Tuntuu jotenkin kylmältä kun mies sanoo
etttä meidän vastasyntyneen oltava omassa huoneessa alusta asti.
Edes kehtoa ei meidän huoneessa saa olla.
Ja ihana huone hänellä onkin...
Ehkä hormonit on vain sekaisin ja olen liian herkkä...
Kommentit (69)
Jos vastasyntynyt eristetään omaan huoneeseensa, niin siinä kyllä vanhemmat laittaa etusijalle oman aikansa ja rauhansa (seksintarpeensa), ja ne ylittävät vauvan tarpeet. Huono lähtökohta vanhemmuudelle, anteeksi nyt vain.
Eiköhän kannattais ottaa tämä nyt vakavasti puheeksi. Todennäköisesti aika paljon muutakin saatte puhua, jos kerran miehesi asenne on toi.
Kuvitteleeko miehesi että saanti on varmaa samantien kun vauva on puristettu ulos?
Vai onko hän myös sitä mieltä, että vauvan jokaiseen vinkaisuun ei tarvitse reagoida? Vauvaa ei kannata opettaa kantamiseen? Vauvan on opittava rauhoittumaan yksinkin eikä sitä tarvitse opettaa olemaan koko ajan sylissä? Meidän pojasta ei tehdä mitään mammanpentua?
Nuo kaksi huonoa vaihtoehtoa tulevat mieleen ihan ensiksi.
Syöttääkö sun mies lasta yöllä ja menee myös sitten rauhoitelemaan lasta? Kai se lapsenkehto vanhempien huoneessa järjestely on vuosisataisten kokemusten tulos, eli se on helpointa ja lapselle ( ja myös imettävälle äidille ) paras syteemi.
Meillä mies nukkui ihan alkuun välillä vierashuoneessa, koska yösyöttöihin ja vauvan ähinöihin heräsi. Vauvan pinnasänky oli meidän sängyssä kiinni, kaikista helpointa niin. Mä en tosiaankaan suostuisi juoksemaan toisessa huoneessa vaikka mies sanoisi mitä. Pidäpäs puolesi nainen!
Jos mun mies ei haluaisi nukkua vauvan kanssa samassa huoneessa, mies menisi sitten muualle. Vauva nukkuu äidin kanssa.
Tiedätkö, että vastasyntyneen itkuun on reagoitava 20 sekunnin sisällä, jotta perusturvallisuus rakentuu oikein? Oletko varma että ehdit?
On vain muutamia asioita, joihin miehellä ei ihan oikeasti ole ollenkaan sananvaltaa. Imetys on yksi, samoin synnytystapa sekä esimerkiksi se, laitetaanko vastasyntynyt eri huoneeseen vai äidin viereen nukkumaan.
Patja tai sänky vauvan huoneessa on oltava sinulla. Sellainen, jossa saat vauvan viereesi. Ihan hyvä ratkaisu. Mutta miehesi olisi hyvä nyt perehtyä vauvan ja isommankin lapsen kehitysvaiheisiin. Hanki hänelle kirjoja. Älä kuitenkaan hermostu, kyllä saatte homman toimimaan. Ja sitten voit vierailla miehen vieressä mahdollisuuksien ja kiinnostuksen mukaan. Sinun leposi on tärkeää koko perheen hyvinvoinnin kannalta. Sinun toimpumisesi synnytyksestä on myös asia, johon miehen soisi hiukan perehtyvän. Lapsen psyyken ja kehon toimintaan hänen on pakko perehtyä.
Meillä mies nukkuu olohuoneessa, koska on huono-uninen. Olkkarissa siis ihan kunnon sohvasänky tätä varten, ja olkkari on muutenkin omassa rauhassaan, ei mikään läpikulkupaikka. Itse nukun vauvan kanssa makkarissa, esikoinen omassa huoneessaan. Kenenkään uni ei häiriinny, eikä vauva joudu eristykseen äidistä (mihin en toki suostuisikaan).
Mun mielestä tää ihan loistava järjestely muutenkin, miehen satunnainen kuorsailu ei häiritse eikä mies heräile pyörimiseeni tai vauvan itkuun. Miksi ihmiset nukkuvat väkisin niin kuin on tapana, paljon parempia nukkumaratkaisujakin on, mikä nyt sopii kenellekin. Ajattelin että jatketaan näin varmaan niin kauan kuin tässä asutaan.
Meillä mies ei tiennyt minun vieressäni nukkuvan vauvan yöheräämisistä mitään, koska minä heräsin ähinään ja nyrkin mutusteluun ennen kuin nälkä yltyi huudoksi. Jos hän olisi nukkunut eri huoneessa olisinme taatusti heränneet joka kerta koko perhe. Mutta jos miehesi toivoo näin niin onhan se toteltava.