Seksuaalirikossäännösten uudistusta kuvataan taantumukselliseksi, lapsiuhrien aseman pelätään heikentyvän: ”Viimeksi tämän tyyppisiä kannanottoja esiintyi noin 100 vuotta sitten”
Kriitikoiden mukaan suojaikäraja laskisi käytännössä 16 vuodesta 12 vuoteen. ”Tämä on merkittävä lapsiuhrin asemaa ja oikeusturvaa heikentävä ehdotus – suorastaan taantumuksellinen ”, muotoilee raiskauskriisikeskus Tukinainen.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006671029.html
Kommentit (84)
Ehkä Persut haluavat kerätä myös nuorista kiinnostuneiden äänet.
Vielä kun saataisiin parisuhteen sisäinen raiskaus dektiminalisoitua.
"Työryhmän puheenjohtajaksi nimitettiin lainsäädäntöneuvos Sami Kiriakos oikeusmi-nisteriöstä ja jäseniksi erityisasiantuntija Katariina Paakkanen oikeusministeriöstä, po-liisitarkastaja Juha Tuovinen sisäministeriöstä, käräjätuomari Riikka Rask Helsingin käräjäoikeudesta, erikoissyyttäjä Yrjö Reenilä valtakunnansyyttäjän toimistosta , asi-anajaja Liisa Tarvainen Suomen Asianajajaliitosta, rikosoikeuden professori Sakari Melander Helsingin yliopistosta, rikosoikeuden professori Minna Kimpimäki Lapin yli-opistosta, oikeuspsykologian dosentti Julia Korkman ja asiantuntija Otava Piha Am-nesty International Suomen osasto ry:stä. Tuovisen sijaisena työryhmän jäsenenä on työryhmän toimikauden alusta lähtien toiminut poliisitarkastaja Miia Lehtinen sisämi-nisteriöstä. Lehtinen nimitettiin työryhmän jäseneksi Tuovisen sijaan 8.1.2020. Paak-kanen on toiminut myös työryhmän sihteerinä. Tutkimusavustaja Esko Yli-Hemminki oikeusministeriöstä on toiminut pöytäkirjanpitäjänä sekä avustanut mietinnön laatimi-sessa.
Työryhmä on kuullut asiantuntijoina seuraavia henkilöitä: oikeusneuvos Timo Ojala (Korkein oikeus), rikoskomisario Saara Asmundela (Helsingin poliisilaitos), dosentti Taina Laajasalo (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos), tutkimusprofessori Osmo Kontula (Väestöliitto) ja seksuaaliväkivaltatyöntekijä Pia Tuovinen (Helsingin tyttöjen talo). Työryhmä on kuullut myös kirjallisesti Tampereen yliopiston Kiistelty suostumus -tutki-mushankkeen jäseniä, Kehitysvammaliittoa ja Kehitysvammaisten Tukiliittoa."
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/87af2771-594a-480d-89d1-dffccd851…
Siitä vaan sitten googlettamaan...
Ainakin yksi sylttytehdas löytyy Tampereen yliopiston intersektionaalia ideologiaa julistavasta tutkimuksesta:
"Kiistelty suostumus -tutkimus
Tarkastelee seksuaalista suostumusta tärkeänä nuoruuteen liittyvänä kysymyksenä. Hankkeen tavoitteena on tuottaa nuorten intersektionaaliset suhteet sensitiivisellä tavalla huomioivaa uutta tietoa seksuaalisen suostumuksen merkityksistä ja dynamiikoista nuorten arjessa. Erityistä huomiota kiinnitetään sosiaalisen median rooliin neuvoteltaessa hyväksyttävästä ja ei-hyväksyttävästä intiimistä kanssakäymisestä. Tämä nuorten arkielämästä kumpuava tieto asetetaan vuoropuheluun vallitsevien institutionaalisten puhetapojen kanssa, joissa nuorten seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset herättävät usein huolta, jopa moraalisia paniikkeja."
