Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

WHO: Korona on vain alle puolet normaalia flunssaa tappavampi

Vierailija
17.10.2020 |

Lokakuun alussa Maailman terveysjärjestö WHO muutti arviotaan koronataudista vähemmän vaaralliseen suuntaan. Koronaviruksen ns. fatality rate eli kuolleiden osuus sairastuneista laskettiin aiemmasta 0,6 prosentista 0,14 prosenttiin. Normaalin flunssan kohdalla luku on 0,1 prosenttia.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006672915.html

Miksi edes keskustellaan enää rajoituksista ja Suomen talouden sulkemisesta hieman flunssaa pahemman viruksen takia?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvioita esittävät WHO ja muutkin tahot. Tietoa ei ole saatavilla. Olen sairastanut influenssa + keuhkokuumeyhdistelmän joten korona huolestuttaa positiivisista nykyarvioista huolimatta. Huolen taustalla ovat seuraavat FAKTAT:

- 80 % sairaalahoitoon joutuneilla keuhkokuume

- 90 %:lla kuukausia kestäneitä jälkioireita, mm hengenahdistusta

- Kiina sulki maansa + kuvat kuolevista sairaalan käytävillä: mikään pikkulentsu ei varmasti saa Kiinaa tekemään moisia toimenpiteitä.

- Italiassa porukkaa kuoli laumoittain.

- virus on SARS:n serkku, SARS oli tappava (10%).

Voi olla (ja luultavasti onkin) että virus on mutatoitumassa vähemmän tappavaksi (jotta ehtii levitä mahdollisimman laajalle) mutta paras olisi jos saataisiin tauti nujerrettua. Rokote tai taudin hiipuminen ovat ainoita keinoja pelastaa talous.

Mistä sinä olet saanut tuon tiedon, että 90 prosentilla on kuukausia kestäviä jälkioireita? Realistisempi luku olisi varmaan alle 30%.

Vierailija
22/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgian sairaalat uhkaavat täyttyä koronaviruspotilaista. Maan tehohoidossa olevien potilaiden määrä kaksinkertaistui 11 päivässä ja oli torstaina 327 potilasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lopulliset lukemat ole vielä saamatta. Myöskin paikallista vaihtelua on ollut ihan älyttömästi. Joissain maissa on korkeammat kuolinprosentit, täällä ja esim. Etelä-Koreassa pysynyt tosi matalana.

Sen minä vain itse tiedän, että en takavuosilta tiedä yhtään "normaalia" tuttavaa, joka olisi influenssaan kuollut. Pari vanhaa petipotilasta tunsin, jotka kuolivat keuhkokuumeeseen, mutta monisairas petipotilas voi kuolla helposti mihin vain (yksi sukulaiseni kuoli norovirukseen).

Mutta koronaan on kuollut kolme nettituttavaa. Yksi (britti) oli kuusikymppinen, yksi (amerikkalainen) viisissäkymmenissä, kolmas (aasialainen) 24-vuotias. Teholle on joutunut kaksi tuttavaa, yksi (italialainen) 43-vuotias, toinen (brasilialainen) 26-vuotias.

Ei kyllä mitenkään normaalin influenssakauden satoa tämä. Minulla ei ole edes mikään älyttömän laaja satojen ihmisten tuttavaverkosto.

Vierailija
24/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa ollut pikemminkin 10% koronan tappavuus. 

Emme ole Italiassa.

Vierailija
25/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin ei nyt täsmää. Jos korona on noin vaaraton eikä tapa juuri ketään, miksi siihen on kuollut yli miljoona melko lyhyessä ajassa ja edelleen kuolee 1000 ihmistä päivässä? Miksi Ranskassa on ulkonaliikkumiskielto flunssan takia? Miksi kaikki maat ovat paniikissa ja tekevät valtavia toimenpiteitä vaarattoman taisin takia? Tämä on melkoisen hämärää ja hämmentävää.

Vierailija
26/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkä kausi-influenssasta 90% sairastaneista useita kuukausia kestäviä vakaviakin jälkioireita?

Näin elettiin 17.12.2019 kun kaikki oli vielä järjissään.

Suomessa jyllää nyt sitkeä flunssa, joka voi kestää jopa viikkoja – ja pahin voi olla vasta edessä

INFLUENSSAEPIDEMIA on jokavuotinen vitsaus ja alkaa Suomeen tyypillisesti joulun tienoilla tai viimeistään tammikuun lopussa. Kahdeksasta kymmeneen viikkoa kestävän epidemian aikana 10–15 prosenttia eli pahimmillaan lähes miljoona suomalaisista sairastuu.

