Onko leuhkimista, jos kertoo että asuntolaina tuli maksettua?
Tuli vaan mieleen, että meillä on enää muutama erä jäljellä, kiitos hyvään aikaan otetun halvan asuntolainan ja melko suurten säästöjemme, jotka ovat suurimmaksi osaksi kertyneet vaivihkaa koska emme kuluta hirveästi mihinkään. Saimme siis pienituloisina ihmisinä maksettua koko asunnon nopeasti pois ja olen todella iloinen siitä. :)
Kerroin tyttöporukassa tästä ja kukaan ei oikein kommentoinut mitään, huomasin kyllä että paria ihmistä tämä ärsytti (tunnen heidät vuosikymmenien takaa joten tunnistan kyllä eleet ja käyttäytymisen). Jälkeen päin mietin, että ottivatkohan leuhkimisena sen. :( Olen vaan ajatellut, että parhaiden ystävien kanssa voi jakaa ilot ja surut, olen minäkin kuunnellut ja iloinnut monista asioista heidän kanssaan, vauvoista, palkankorotuksista, asunnoista, uusista työpaikoista jne. Itse olen pitänyt matalaa profiilia monissa iloisissa asioissani, sillä tuntuu että aina jollain on joku niihin liittyvä kriisi menossa, enkä halua leuhkivan ihmisen leimaa enkä masentaa muita.
Mitä olette mieltä? Harmittaa ihan mielettömästi nyt ja on morkkis :(
Kommentit (30)
Mun mielestä ei ole väliä mistä laina on maksettu pois, kyse on kuitenkin jonkun kodista. Oli se sitten yksiö pikkukylästä tai iso kartano järven rannalta.
Sitä pitää aina juhlia ja varmasti suurin osa lainanmaksajista haluaisi kertoa sen kaikille vastaantulijoille, niin onnelliseksi siitä tulee.
Meilläkin olisi varaa maksaa asuntoloina pois, mutta se ei ole verotuksellisesti järkevää.
Minusta tuo ap:n tapaus ei ole leuhkimista, mutta raha-asioista ei ole vain tapana puhua kuin ehkä lähimpien ystävien kanssa.
Kun me saatiin laina maksettua, mä olin ihan innoissani ja olisin halunnut pitää juhlat sen kunniaksi. Mies sanoi, ettei parane siitä puhua kenellekään yhtään mitään, koska se aiheuttaa helposti kaikenlaisia kielteisiä tunteita. Ei me sitten juhlittu ja olen alkanut ymmärtää hänen näkökulmaansa. Isälleni kerroin ja muutamille muille sopivissa yhteyksissä, jos se on ollut jotenkin oleellista keskustelun kannalta.
Ei ole leuhkimista! Kyllä siitä saa olla iloinen ja miksi ei olisi. Sama täällä, omakotitalo Helsingissä on maksettu, tosin talo on vanha mutta omalla tontilla ja hyvällä alueella, olen tosi tyytyväinen! Huomasin kyllä joissain pienen kateuden piirteen kun joillekin kertonut..ja he on niitä miljoonalainan ottajia jotka maksavat sitä melkein hamaan hautaan, jos vaan töitä riittää!
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 21:00"]
Kun me saatiin laina maksettua, mä olin ihan innoissani ja olisin halunnut pitää juhlat sen kunniaksi. Mies sanoi, ettei parane siitä puhua kenellekään yhtään mitään, koska se aiheuttaa helposti kaikenlaisia kielteisiä tunteita. Ei me sitten juhlittu ja olen alkanut ymmärtää hänen näkökulmaansa. Isälleni kerroin ja muutamille muille sopivissa yhteyksissä, jos se on ollut jotenkin oleellista keskustelun kannalta.
[/quote]
Miksei voinut juhlia asiaa ihan kahdesta siitä kenellekään muulle sanomatta? Ilman turhia meteleitä.
Ei se mitään leuhkimista ole. Asuntolainan maksaminen on yksi ihmisen elämän suurimpia tapauksia, ja luulisi jokaisen kaverin ja ystävän olevan päinvastoi iloinen sinun puolestasi. Minäkin olen, vaikken sinua tunnekaan.
No enpä tiedä onko leuhkimista tai ei, mutta kun meillä on tällainen tilanne syksyllä edessä, niin ihan hissukseen siitä miehen kanssa meinataan olla. Reissuun lähdetään koko perhe asiaa juhlistamaan, mutta ei sitä edes lähipiirissä toitoteta. Monilla sukulaisilla ja tuttavilla on kymmeniä tai satoja tuhansia velkaa, joten ei tunnu hyvältä tai edes tarpeelliselta raportoida omasta tilanteesta.
Ei Suomessa ole muutenkaan tapana omista raha-asioista paljon puhua, joten ehkä se on outoa tai erikoista jos joku puhuu rahoistaan, ja siihen ei oikein tiedä mitä sanoa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 21:22"]
[/quote]
Miksei voinut juhlia asiaa ihan kahdesta siitä kenellekään muulle sanomatta? Ilman turhia meteleitä.
