Naapurien äänistä hulluksi
Vähän huolestuttaa että nyt nuppi on pimahtanut lopullisesti.
Minulla on ollut vuosia putkeen stressiä ilman taukoa, josta siirryttiin suoraan koronaan. Kotoa työskentely kuulosti aluksi hyvältä, mutta ei tosiaan auttanut yhtään. Eikä se , että sosiaalinen elämä katosi kokonaan. Olen viimeiset 7kk istunut yksin kotona. Yläkerran pariskunta myös.
Tuli nopsaan selväksi, että asun talossa missä seinät on sen verran ohuet, että kaikki kuuluu läpi. Aamu kahdeksalta herään älyttömään kolinaan. Iltaan asti kuunnellaan ryminää, töminää ja kovaäänistä puhetta. Huonekalujen raahausta. Varmaan sata kertaa päivässä kuuluu sellainen raastava ja kaikuva ääni, mikä todennäköisesti on jonkun puisen saunatuolin työntelyä pesutiloissa.
Aluksi huhtikuun alussa tämä oli vain lievästi epämiellyttävää. Sen kanssa pystyi elämään. Sitten kuukaudet alkoivat vieriä. Jostain syystä yläkerran tyyppien äänet alkoivat ärsyttämään aina vain enemmän ja enemmän. Sitä alkoi jo odottamaan milloin sieltä tulee taas ne päivittäiset klassikkoäänet kuten se saunatuolin rääkäisy.
Jossain vaiheessa hiljaisuuskin alkoi ahdistamaan. Hiljaisina hetkinä tulee pidätettyä hengitystä kun odottaa että kohta sieltä taas pudotetaan joku keilapallo lattialle. Ja ei mene montaa minuuttia kun joku kolahdus kuuluu. Asunnossa ei kirjaimellisesti ole koskaan täysin hiljaista, paitsi yön pikkutunteina.
Herään käytännössä jo valmiiksi vihaisena, sillä olen herännyt 7kk ajan silloin kun naapurit päättävät. Minun elämisestäni ei kuulu ääntä, mutta kotini koko äänimaisema on heidän sanelemaansa. Tässä on jotain perustavanlaatuisesti raivostuttavaa. Jokin luolamiehen vaisto päässäni kokee, että vieras tunkeutuu reviirilleni. Negatiivista suhtautumista naapurien ääniin ei auta sekään, että keväällä lähestyin heitä erittäin kohteliaasti ja anteeksipyytelevästi ja toivoin että otettaisiin äänitasot huomioon kun kaikki istutaan kotona. Sain heiltä käytännössä haistattelut vastauksena ja äänet vain kovenivat. Minä olen ehkä monen mielestä hullu, mutta noin välinpitämätön en ainakaan ole.
Asialle ei voi tehdä mitään, koska kyse ei ole bilettämisestä, vaan pelkästään äänekkäästä elämisestä. Ja valitettavasti he eivät koskaan poistu asunnostaan. Hiljaisia päiviä ei ole laskujeni mukaan ollut ainuttakaan.
Tässä muutama päivää sitten päässä jotenkin naksahti. Yhtäkkiä jatkuva ahdistus ja jännitystila vaihtui uupumukseen ja motivaation puutteeseen. Sydän ei enää jaksa hakata tuhatta ja sataa. Alkoi väsyttämään ja nukuttamaan. Elämä alkoi tuntua täysin tyhjältä ja harmaalta paikalta, jossa ei ole mitään. Olen nyt nukkunut 2 päivää putkeen enkä saa mitään tehdyksi. En yhtään mitään. Unohtelen asioita. Jostain syystä puheen takkuilee kuin olisin kännissä. Täytyy kai ottaa loparit tai saikkua. Mutta mikä hyöty siitä saikusta on jos se on taas lisää vankeutta tässä paikassa jota kodiksi kutsun?
Olen sen verran tajuissani vielä, että ymmärrän aivojeni jostain syystä ylireagoivan tuohon naapurimölyyn. Mistä tässä on kyse? Mitä päässäni tapahtuu? Tai sitten jatkuvat äänet todella ovat verrattavissa kiinalaiseen vesikidutukseen ja pääni reagoi sen mukaisesti. Harvalla on kuitenkaan kokemusta tällaisesta, niin en usko kovinkaan monen ymmärtävän.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on naapurina hullu mielipuoli, joka on pessyt pyykkiä yli 12 tuntia päivässä vähintään viimeiset puoli vuotta. Vieläpä yksin asuvasta henkilöstä kyse, joten ei luulisi riittävän pyykättävää kokonaisen pataljoonan edestä. Pyykkikoneen jyskytys kuuluu aamusta iltaan, oli arki tai pyhä.
