Tuntuu jotenkin kylmältä kun mies sanoo
etttä meidän vastasyntyneen oltava omassa huoneessa alusta asti.
Edes kehtoa ei meidän huoneessa saa olla.
Ja ihana huone hänellä onkin...
Ehkä hormonit on vain sekaisin ja olen liian herkkä...
Kommentit (69)
Eiköhän sillä ole oikeus päättää, joka vauvan yöllä hoitaa. Jos mies hoitaa ja hyppää huoneesta toiseen, ja ihan oikeasti herää nopeasti ja MENEE sinne kun vauva itkee, syöttää sen pullolla ja tarvittaessa hyssyttää hiljaiseksi, niin mikäs siinä sitten...
Silloin sitä neuvotteluvaraa kyllä on, muuten vähän huonosti.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:58"]
On tällä palstallakin mielestäni ylireagointia, koska useissa muissa länsimaalaisissa kulttuureissa nukutetaan vauvoja eri huoneessa... ihan normaaleja aikuisia niistäkin tulee. Että ei se nyt mitään lapsen pahoinpitelyä ole jos sen laittaa nukkumaan eri huoneeseen.
[/quote]
Jos mietitään esim. Yhdysvaltoja, siellä käytetään paljon terapiapalveluita - ne onnekkat, joilla siihen on varaa - ja myös mielialalääkitystä.
[/quote]
Katsellaan ihan Eurooppaa. Suomion kärjessä lasten mielenterveyspalveluiden käyttöasteessa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:02"]
Tiedätkö, että vastasyntyneen itkuun on reagoitava 20 sekunnin sisällä, jotta perusturvallisuus rakentuu oikein? Oletko varma että ehdit?
[/quote]
Päivän naurut, kiitos! En yhtään ihmettele, että Suomessa lapset eivät nuku öitään, vaikka muualla ikätoverit ovat jo pitkään saaneet nukkua rauhassa ja katkoitta kokonaisia öitä. Kannatta tutustua neurologiaan ja neuropsykologiaan. Vanhemmat tekevät hallaa lapselleen herättäessään heitä öisin aivan turhaan. Kyllä, luit oikein, herättäessään. Kaikki lapsen äännähtely, kitina ja itku ei tarkoita, että lapsi olisi oikesti hereillä yöllä. Monesti se lapsi herää vasta siihen, kun vanhempi hyökkää sekunneissa nostamaan lapsen sängystä ylös. Kannattaa tutustua siihen, miten jatkuvasti katkottu uni vaikuttaa lapsen aivoihin ja kehitykseen, ennemmin kuin kyttäillä sekuntikelloa.
[/quote]
No tämä kerrottiin meille sekä synnäriltä, että neuvolasta, että vastasyntyneen itkuun on reagoitava välittömästi, mieluiten 20 sekunnin viiveellä. Naurapa vaan.
Ja mä kirjoitin että itkuun. En kitinöihin äännähtelyihin. Missä kohti kirjoitin että vauva mennään nostamaan? Kirjoitin että reagoidaan. Se voi tarkoittaa että lasketaan käsi vauvan päälle. Haloo nyt taas... Huudatapa sinä vauvojasi että keuhkot kehittyy, jos haluat.
[/quote]
En ole huudattanut, mutta lapseni ovat nukkuneet nelikuisista täydet yöt. Miten itselläsi? Minäkin mainitsin itkun. Lapset itkevät unissaankin. Et ilmeisesti tiennyt tätä. Tärkeintä on oppia tunnistamaan lapsen itkujen merkitys.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:25"]
35, mistä sulla on tietoa, että muualla maailmassa vauvat eivät heräile ja vanhemmat ole väsyneitä? Eiköhän se taida olla vauvojen ihan normaali tapa ympäri maailman, ja ihan aina on ollut... Ihan jo sen vuoksi, että lähes jokainen imetetty vauva tarvitsee yösyöttöä jonnekin 6 kuukauden ikään asti, jonka jälkeen yösyömiseen voi halutessaan puuttua...