Vierailija kirjoitti:
Sitä dekriminalisointia ovat ajaneet ainakin kokoomusnuoret. Joku sentään ajaa perinteisiä arvoja.
Vierailija kirjoitti:
https://www.verkkouutiset.fi/kokoomus-lapsiin-kohdistuvien-rikosten-ran…
Marinin hallitusta tässä ihmetellään
Vihreät asialla ja Tampereen yliopisto. Kuinka yllättävää!
Huomatkaa, että jopa työryhmän sisällä ollut Amnesty jätti eriävän mielipiteen. Poliisien ja tuomarien munattomuutta täytyy ihmetellä - olisiko tullut ohjausta ns. korkeammalta taholta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä dekriminalisointia ovat ajaneet ainakin kokoomusnuoret. Joku sentään ajaa perinteisiä arvoja.
Lopeta trollaaminen! Kaikki tietävät, että olet hallituksen propagandapuljusta. Montako teitä siellä on, 4?
Tuohon alkuperäiseen, vielä ennen kuin tämä ketju poistuu.
Minun case:
Olin 13-15 vuotiaana suhteessa keski-ikäiseen mieheen, ja suhde oli suhdetta kaikissa sen merkityksissä. Ja olin ns "suostuvainen" ja "omasta tahdosta". Mutta miksi?
Olin huonoista oloista, yksinäinen ja vielä lisäksi koulussa kiusattu lapsi. Minulla ei ollut ketään muuta, eikä ketään, joka olisi tiennyt mitä minulle oikeasti kuuluu.
Siinä syy lyhyesti. Tietenkin sitten halusin olla miehelle mieliksi ja ei minulla ollut käsitystä siitä, että mikä on oikein ja väärin. Olin jo aiemmin tullut kaltoin kohdelluksi ja tottunut siihen. Minulle hän kuitenkin edusti kuuntelijaa, syliä ja lämpöä. Melkoisella hinnalla kylläkin, mutta niin. Näin.
Eipä tuo uusi laki olisi paljoa suojellut. No, ei se vanhakaan, koska olen vasta nyt puhunut asiasta. Rikos lienee jo vanhentunut.
Valtiosetämiehet odottavat nyt kärki märkänä hallituksen kaatamista, että pääsevät toteuttamaan kiinnostustaan lapsi- ja nuorisotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian puolesta on argumentoinut vaikuttavasti ainakin Elisa Siekkinen, jonka kirjoituksiin kannattaa perehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian puolesta on argumentoinut vaikuttavasti ainakin Elisa Siekkinen, jonka kirjoituksiin kannattaa perehtyä.
Googlelle löytyy.
Arto L kirjoitti:
Näin se vain on! Lapset tulevat nykyään entistä nuorempina kiimaan. Hyvä lakialoite!
Valtiosetämiehen unelmat eivät onneksi tule toteutumaan.
Inhottavaa lukea noita Persujen lakialoitetta puolustelevia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä persu, siellä vilppi, valhe ja suojaikärajan alennus.
Vasurithan ne pe do fii le jä ovat olleet puolustelemassa, samoin ma tujen kulttuuritapoja ja uskontoa, jonka esikuva oli pedari.
Muutosten taustalla on se, että jatkossa tiettyjen ryhmien uhreja ei tarvitsisi auttaa.
Oppositiossa haikaillaan nyt vanhojen hyvien aikojen perään.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa lukea noita Persujen lakialoitetta puolustelevia kommentteja.
Niin, lakialoitteen tekijät ovat intersektionaaleja feministejä, siis nykyhallituksen asialla.
Vierailija kirjoitti:
Oppositiossa haikaillaan nyt vanhojen hyvien aikojen perään.
Lakiaoite on tehty DEMARIEN ja muiden nykyhallituspuolueiden aloitteesta.
Rakkauden ihme saattaa kohdata hyvinkin eri-ikäisen parin, mutta kun lempi leimahtaa se on oksat pois!
Hyi helvetti sentään!