Onko terapiasta enää hyötyä siinä kohtaa kun tuntuu että terapeutti on vähän tyhmä?
Aina sanotaan, että itseä varten siellä ollaan eikä terapeutin takia, mutta en pääse enää yli siitä havainnosta että terapeuttini on aika naiivi ja yksinkertainen. Olen nyt toistuvasti joutunut selittämään mielestäni itsestäänselviä asioita hänelle. Nyt ei kiinnostaisi mennä enää ollenkaan.
Kommentit (92)
Mä en saanut yhden terapeutin puheesta mitään selvää. Puhui niin hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä siitä yleensä hyötyä ole, jos ei terapiasuhde toimi
Tämä, terapeutin ja potilaan välinen suhde on tärkein, jos kitkaa on liikaa niin liike luonnollisesti tyssää siihen. Itse yrittäisin olla rohkea ja puhua tuosta terapeutin kanssa, mieluiten hyvien perusteluiden ja omien tuntemuksien kera. En tiedä miksi joku terapiassa käy mutta puhumattomuus nyt harvemmin auttaa ketään, missään tilanteessa.
Mulle on myös tullut pikkuhiljaa fiilis, että terapeutti on minua tyhmempi. Olisi parempi fiilis, jos olisi toisinpäin.
Kerran mulla oli just hyvä terapeutti, mutta se muutti muualle.
Riippuu vähän mitä tarkoittaa edes sana tyhmä, minun silmissä tuossa voisi olla selkeä indikaattori esim narsismiin tai empatian puutteeseen joka olisi aiheellista tuoda esiin.
Mitä olet joutunut selittämään hänelle?
Aikoinaan mun terapeutti lässytti mulle jotenkin säälivästi, että koirilla on niin pienet aivot. Varmaan inhimillistin koiria liikaa ja tämä täysin yllättävä fakta oli tärkeää mainita mahdollisen toipumiseni kannalta.
Riippuu asenteesta.
Munkin terapeutti tuntui joissain asioissa tyhmemmältä tai tietämättömältä. Mutta mulla oli psykodynaaminen terapia jodsa mun onkin itse tarkoitus olla äänessa ja terapeutti lähinnä kuuntelee ja ohjaa vain kevyesti. Tuossa suuntauksessa tärkeintä on että itse tajuat ja osaat reflektoida ja ajatella ääneen. Joissain asioissa terapeutti oli kyllä myös selkeästi kokenut ja sain usemman ahaa-elämyksen hänen avullaan. Ei hän usein kommentoinut mutta joskus saattoi tulla myös jotain oivaltavaa.
Mun eräs perheenjäsen taas pitää itseään ylimielisesti fiksumpana kuin terapeutteja, vaikka hänellä olisi vaikka kuinka paljon opittavaa tunneälykkyydessä ja tunteiden hallinnassa. Silloin asenne estää terapiasta saadut hyödyt eikä niinkään se kumpi on fiksumpi ja kenen mielestä.
Useimmat terapeutit ovat tyhmiä. Luetaan vain liturgiaa, ei ymmärretä asiakasta. Kaiken huipuksi sitä, että käy terapiassa, pidetään asiana, joka taikaiskusta ratkaisee ongelmat. Terapoitavan itsensä pitää älytä jotain, terapeutin näyttää asiat uudesta näkökulmasta. Lässytys ja pelkkä kuuntelu paljadtavat terapeutin oman avuttomuuden.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä tarkoittaa edes sana tyhmä, minun silmissä tuossa voisi olla selkeä indikaattori esim narsismiin tai empatian puutteeseen joka olisi aiheellista tuoda esiin.
-
Niin terapeutti huomaisi, että ap voi olla narsisti.
Tuli ekana mieleen aloituksesta.
Millaisia asioita olet ap joutunut selittämään terapeutille, anna esimerkki?
Jos on semmoinen empaattinen ja sympaattinen, mutta pumpulissa kasvaneen ja kirjaviisaan oloinen, vaihda terapeuttia.
On "terapeutteja" ja sitten on terapeutteja. Kirjo ja valikoima on laaja. Itsekin voit ilmoittautua vaikka yksisarvisterapeutiksi, mikään ei estä.
On olemassa ihan oikeasti osaavia ja psykiatriaa tuntevia terapeutteja. He eivät hylkää emotionaalisesti, he eivät turhaudu, eivätkä haavoita lisää. Omaakin elämänkokemusta löytyy, ja kykyä ajatella, samoin sympatiaa ja empatiaa.
Sitten niissäkin (esim. psykologi- tai sosiaalityöntekijätaustaisissa) on niitä jotka hakevat vain lisätienestiä ja helppoa rahaa. Nämä tunnistaa siitä, että motivaatio puuttuu ja käytös on lähinnä turhautunutta. Kanavoivat asiakkaaseen lähinnä vain omaa narsismiaan. Kyllä nämä tunnistaa, varsinkin siitä, ettei mikään etene ja että et istu siihen ihmiskuvaan ja tavoitteeseen, johon he ovat sinut pienessä päässään istuttaneet tai et tavalla tai toisella palvele heidän intressejään.
Terapeutti on VAIN ihminen. Myös terapeutti voi olla häiriöinen ja jopa narsisti. Tutkaile ja tunnista, kannattaa.
Sellaisia ne terapeutit(kin) voi olla. Yleinen ongelma nyky-yhteiskunnassa. Väki vain tyhmenee.
No, jos tuntuu että on niin tyhmä, ettei ymmärrä sinua, niin et ehkä ole kovin vastaanottavainen...
Sun ongelma lienee se, että olet liian älykäs..?
Kuulostaa siltä, että sinulla on kova vastustus päällä. Mitä ns. itsestäänselvää terapeuttisi siis pyytää selittämään?
Ei terapiasta ole hyötyä kenellekään älykkäälle, koska olemme jo lapsena käännelleet ja väännelleet kaikki asiat päässämme kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Suomessa rikastuu, kun myy jotain jollekin, joka ei käytä omia rahojaan. Siis julkiselle sektorille.
- terapeutti
Eipä siitä yleensä hyötyä ole, jos ei terapiasuhde toimi