Koronaraivoa kaupoissa...
Tällä viikolla olen joutunut kolmesti koronaraivon kohteeksi asioidessani alueemme ruokakaupoissa. Asun Tikkurilassa. Torstaina Tikkurilan Prismassa nainen tunki lähelle, kun olin jo jonossa. " Oletko jonossa" hän kysyi, koska minulla oli se turvaväli edelliseen asiakkaaseen. Vastasit olevani jonossa. Hän siinä mulkoilemaan, joten mainitsin, että onhan siellä itsepalvelukassat jos on kiire, niin eikun hän huutamaan että ostaa tupakkaa ja tietää kyllä mitä on tekemässä. Ikävää. Seuraava oli vanha rouva pankkiautomaatilla. Tunki aivan kiinni minuun kun olin nostamassa rahaa. Sanoin aivan nätisti, että voisi pitää välimatkaa, niin johan tuli haista veetä, vanhalta ihmiseltä. Ällöä. Pahin oli Koivuhaan S-market, jossa mieshenkilö alkoi huudella kassajonosta " voithan ostaa myös verkosta". Olin siinä kassalla ennen häntä ja minulla oli isot ostokset joten aikaa meni ja halusin pakata ne rauhassa eli vähän hidastelin maksamisen kanssa. Järkkyä. Mikä teitä ihmisiä vaivaa, kaupoissa on ollut keväästä asti selvät koronakäyttäytymisohjeet joita tulee siellä noudattaa. Haloo!
Kommentit (61)
On teilläkin osalla ongelmat. Jos kaupassa käyntikin saa raivon partaalle niin kyllä se syy on sinussa itsessä.
Miksi osa vanhemmista antaa lapsiensa sorkkia toisten ostoksia kassalla korona-aikanakin?
Vierailija kirjoitti:
Alan hidastelemaan tahallaan jos joku tulee liian lähelle. Tein sitä jo ennen koronaakin. En voi sietää sitä, että joku alkaa lappaa ostoksiaan hihnalle ennen kuin olen omani saanut ladottua enkä voi sietää sitä, että joku seisoo kyljessä kiinni kun maksan ostokseni. Kerran jäin vain seisomaan ja tuijottamaan takana olevaani, joka oli kyljessä kiinni kun maksoin. Hetken tuijoteltuamme toisiamme, hän tajusi ottaa askeleen taakse. En pelkää, että hän vie korttini ja painaa mieleen tunnuslukuni, mutta en vain kerta kaikkiaan halua ihmisiä niin lähelle itseäni. Toisaalta vihaan niitä, jotka menevät pakkaamaan ostoksiaan eivätkä ole valmiina maksamaan kun sen aika tulee. Vihaan kauppoja, en pidä ihmisten lähellä olemisesta, poislukien oma perheeni.
Osaatko puhua lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ajattelevat, että toisen asiakkaan isot ostokset ovat kohtuuttomia. Kunnon kansalainen ostaa vain korillisen tai pari kerralla.
Mutta kumpi on pahempi - yksi asiakas edessä ison ostoskärryn kanssa vai monta asiakasta pienen ostoskorin kera? Lopputulos on sama ja jonottaminen kestää yhtä kauan.
Ei ole sama asia, useampi pienten ostosten kanssa menee nopeasti kun taas se kukkurakärryn lastaaja tukkii koko hihnan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi osa vanhemmista antaa lapsiensa sorkkia toisten ostoksia kassalla korona-aikanakin?
Tai ylipäänsä?
Eiks ois hyvä että vanhemmat opettaisivat hyvät käytöstavat? Olisi sitten lasten elämä jatkossa helpompi ja mukavampi.
Joo, ja jotkut nostelevat ostoksiani eteenpäin, että omille tulee tilaa. Yrittävät vissiin olla avuliaita.
En tiedä mistä johtuu, että suomalaiset ei kunnioita toisiaan nykyään kun kuljetaan yleisillä paikoilla. Tänäänkin kävelin aivan tien reunassa omalla puolellani, ja takaa tulevat keski-ikäinen sukkahousupyöräilijä vaimoineen päätti alkaa soittaa kelloa jo hyvän matkan päästä?! Yleensä kelloa soitetaan jos joku on edessä, mutta vasemmalla puolellani oli useampi metri kävelytietä, mistä olisi voinut ohittaa ilman kellonsoittoakin. Lähinnä koomista, mutta mikä saa ihmisen käyttäytymään noin?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä johtuu, että suomalaiset ei kunnioita toisiaan nykyään kun kuljetaan yleisillä paikoilla. Tänäänkin kävelin aivan tien reunassa omalla puolellani, ja takaa tulevat keski-ikäinen sukkahousupyöräilijä vaimoineen päätti alkaa soittaa kelloa jo hyvän matkan päästä?! Yleensä kelloa soitetaan jos joku on edessä, mutta vasemmalla puolellani oli useampi metri kävelytietä, mistä olisi voinut ohittaa ilman kellonsoittoakin. Lähinnä koomista, mutta mikä saa ihmisen käyttäytymään noin?