Perusterveelle influenssa on harvoin vaarallinen, mutta se aiheuttaa vuosittain noin 500–2 000 kuolemaa. Kuolleisuus lisääntyy erityisesti perussairailla ja iäkkäillä. Lisäksi influenssa voi laukaista sydän- tai aivoinfarktin, joka johtaa laitoshoitoon.

https://www.is.fi/terveys/art-2000006345595.html

HUOM! Meillä on 12 000 todettua tapausta ollut koko vuoden aikana koronasta tähän mennessä!! Epidemia, missä?

Lisää juttuja influenssasta:

Influenssa-aalto täytti Taysin ääriään myöten – potilaita siirretty käytäväpaikoille

Taysissa oli viikolla 9 eli viime viikolla 183 influenssapotilasta, kun edellisviikolla määrä oli 165.

Pirkanmaalla on ollut tehohoidossa reilusti yli 10 influenssaan sairastunutta ihmistä.

https://www.aamulehti.fi/a/200795080

Vierailija
27/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pystytä enää perääntymään, kun viruksesta on tehty tällainen mörkö. Olisi liian noloa että tosiaan flunssan takia olisi talous ajettu alas ja ihmisiä pidetty eristyksissä. Leikitään siis että vakava juttu edelleen ja mediassa näytetään tärkeän oloisia lääketiedekuvituksia.

Minulla kasvaa päivä päivältä ihailu STM:n keväistä maskiselvitystä kohtaan. Vaikka media ja ääliöt ympärillä panikoi kuin viimeistä päivää, koulut ja kaikki muukin suljettiin yms., joku vielä uskalsi todeta, että eipä näistä maskeista näytä paljon hyötyä olevan. Ihanan selväjärkinen asenne. Sitä ei olekaan nähty sittemmin.

Kohta varmaan pannaan taas joka paikka kiinni, koska muutamaa vanhusta yskittää.

Vierailija
28/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin ei nyt täsmää. Jos korona on noin vaaraton eikä tapa juuri ketään, miksi siihen on kuollut yli miljoona melko lyhyessä ajassa ja edelleen kuolee 1000 ihmistä päivässä? Miksi Ranskassa on ulkonaliikkumiskielto flunssan takia? Miksi kaikki maat ovat paniikissa ja tekevät valtavia toimenpiteitä vaarattoman taisin takia? Tämä on melkoisen hämärää ja hämmentävää.

Ihmisiä kuolee koko ajan. Vanhat ja heikot kuolevat influenssaan tai sen puutteessa koronavirukseen. Kuolemisen määrä on suht vakio, eikä koronaviruskaan ole useimmissa maissa aiheuttanut kokonaiskuolleisuuteen merkittävää kasvua.

Vierailija
29/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole Italiassa.

Pointti on siinä, että jos tauti lähtee käsistä niin lopputulos voi olla tuollainen.

Vierailija
30/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastoja saadaan dramaattisemmaksi kun merkataan ihmisten kuolleen koronaan, vaikka heiltä ei ole testattu sitä

https://www.theguardian.com/us-news/2020/apr/15/new-york-city-coronavir…

Vierailija
31/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Belgian sairaalat uhkaavat täyttyä koronaviruspotilaista. Maan tehohoidossa olevien potilaiden määrä kaksinkertaistui 11 päivässä ja oli torstaina 327 potilasta

Ei olla Belgiassakaan.

Vierailija
32/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole Italiassa.

Pointti on siinä, että jos tauti lähtee käsistä niin lopputulos voi olla tuollainen.

Ei ole, koska olemme kulttuurimme takia täysin erillainen maa. Kevättä kummempi lopputulos ei tule nytkään, koska emme ole muuttuneet kulttuurina toisenlaiseksi.

Vierailija
33/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan vähättelijät ja hoaxjauhajat ovat heikompaa ainesta joiden psyyke ei kestä sitä että koko maailmassa on oikeasti ihan hitonmoinen tilanne päällä. Pitkästä aikaa.

Vierailija
34/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän lopulliset lukemat ole vielä saamatta. Myöskin paikallista vaihtelua on ollut ihan älyttömästi. Joissain maissa on korkeammat kuolinprosentit, täällä ja esim. Etelä-Koreassa pysynyt tosi matalana.

Sen minä vain itse tiedän, että en takavuosilta tiedä yhtään "normaalia" tuttavaa, joka olisi influenssaan kuollut. Pari vanhaa petipotilasta tunsin, jotka kuolivat keuhkokuumeeseen, mutta monisairas petipotilas voi kuolla helposti mihin vain (yksi sukulaiseni kuoli norovirukseen).

Mutta koronaan on kuollut kolme nettituttavaa. Yksi (britti) oli kuusikymppinen, yksi (amerikkalainen) viisissäkymmenissä, kolmas (aasialainen) 24-vuotias. Teholle on joutunut kaksi tuttavaa, yksi (italialainen) 43-vuotias, toinen (brasilialainen) 26-vuotias.