[/quote]
Olen synnyttänyt lapseni useammassa eri maassa. Olen siis saanut kädestä pitäen tutustua eri maiden suosituksiin ja toimintatapoihin. Minulla on tietysti myös paljon lapseperhetuttuja muuallakin kuin Suomessa. Muilta äideiltä olen paikallisiin tapoihin saanut opastusta. Asuinmaassani ei lapset tosiaan enää heräile öisin nelikuisina, vaikka rintamaidolla olisivatkin.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:51"]
35, mistä sulla on tietoa, että muualla maailmassa vauvat eivät heräile ja vanhemmat ole väsyneitä? Eiköhän se taida olla vauvojen ihan normaali tapa ympäri maailman, ja ihan aina on ollut... Ihan jo sen vuoksi, että lähes jokainen imetetty vauva tarvitsee yösyöttöä jonnekin 6 kuukauden ikään asti, jonka jälkeen yösyömiseen voi halutessaan puuttua...
[/quote]
Olen synnyttänyt lapseni useammassa eri maassa. Olen siis saanut kädestä pitäen tutustua eri maiden suosituksiin ja toimintatapoihin. Minulla on tietysti myös paljon lapseperhetuttuja muuallakin kuin Suomessa. Muilta äideiltä olen paikallisiin tapoihin saanut opastusta. Asuinmaassani ei lapset tosiaan enää heräile öisin nelikuisina, vaikka rintamaidolla olisivatkin.
[/quote]
Suomessa aletaan muuten puhua usein nelikuisneuvolassa, että kohta voi alkaa yösyöttöjä rajoittamaan. Kuuden kuukauden iässä ne voi ravitsemuksellisesti jättää pois vaikka vauva haluaisikin syödä, siihen asti on hyvä syöttää ainakin kerta.
Tässä muuten kirjoitettiin vastasyntyneistä, eikä isommista vauvoista. Moni siirtää pinnikseen tai jopa eri huoneeseen jossain puolen vuoden tietämillä, kun vauvat useinkin alkavat nukkua parempia öitä. Ei sun lapsesi ole siinä välttämättä poikkeuksia, vaan vauvoille alkaa muodostumaan päivärytmiä siinä 3 kuukauden iän jälkeen. Sun lapsillekaan ei sitä ennen muodostu, sillä pikkuvauva nyt vaan ei kellon mukaan vielä elä.
En tiedä heräileekö tosiaan suomalaiset isommat lapset sitten oikeasti enemmän vai puhutaanko siitä vaan? Ei 10 kertaa yössä heräily ole yli vuoden ikäisten minunkaan tuttujen lasten tavanomaisin tapa, vaikka suomessa ollaan.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:47"]
Tiedätkö, että vastasyntyneen itkuun on reagoitava 20 sekunnin sisällä, jotta perusturvallisuus rakentuu oikein? Oletko varma että ehdit?
[/quote]
Päivän naurut, kiitos! En yhtään ihmettele, että Suomessa lapset eivät nuku öitään, vaikka muualla ikätoverit ovat jo pitkään saaneet nukkua rauhassa ja katkoitta kokonaisia öitä. Kannatta tutustua neurologiaan ja neuropsykologiaan. Vanhemmat tekevät hallaa lapselleen herättäessään heitä öisin aivan turhaan. Kyllä, luit oikein, herättäessään. Kaikki lapsen äännähtely, kitina ja itku ei tarkoita, että lapsi olisi oikesti hereillä yöllä. Monesti se lapsi herää vasta siihen, kun vanhempi hyökkää sekunneissa nostamaan lapsen sängystä ylös. Kannattaa tutustua siihen, miten jatkuvasti katkottu uni vaikuttaa lapsen aivoihin ja kehitykseen, ennemmin kuin kyttäillä sekuntikelloa.
[/quote]
No tämä kerrottiin meille sekä synnäriltä, että neuvolasta, että vastasyntyneen itkuun on reagoitava välittömästi, mieluiten 20 sekunnin viiveellä. Naurapa vaan.
Ja mä kirjoitin että itkuun. En kitinöihin äännähtelyihin. Missä kohti kirjoitin että vauva mennään nostamaan? Kirjoitin että reagoidaan. Se voi tarkoittaa että lasketaan käsi vauvan päälle. Haloo nyt taas... Huudatapa sinä vauvojasi että keuhkot kehittyy, jos haluat.
[/quote]
En ole huudattanut, mutta lapseni ovat nukkuneet nelikuisista täydet yöt. Miten itselläsi? Minäkin mainitsin itkun. Lapset itkevät unissaankin. Et ilmeisesti tiennyt tätä. Tärkeintä on oppia tunnistamaan lapsen itkujen merkitys.
[/quote]
No edelleen sun nelikuiset. Tässä puhuttiin vastasyntyneistä koko ajan.
Olisin hommannut sitten sängyn vauvan huoneeseen. Mies olisi saanut nukkua sitten ihan yksikseen ilman vaimon turvaa ja läheisyyttä. Kyllä se vauva niitä enemmän tarvitsee kuin mies.
Ideaalista tietenkin on jos sitä saa pitää kummatkin lähellään, mutta jos miehen kanta on niin ehdoton niin kyllä vauvan tarpeet ajaa miehen tarpeiden edelle. Minä ainakin olisin itsekin nukkunut surkeasti jos vauva olisi ollut kaukana minusta, ei tunnu luonnolliselta. Enkä tiedä miten olisin jaksanut ne miljoona yöherätystä kävellä aina toiseen huoneeseen. Vauvan ollessa lähellä ne yöheräämiset meni kivuttomammin.
Isänä kyllä myös ihmettelen tätä tapausta.
Pidän ihan itsestään selvänä, että vauva nukkuu äitinsä kanssa, ja minä nukun muualla. Herään aamulla aikaisin töihin, enkä oikein voi heräillä aina öisin, varsinkin kun olen huonouninen. En myöskään halua aamulla herättää vaimoani touhuamalla.
Tapauksesta tulee mieleen kyllä se, että ap:n mies elättelee jotain ihme seksitoiveita. Huhhuh. Minusta ainakin kuuluu asiaan, että vauva-aika on seksitöntä. Senkin vuoksi on hyvä, että on oma nukkumapaikka toisessa huonessa..
Itselläni kaksi imetettyä alusta asti vieressä samassa sängyssä nukkunutta lasta.
Ensimmäinen nukkui 6-7 tuntia heräämättä heti kun laitokselta päästiin, en todellakaan laittanut herätyskelloa soittamaan kolmen/neljän tunnin välein, että olisin herättänyt lapsen syömään. Silti hyvin kehittyi ja kasvoi. Omaan sänkyyn siirtyi joskus 8-9kk iässä, mutta silloin heräili yöllä hampaitten takia itkemään ja usein samalla siirtyi viereen. Vieressä olessaan ei välttämättä edes herännyt kitinöihin, vaan rauhoittui ennen heräämistä.
Seuraava oli vaikeampi tapaus, heräili noin kahden tunnin välein ja kitisi ja itkeskeli 15-30 minuutin välein muuten. Tässä sama kuin edellissä, jos oli vieressä, rauhoittui paijaamalla ilman heräämistä välikitinöissä. Välillä yritin saada omaan sänkyyn, mutta sieltä heräsi joka ikiseen kitinään ja uudelleen nukahtaminen kesti sen 10 min. Ei siinä itse pahemmin ehtinyt nukahtaa. No taustalta löytyi siinä vuoden iässä allergia (jota ei neuvolassa uskottu) ja sen jälkeen onnistui omaan sänkyyn siirtäminen.
Lapsissa ja äideissä on yksilöllisiä eroja, ei se kaikilla toimi mikä yhdellä toimii. Ennen vauvan tuloa on aivan turha lyödä lukkoon nukkumajärjestystä, ei sitä voi etukäteen tietää, mikä teillä toimii.