[/quote]
Totta kai me juhlittiinkin. Musta se vaan olis ollut yhtä iloinen juhlan aihe kuin vaikka tohtoriksi valmistuminen, tai nelikymppiset tai juhlat koska on onnistunut juoksemaan maratonin. Jonkin asian saavuttamista ja sen tuoman ilon jakamista muiden kanssa. Musta on kiva juhlia erilaisia asioita.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 21:22"]
[/quote]
[/quote]
Totta kai me juhlittiinkin. Musta se vaan olis ollut yhtä iloinen juhlan aihe kuin vaikka tohtoriksi valmistuminen, tai nelikymppiset tai juhlat koska on onnistunut juoksemaan maratonin. Jonkin asian saavuttamista ja sen tuoman ilon jakamista muiden kanssa. Musta on kiva juhlia erilaisia asioita.
Luulen, että ihmiset ovat asiasta kateellisia.
Itsekin kerroin aikoinaan läheisimmille sukulaisilleni, että saimme asuntolainan maksettua. Muut olivat iloisia meidän puolesta, mutta yksi meni ihan hiljaiseksi. Hän tosin myöhemmin sanoi, että hän ilmeisesti ei muistanut onnitella asiasta.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:53"]
Meilläkin olisi varaa maksaa asuntoloina pois, mutta se ei ole verotuksellisesti järkevää.
[/quote]
Haluatko tarkentaa minkälaisesta veroedusta on kysymys?
Mä en pidä leuhkimisena. Uskon kyllä että kaikki ei pidä tämän kaltaisista uutisista.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:16"]
Mä en pidä leuhkimisena. Uskon kyllä että kaikki ei pidä tämän kaltaisista uutisista.
[/quote]
Jos itsellä tai miehellä juuri lähtenyt IT-insinöörin homma alta, ja harkkolinnan seuraava maksuerä erääntyy ylihuomenna, niin voihan sitä hieman nyrpeänä olla toisen fiilistelyistä.
No se riippuu kyllä ihan miten se asia sanotaan, missä yhteydessä ym. Ja sitähän ei kuulu sitten hokea moneen kertaan joka käänteessä.
Ihan normaalissa keskustelussa mun mielestä ihan ok sanoa että on hyvä mieli kun laina on pian maksettu, ja jos siitä joku ärsyyntyy on lapsellinen kateellinen ihminen. Mutta jos toinen on juuri kertonut pitkät jutut omista talousvaikeuksistaan ja epätoivostaan, ja siihen toinen pamauttaa iloisesti että siitä tulikin mieleen että meillä on kohta asunto maksettu vaikka ollaan melko köyhiä, voi olla että se tuntuu vähän... no leuhkimiselta.
Ei ole leuhkimista. Itse huomasin saman, kun lähipiirissäni tuli mainittua asiasta. Ja joku näreissään siitä kommentoi minulle, että kyllä nyt kelpaa ja jää ylimääräistä rahaa jne. Koomista tuossa vaan se, että asiasta näreissään maininnut on itse asuntolainan ottanut puolison kanssa. Eri aikaan, kuin me, eri summat, erilainen maksukyky.
Maltti on valttia. Ehkäpä tuossakin vaan kopsahti vähän sanojan oman nilkkaan. Kenties huomasi oman tilanteen ja siitä on helppo vierittää ja syyllistää muita, jotka ovat toimineet toisin.
No mä en oikein ymmärrä, että miksi se piti yleensäkään mainita. Onhan se hieno homma kaikin puolin, mutta ei mulle jotenkin tulis mieleenkään puhua mun laina-asioista kellekään.
Se, että pidetäänkö sitä leuhkimisena, riippuu paljolti kuuntelijasta sekä siitä, mitä sanoja käytetään. Jos nyt ihan neutraalisti mainitsee, että ei muuten onneks olla enää pankin kanssa naimisissa, ei voi ärsyttää kovinkaan paljoa. Mutta jos isoon ääneen huutelee, että voi kamala onks teillä siis vielä asuntolainaa??Kyllä me maksettiin jo kaikki pois-- varmaan vituttaa jotakuta.
Mä olin 28 v. kun saatiin talolaina maksettua. Teki mieli tuulettaa tosi paljon, mutta kerroin vain yhdelle kaverilleni. Tuollainen aiheuttaa tosi paljon kateutta, joten ei kannata huudella.
Riippuu myös siitä asunnosta. Siis se, miten "hienoa" on että laina on maksettu. Oli meilläkin laina maksettu rivarista, mutta halusimme isomman asunnon lapsen synnyttyä. Nyt on harkkokivitalo järven rannalla ja lainaa muutama vuosi jäljellä. Eikä harmita, että velallisia ollaan jälleen, koska nyt meillä on ihana uusi koti, jossa tilaa tarpeeksi. Mutta onnea ap, kiva juttuhan se on että laina on hoidettu pois :)