Vedin kilarit kyttääjämummolle kaupassa
Olin ostosteni kanssa kaupan jonossa. Edelläni oli äiti kahden lapsen kanssa ja nainen oli raskaana. Ostoskärryn sisällön määrästä päätellen kotona oli vielä 1-2 kouluikäistä, eli suurperheestä selvästi kyse. Nuorempi lapsi käkisi ostoskärryissä, joten koitin häntä siinä viihdyttää vilkuttelemalla ja hymyilemällä samalla, kun äiti lappoi ostoksiaan liukuhihnalle. (Olen itse myös raskaana, joten sympatiasta menin siihen perään).
Minun perääni asteli kaksi mummoa ostostensa kera. Toinen siinä sitten alkoi toiselle raportoimaan, miten ei ole ennen nähnyt kenenkään ostavan noin paljon ruokaa (toinen mummo pysyi visusti hiljaa koko ajan). 'Jaa, taitaa olla suurperhe, tommonen määrä leipääkin, siinä saa olla leikkelettäkin sitten. Kuus purkkia ainakin maitoa, eiku, eiku katos, sitä on tossa kärryssä vielä lisää, kyllä sitä on toistakymmentä purkkia. Jauhelihaakin toista kiloa varmaan tossa.'
Samalla liukuhihna eteni ja mummo alkoi latoa omia ostoksiaan minun perääni. Nainen minun edelläni kääntyi kassalle maksamaan, kylki tietysti meitä perässä jonottaneita kohti. Siitäpä mummo riemastui, kun näki raskausvatsan. 'Oi kato nyt, raskaanakin vielä, yksi syömäri lisää perheeseen'.
Jossain korvieni välissä kilahti ja käännyin mummon ostoksia kohti. Suustani kuului 'Jaa, vai punaista maitoa, jaa, onhan sitä nykyään rasvatontakin siellä hyllyssä, ettei tarvitse verisuoniaan vanhalla iällä tukkia. Jaa, vai että ihan koko paketti jauhelihaa, ei passaa koko 400 grammaa sitten samalla aterialla syödä yhden ihmisen taloudessa. Ai että sirkku-palasokeria, juu, juu, sitä varmaan meneekin paljon, jos joka kahvikuppiin laittaa kaksikin palaa.'
Käännyin täysin eleettömästi takaisin ympäri, jonka jälkeen minä jonotin hiljaa, mummot jonottivat hiljaa ja äiti edelläni pakkasi ostoksiaan hiljaa. Kassatyttö sentään vähän hymyili :D
Kommentit (68)
Kyllä vähän huvitti tuo tarina, eihän ap:n takaisinantokommentista seurannut kuitenkaan mitään pahaa sen enempää kuin mummonkaan jauhamisesta.
Mutta kannattaa kyllä muistaa, että dementia tekee ihmisestä helposti häijyn, kuten muutkin sairaudet voivat tehdä (esim. heilahtelevat sokeriarvot). Moni dementikko esimerkiksi syyttää vanhainkodissa toisia varkaiksi täysin perusteitta, tai saattaa valita jonkun yhden ihmisen vainonsa kohteeksi. Tämä siksi, että he eivät oikeasti muista asioita eivätkä välttämättä heti tajua (tai muista) sitä.
Läheiseni omaisella on alzheimerin tauti ja hän saattaa kommentoida ja arvostella muita ihmisiä tosi ilkeästi. Tämä johtuu tuosta sairaudesta, joka näköjään poistaa ainakin hänen tapauksessaan tietynlaiset sosiaaliset estot ja käyttäytymistavat.
Hänelle on aivan turha sanoa yhtään mitään, koska puolta minuuttia myöhemmin hän ei muista enää yhtään mitään. En tiedä mitä hän yksin ollessaan kommentoi ja miten hänelle vastataan, en halua edes tietää.
