, että majoitun mieluummin jossain pienellä saarella bambumajassa meren äärellä paikallisten ja muutamien turistien ympäröimänä mieluummin kuin Phuketissa 15 000 muun suomaisen kanssa tee musta naurettavaa tyyppiä "joka haluu olla coolimpi". Ehkä jotkut vaan tykkää siitä, ettei tarvii suunnilleen käsi kädessä parijonossa astella muiden turistien kanssa joka paikkaan? Ja kun se edelleen on myös edullisempaa.
Lisäks, en ymmärrä tuota hokemista "pakettimatkojen helppoudesta", mulle ainakin jo osa matkan iloa on se, kun saa suunnitella ja ettiä paikkoja jne.
Ja ainiin, vielä toi iänikuinen juttu tosta "kaikki on mietitty valmiiksi lentokenttäkuljetuksista lähtien", mä oon aina miettinyt. Että miks ihmisille on niin vaikeaa napata se taksi (joka maksaa murto-osan valmismatkojen bussikyydistä) siitä lentokentältä? :D
No sekä omatoimi- että pakettimatkaajana haluaisin vaan kommentoida, että ne rysäkliseet ei ole mitään kliseitä. Sen sijaan ihmisten kutsuminen lampaiksi tietämättä heidän motiivejaan on kyllä typerää oman egon kiillotusta.
Yleensä pakettimatkat on viikon tai kaksi. Itse olen ollut euroopan ulkopuolella kuukauden ja enemmänkin muutaman kerran ja olen ottanut halvan hotellin.
Eiköhän tällä palstalla suurinosa (ei kaikki) reissaa lasten kanssa ja sillä on merkitystä kun valitaan hotellia tai huvilaa. En usko että alle 80€ saa viikoksi hyvää kämppää, niitäkin tullut katsottua.
Ja mikään muu matkailuhan ei ole mitään, kuin, että matkustetaan euroopan ulkopuollle :)
Ap, lomia on monenlaisia. Omatoimimatkailu on selkeästi halvempaa silloin, kun ei halua majoittua hotelliin tai mennä massakohteeseen istumaan toisten suomalaisturistien kanssa altaalla. Tai jos mukana on iso perhe, jolle pitäisi ottaa useita hotellihuoneita.
Me lomailemme liki säännönmukaisesti omatoimisesti, ja neljän hengen laatulomat hyvätasoisessa loma-asunnossa maksaa yleensä max 2000 e, kun se valmismatkalla maksaisi tonnin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:01"]
Ite ostin muutama viikko sitten HIIHTOLOMALLE Finnairin suorat lennot Bangkokiin 595e. Pari yötä kaupungissa ja sitten siitä voi jatkaa parillakympillä (lentäen tai bussilla) mihin tahansa Thaimaassa, jopa sinne kauheaan Phuketiin tai muihin rysiin jos haluaa. Hotelleista aina tarjouksia netissä, kun muutaman päivän kyttäilee.
Edullisempaa, mutta ennen kaikkea MIELENKIINTOISEMPAA kuin se lammaslaumassa käyskentely muiden suomalaisten kanssa. Oikeesti, tollaisista reissuista ne parhaat kokemukset syntyy.
[/quote]
Huvittaa tuo "travelleri" asenne lammaslauma- ja rysäkliseineen. Mutta ei se mitään, olin itse 15 vuotta sitten ihan samanlainen ns. oman tien kulkija, piti olla halvin bambumaja ja puuhelmet kaulassa ja ranteissa. Sitten mentiin independent travellerina samaa kambodza-laos-thai-malesia kiekkaa, mitä sadat tuhannet puuhelmitravellerit on menneet jo 30 vuotta, ja kuviteltiin olevamme NIIN cooleja. Naureskeltiin samsoniteturisteille, ja puhuttiin, että ei ne koe sitä oikeeta thaimaata/kambodzaa/tms maata. :)
Toki travelleri on aina travelleri, ja teemme paljon omatoimimatkoja, mutta osaamme nauttia myös niistä pakettimatkojen helppoudesta, kun kaikki on mietitty valmiiksi lentokenttäkuljetuksista lähtien.