Ja sitä seksiä voi harrastaa muuallakin kuin sängyssä, jos ylipäätään virtaa riittää. Raskaus-, synnytys-, ja imetyshomooneille ei voi tehdä juuri mitään, siksi niistä olisi tärkeätä puhua miehellekin jo ennen kuin on ajankohtaista. Vaikka kuinka niitä yrittäisi hallita, kyllä niitä läpi tulee :) Lapsen tulemien nyt väkisinkin vaikuttaa vanhempiin ja parisuhteeseen, mutta aina kannattaa muistaa se, että tilanne "normalisoituu" ajan myötä kunhan lapsi/ lapset kasvavat ja pystyy taas keskittymään muuhunkin kuin lapsiin (oikeasti, eikä vain "nyt en ajattelekkaan lapsia")
Jos molemmat vanhemmat hyväksyvät lapsen mukanaan tuoman muutoksen, on parisuhteellakin paremmat mahdollisuudet.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:51"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä se on myös suomalainen suositus, että vauvoja ei nostella eikä viihdytellä yöllä yhtään sen enempää kuin on täysin pakko.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:47"]
[/quote]
[/quote]
Mitä ihmettä sä selität? Kyllä jokainen vanhempi tunnistaa milloin vauva on hereillä ja milloin ei!
Onko se joku este seksin harrastamiselle jos vauva nukkuu omassa sängyssä vanhempin sängyn vieressä?
Onko se joku este seksin harrastamiselle jos vauva nukkuu omassa sängyssä vanhempin sängyn vieressä?
Mies ulos makkarista jos ei mahdu kehdon kanssa sinne! Mun mielenterveys olis entinen jos vauvat ois nukkuneet eri huoneissa alkuun. Esikoinen siirtyi omaan huoneeseen 10kk iässä ja kuopus noin vuoden iässä. Molemmilla kerroilla kaikkien yöunet jo vaati sitä sekä mä en jaksanut stressata siitä että vauva näkee meidän harrastavan seksiä ja tajuaa sen. Alkuun imetystä voi olla parin tunnin välein jopa yöllä ja susta AP tulee zombi jos joka kerta oot pystyssä sen ajan.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:58"]
On tällä palstallakin mielestäni ylireagointia, koska useissa muissa länsimaalaisissa kulttuureissa nukutetaan vauvoja eri huoneessa... ihan normaaleja aikuisia niistäkin tulee. Että ei se nyt mitään lapsen pahoinpitelyä ole jos sen laittaa nukkumaan eri huoneeseen.
[/quote]
Jos mietitään esim. Yhdysvaltoja, siellä käytetään paljon terapiapalveluita - ne onnekkat, joilla siihen on varaa - ja myös mielialalääkitystä.
[/quote]
Katsellaan ihan Eurooppaa. Suomion kärjessä lasten mielenterveyspalveluiden käyttöasteessa.
[/quote]
voi johtua monesta asiasta.
- 90-luvun lama ja siitä johtuneet säästöt lasten ja nuorten palveluissa
- Suomessa saa hoitoa ja oireisiin reagoidaan toisin kuin muualla Euroopassa
- suomalaislapset on hullumpia kuin muut
eli sikäli tuolla sinun tiedollasi ei tee vielä mitään, ilman kunnollisia taustatietoja.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:35"]
[/quote]
On.
Ulkosuomalaisen mielestä Suomessa kaikki tehdään päin persettä. Silti äitien ja vastasyntyneiden kuolemat ovat alhaisinta tasoa maailmassa, äitien hyvinvointi yksi korkeimmista, ja edelleen kersat menestyvät pisa-testeissä.
Mielenterveysongelmiakin osataan lapsilla diagnosoida ja hoitaa. Vai veikkaako joku edellisistä, joka kirjoitti suomalaislasten mt-ongelmista, että suomalaislapsilla on enemmän mielenterveysongelmia, kuin Bosnia-Herzegovinan alueen lapsilla? Kosovolaisilla, serbeillä, muilla levottomilla/köyhillä alueilla asuvilla? Tai maailmanlaajuisesti? Vaikka syyrialaisilla?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:30"]
Mitä ihmettä sä selität? Kyllä jokainen vanhempi tunnistaa milloin vauva on hereillä ja milloin ei!