Ymmärrän toki, etteivät arvostelun kohteeksi joutuneet ihmiset ymmärrä, että vanhus on sairas, hän kun on ihan toimintakykyinen ja vaikuttaa muutoin ihan normaalilta.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 12:27"]
En usko tarinaasi. Tuo on niitä juttuja mitä tietynlaiset ihmiset tykkää kertoa antaakseen itsestään hyvän kuvan. Juttu on lapsellinen ja selvästi keksitty.
[/quote]
Komppaan, vain porvoossa käyttäydytään näin.
Luovuutta kehiin näin provoihin, kun ei oikeata keskusteltavaa löydy!
Höpiskööt mummelit just mitä tahansa, kunhan eivät etuile jonossa. Monet on ihan yhtä pahoja etuilijoita kun venäläiset!
No, teitä kaikkia mummon dementiaan ja alzheimeriin vedonneita varmasti lohduttaa ajatus siitä, että mummo ei varmaan sitten vartin päästä enää muista, miten minä olin hänelle 'törkeä' ja 'häijy' jatkaessani hänen aloittamaansa keskustelua hänen valitsemallaan äänensävyllä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 12:13"]
vanhat akat ovat oikeasti vastenmielisiä. En haluaisi sanoa näin mutta on pakko, koska ne ovat. Vaikka niistä miten tahtoisi ajatella hyväntahtoisia ja arvokkaita ajatuksia, ei voi, koska tuntemani vanhat naiset ovat vihamielisiä, pahantahtoisia, arvostelevat kaikkea mikä liikkuu ja kyttäävät. Vanhat ihmiset, koettakaa kasvaa aikuisiksi ennen kuin kuolo korjaa.
[/quote]
aivan. Vanha äitini on juuri tuollainen nykyään. Voisin kuvitella, että hän olisi saattanut olla se toinen mummo kaupassa. Ei nyt ollut, sen tiedän. Mutta käyttäytyy joskus yhtä törkeästi.
Minä uskallan sanoa, kun olen jo tämän ikäinen. Arghhh.
Joskus hävettää olla äidin kanssa liikkeellä, kun kommentoi niin ilkeästi ja kovalla äänellä. En itse uskalla sanoa hänelle, mutta toivottavasti äitini tapaisi ap.n ja saisi nokilleen, että tajuaisi joskus olla hiljaa ja hienotunteisuuden.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 13:21"]
vanhat akat ovat oikeasti vastenmielisiä. En haluaisi sanoa näin mutta on pakko, koska ne ovat. Vaikka niistä miten tahtoisi ajatella hyväntahtoisia ja arvokkaita ajatuksia, ei voi, koska tuntemani vanhat naiset ovat vihamielisiä, pahantahtoisia, arvostelevat kaikkea mikä liikkuu ja kyttäävät. Vanhat ihmiset, koettakaa kasvaa aikuisiksi ennen kuin kuolo korjaa.
[/quote]
aivan. Vanha äitini on juuri tuollainen nykyään. Voisin kuvitella, että hän olisi saattanut olla se toinen mummo kaupassa. Ei nyt ollut, sen tiedän. Mutta käyttäytyy joskus yhtä törkeästi.
Minä uskallan sanoa, kun olen jo tämän ikäinen. Arghhh.
Joskus hävettää olla äidin kanssa liikkeellä, kun kommentoi niin ilkeästi ja kovalla äänellä. En itse uskalla sanoa hänelle, mutta toivottavasti äitini tapaisi ap.n ja saisi nokilleen, että tajuaisi joskus olla hiljaa ja hienotunteisuuden.
[/quote]
Niin ja ei todellakaan ole dementoitunut. Vaan nyt on päästänyt ilkeän ja juoruilevan ja ennakkoluuloisen ja rasistisen luonteen valloileen.
Esim sukujuhlissa kommentoi serkkupojan perheen vaimolle : "Jaa sitä tehtiin sitten neljä lasta, että saa hyvät lapsilisät ja saitte maksettua sen mammuttitalon, minkä rakensitte, mihin ei olis muuten ollut varaa"
Silloin taas kerran hävetti.