STnan Moilanen
just noinhan pitäisi tehdä, varoittaa että takana on tulossa pyöräilijä, tiedoksesi ääliö!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
STnan Moilanen
just noinhan pitäisi tehdä, varoittaa että takana on tulossa pyöräilijä, tiedoksesi ääliö!!
Niinpä, noita mielensäpahoittajia ei pitäisi päästää kävelyllekään, kuin taluttajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aika negatiivista kommenttia tulee, siis kun korona kestää varmaan kauan, niin olisi toivottua että jengi osaisi käyttäytyä. Ei se niin vaikeaa ole, aika on poikkeuksellinen kaikille.
Minäminäminäminäminä, ei nää osaa käyttäytyä. Onneksi olen itse sen verran ruma ja pitkä, harteikaskin mies jopa maski päässä, jotta kaikkein hiirulaisimmat minäminäminät ei uskalla avata suutaan, kunhan mulkoilevat alta kulmien.
V*ttu,jos sun idiootin on pakko jumittaa hysteerikkona kassa isoine ostoksinesi niin hommaa ne oven eteen, pelle.,
Korona-aikana ärsyttää, kun jäädään siihen maksualueelle pakkaamaan, vaikka siellä kassan päässä sen tulee tapahtua.
Oho, enpä ois uskonu et oma lähikauppa -Tiksin Prisma - mainitaan vauva.fi keskustelun aloituksessa. :D
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana ärsyttää, kun jäädään siihen maksualueelle pakkaamaan, vaikka siellä kassan päässä sen tulee tapahtua.
aatella, yks kerran puoli vuotta sitte siinä pakkasi
ja vieläkin niin v'tut'aa
Näin kriisiaikoina suomalaisten jaloimmat piirteet tulevat kauniisti esille.
On tuossa siinä mielessä pointtia että osa ihmisistä ei oikein tajua noudattaa rajoituksia ja ovat sitten närköstyneitä kun heille asiasta huomauttaa vaikka siis ihan omaakin harkintaa voisi käyttää.
Mulla kokemus tältä päivää ravintolasta myös Vantaalta. Ravintola oli tullessa tyhjä, istuttiin alas ja tilattiin. Varttia myöhemmin tulee toinen pariskunta joka asettuu istumaan viereiseen pöytään eli väliä ei siis ollut kuin juuri se metri. En vain tajua miksi kukaan haluaisi edes istua kylki kyljessä ravintolassa kun tarjolla olisi ihan omaakin rauhaa, kivempihan siinä olisi jutella. Tarjoilijan oli pakko tulla huomauttamaan että yrittävät pitää ravintolassa turvavälejä jonka jälkeen seurueen mies oli loukkaantunut.
Asioita ei tarvitsisi aina tehdä vaikeimman kautta...
Sama liikenteessä.
Jos fiksu ajaja pitää (varsibkin liukkaalla kelillä) turvaväliä seuraavaan ajoneuvoon,
niin eiköhän joku puupää kiilaa välittömästi sopivaan rakoseen päästäkseen muka etenemään nopeammin. . . sitten roikutaan sen edellä ajavan persiessä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Alan hidastelemaan tahallaan jos joku tulee liian lähelle. Tein sitä jo ennen koronaakin. En voi sietää sitä, että joku alkaa lappaa ostoksiaan hihnalle ennen kuin olen omani saanut ladottua enkä voi sietää sitä, että joku seisoo kyljessä kiinni kun maksan ostokseni. Kerran jäin vain seisomaan ja tuijottamaan takana olevaani, joka oli kyljessä kiinni kun maksoin. Hetken tuijoteltuamme toisiamme, hän tajusi ottaa askeleen taakse. En pelkää, että hän vie korttini ja painaa mieleen tunnuslukuni, mutta en vain kerta kaikkiaan halua ihmisiä niin lähelle itseäni. Toisaalta vihaan niitä, jotka menevät pakkaamaan ostoksiaan eivätkä ole valmiina maksamaan kun sen aika tulee. Vihaan kauppoja, en pidä ihmisten lähellä olemisesta, poislukien oma perheeni.
Tässä on modernin suomalaisen, työssäkäyvän keskiluokkaisen kaupunkilaisen, ja aivan eritoten tämän mielikuvitustaudin ja henkiolennon nimeltä Koronan pelkääjän mielenmaisema sekä elämänasenne: " Vihaan... vihaan... vihaan... vihaan... vihaan... vihaan... vihaan...".
Jos on todella raskasta ja ahdistavaa kaupassakäynti => tilaa hyvä ihminen ne valmiiksi tai keksi jotain, mutta miksi myrkyttää koko ilmapiiri? Tajuatko minkälainen hapannaama myrkkypesä olet...
Oman kokemukseni mukaan ihmiset tungeksivat henkilökohtaiselle alueelleni paljon enemmän nykyään. Ennen koronaa sai tehdä ostokset rauhassa eikä ihmiset hengittäneet niskaan.