Ei kyllä mitenkään normaalin influenssakauden satoa tämä. Minulla ei ole edes mikään älyttömän laaja satojen ihmisten tuttavaverkosto.

Paitsi että Suomessa taitaa edelleen olla enemmistönä itseni kaltaiset, jotka eivät tunne yhtään koronaan sairastunutta.... itse tiedän kyllä parikin influenssaan kuollutta, joista toinen oli hyvin nuori.

Vierailija
35/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sillä oletuksella, että jokainen sairastunut on testattu, mikä ei pidä paikkaansa.

Hahhah, ihan niinkuin influenssaa testattaisiin ainakaan enempää.

En tiedä ketään, jolta olisi testattu influenssa, vaikka oireet olisivat aivan selvät, kuten itsellänikin. Influenssa testataan vasta, kun sairastuneen tila on jo vakava. Jos selviää kotihoidolla, ei yleensä testata.

Koronatestiin käsketään jo kun kurkku on kipeä.

Vierailija
36/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että Suomessa taitaa edelleen olla enemmistönä itseni kaltaiset, jotka eivät tunne yhtään koronaan sairastunutta.... itse tiedän kyllä parikin influenssaan kuollutta, joista toinen oli hyvin nuori.

Oma arvelusi on hyödytön. Itse tiedän kolme koronaan kuollutta, mutten yhtään influenssaan kuollutta.

Ei tällaiset kerro mitään.

Vierailija
37/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydän alapeukuttajia perustelemaan:

Miksi 14/1000 ihmistä tappavan koronan vastaiset äärimmäiset Suomen lamaan suistavat toimet ovat oikeutettuja, mutta 10/1000 ihmistä tappavaan flunssaan vain todetaan, että hakekaa rokote kerran vuodessa jos jaksatte?

Laskepa uudestaan nuo luvut. 0,14% on 1,4/1000 ja 0,1% on 1/1000. Muuten kyllä samaa mieltä.

Vierailija
38/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydän alapeukuttajia perustelemaan:

Miksi 14/1000 ihmistä tappavan koronan vastaiset äärimmäiset Suomen lamaan suistavat toimet ovat oikeutettuja, mutta 10/1000 ihmistä tappavaan flunssaan vain todetaan, että hakekaa rokote kerran vuodessa jos jaksatte?

Varmaan ihan siksi että sinulla on niin järjettömän huonot perustaidot että kirjoitit flunssan olevan tappavaa, vaikka tarkoitat influenssaa.

Vierailija
39/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11516123

Kannattaa katsoa tästä kokonaiskuolleisuuden kehitystä eri maissa keväällä. Se on noussut huomattavasti normaaleihin vuosiin verrattuna.

Sukulaiseni sai koronan keväällä ja on edelleen niin sairas, että on työkyvytön. Normaali influenssa ei aikaansaa sellaista. Minua huolestuttavat nuo pitkäaikaisseuraukset jopa enemmän kuin kuolemat.

Epäilen itse sairastaneeni koronan jo keväällä, sain sen mysteeritaudin matkoilta tammikuussa. Olin puoli vuotta keuhkokuumeessa, johon ei mikään lääke tehonnut. Sen jälkeen olen kärsinyt hämöristä jälkioireista, kuten nivelkivuista ja näköhäiriöistä ja erikoisesta ihottumasta. Hengissä olen edelleen, enkä edes ole päässyt testiin ja kuulu koronatilastoituihin, mutta silti siitä on koitunut paljon enemmän haittaa elämääni kuin mistään normi-influenssasta, joita olen pariinkin kertaan sairastanut.

Koronakuolleisuuteen vaikuttaa alueellinen vaihtelu myös. Mitä enemmän tulee jollain alueella potilaita, jotka tarvitsevat tehohoitoa, niin terveydenhuoltojärjestelmä alkaa kaatua. Silloin kuollaan ihan tavallisiin rutiinileikkauksiin, joista silloin tällöin tulee komplikaatioita ja auto-onnettomuuksiinkin, kun tehohoitopaikkoja ei ole vapaina kaikille tarvitsijoille. Näin kävi Wuhanissa, Italiassa ja Espanjassa ja se nosti kuolleisuuden n 10%:iin niillä alueilla. Eli on ymmärtämätöntä tuijottaa vain koronan kuolleisuusprosenttia, epidemian vakavuus on kokoelma useasta eri tekijästä.

Vierailija
40/121 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan vähättelijät ja hoaxjauhajat ovat heikompaa ainesta joiden psyyke ei kestä sitä että koko maailmassa on oikeasti ihan hitonmoinen tilanne päällä. Pitkästä aikaa.

Ei ole mitään tilannetta päällä sen enempää kuin hysteerinen suhtautuminen joka tekee tilanteen.  On kaksi eri asiaa käyttäytyä kuin olisi jokin uhka kuin se, että olisi jokin uhka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän