Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Noudatan koronaohjeita, läheiset loukkaantuvat yksi toisensa jälkeen

Vierailija
16.10.2020 |

Minulla on hieman kipeä olo ja jouduin kieltämään läheisen tulon meille ja yhteisen menon. Sen sijaan, että riskiryhmäläisläheinen olisi sanonut "pikaista paranemista" hän alkoi syyllistää, olenko muka tosissani ja hänestä liioittelen, aikoo tunkea luokseni ja sanoo, ettei tämä mitään koronaa ainakaan ole kun en ole missään käynyt äitiysloman vuoksi, vaikka mies kyllä käy töissä. Ei kuulemma voi olla sieltä peräisin kun miehellä ei ole oireita.

Yksi ystäväni suuttui, kun en mennyt hänen lapsensa rippijuhliin syyskuussa etten altistu, paikalla oli 30 ihmistä sisätiloissa.

Anoppi suukotti vauvaani vaikka vannotimme, ettei mene liian lähelle lasta. Anoppi on aspatyössä.

Emme ole käyneet kroonisesti sairaan sukulaisen luona näyttämässä vauvaa pyynnöistä huolimatta, sillä emme halua mitenkään riskeerata hänen terveyttään, kun mieheni on asiakastyössä ja voi altistua koska vain.

7-kymppinen äitini ei usko oireettomien kantajiin ja liikkuu kaiken maailman tapahtumissa ja ihmisten luona ilman maskia. On verisesti loukkaantunut kun en halua häntä kotiini pienen vauvan lähelle eikä ymmärrä, että voi olla oireeton tartuttaja.

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Haluan suojella itseäni ja perhettäni sekä läheisiä riskiryhmäläisiä eikä sitä tunnuta ymmärtävän. Saatiin myös haukut, kun jätettiin vauvan ristiäiset nyt väliin koronatilanteen vuoksi.

Onko muilla tällaista?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaiset ihmiset eivät pysty hahmottamaan sellaista uhkaa, joka ei ole silmin nähtävissä. Ylipäätään riskien arviointi on ihmiselle tosi vaikeaa. Vain oma tai läheisen sairastuminen herättää, jos sekään.

Suomalaisista alle promille on kuollut koronaan 8 kuukaudessa. Todennäköisemmin jäät auton alle.

Vierailija
22/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oletteko tosiaan sitä mieltä, että nyt kun minulla on lieviä flunssan oireita olen hysteerinen kun haluan perua tilaisuuteen menon ja läheisen tapaamisen? Eikö juuri siten kuulukin tehdä? Mitä ihmettä? Ap

Kyllä, olen rehellisesti sitä mieltä, että olet hysteerikko ja jos sinut henkilökohtaisesti tuntisin en enää sinua kutsuisi ikinä mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos haluat suojella vauvaasi, niin korona ei ole ainoa suojeltava asia. Kaikki mahdolliset virukset ja bakteerit voivat olla vaarallisia. 

Toisaalta taas vauvan voi myös jatkossa lapsena rikkoa henkisesti ylisuojelemalla. Jos varoo niin paljon kaikkea, ettei uskalla lapsen antaa elää normaalia elämää.

Sinä olet se henkilö, joka on vastuussa lapsestasi ja hänen oppimistaan, sekä kohtaamistaan asioista erityisesti varhaislapsuudessa. Tekemäsi päätökset vaikuttavat lapsen elämään, sekä hyvässä ja pahassa. Yleensä vanhemmat tarkoittavat hyvää, mutta eivät välttämättä tee aina oikeita päätöksiä, sillä ei yksinkertaisesti voi tietää mikä on paras tai lähinnä oikein päätös. Eli siihen on hyvä varautua, että sinäkään et pysty olemaan täydellinen vanhempi kuten ei kukaan muukaan.

Kuulostaa siltä että sukusi ei ymmärrä tekemisiäsi päätöksiä ja sillä on vaikutusta keskinäiseen kanssakäymiseenne. Itse  näen niin, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä tärkeämmäksi ne läheiset ihmissuhteet tulevat. Meidän suvussa ne vanhukset ovat niitä, jotka mielellään näkevät koronan aikaan, eivät he halua viettää mahdollisesti lyhyttä loppuelämäänsä yksinäisenä.

Itsekin koen tärkeämmäksi nähdä aikuisia lapsiani, kuin että koronan vuoksi emme näkisi. Lisäksi lapseni ovat aikanaan sairastelleet yhtä sun toista ilman koronaa, myös keuhkokuumeen ja vuosia oireilleen monimuotoisen taudin, josta koskaan ei selvinnyt ihan varmaksi mikä oli (luultavasti mykoplasma ja keuhkoklamydia). Heille on käynyt onnettomuuksia, erityisesti liikenteessä ja harrastuksissa, mutta silti en ole odottanut että he lopettaisivat liikkumisen tai harrastuksensa, vaikka niissäkin on riskejä. En näe että korona olisi erityisen paljon isompi riski kaikkeen muuhun elämään verrattuna ja muidenkin riskien kohdalla elämä on jatkunut. Näen paljon pahempana sen että lopetamme elämisen ja toisillemme tärkeiden ihmisten näkemisen.

Tästä jäin miettimään, että voisivatko sukulaisesi kokea tuossa tilanteessa, kun te olette eristäytyneet, etteivät he ole teille läheisiä koska ette koe tarvetta nähdä heitä. En usko että mikään vakuuttelu auttaa, vaan teot. Tuo näkemättömyys voi aiheuttaa ihmistyypistä riippuen pysyvän arven keskinäiseen kanssakäymiseenne myös jatkossa, joskus sitten jos olette valmiita näkemään. Itse ainakin kokisin näin.

Vierailija
24/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun moninkertaisesti riskiryhmään ja olen raskaana, vauvan pitäisi syntyä marraskuussa. En näe tällä hetkellä ketään.

Ne joilla ei ole tarkkaa tietoa riskeistäni eivät oikeasti ymmärrä ratkaisuani. Ja osa niistäkin joilla on, eivät vaan tajua ja pitävät vähän hysteerisenä. Osa ymmärtää täysin ja tukee ratkaisuani, kiitos heille, kun eivät painosta näkemään.

Jos saisin koronan voisi vauvan tai minun henkeni olla vaarassa. En riskeerata sitä jonkun sukulaiset tai ystävän loukkaantumisen takia.

Mutta eikö sinulla ole sama tilanne jonkun muunkin kohdalla, kuten influenssan. Käytännössä et siis voisi muulloinkaan nähdä muita ihmisiä. Ehkä tämä on se vaikein ymmärtää, jos kerrot syyksi vain koronan ja muuna aikanat elät normaalisti.

Vierailija
25/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun moninkertaisesti riskiryhmään ja olen raskaana, vauvan pitäisi syntyä marraskuussa. En näe tällä hetkellä ketään.

Ne joilla ei ole tarkkaa tietoa riskeistäni eivät oikeasti ymmärrä ratkaisuani. Ja osa niistäkin joilla on, eivät vaan tajua ja pitävät vähän hysteerisenä. Osa ymmärtää täysin ja tukee ratkaisuani, kiitos heille, kun eivät painosta näkemään.

Jos saisin koronan voisi vauvan tai minun henkeni olla vaarassa. En riskeerata sitä jonkun sukulaiset tai ystävän loukkaantumisen takia.

Mutta eikö sinulla ole sama tilanne jonkun muunkin kohdalla, kuten influenssan. Käytännössä et siis voisi muulloinkaan nähdä muita ihmisiä. Ehkä tämä on se vaikein ymmärtää, jos kerrot syyksi vain koronan ja muuna aikanat elät normaalisti.

Influenssaan on rokote, koronaan ei.   Enkä ole tuo kommentoinut.

Vierailija
26/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa kaikki varotoimet iloisesti sekaisin. Tietenkään aloittaja ei flunssaisena näe ketään tai lähde minnekään. Ja riskiryhmäläisiä suojataan tietysti. Peskää käsiä. Syökää hyvin. Liikkukaa. Nukkukaa kunnolla. Huolehtikaa vitamiineista ja hivenaineista ja kaikesta tuosta edellämainitusta joka nostaa vastustuskykyänne. Muttä älkää panikoiko, se pudottaa teidän vastustuskykyä ja sumentaa ajattelunne. Tsekatkaa lähteet jokaikisestä artikkelista ja uutisesta jonka luette. Oikeasti. Sekin Ylen juttu joka manasi pahempaa koronaa jos sen saa uudelleen, sen taustalla oleva "tutkimus" oli oli koskenut viittä ihmistä. VIITTÄ. Se ei ole tutkimus.

Tämä tauti ja tilanne ei ole menossa aivan heti ohi. Se hiipuu joko itsellään tai rokotteeseen. Ja tämä ei jää viimeiseksi. Turha desifiointi ja suojautuminen ei auta pitkällä tähtäimellä mitään tai ketään. Miettikää nyt vähän.

Vierailija
27/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan varma ettet ole vielä hormonihuuruisessa vauvakuplassa? Tämä on enemmän kuin todennäköistä jos vielä imetät. Se on hämmästyttävää miten tuo hormonihuuruinen vauvakupla voi viedä ihan normaaliltakin ihmiseltä välillä kyvyn ajatella loogisesti tai toimia normaalisti. On ikään kuin vain mieletön suojelumoodi päällä ja elämässä näkee ainoastaan vauvan. 

Vierailija
28/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa kaikki varotoimet iloisesti sekaisin. Tietenkään aloittaja ei flunssaisena näe ketään tai lähde minnekään. Ja riskiryhmäläisiä suojataan tietysti. Peskää käsiä. Syökää hyvin. Liikkukaa. Nukkukaa kunnolla. Huolehtikaa vitamiineista ja hivenaineista ja kaikesta tuosta edellämainitusta joka nostaa vastustuskykyänne. Muttä älkää panikoiko, se pudottaa teidän vastustuskykyä ja sumentaa ajattelunne. Tsekatkaa lähteet jokaikisestä artikkelista ja uutisesta jonka luette. Oikeasti. Sekin Ylen juttu joka manasi pahempaa koronaa jos sen saa uudelleen, sen taustalla oleva "tutkimus" oli oli koskenut viittä ihmistä. VIITTÄ. Se ei ole tutkimus.

Tämä tauti ja tilanne ei ole menossa aivan heti ohi. Se hiipuu joko itsellään tai rokotteeseen. Ja tämä ei jää viimeiseksi. Turha desifiointi ja suojautuminen ei auta pitkällä tähtäimellä mitään tai ketään. Miettikää nyt vähän.

Osittain samaa mieltä. Ensimmäinen kappale hyvä ja asiaa!  Sen sijaan tuosta lopusta olen sitä mieltä, että jokaisella on nyt oikeus vetää ja pitää omat rajansa - ilman että kukaan loukkaantuu.

Sen verran vielä, että ihmettelen, kun näitä "riskiryhmäläisiä" on nyt ihan hirveästi. Oletteko edes selvittäneet, oikeasti, milloin on riskiryhmässä?  Toki osa on, en minä sitä kiellä, mutta ihmetyttää kyllä tämä riskiryhmäläisten suuri määrä. 

Vierailija
29/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä tavallista flunssaakaan tai mitä lie räkätautia tarvitse lähteä muihin tartuttamaan. 🤷🏼‍♀️ Pitäisi olla ihan hyväksyttävää.

Minun vanhempani huitelevat ties missä reissuilla ja kutsuilla ja harrastuksissa ja ovat sitten joka kerta kummissaan vastauksestani kun kysyvät minulta "mitä olen puuhaillut". En käy missään enkä tapaa ketään, olen ollut tasan kotona. Välttelenpähän vaan ylimääräisiä menemisiä ja kontakteja.

Vierailija
30/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai tiedät ettei influenssarokote ole välttämättä kovin kattava. Eli kyseisen vuoden influenssakoktaili arvotaan aina rokotteeseen ja mietitään että osuukohan oikeaan. Yhtenä vuotena liikkuu useita eri influenssia ja rokote ei ole kaiken kattava, eikä edes oikein osuesssaan anna täydellistä suojaa.

Vierailija
31/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma ettet ole vielä hormonihuuruisessa vauvakuplassa? Tämä on enemmän kuin todennäköistä jos vielä imetät. Se on hämmästyttävää miten tuo hormonihuuruinen vauvakupla voi viedä ihan normaaliltakin ihmiseltä välillä kyvyn ajatella loogisesti tai toimia normaalisti. On ikään kuin vain mieletön suojelumoodi päällä ja elämässä näkee ainoastaan vauvan. 

Mutta tämähän on toki ihan oikein, tuoreen äidin kuuluukin suojella sitä vauvaa!

Vierailija
32/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia tuttuja sinulla. Minä olen lopettanut vapaaehtoisesti kaiken yhteydenpidon koronahysteerikkoihin.

Vierailija
33/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai tiedät ettei influenssarokote ole välttämättä kovin kattava. Eli kyseisen vuoden influenssakoktaili arvotaan aina rokotteeseen ja mietitään että osuukohan oikeaan. Yhtenä vuotena liikkuu useita eri influenssia ja rokote ei ole kaiken kattava, eikä edes oikein osuesssaan anna täydellistä suojaa.

Toki tiedän. Mutta todennäköisyys sairastua ja todennäköisyys saada paha tauti pienenevät kuitenkin merkittävästi. 

Vierailija
34/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tavallista flunssaakaan tai mitä lie räkätautia tarvitse lähteä muihin tartuttamaan. 🤷🏼‍♀️ Pitäisi olla ihan hyväksyttävää.

Minun vanhempani huitelevat ties missä reissuilla ja kutsuilla ja harrastuksissa ja ovat sitten joka kerta kummissaan vastauksestani kun kysyvät minulta "mitä olen puuhaillut". En käy missään enkä tapaa ketään, olen ollut tasan kotona. Välttelenpähän vaan ylimääräisiä menemisiä ja kontakteja.

Nimenomaan, kun tavallista flunssaa tai räkätautiakaan ei kannattaisi toisiin tartuttaa, ei yleensäkään, mutta ei varsinkaan nyt. Tautinen joutuu kuitenkin käymään testissä ja olemaan karanteenissa testiä odotellessaan ja testitulosta odotellessa. Ja jos sitten taas tartuttaa seuraavaan räkätaudin, hänkin joutuu olemaan karanteenissa... jne...

Vierailija
35/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelyä ja suoranaista koronan kieltämistä on nyt liikkeellä. Ap, noudatat ihan oikein suosituksia ja ohjeita. Se ei ole hysteeristä vaan järkevää ja vastuullista toimintaa.

Vierailija
36/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaiset ihmiset eivät pysty hahmottamaan sellaista uhkaa, joka ei ole silmin nähtävissä. Ylipäätään riskien arviointi on ihmiselle tosi vaikeaa. Vain oma tai läheisen sairastuminen herättää, jos sekään.

Suomalaisista alle promille on kuollut koronaan 8 kuukaudessa. Todennäköisemmin jäät auton alle.

Se että on niin vähän kuolemantapauksia johtuu nimenomaan siitä että suuri osa noudattaa koronaohjeita ja pitää etäisyyttä. Luulisi pöntömmänkin sen tajuavan.

Vierailija
37/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olet ap hyvin järkevä. Itse en osaa pitää tätä koronaa mitenkään vakavana, mutta jos minulla olisi vauva, suhtautuisin asiaan mitä suurimmalla vakavuudella. Ihan siksi, että koska kukaan ei tiedä varmaksi pitkäaikaisvaikutuksia, varmuus on aina parasta.

Jos tämmöinen velakin tuon ymmärtää, luulisi mummojenkin ymmärtävän. Vauvoilla kun ei ole minkäänlaista vastustuskykyä omasta takaa.

Vierailija
38/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En peru koskaan mitään menoja etenkään viime tipassa, olen niin harvoin esim. sairaana (tyyliin kerran 5 vuodessa) ja muutenkin olen joustava (kiltin tytön syndrooma), en sano ikinä pahasti kenellekään, kun ei kuulu luonteeseeni. Siksi ihmettelenkin tässä, olenko nyt ylireagoija vai läheiset liian höveleitä.

En halua altistaa pientä lastani kulkutaudille, josta ei tiedä miten vuosien päästä voi vielä vaikuttaa lapsen elämään jos nyt sairastuisi. Jos isoäiti ei voi olla suukottamasta lasta niin tuntuu tosi itsekkäältä. Sylissä saa pitää ja muuten olla lähellä mutta johonkin vedetään raja. Toinen isoäiti taas on kiertänyt hiljattain Tallinnat ja Tukholmat kun vihdoin pääsi pois ikäkaranteenista ja huutelee vain, ettei siellä mitään sairaita ollut eikä missään tapahtumissakaan. Ja tämä on oikeasti todella fiksu ihminen, siksi tämä lepsu suhtautuminen ei mene mulla jakeluun ollenkaan. Ap

Tuo kiltin tytön syndrooma selittää. Kukaan noista ihmisistä ei ole tottunut että sinä asettaisit rajoja päättäväisesti ja nyt kun mielestäsi teet niin eivät edes kuuntele. Kun rikkovat rajojasi ja länkyttävät vastaan ja korona ja rajat onkin yhä olemassa heitä alkaa ärsyttää että mitä SINÄ nyt tuollalailla. Jossain muualla saattavat ymmärtää rajoitukset vallan hyvin kun pääministeri tms auktoriteetti kieltää tai käskee.

Vierailija
39/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku ja ystävät vaihtoon.

Oletko kysynyt miksi eivät kunnioita sinun toiveitasi? Miksi ns virallinen ohjeistus ei kelpaa heille?

Ovatko mielestään älykköjä vai päinvastoin?

Vierailija
40/78 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sama tilanne. Kun raskaus on ohi, riskit pienenevät kohdallani huomattavasti. Kyse on myös vauvan hyvinvoinnista, jota haluan suojella, ei vain minun.

Ja mitä influenssaan tulee, niin siihen on tosiaan rokote.

Elämässä voi sattua kaikenlaista ja jokaista bakteeria ja virusta en halua pelätä. Mutta monen, kuten tässä tilanteessa minun, kohdalla koronan suhteen riskit ovat aivan toista luokkaa kuin normiflunssassa tai jossain muussa taudissa.