Ehkä nuo vanhukset uskaltaa päästää höyryjä pihalle noin vanhemmiten, kun eivät ole koko elämänsä aikana muuten kehdanneet.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 13:04"]
Mutta jos se vanha ihminen oli joku jälkeenjäänyt, vähän vajakki, joka oli vaan oma itsensä.
[/quote]
Se vanha ihminen oli jälkeenjäänyt vajakki, puupää ja taukki, joka pisti nokkansa sinne, minne se ei kuulunut. Nyt se sai oikeutetusti nenulleen.
Mikä ihmeen vimma täällä on puolustaa mummujen huonoa käytöstä? Onko teidän omat vanhemmat huonokäytöksisiä vai mistä on kyse? Ei keneltäkään, söpöltä lapseltakaan kuulu huonoa käytöstä suvaita.
Ja miksi ihmeessä pitäisi kunnioittaa jotain vanhusta, joka ei osoita mitään syytä kunnioittaa häntä? Ei tuossa mummon käytöksessä ole paljoa sen hienompaa kuin pultsareiden roiseissa jutuissa. Vaihtoehtona olisi ollut sanoa suoraan, mutta tuollainen pysäyttävä spontaani reaktio on moneen tilanteeseen toimiva.
Eipä se veemäisyys ihmisestä vanhetessa lähde, pikemminkin vain lisääntyy.
Tuo on sitä samaa katkeroitunutta ikäluokkaa jotka elänyt mm. sellaisin muinaisjäänteisin sananparsin kuin "rumat ne vaatteilla koreilee" koko ikänsä joten ne niiden arvostelut ja muut höpinät kannattaa jättää omaan arvoonsa ja kuopata ne "arvot" niin ettette opeta niitä itse jälkipolvillenne.
Pahimpia on ne ruskeissa vanhoissa minkkiturkeissaan Stockmannilla köpöttävät muka-hienostomummot, näyttävät vähän sellaisilta reppanoilta, hitailta ja heikoilta kuivan kesän karhuita noin niinkuin nopeasti katsottuna, mutta auta armias jos menet kosmetiikkatiskille kysymään eli samantien kun saat suusi auki niin joku niistä pomppaa takavasemmalta kiilaten ja etuillen, silmät kiiluen ja palvelua kiukkuisella kireällä äänellä vaatien! Vanhat tekohampaat vaan loksuttavat ja kynnet viuhtoo ilmassa kun pääsevät vauhtiin! :-o Suosittelen väistämään ja menemään turvallisen välimatkan päähän etenkin jos tädillä käsilaukku tai keppi mukana kun saattavat alkaa huitomaan mielipuolisesti.
Ap kilahtelee jo pelkästään täällä ketjussakin koko ajan. Tosielämässä kannattaa harjoittaa hieman itsehillintää.
Monet palstalaiset eivät todellakaan käsitä vaikeasti muistisairaiden vanhusten tilannetta. Tällaisista aiheista ei varmaan puhuta kauneus- ja laukkublogeissa tai Seiskassa.
Ap tarttis paremmat lääkkeet. Ei normaalit ihmiset kilahtele vanhuksille kaupassa. Eikä kyllä vieraille kurittomille lapsillekaan.
[/quote]
Ei se ole iästä kiinni. Typerä nuori on vanhempanakin typerä. Ja suurin osa ihmisistä ON keskimääräistä tyhmempiä!
Yksilöitä ne vanhemmatkin ihmiset on.