[/quote]
No ei kyllä todellakaan erota.
Hysteerikkoja on yllättävän paljon ja se vauva tosissaan riivitään hereille joka kitinästä ja sitten ihmetellään, ku se nukkuu huonosti.
Ihan lähipiiristänikin olen tällaista todistanut ja niinhän siinä kävi, että lapsi on nyt teininä hemmoteltu ja koulukiusattu eikä se parisuhdekaan kestänyt. Hysteria siis jatkui ja jatkuu tällä äidillä myös kaikessa muussa kuin vain vauvan kitinässä. Äiti ei edelleenkään näe toimimmassaan mitään vikaa, ihmettelee vaan miksei hänen täydellisen ja superälykkään, mahtavan, ihanan ja hyperempaattisen lapsensa kanssa halua kukaan leikkiä. Edes sukulaiset ei jaksa muuta kuin väkisin hymyillen, kun keskitytään ajatteleen, että ei se ole lapsen vika, että kasvoi Nico-Petteriksi.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:17"]
Minusta ainakin kuuluu asiaan, että vauva-aika on seksitöntä. Senkin vuoksi on hyvä, että on oma nukkumapaikka toisessa huonessa..
[/quote]
Minkä ihmeen takia vauva-ajan kuuluu olla seksitöntä? Täh?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 09:51"]
[/quote]
Voi ei, mun perusturvallisuus on siis rakentunut ihan pieleen xD
Tai sitten ei.
Varmasti riippuu aika paljon myös lapsista, mutsi on kertonut, että hänen kaikki neljä lastaan on alusta asti nukkuneet hyvin, pari kertaa yöhön herätty alussa ja nopeaan tahtiin alettu nukkuun kokonaisia öitä. Ehkä hänkin ois ottanut viereen, jos olisi heräämisiä ollut koko ajan.
Pointtina siis se, että ne vauvatkin on erilaisia ja myös niillä on erilaisia tapoja tarpeita ja on turha automaattisesti syyllistää niitä, jotka tekevät asiat eri tavalla kuin itse on tehnyt ;-)
[/quote]
Ei ollut puhe vieressä nukkumisesta vaan siitä, että vauva on ihan eri huoneessa. Nukuitsä ihan yksin eri huoneessa?
[/quote]
En ihan yksin. Olen kuopus, joten siellä huoneessa oli myös mun isosisko.
Mutta siis me ollaan oltu nk. helppoja lapsia kaikki ja siksi tuo järjestely toimi. Mutsi sanoi, että jokainen on herännyt kuin kello syömään ja nukahtanut, kun on vaan vaakatasoon laitettu xD
Mun mielestä se sänky vanhempien huoneessa on ihan ok ratkaisu, mutta kannattaa kuunnella sitä miestä siinä, että miten pitkään se on siellä, tai siis keskustella asiasta ja kuunnella myös aidosti sitä toistakin aikuista. Jossain vaiheessa se saattaa myös alkaa vaikuttaa siihen parisuhteeseen eikä se ole kuitenkaan kenekään kannalta hyvä asia.
Mulla vaan ottaa täällä silmään monen asenne siitä, että sillä isällä ei ole enää mitään sanavaltaa, ei edes oikeutta ilmaista mielipidettään ja että olisi muka vain yksi ainoa oikea tapa toimia ja kaikilla muilla tavoin toimien lapsista tulee kieroja ja häiriintyneitä ja vanhemmat on huonoja.
[/quote]
Parisuhteelle voi antaa aikaa vauvan ollessa vastasyntynyt muutenkin kuin kippaamalla muksu omaan huoneeseen. Myös äidillä on oikeus nukkua hyvin ja minusta se ei toteudu sillä, että juoksennellaan kahden huoneen väliä. Kyllä meillä tämä oli itsestään selvää, ei miehen kanssa tarvinnut edes keskustella siitä mihin vauvan sänky laitettiin. Ja kun lapsi huusi koliikkiaan, niin mies meni vierashuoneeseen jotta jaksoi lähteä aamulla töihin. Mutta mulla onkin aika fiksu mies.