Noudatan koronaohjeita, läheiset loukkaantuvat yksi toisensa jälkeen
Minulla on hieman kipeä olo ja jouduin kieltämään läheisen tulon meille ja yhteisen menon. Sen sijaan, että riskiryhmäläisläheinen olisi sanonut "pikaista paranemista" hän alkoi syyllistää, olenko muka tosissani ja hänestä liioittelen, aikoo tunkea luokseni ja sanoo, ettei tämä mitään koronaa ainakaan ole kun en ole missään käynyt äitiysloman vuoksi, vaikka mies kyllä käy töissä. Ei kuulemma voi olla sieltä peräisin kun miehellä ei ole oireita.
Yksi ystäväni suuttui, kun en mennyt hänen lapsensa rippijuhliin syyskuussa etten altistu, paikalla oli 30 ihmistä sisätiloissa.
Anoppi suukotti vauvaani vaikka vannotimme, ettei mene liian lähelle lasta. Anoppi on aspatyössä.
Emme ole käyneet kroonisesti sairaan sukulaisen luona näyttämässä vauvaa pyynnöistä huolimatta, sillä emme halua mitenkään riskeerata hänen terveyttään, kun mieheni on asiakastyössä ja voi altistua koska vain.
7-kymppinen äitini ei usko oireettomien kantajiin ja liikkuu kaiken maailman tapahtumissa ja ihmisten luona ilman maskia. On verisesti loukkaantunut kun en halua häntä kotiini pienen vauvan lähelle eikä ymmärrä, että voi olla oireeton tartuttaja.
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Haluan suojella itseäni ja perhettäni sekä läheisiä riskiryhmäläisiä eikä sitä tunnuta ymmärtävän. Saatiin myös haukut, kun jätettiin vauvan ristiäiset nyt väliin koronatilanteen vuoksi.
Onko muilla tällaista?
Kommentit (78)
Loukkaantua voi mistä vain - siinäpähän loukkaantuu.
Jokainen aikuinen ihminen vastaa itse omasta tunne-elämästään. Aikuinen ei voi siirtää tunne-elämänsä säätelyä toisten vastuulle.
Voi kyllä. Eräs läheinen tuli alueelta, jossa koronaa on todella paljon ja oli ryntää ässä halaamaan lapsiamme. Siinä kohtaa tuli sanottua, että jos ei nyt kuitenkaan kun olet sieltä paikasta x tullut.
Lopputuloksena loukkaantuminen, kuinkas muutenkaan.
Asia siis olisi ollut ok jos ei olisi nimenomaan oleillut paikassa, jossa sitä todella paljon on. Turhat riskit ei houkuttele.
Olet kipeänä. Kai kävit jo testeissä?!
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että liika on liikaa. Tottakai kipeänä pysytään neljän seinän sisällä niinkuin aina, mutta tämä tilanne voi jatkua kauan.
Minulla on ystävä, joka ei edes kesällä tartuntojen ollessa nollassa tavannut ketään perheen ulkopuolista. Mummo ei ole tavannut lapsenlastaan maaliskuun jälkeen. Hän ei käy missään, siis yhtään missään.
Jos korona aiheuttaa ahdistusta ja tämmöinen eristäytyminen auttaa ahdistukseen niin hyvähän se vaan on. Antaa ihmisten eristäytyä jos se auttaa henkiseen hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa kaikki varotoimet iloisesti sekaisin. Tietenkään aloittaja ei flunssaisena näe ketään tai lähde minnekään. Ja riskiryhmäläisiä suojataan tietysti. Peskää käsiä. Syökää hyvin. Liikkukaa. Nukkukaa kunnolla. Huolehtikaa vitamiineista ja hivenaineista ja kaikesta tuosta edellämainitusta joka nostaa vastustuskykyänne. Muttä älkää panikoiko, se pudottaa teidän vastustuskykyä ja sumentaa ajattelunne. Tsekatkaa lähteet jokaikisestä artikkelista ja uutisesta jonka luette. Oikeasti. Sekin Ylen juttu joka manasi pahempaa koronaa jos sen saa uudelleen, sen taustalla oleva "tutkimus" oli oli koskenut viittä ihmistä. VIITTÄ. Se ei ole tutkimus.
Tämä tauti ja tilanne ei ole menossa aivan heti ohi. Se hiipuu joko itsellään tai rokotteeseen. Ja tämä ei jää viimeiseksi. Turha desifiointi ja suojautuminen ei auta pitkällä tähtäimellä mitään tai ketään. Miettikää nyt vähän.