Vieraalle ihmiselle rageeminen on todella alkeellista käytöstä, ja lapsillekin erittäin huono esimerkki. Jos olisit hillinnyt itsesi, olisi asia jo luultavasti unohtunut mielestäsi. Nyt se kulkee mukanasi niin kauan kuin sitä muistelet.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 12:05"]
Olin ostosteni kanssa kaupan jonossa. Edelläni oli äiti kahden lapsen kanssa ja nainen oli raskaana. Ostoskärryn sisällön määrästä päätellen kotona oli vielä 1-2 kouluikäistä, eli suurperheestä selvästi kyse. Nuorempi lapsi käkisi ostoskärryissä, joten koitin häntä siinä viihdyttää vilkuttelemalla ja hymyilemällä samalla, kun äiti lappoi ostoksiaan liukuhihnalle. (Olen itse myös raskaana, joten sympatiasta menin siihen perään).
Minun perääni asteli kaksi mummoa ostostensa kera. Toinen siinä sitten alkoi toiselle raportoimaan, miten ei ole ennen nähnyt kenenkään ostavan noin paljon ruokaa (toinen mummo pysyi visusti hiljaa koko ajan). 'Jaa, taitaa olla suurperhe, tommonen määrä leipääkin, siinä saa olla leikkelettäkin sitten. Kuus purkkia ainakin maitoa, eiku, eiku katos, sitä on tossa kärryssä vielä lisää, kyllä sitä on toistakymmentä purkkia. Jauhelihaakin toista kiloa varmaan tossa.'
Samalla liukuhihna eteni ja mummo alkoi latoa omia ostoksiaan minun perääni. Nainen minun edelläni kääntyi kassalle maksamaan, kylki tietysti meitä perässä jonottaneita kohti. Siitäpä mummo riemastui, kun näki raskausvatsan. 'Oi kato nyt, raskaanakin vielä, yksi syömäri lisää perheeseen'.
Jossain korvieni välissä kilahti ja käännyin mummon ostoksia kohti. Suustani kuului 'Jaa, vai punaista maitoa, jaa, onhan sitä nykyään rasvatontakin siellä hyllyssä, ettei tarvitse verisuoniaan vanhalla iällä tukkia. Jaa, vai että ihan koko paketti jauhelihaa, ei passaa koko 400 grammaa sitten samalla aterialla syödä yhden ihmisen taloudessa. Ai että sirkku-palasokeria, juu, juu, sitä varmaan meneekin paljon, jos joka kahvikuppiin laittaa kaksikin palaa.'
Käännyin täysin eleettömästi takaisin ympäri, jonka jälkeen minä jonotin hiljaa, mummot jonottivat hiljaa ja äiti edelläni pakkasi ostoksiaan hiljaa. Kassatyttö sentään vähän hymyili :D
[/quote]
Anteeksi ap mutta minusta tuo oli aika tarpeetonta. Ilkeilit vanhuksille, ja tämä on ok ja ihmiset tykkää?? Olisit voinut kommentoida ihan asiallisestikin ja asettua mummojen "yläpuolelle". Sori mutta vähän myötähäpeä tuli puolestasi, koska tuollaiset kommentoijat kuten ne mummot (ja nyt myös sinä) ette oikein ymmärrä miten ihminen parhaimmillaan voisi reagoida vastaaviin tilanteisiin. Me emme voi muuttaa käytöksellämme tai päätämme aukomalla näitä mummoja, voimme vaikuttaa vain omaan käytökseemme. Nyt käyttäydyit yhtä huonosti kuin mummot.
Hyvä AP! Mielestäni toimit ihan oikein, olisin varmaan itsekin tehnyt samoin, ainakin jos minun ostoksiani oltaisiin kommentoitu tuolla tavalla. Sitä saa mitä tilaa. Olin itse pari vuotta sitten kaupan kassalla töissä vähän aikaa, ja kyllä niitä ilkeitä mummoja riitti. Osa oli kyllä todella ihania asiakkaita, mutta osa sitten taas todella huonokäytöksisiä. Kun oli töissä niin eihän niille voinut mitään sanoa takaisin mutta asiakkaana annan tulla kyllä täyslaidallisen jos toiset asiakkaat alkavat minua arvostella.
Mutta jos se vanha ihminen oli joku jälkeenjäänyt, vähän vajakki, joka oli vaan oma itsensä.