Se pyörittää kotipesulaa? Kannattavaa, jos kiinteä vesimaksu/kk ja varsinkin pimeenä! Jos tuo pesuaika 7-22, eipä siihen voi puuttua, mutta ymmärrettävästi ärsyttävää jatkuvasti kuunneltuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo vastamelukuulokkeet auta, jos haluaa esim. katsoa tv:stä jotain suomenkielistä ohjelmaa klo 22 jälkeen... eipä mitään kuulisi! Nyt katselen kutoselta suomeksi selostettua snookeria ja hyppäsin puoli metriä ilmaan, kun yläkerrassa tiputettii jälleen se keilapallo (tjn) pääni päällä...[/quote
Mulla ne saa bluetoothilla tai piuhalla yhdistettyä töllöön. Oisko sulla sellanen mahdollisuus?Ei oo bluetoottia, mutta vois tuolta töllön takaa joku reikä kuulokkeenpiuhalle löytyä. Kiitos! Tutkailen paremmalla ajalla!
Meillä naapurina perhe, jossa soitetaan pianoa, pelataan sisällä pallopelejä ja koira haukkuu. Odotan kun saan vauvan synnytettyä niin sehän huutaa niin että kuuluu naapuriin ja voi olla, että heilläkin voi tulla univelkaa toisten äänistä, kuten muilla tulee heidän koiransa haukkumisesta.
Onnistuisko sellainen, että kokeilee ehdollistaa itsensä päinvastoin kuin tähän asti on mennyt. Se aapeen kuvaus kiinalaisesta vesikidutuksestahan pätee. Kun alkaa kerran pelätä ääniä, pelko voimistuu joka kerta, ei tarvitse olla mitenkään kaheli että niin käy, kun se on yksinkertaista peruspsykologiaa.
Eli nyt tekee päinvastoin, karkkipussi tai muuta ihanaa hommaa viereen, ja heti kun kuuluu kolahdus ja parahdus, se on merkkiääni, että nyt saa tehdä sitä mitä eniten haluaa muttei yleensä saa. Vaikka sitten lukee romaania hetken tms kesken kotitöiden.
Tai sitten voi palkkioksi uppoutua haaveilemaan ihanimmasta mahdollisesta kostosta. Jos jonnejantteri luukuttaa yöllä, sitten aamukahdeksalta joku soittopeli postiluukusta sisään ja jumalanpalvelusta täysillä. Tai mariachimusaa? Ja tosiaan niitä kuvia puhveleista ja mölyapinoista oviin. Aina kun kunnolla pännii, samantien seuraava kuva oveen. Tyyppi saa siitä suoraa palautetta, jos on hiljaa ovi pysyy tyhjänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä meidän talon puutikkua muistuttava 160 cm lähärimuija tai siivooja katsoo voivansa hakata ja tikata kantapäitään vaikka keskellä yötä kun saapuu keikaltaan. Huomauttajat saivat törkykirjeen kun kehtasivatkin pyytää normaalia kävelyä. Miten n 55 kg painava saakin ne luupiikkinsä jysäytettyyn noin, on arvoitus. Ollaan mietitty kiinnittää norsun kuva sen oveen.
Norsuhan kävelee hiljaa pehmeillä töppöjaloillaan, puhvelilauman kuva olisi osuvampi. Muuten hyvä idea, itse kutsun yläkerran eukkoa kenguruksi...
Pirun huvittavasti kirjoitettu . Kuva ois kiva.
on raukkamaista muuttaa ja jättää asia seuraavalle asukkaalle. hankkikaa hartiat.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa, joissain taloissa on todella heikko äänieristys. Miltä vuodelta talo on, auttaisiko jos muuttaisit uudempaan asuntoon?
Itse olen asunut 80/90-luvun kämpissä ja kaikissa ala-arvoiset eristykset. Tulee jokseenkin toivoton olo, kun lukee miten ihan uusissakin voi olla vielä samoja puutteita. Mm. putket kolisee uudessa asunnossa? Eihän se voi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä meidän talon puutikkua muistuttava 160 cm lähärimuija tai siivooja katsoo voivansa hakata ja tikata kantapäitään vaikka keskellä yötä kun saapuu keikaltaan. Huomauttajat saivat törkykirjeen kun kehtasivatkin pyytää normaalia kävelyä. Miten n 55 kg painava saakin ne luupiikkinsä jysäytettyyn noin, on arvoitus. Ollaan mietitty kiinnittää norsun kuva sen oveen.
ja voi hyvänen aika kun tämä akka siivoaa tuntuu kuin koko kerrostalo ryskyisi.