Turha sanoa että älkää panikoiko. Ihmiset suhtautuvat tähän tilanteeseen eri tavalla. Joillekin se aiheuttaa hallitsematonta pelkoa ja ahdistusta. Se on tahdosta riippumatonta ja sille ei voi mitään. Nämä ihmiset tekevät sen minkä voivat ja mikä auttaa pelkoon. Lähinnä fyysisen suojautumiseen viruksesta maskein ja eristäytymällä. Jos se auttaa pelkoon niin hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta että kiellät mummoa menemästä lapsenlapsensa lähelle :(
No hui, ompa kamalaa. Varmaan tulee mummolle traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa kaikki varotoimet iloisesti sekaisin. Tietenkään aloittaja ei flunssaisena näe ketään tai lähde minnekään. Ja riskiryhmäläisiä suojataan tietysti. Peskää käsiä. Syökää hyvin. Liikkukaa. Nukkukaa kunnolla. Huolehtikaa vitamiineista ja hivenaineista ja kaikesta tuosta edellämainitusta joka nostaa vastustuskykyänne. Muttä älkää panikoiko, se pudottaa teidän vastustuskykyä ja sumentaa ajattelunne. Tsekatkaa lähteet jokaikisestä artikkelista ja uutisesta jonka luette. Oikeasti. Sekin Ylen juttu joka manasi pahempaa koronaa jos sen saa uudelleen, sen taustalla oleva "tutkimus" oli oli koskenut viittä ihmistä. VIITTÄ. Se ei ole tutkimus.
Tämä tauti ja tilanne ei ole menossa aivan heti ohi. Se hiipuu joko itsellään tai rokotteeseen. Ja tämä ei jää viimeiseksi. Turha desifiointi ja suojautuminen ei auta pitkällä tähtäimellä mitään tai ketään. Miettikää nyt vähän.
Osittain samaa mieltä. Ensimmäinen kappale hyvä ja asiaa! Sen sijaan tuosta lopusta olen sitä mieltä, että jokaisella on nyt oikeus vetää ja pitää omat rajansa - ilman että kukaan loukkaantuu.
Sen verran vielä, että ihmettelen, kun näitä "riskiryhmäläisiä" on nyt ihan hirveästi. Oletteko edes selvittäneet, oikeasti, milloin on riskiryhmässä? Toki osa on, en minä sitä kiellä, mutta ihmetyttää kyllä tämä riskiryhmäläisten suuri määrä.
Minulla on astma. Olen introvertti ja tykkään tavata vain oikeasti hyviä ystäviäni, en hyvä päivän tuttuja, kavereiden kavereita jne. Nyt on näppärää kun voi sanoa olevansa riskiryhmässä ja välttelevänsä liikoja tapaamisia. Oikeasti astmani on lievä ja hyvässä hoitotasapainossa. Mutta auttaa minua välttelemään niitä tapaamisia joista en olisi kiinnostunut edes ilman koronaa.
Voi aloittajaa :(
Tsemppiä läheisillesi, itse en ole ollut hysteerikoihin enää ollenkaan yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähän hysteeristä mutta jokainen tavallaan ja kai pitää kunnioittaa sitä, jos siitä joku mielensä pahoittaa niin anna olla ja suuttua. Mutta silti vähän hysteeristä. Sun miehesi on aspatyössä niin sen saatte jokatapauksessa jostain jos niikseen. Sen ymmärrän ettet riskiryhmäläistä halua altistaa flunssallekaan saati ketään flunssaista tavata. Mutta ihmiset lopettakaa jo se panikointi. Menkää vaikka metsään ja nähkää niitä tuttavianne ulkona jos niin ahdistaa. Pelko laskee vastustuskykyä ja tyhmentää ihmistä. Ei pysty rationaaliseen ajatteluun enää. Elkääkä lukeko enää yhtään klikkiotsikkoa koronasta tai siitä aihepiiristä. Hankkikaa kunnon medialukutaito. Piste.
Sinua on varmaan kohdannut joku taloudellinen koronan seuraus? Saat sympatiani sen suhteen, muttet ymmärrystäni tuon asenteesi suhteen. Eihän ap:n toiminnassa ole mitään hysteeristä.
Jos hän kieltäisi mieheltään töihin menon ja tekisi kaikenlaista kohtuutonta, se olisi hysteeristä, mutta se että pitää kontaktit minimissä, ei ole hysteeristä. Se tosin tarkoittaa sitä, että on myös katkaistava kontaktit niihin lähipiirin ihmisiin, jotka eivät elä samalla tavalla.
Sellaista tämä nyt on. Hysteerikoksi nimittely ei ap:n tilannetta paranna.