[/quote]
Huvittaa tuo sun asenne. Mun viimeisin loma oli pakettimatka, ja majoitus olis viiden tähden hotellissa. Pakettimatka ei ollut oma valinta, vaan matkaseurasta johtuva. Ja kivaa oli! Oltiin kuitenki hotellissa, jossai ei muita suomalaisia onneksi ollut. Oli nimittäin muutamakin rouva jo koneessa menomatkalla niin kännissä, ettei mitään rajaa. En olis sitä jaksanut koko lomaa katsella. Kerran kun oltiin vuosia sitten Kreikassa pakettimatkalla, soitti hotellin aulabaari Cheekiä aina öisin klo 02 asti niin kovalla, ettei edes korvatulpat auttaneet nukkumaan. Siinä sitä aitoa kreikkalaista tunnelmaa! Ja se kuvaa mun mielestä sitä, mitä noi pakettimatkat usein on. Siksi niitä välttelen.
Ja ei kai se, että majoitun mieluummin jossain pienellä saarella bambumajassa meren äärellä paikallisten ja muutamien turistien ympäröimänä mieluummin kuin Phuketissa 15 000 muun suomaisen kanssa tee musta naurettavaa tyyppiä "joka haluu olla coolimpi". Ehkä jotkut vaan tykkää siitä, ettei tarvii suunnilleen käsi kädessä parijonossa astella muiden turistien kanssa joka paikkaan? Ja kun se edelleen on myös edullisempaa.
Lisäks, en ymmärrä tuota hokemista "pakettimatkojen helppoudesta", mulle ainakin jo osa matkan iloa on se, kun saa suunnitella ja ettiä paikkoja jne.
Ja ainiin, vielä toi iänikuinen juttu tosta "kaikki on mietitty valmiiksi lentokenttäkuljetuksista lähtien", mä oon aina miettinyt. Että miks ihmisille on niin vaikeaa napata se taksi (joka maksaa murto-osan valmismatkojen bussikyydistä) siitä lentokentältä? :D
[/quote]
ei millään pahalla, mutta huvittava se on sunkin asenteesi. Mä ymmärsin ekaa kirjoittajaa mainiosti, sinä et
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Rauhoitu hyvä ihminen! En kirjoittanut että olisit "naurettava tyyppi, joka haluu olla coolimpi", vaan kirjoitin että itse kuvittelimme olevamme cooleja, kun olimme valinneet erilaisen tavan matkustaa, kuin ns. perusturret. Tuo asenne on kai aika yleinen näissä travelleripiireissä. Nuoruus vaikutti asiaan.
Pakettimatkan helppous avautui minulle oikeastaan vasta vähän vanhempana. Matkustelu ei ole minulle enää sellainen intohimo, että jaksaisin tehdä kattavaa kartoitusta bussi-, lento- tai junayhteyksistä. Silloin on vaan helppo klikata joku paketti vaikka muutaman kuukauden päähän, ja unohtaa koko homma siihen asti, kunnes reissu on käsillä. On muuta ajateltavaa, työ, perhe yms.
Ja osaamme myös pakettimatkoilla kulkea itsenäisesti, emme kulje käsikädessä muun ryhmän kanssa. :) Joskus jopa olemme ottaneet taksin kentältä pakettimatkalla ollessamme, kun ollaan kyllästytty odottamaan ison koneen tyhjenemistä.
Matkan hinta ja raha ei ole enää niin suuri tekijä matkailussamme, menemme fiilispohjalta. Joskus huvittaa paketti, joskus haluamme sellaista mitä valmismatkojen järjestäjät eivät pysty tarjoamaan, silloin järkkäämme itse reissun.
88
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:58"]
Eiköhän tällä palstalla suurinosa (ei kaikki) reissaa lasten kanssa ja sillä on merkitystä kun valitaan hotellia tai huvilaa. En usko että alle 80€ saa viikoksi hyvää kämppää, niitäkin tullut katsottua.
[/quote]
tai 5€:llä hyvää hotellihuonetta Thaimassa, missä on kiva olla lasten kanssa
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ei millään pahalla, mutta huvittava se on sunkin asenteesi. Mä ymmärsin ekaa kirjoittajaa mainiosti, sinä et
[/quote]
Ok. No, ei se multa ole pois jos ap menee pakettimatkalle. Tarkoitin vaan, että itsellä parhaimmat ja samalla edullisimmat kokemukset on poikkeuksetta olleet omatoimimatkoja. Ja sen takia niitä nii hanakasti puolustan, koska mielelläni soisin ne kokemukset, joita itse oon saanut, myös muille.
Ja lammaslaumaksi kutsumista nyt ei kannata ottaa ihan niin tosissaan. ;)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:32"]
Minä en majaile hotelleissa vaan asunnoissa. Yhdestäkin olemme maksaneet 300 euroa / viikko, 4 henkeä. Eli 100 neliön täysin varusteltu asunto huippupaikalla, 75 euroa viikko / hlö.
[/quote]
Meillä maksoi 2 mh kattohuoneisto Ranskassa 10m merestä 500€/vko ja se yli 200m2 talo missä usein majoitumme Italiassa 650€/vko. Ihana tapa majoittua:)
Toisaalta - pari viikkoa sitten Bangkokissa 5* hotellihuone parhaallla paikalla joen rannassa kolme yötä 3 henkeä 423€ :D Ei paha sekään!!
OMATOIMIMATKA VS VALMISMATKA
ja pientä lentobongailu-infoa
Omatoimimatkan ja valmismatkan suurin ero on ehkä siinä, että valmismatkassa ostat valmiin paketin ja omatoimatkan voit räätälöidä itse,-myös hinnan puolesta.
Omatoimimatkojen plussat ja miinukset
+voit valita minkä vain kohteen, et ole riippuvainen siitä mihin aurinkomatkat myyvät lomia
+matkan kestoon pystyt myös vaikuttamaan
+voit valita juuri mieleisesi hotellin ja vaikka vasta paikan päällä
+kaikki on joustavampaa
+olet oman itsesi herra
+ei tarvi kuunnella suomenkieltä koko lomalla, jos et halua
+saati liikkua samsonite turistina kanalauman perässä koneesta-bussiin-hotelliin etc
+reittilennoilla ihmiset käyttäytyvät asiallisesti ja kaikki on ilmaista viinistä vilttiin ja viihteeseen
-vaatii hieman enemmän suunnittelua
-ei suoria lentoja(no okei, lentokentillä on kuitenkin kahviloita etc)
-reittilennotkin kallistuvat SESONKEINA (joulut ym loma-ajat)
Pakettimatkan plussat ja miinukset
+kaikki on valmista, itse ei tarvitse muuta kun ilmestyä kentälle,-kaikki muu hoidetaan puolestasi
+no stress
-max.3 viikon lomia
-hinnat
-valmiit hotellit, joita ei voi vaihtaa jos ei tykkää
-sama iso suomalaislössi joka puolella
-pakettimatkat suuntautuvat usein näihin pahimpiin turistirysiin jossa kaikki maksaa enemmän
Itse lähtisin pakettimatkalle vain äkkilähtönä. Äkkilähdöt ovat matkatoimiston ostamia lento/lento+hotelleja jotka meinaavat jäädä myymättä ja siten ovat "alennuksessa". Äkkilähtöjä kannattaa tarkkailla esimerkiksi napsu.fi tai lentodiileistä. Lentoja esimerkiksi Kuubaan ja Meksikoon on tänäkin talvena ollut tarjolla alle 400e. Jos haluaa vain viikoksi lämpimään, on helppo napata äkkilähtö.
Antoisimpia ovat mielestäni kuitenkin omatoimimatkat. Skyscanner.fi on sivu jolta metsästän lennot. Hakukone on LOISTAVA! Voit etsiä lentoa esimerkiksi lokakuulle Helsingistä ->mihin tahansa, jolloin hakukone etsii sinulle saatavilla olevia lentoja listauksessa mihin päin maailmaa Helsingistä lentää mihin hintaan.
Tämä on kätevää, jos haluaa vaikka ensi lokakuussa kaukomaille järkevään hintaan, niin voi vähän vertailla minne on halpa lentää.
Olen käyttänyt skyscanneria myös, kun olen halunnut lähteä Thaimaahan, mutta loman ajankohdalla ei ole niin väliä: Silloin etsin vaan HKI-Bangkok lennot ja valitsen ajankohdaksi "koko vuosi". Lentohaku etsii halvimmat lentovaihtoehdot ja listaa ne.
Lonely Planetit ovat loistavia matkaoppaita, jos haluaa venyttää penniä niin sieltä vinkkiä:)
Itse etsin hotelleja booking.comista ja kilroylta.
Kaikki tyylillään, mutta kannustan omatoimimatkailemaan edes kerran elämässään. Maailma on suurempi pakettimatkojen ulkopuolella. Laitan vielä skeptikoille vähän hintoja,jotka poimin ensi marraskuun lentohinnoista.
Thaimaahan
6.55
HEL
–
10.15
BKK
2 vaihtoa AMS, KUL
22 t 20 min (+1)
Osittainen liikennöinti: KLM
Return flight
17.10
BKK
–
13.05
HEL
2 vaihtoa KUL, AMS
24 t 55 min (+1)
Osittainen liikennöinti: KLM
Total price
537 €
Dominikaaninen tasavalta
KLM + Copa
Depart flight
6.55
HEL
–
22.15
SDQ
2 vaihtoa AMS, PTY
21 t 20 min
Return flight
15.51
SDQ
–
17.20
HEL
2 vaihtoa PTY, AMS
19 t 29 min (+1)
Total price
819 €
Malediivit
18.30
HEL
–
12.00
MLE
1 vaihto IST
14 t 30 min (+1)
Return flight
23.50
MLE
–
12.10
HEL
1 vaihto IST
15 t 20 min (+1) 774 €
Total price
774 €
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:56"]
Lähdimme kotoa ja hotellissa olimme 20h myöhemmin, suoralento. Todellakin lennämme ainoastaan suoralla lennolla.
[/quote]
Austraaliaan, Balille, Thaimaan saarille, Uuteen Seelantiin, Kanadaan, Sri Lankaan, Intiaan tai jenkkeihin?? Aika hyvin, mun mielestä läheskään kaikkiin paikkoihin ei pääse suorilla! Tai sitten teillä on kovin rajoittuneet matkakohteet - vain ne mihin pakettimatkojen charterit lentää...
Anteeksi, en lukenut jos joku oli jo vastannut samoin kuin minä nyt.
Omatoimimatka sopii juuri silloin, jos ON erityisesti väliä mihin menee! Pakettimatkoilla kohteet on rajattu siihen matkatoimiston valikoimaan.
Omatoimimatkalla voi mennä ihan mihin vaan, tai tehdä yhdistelmäloman omien kiinnostusten mukaan.
Yhtenä esimerkkinä oli Etelä-Ranskan viikon kiertomatka, matkatoimiston kautta (vuonna 2010, en tiedä mitä nykyään) olisi maksanut yhdelle hengelle 1800€ ja itse tehtynä maksoi noin 900€. Paikat, joissa kävin oli Aix-en-Provence, Nimes, Avignon, Nizza ja Monaco.
En epäile, etteikö pakettimatka voi joskus tulla halvemmaksi, mutta ei niissä ainakaan voi vapaasti valita matkan sisältöä tai kohteita. Jos haluaa määritellä paikoissa viipymisen keston itse, tai jopa mennä johonkin erityisempään paikkaan niin itsehän se matka kannattaa suunnitella.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 18:56"]
Mitä saa 3500€? Voinhan minäkin kirjoittaa, että meidän 2 viikon loma maksoi 3000€ muttei se välttämättä ole totta. Olen tässä katsellut koko ajan netistä omatoimimatkoja mutten löydä vastaavaa halvemmalla kuin Finnmatkoilta. ap
[/quote]
Yritä nyt tampio tajuta että omatoimimatkalle on vähän eri kriteerit. 3000€ saat auton (pienen), kaksi eri hotellia (3*) kahdella paikkakunnalla ja noin 10 päivää keskiranskassa jos et syö ulkona joka päivä. Lennot joudut valkkaamaan 3-5 kk etukäteen ja lennät silloin kun on halvinta. Lennot varataan normaalisti silloin kun Finnairilla on "päivät", Se on omatoimimatka. Tätä et saa Finnmatkoilta. Jos haluat turistirysään, ostat sen Finnmatkoilta. Niillä (ja muilla vastaavilla) aina halvimmat rysämatkat.
Lue ja ymmärrä mistä on kysymys.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 11:34"]
Jotkut edelleen luulee että on jotenkin kauheenhienoa ja ihmeellistä kun osaa hommata sen omatoimimatkan... en mä ainakaan viitsi surffailla tuntikausia netissä ja etsiä halvimpia mahdollisuuksia, lennot on sitten useimmiten monella vaihdolla ja pitkillä vaihtoajoilla. Helpompaa varata parilla klikkauksella rantaloma yleensä Tjäreltä ja kaupunkilomat Supersaverilta.
[/quote]
Kyllä mun mielestä se on super hienoa surfata netsissä edullisia matkoja. Pääsee kärrylle siitä matkakohteesta muutenkin. Euroopan kaupunkilomia yleensä järkkään meille. Noin tonnilla sama kuin matkanjärjestäjillä 4 tonnia. En halua kustantaa toisen toimintaa vaan pelkästään meidän perheen toimintaa. Joten sitten voi hyvällä mielellä törsätä matkalla. Mutta jos on miljonääri niin sittenpä netissä vietetty aika on hukkaan heitettyä aikaa. Riippuu siis jokaisen varallisuudesta koko homma
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:01"]
[/quote]