Mä oon joutunut tekemään jo kaksi valitusta yläkerran naapurista, eikä helpota. Tossa kesällä soittivat musiikkia niin, että meillä ikkunat melkein helisi. Oli kiva laulaa mukana biisejä joo, mutta kun jatkui yli 2:n yöllä. On viety ihan ensin lappuakin postiluukusta ja viimeisin palautui meille koko herrajoukon naurujen saattelemana. Seuraavan kerran soitan poliisit. Kerran muuten istuivat iltaa sisäpihalla. Autonovet auki ja basso täysillä... Ei mitään tajua siitä, että jotkut haluais nukkua.
Kärppähoi kirjoitti:
Kyllä se oli karmeeta asuttii rivitalomall.asunnos olin töistä helv.väsy 5,30,iltaan 17,30.Perj.lauant.yönä naapurin akka toi jonku ukon ja sohvan jalan jytkeeseen heräsin.Puukengäl kopautin seinää.No sit muutettii melko uuteen kerristalon alakerta,ihana,asunto,iltasin 30pentua laski mäkee parvekkeen kohilta,ovet varastos paukkku kun pulkat mitä lie siel köökus kaksi ikkunaa ,verhot illal alhaal.No siitä muutettiin omaan taloon.Muutama vuosi ihana rauha.Hyvät naapurit,mukavat kunnes,sivuun tulee talo,työautot koneet hiisattiin pörrää kotiin,melu hirvee,sitten siihen tuli yritys joka vieläkin,sirkkelit yms,melut pauhaa.Jos muuta meluu keksi veti rautalapioo asfaltilla.Jyrät yms.Avanttitraktori 4m päässä ajaa.Ei pihal voi kesäsin olla.Muutkin naapurit melusta sanoneet.Vihreitä aatteltaanMeillä on järjestyssäännöt paikkakunnalla mutta,moottorisahan käytöstä jne.Turhaan.Autojen tyhjäkäynti kesät,talvet saattaa pitkäänkin jyristää..no ei hätä tän näköinen kun on kekseliäs luonne,nyt saa rentoutuu,autojenoven paukutukset kuuluu hiukan,Meluhan nostaa verenpainetta,hermostuttaa.Kotirauhanhäirintää.Ei tarvita lupia yrityksen perustamiseen omakotialueelle taajamassa? Rekan,kuormaauton saa tuoda ajella vaikka ympyrää.
Eihän tuollaista pysty lukemaan. Opettele käyttämään välilyöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisko sellainen, että kokeilee ehdollistaa itsensä päinvastoin kuin tähän asti on mennyt. Se aapeen kuvaus kiinalaisesta vesikidutuksestahan pätee. Kun alkaa kerran pelätä ääniä, pelko voimistuu joka kerta, ei tarvitse olla mitenkään kaheli että niin käy, kun se on yksinkertaista peruspsykologiaa.
Eli nyt tekee päinvastoin, karkkipussi tai muuta ihanaa hommaa viereen, ja heti kun kuuluu kolahdus ja parahdus, se on merkkiääni, että nyt saa tehdä sitä mitä eniten haluaa muttei yleensä saa. Vaikka sitten lukee romaania hetken tms kesken kotitöiden.
Tai sitten voi palkkioksi uppoutua haaveilemaan ihanimmasta mahdollisesta kostosta. Jos jonnejantteri luukuttaa yöllä, sitten aamukahdeksalta joku soittopeli postiluukusta sisään ja jumalanpalvelusta täysillä. Tai mariachimusaa? Ja tosiaan niitä kuvia puhveleista ja mölyapinoista oviin. Aina kun kunnolla pännii, samantien seuraava kuva oveen. Tyyppi saa siitä suoraa palautetta, jos on hiljaa ovi pysyy tyhjänä.
Entä nukkuminen. Voiko itsensä ehdollistaa olemaan heräämättä ääniin. Tuskin?
Minä pesen kotona pyykkiä välillä vain siksi, että en kuulisi naapurien puhetta, ja jotta uskaltaisin itse puhua ja piirrä ym