Kyllä tuo sukulaisten reaktio asiasta jotain kertoo. Ap elää omassa maailmassaan ja muu suku omassaan.
Omassa suvussani on vähän tällä tavalla. Mutta kun pyydän muuta sukua käymään isovanhempien luona, kummasti kukaan ei haluakaan. Joku ketjussa kirjoittikin, että jos tartuttaa suvun ikäihmisiin koronaviruksen, onkin sitten koko suvun syntipukki. Meidän suvussa se on just näin eli kukaan ei halua olla se, joka vie vanhuksille koronaviruksen. Muitta sitten minä, joka elän eristäytyneesti ja käyn vanhusten luona, olenkin koronahysteerikko. Noh, menisivät sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittajaa :(
Tsemppiä läheisillesi, itse en ole ollut hysteerikoihin enää ollenkaan yhteydessä.
Suositusten seuraaminen hysteriaa?
Ookooooo.
Ap, oletko sattumoisin uskonnollisista piireistä tai siis onko sukulaiset ja tuttavasi esim. vanhoillislestadiolaisia (tai entisiä sellaisia)? Tuntuu, että moni koronaa äänekkäimmin kyseenalaistavimmista ihmisistä ovat kasvaneet uskonnollisissa yhteisöissä. Hehän tuppaavat muutenkin vastustamaan samalla rokotteita tai muuten vain kehittelevät salaliittoteorioita ja vastustavat kaikkea "epäluonnollista" jumalanvastaista toimintaa (lääketiede, abortti jne). Tämä saattaisi osaltaan selitää kokemustasi siitä, että ympärilläsi on useita korona-vähättelijöitä.
Et liioittele. Asun yksin, joten elän sykleissä. En halua altistaa läheisiäni. Kun käyn taphtumissa ja ihmisten ilmoilla enemmän, eristän taas itseni pariksi viikoksi ennenkuin tapaan riskiryhmäläisiä. Näin mennään, eestaas kuukaudesta toiseen.
Miksi mieheni äidin pitäisi ottaa synnyttämäni lapsi syliin ylipäätään? Vielä vähemmän hänen sylkensä kuuluu lapseni kasvoille.
Minusta toimit ihailtavan esimerkillisesti. Ihmiset jotka eivät saa haluamaansa närkästyvät vain siitä ja loukkaantuvat. Olen todella pahoillani, että lähelläsi on noin ajattelemattomia ihmisiä, jotka selvästikkään eivät ajattele teidän parasta, vaan tuijottavat vain omaa napaansa ja sitä mitä he tarvitsevat. Tämä on se harmillinen tilanne joka näyttää nyt olevan vallalla muutenkin, kun katselee ihmisten käyttäytymistä joten näytä upeasti mallia ja vedä omat rajasi, se tulee palvelemaan teitä paljon paremmin, kuin se että antaa periksi näille itsekkäille egoissaan eläville oman navan tuijottelijoille jotka sanovat vielä toisen ylireagoivan. Jokaisella on oikeus toimia tässä tilanteessa niin kuin katsoo tietenkin parhaaksi, mutta ne jotka elävät tilanteen vaativalla tavalla on täysi oikeus vetää omat rajansa mielestäni<3 Itse ymmärrän täysin omassa lähipiirissä olevien halun olla omissa oloissaan, kun olen itse hoitotyössä ja joudun siellä paikan päällä käymään, vaikka se onkin vaatinut työstämistä sen yksinäisyyden kanssa jonka se tuottaa, kun rakkaitaan ei voi nähdä, mutten ikinä voisi elää sen kanssa jos sairastuttaisin oireettomana jonkun läheisen tai vaikka pienen kummityttöni. Joten minusta teet upeasti! Kiitos, että ajattelet perhettäsi ja myös muita, enemmän tätä!
Niinpä. Myönnän olevani entinen korona-vähättelijä. Enkä vieläkään pelkää omasta puolestani, lähestyn eläkeikää ja risat keuhkot valmiiksi. Olisi kauheaa "viedä" korona -30v lapsille tai alle kouluikäisille lapsenlapsille. En suukottele yleensäkään heitä enkä nyt edes halaa. Pitäisi olla selvä, ettei flunssaoireisena ketään tavata, oli korona tai tavallinen lenssu.
Katselin facesta kuvaa serkuksista, ilmeisesti tuore; yksi ainakin on lähihoitaja, töissä vanhusten parissa ja oli juuri kastetilaisuudessa. Serkukset vanhimmat +70v ja nuorimmat -60v! Tähän puuttuminen on tietenkin hysteriaa!
Terve varovaisuus (mitä ap:lla) ei ole hysteriaa nähnytkään.